4 نکته کلیدی برای انتخاب ابعاد مناسب گلخانه و طراحی اصولی آن

نکات اصولی مربوط به ابعاد مناسب گلخانه

آیا شما هم به دنبال استانداردهای مربوط به ابعاد مناسب گلخانه هستید؟ یکی از اصول مهم در طراحی گلخانه مربوط به ابعاد گلخانه است که تأثیر بسزایی در افزایش کیفیت محصولات گلخانه دارد. ما در این مقاله به بررسی نحوه تعیین ابعاد گلخانه و استانداردهای مربوط به آن می‌پردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

استانداردهای طراحی گلخانه

گلخانه‌ها دارای سازه‌هایی با وزن سبک هستند که قابلیت عبور نور برای رشد گیاهان را دارند؛ به همین علت سازه‌ها باید در مقابل آسیب‌های محیطی مثل: باران، باد، طوفان و تگرگ مقاومت خوبی داشته باشند.

گلخانه‌ها با پوشش پلاستیکی خود در مقابل تابش آفتاب و بارش‌های سنگین بسیار حساس هستند. در موقعیت‌های جغرافیایی مختلف، باید سازه‌های متفاوتی را برای گلخانه‌ها در نظر بگیرند.

بر اساس استانداردهای مربوط به طراحی و ابعاد مناسب گلخانه، در مناطقی که برف‌خیز هستند، باید فشار برف، میزان فاصله با دریا و عامل باد را در طراحی و نقشه سازه گلخانه در نظر بگیرند.

اما در مناطقی که بارندگی زیاد است، عامل بارندگی باید در طراحی سازه گلخانه مؤثر باشد و بر اساس استانداردهای لازم ساخته شود تا از بروز خسارات به گلخانه جلوگیری شود.

مؤسسات و تولیدکنندگان مختلفی هستند که از مواد مختلفی مثل کابل‌های الکتریکی، فایبرگلاس، لوله‌های پلاستیکی و پلاستر به هم فشرده برای ساخت سازه استفاده می‌کنند؛ اما مواد استاندارد جهت ساخت سازه‌های گلخانه‌ای شامل: لوله‌های گالوانیزه، چوب، نبشی و آلومینیوم هستند.

سایر خدمات:

مشاوره گلخانه
مشاوره کشاورزی
مشاوره ساخت گلخانه
مشاوره کشت گلخانه
مشاوره کشت گوجه فرنگی

ابعاد و ارتفاع مناسب برای گلخانه

باتوجه‌به استانداردهای مربوط به طراحی و ابعاد مناسب گلخانه، در گلخانه‌های تک‌واحدی، طول اسکلت گلخانه معمولاً بین ۴۰ تا ۶۰ متر و عرض آن بین ۸ تا ۱۱ متر است. در گلخانه‌های چندواحدی، طول هر دهانه بین ۳۰ تا ۴۰ متر و عرض آن حدود ۸ متر است.

ارتفاع گلخانه هم به طور نسبی حدود یک‌سوم عرض آن است. مثلاً گلخانه با عرض ۶ متر، دارای ارتفاع حدود ۲ متر است. این تناسب به کارایی انرژی و بهینه‌سازی فضای مورداستفاده کمک می‌کند.

ارتفاع بیش از حد گلخانه می‌تواند شکل نامناسبی ایجاد کند و باعث افزایش هزینه‌های نگهداری ‌شود؛ زیرا بخش قابل‌توجهی از گرمای تولیدشده به قسمت بالای سقف منتقل می‌شود و درنتیجه انرژی زیادتری جهت حفظ دمای مناسب در سطح گیاهان مصرف می‌شود.

بر اساس استانداردهای مربوط به طراحی و ابعاد مناسب گلخانه، به ازاء افزایش هر متر ارتفاع از سطح گلخانه، دمای هوا به‌صورت تقریبی یک درجه افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین این اختلاف دما باعث می‌شود که توزیع گرما در گلخانه به شکل یکنواخت نباشد و برای حفظ دمای مناسب در سطح گیاهان، انرژی بیشتری مصرف شود.

ارتفاع مناسب برای گلخانه‌های فلزی معمولاً بین ۳ تا ۵ متر است؛ ولی ارتفاع مربوط به داربستی که بوته‌ها به آن وصل می‌شوند، باید حدوداً ۲ متر باشد.

در مورد ارتفاع مناسب برای گلخانه‌ها، نظرات متفاوتی وجود دارد که جهت جلوگیری از هدررفتن گرما و کاهش مصرف سوخت، معمولاً ارتفاع کمتر توصیه می‌شود. از طرف دیگر گلخانه‌های با ارتفاع بالاتر به دلیل حجم بیشتر هوا، به میزان کمتری در معرض بیماری‌ها و شیوع آفات قرار می‌گیرند.

بر اساس استانداردهای مربوط به طراحی و ابعاد مناسب گلخانه، بسیاری از گلخانه‌داران جهت جلوگیری از گسترش آفات و بیماری‌ها، ارتفاع بیشتری را برای گلخانه در نظر می‌گیرند. در این شرایط در فصل زمستان برای جلوگیری از هدررفتن گرما و صرفه‌جویی در مصرف سوخت، بین سقف و گیاهان پوشش پلاستیکی مناسب نصب می‌کنند.

در گلخانه‌های مدرن، پوشش پلاستیکی در گلخانه به شکل سقف کاذب عمل کرده و با تاریک و سرد شدن هوا، به طرف پایین حرکت کرده و فضای داخل گلخانه را کوچک‌تر می‌کند. با این روش، دمای مناسب برای رشد گیاهان حفظ می‌شود و در نتیجه انرژی کمتری نیز برای گرمایش مصرف می‌شود.

بر اساس استانداردهای مربوط به طراحی و ابعاد مناسب گلخانه، هنگام ساختن گلخانه خیار باید در نظر داشته باشید که ارتفاع داربست بوته‌های خیار حدوداً ۲ متر است؛ بنابراین ارتفاع دیواره‌های جانبی آن را حداقل باید ۲ متر در نظر بگیرید.

ابعاد گلخانه خانگی

برای ایجاد یک گلخانه خانگی، می‌توانید از فضای خالی داخل منزل خود و یا خارج از آن استفاده کنید. این ابعاد بستگی به فضای مورداستفاده شما دارد. ازآنجایی‌که تعیین ابعاد گلخانه خانگی در ساخت و احداث آن بسیار مهم است، معمولاً این ابعاد از ۶ متر تا ۳۰۰۰ متر است.

نقش اسکلت در ابعاد گلخانه خانگی

اسکلت گلخانه که باعث ایجاد سایه می‌شود، اندازه آن به فصل‌های سال و زاویه تابش خورشید بستگی دارد. میزان تأثیر سایه برای رشد گیاهان در فصل زمستان که میزان نور کمتر است، بسیار بیشتر است.

بر اساس استانداردهای مربوط به طراحی و ابعاد مناسب گلخانه خانگی، وجود بادشکن نقش زیادی در کاهش مصرف سوخت دارد و باید از گیاهان و درختانی که سریع رشد می‌کنند و همیشه‌سبز هستند، استفاده شود.

جهت جلوگیری از اثرات منفی بادشکن‌ها مثل سایه‌اندازی و اثرات منفی بر رشد گیاهان، بادشکن‌ها را به فاصله حداقل ۲.۵ برابر ارتفاع از گلخانه در جنوب شرق و غرب گلخانه در نظر می‌گیرند.

مشاوره ساخت و استانداردهای ابعاد گلخانه با آوین گرین

گلخانه آوین در تلاش است تا تجارب و تخصص خود را جهت افزایش کارایی و بهره‌وری گلخانه و مزارع شما، در اختیار دامداران و کشاورزان عزیز قرار دهد. علاوه بر این شما می‌توانید جهت ساخت، توسعه گلخانه و تعیین استانداردهای لازم برای تعیین ابعاد مناسب گلخانه، با مشاورین آوین گرین در ارتباط باشید.

سخن پایانی

یکی از اصول مهم در طراحی گلخانه، تعیین اصول استانداردهای مربوط به ابعاد گلخانه است. این مسئله تأثیر زیادی در افزایش کیفیت و بهره‌وری محصولات دارد. ما در این مقاله به بررسی استانداردهای طراحی گلخانه، ابعاد و ارتفاع مناسب برای گلخانه و ابعاد گلخانه خانگی پرداختیم تا هنگام ساخت گلخانه خود این استانداردها را در نظر بگیرید.

سؤالات متداول

۱. ابعاد و ارتفاع مناسب برای احداث گلخانه چقدر است؟

در گلخانه‌های تک‌واحدی، طول اسکلت گلخانه معمولاً بین ۴۰ تا ۶۰ متر و عرض آن بین ۸ تا ۱۱ متر است. در گلخانه‌های چندواحدی، طول هر دهانه بین ۳۰ تا ۴۰ متر و عرض آن حدود ۸ متر است.

۲. ابعاد مناسب گلخانه خانگی چقدر است؟

این ابعاد بستگی به فضای مورداستفاده شما دارد که معمولاً این ابعاد از ۶ متر تا ۳۰۰۰ متر است.

۳. ارتفاع گلخانه باید چقدر باشد؟

ارتفاع گلخانه هم به طور نسبی حدود یک‌سوم عرض آن است. مثلاً گلخانه با عرض ۶ متر دارای ارتفاع حدود ۲ متر است.

 

سایر مقالات:

ساخت گلخانه مدرن در 5 مرحله + مشاوره تخصصی تأسیس گلخانه
6 مورد از ویژگی‌ها و شرایط محل احداث گلخانه + مشاوره تخصصی
5 مزیت گلخانه طبقاتی نسبت به سایر گلخانه‌ها + تجهیزات موردنیاز

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *