بیماری های کرفس- 0 تا 100 انواع بیماری کرفس + { درمــان }


بیماری‌های تهدیدکننده سلامت و کیفیت گیاه کرفس

اگر بیماری های کرفس را بشناسید، علاوه بر تشخیص سریع وجود آن‌ها می‌توانید اقداماتی جهت جلوگیری از گسترش این عارضه‌ها انجام دهید. درنتیجه مزرعه یا گلخانه خود را از ضررهای احتمالی و اقتصادی بزرگ نجات می‌دهید.

اگر تجربه رویارویی با این بیماری های کرفس و مشکلات ناشی از شناخت ناکافی آن‌ها داشته باشید، اهمیت این موضوع را به‌خوبی درک می‌کنید. به همین دلیل ما در این مقاله سعی کرده‌ایم که در تشخیص بیماری های رایج کرفس و تأثیراتی که روی محصولات می‌گذارند به شما کمک کنیم.

بیماری‌های تهدیدکننده سلامت و کیفیت گیاه کرفس

 

شماره تماس مشاوره گلخانه

 

بیماری لکه برگی باکتریایی کرفس

بیماری لکه برگی باکتریایی در کرفس توسط باکتری به نام Pseudomonas Syringae Pv. Apii ایجاد می‌شود. اگر از بذرهای آلوده استفاده کنید یا بقایای گیاهی قبلی را جمع‌آوری نکنید، در واقع محیط زمستان‌گذرانی این پاتوژن را ایجاد کرده‌اید.

افزون بر این دو مورد، محدوده دمایی بین ٣۰ تا ٣٣ درجه سانتی‌گراد، رطوبت، باران یا آبیاری بارشی و جابه‌جایی‌هایی توسط ابزارهای کشاورزی باعث رشد سریع این باکتری در میزبان خود؛ یعنی کرفس می‌شود.

علائم بیماری لکه برگی باکتریایی در کرفس

بیشترین بخش این گیاه که با این نوع از بیماری های کرفس درگیر می‌شوند، برگ‌ها هستند. به همین دلیل شما نشانه‌های زیادی روی نواحی دیگر ازجمله ساقه نمی‌بینید. این گروه از بیماری های کرفس، روند آلودگی را از برگ‌های بالغ‌تر آغاز می‌کنند.

بدین صورت که در سطح زیر و روی برگ‌ها، لکه‌هایی کوچک دایره‌ای به ابعاد 2 تا 5 میلی‌متر، آبسوخته و به رنگ زرد ایجاد می‌شوند. هنگامی که باکتری به رشد خود ادامه دهد، تعداد لکه‌ها هم افزایش پیدا می‌کند. تا جایی که شکل دایره‌ای آن‌ها به دلیل محدودیت توسط رگبرگ‌ها به اشکال زاویه‌داری تغییر می‌کنند.

این علائم زیاد پایدار نیستند و به‌سرعت لکه‌ها خشک می‌شوند. اگر در این مرحله از آلودگی به لکه‌ها نگاه کنید، لکه‌ها را در حالت زنگ‌زده‌ای که به رنگ قهوه‌ای یا مسی است، مشاهده خواهید کرد. اگر این عامل بیماری‌زا بتواند تا آخرین مرحله بیماری پیش برود، بافت برگ‌های آلوده می‌میرند و از بین خواهند رفت.

شماره تماس مشاوره گلخانه

 

کنترل بیماری لکه برگی باکتریایی کرفس

اولین اقدام کلیدی برای یک مدیریت موفق در برابر بیماری های کرفس از نوع لکه برگی، پایش بذرها است. باید از مجموعه‌های معتبر بذرهای کرفس را خریداری کنید. برای اطمینان نیز می‌توانید قبل از کاشت با خیساندن آن‌ها در آب گرم و ولرم، بذرها را ضدعفونی کنید.

در کنار آن، حذف بقایای گیاهان آلوده قبل از کاشت بذر و نشاها برای ازبین‌بردن محیط زندگی این باکتری از اهمیت زیادی برخوردار است.

آبیاری از دیگر مسائلی است که در کنترل این‌گونه از بیماری های کرفس مؤثر خواهد بود. برنامه آبیاری باید به‌صورت متعادل و منظم انجام شود. استفاده از آبیاری قطره‌ای بهترین نوع آبیاری کرفس است. بااین‌حال اگر استفاده از این شیوه برایتان مقدور نبود، حتماً کنترل کنید که مدت‌زمان مرطوب ماندن برگ‌ها بیشتر از ماندگاری رطوبت محیط نباشد.

رعایت تناوب کشت 4 ساله، اطمینان از جریان‌یافتن هوا میان بوته‌ها و ردیف‌ها، قراردادن نشا یا بذرها بافاصله از یکدیگر، شخم عمیق و انتخاب انواع کرفسی که رشد طولی دارند از اقدامات دیگری است که می‌توانید در پیشگیری از انواع باکتریایی بیماری های کرفس انجام دهید.

کنترل بیماری لکه برگی باکتریایی کرفس

 

 

مبارزه شیمیایی با لکه برگی باکتریایی در کرفس

استفاده از مواد شیمیایی در مقابله با این بیماری های کرفس، بیشتر به‌عنوان راهکارهای پیشگیری و کنترل بیماری انجام می‌شود. به این دلیل که برگ‌های آلوده در نهایت می‌میرند. می‌توانید از سم بردوفیکس در مراحل مختلف رشد گیاه به میزان مخصوص آن مرحله، سم‌پاشی را انجام دهید.

قبل از کاشت بذرها، برای ضدعفونی‌کردن آن‌ها و همچنین ضدعفونی‌کردن خاک پس از کاشت نشا یا بذر به میزان 10 در هزار. همچنین در زمان جوانه‌زنی و مشاهده اولین علائم بیماری، به میزان 5 در هزار. توجه کنید که اگر آلودگی ادامه‌دار شد می‌توانید هر 14 روز یکبار این عمل را تکرار کنید.

پوسیدگی نرم کرفس

یکی از رایج‌ترین بیماری های کرفس که در هر مزرعه یا گلخانه‌ای ممکن است ایجاد شود، پوسیدگی نرم کرفس است. در جدول زیر مشخصات این بیماری، نحوه مدیریت و نکات مربوط به آن ذکر شده است.

عامل ایجادکننده پوسیدگی نرم کرفس باکتری Erwinia carotovora
علائم پوسیدگی نرم در کرفس ایجاد ضایعات آبکی قهوه‌ای، کوچک و فرورفته، پوسیده و نرم‌شدن پایه دمبرگ
شرایط محیطی ایجاد و انتشار بیماری ·      خاک اشباع از آب

·      وجود زخم روی گیاهان

·      کمبود اکسیژن در بافت گیاه

راهکارهای کنترل پوسیدگی نرم در کرفس ·      اطمینان از زهکشی مناسب خاک

·      ضدعفونی‌کردن وسایل کشاورزی

·      انجام آبیاری پس از خشک‌شدن کامل خاک

·      مراقبت از کرفس در هنگام برداشت به‌منظور جلوگیری از آسیب‌دیدن بافت

بیماری موزاییک کرفس

یکی از انواع بیماری های کرفس که منشأ ویروسی دارد، موزاییک کرفس یا به‌اصطلاح CeMV است. این ویروس از طریق چند نوع شته در مدت‌زمان بسیار کوتاهی به گیاهان منتقل می‌شوند.

علاوه‌برآن ابزارهای زراعی، دستکش و کفش کارکنان گلخانه یا مزرعه هم در پخش این پاتوژن تأثیرگذار هستند. بااین‌حال ویروس موزاییک کرفس، بعد از حدود 10 روز علائم این نوع از بیماری های کرفس را آشکار می‌کند.

بیماری موزاییک کرفس

 

 

علائم بیماری موزاییک کرفس

روی برگ‌ها و در بین رگبرگ‌ها، لکه‌هایی زرد یا سبزرنگ با الگوی خال‌دار یا چروک شده ظاهر می‌شوند. درعین‌حال در امتداد دمبرگ‌ها نیز لکه‌هایی به رنگ سبز تیره ایجاد می‌شوند. در این حالت حاشیه برگ‌های آلوده به سمت بالا پیچ می‌خورند. علائم این بیماری های کرفس روی برگ‌های بالغ‌تر به شکل لکه‌های نکروز شده خود را نشان می‌دهند.

باتوجه‌به شدت بیماری، ساقه‌های کرفس نیز از این دسته از بیماری های کرفس در امان نخواهند بود. ایجاد لکه‌هایی به رنگ زرد با بافتی نرم و حالتی پیچشی ازجمله نشانه‌هایی است که خبر وجود این ویروس را به شما می‌دهد.

بیشتر نگرانی که در انواع ویروسی بیماری های کرفس وجود دارد آن است که در صورت ابتلا، روند رشد و میوه دهی چگونه خواهد بود؟ به‌طورکلی می‌توان گفت که در بیماری های ویروسی کرفس، گیاهان توانایی رشد را همچنان خواهند داشت.

اگر کرفس در ابتدای رشد به این ویروس دچار شود، باروری موفقی نخواهد داشت و محصولات قابل‌استفاده نخواهند بود. در مقابل اگر میوه به‌عمل‌آمده باشد و در این مرحله بیماری، گیاه را آلوده کند، جای نگرانی برای محصولات نیست. زیرا اگر فرایند برداشت محصول را دراسرع‌وقت انجام دهید؛ یعنی آن‌ها را نجات داده‌اید.

درمان موزاییک کرفس

متأسفانه، درمان مؤثری برای ویروس این نوع بیماری های کرفس وجود ندارد. حتی مواد شیمیایی نیز در برابر این بیماری عملکرد موفقیت‌آمیزی نداشته‌اند. اگر گیاهان کرفس مزرعه شما به این نوع از بیماری های کرفس دچار شد، باید گیاهان آلوده شده را از خاک به طور کامل دربیاورید. سپس آن‌ها را کمپوست کنید.

فراموش نکنید که مزرعه خود را پس از ازبین‌بردن گیاهان بیمار به‌دقت بررسی کنید. اگر در خاک هنوز بذرهایی وجود دارد که جوانه نزده‌اند؛ آن‌ها را از خاک حذف کنید. در این صورت بیماری را تا حد زیادی برای دور بعدی کنترل می‌کنید.

درمان موزاییک کرفس

 

 

روش‌های کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری موزاییک کرفس

همان‌طور که در بخش قبلی اشاره شد، برگ‌های ویروسی عملکرد طبیعی نخواهند داشت. درنتیجه تلاش برای رشد به‌اندازه‌ای ادامه دارد که در مقابل، ویروس از تکمیل آن جلوگیری می‌کند. به همین خاطر بهترین و مؤثرترین شیوه مدیریت این دسته از بیماری های کرفس، کنترل عوامل ایجاد و انتقال آن است.

برای این امر می‌توانید نکات زیر را به‌خاطر داشته باشید:

  • کنترل جمعیت شته‌ها با استفاده از کفشدوزک، سنجاقک و بالتوری
  • انتخاب و کاشت انواع غیرحساس به انواع بیماری های کرفس
  • ازبین‌بردن علف‌های هرز چتری همچون کرفس وحشی و ازگیل وحشی
  • استفاده از مالچ انعکاسی جهت دورکردن شته‌ها
  • ضدعفونی‌کردن وسایل کشاورزی، لباس، دستکش
  • اطمینان از سلامت بذر و نشاها

بیماری پوسیدگی طوقه کرفس

پوسیدگی طوقه در دسته انواع قارچ بیماری های کرفس قرار دارد. قارچ ایجادکننده این دسته از بیماری های کرفس از نوع  Rizoctonia Solani است. مانند دیگر عوامل بیماری‌زای قارچی، شرایط محیطی زیر عامل اصلی رشد و انتقال پاتوژن این بیماری های کرفس می‌شوند.

  • آب‌وهوای مرطوب
  • دمای بین 22 تا 25 درجه سانتی‌گراد
  • آبیاری و باران
  • ابزارهای کشاورزی و عوامل انسانی
  • جابه‌جاشدن خاک بر اثر باد

بیماری پوسیدگی طوقه کرفس

 

 

علائم پوسیدگی طوقه کرفس

اگر به دنبال نشانه‌های این بیماری می‌گردید، باید بخش‌هایی که بیشتر در تماس با خاک هستند را بررسی کنید. زیرا این عارضه، علائم اولیه خود را از این قسمت‌ کرفس آغاز می‌کند. زخم‌هایی در شکل‌هایی نامنظم، کوچک در ابعاد 3 تا 8 میلی‌متر و آجری رنگ روی این نواحی ایجاد می‌شوند.

هر چه بیماری پیشرفت کند، این ضایعات حالتی خشک‌تر، سوخته‌تر و قهوه‌ای رنگ پیدا می‌کنند. اگر اطراف زخم‌های ایجاد شده روی طوقه‌ها را نگاه کنید، کپک سیاه‌رنگ قارچ کاملاً مشاهده می‌شود. این برگ‌ها در زمان برداشت کرفس‌ها روی زمین می‌افتند.

خسارت ناشی از این نوع بیماری های کرفس به مرحله آلوده‌شدن بستگی دارد. آلوده‌شدن گیاهان به این قارچ در ابتدای رشد، می‌تواند محصولات را از بین ببرد.

راهکارهای پیشگیری از پوسیدگی طوقه کرفس

ازآنجایی‌که این عارضه بر طوقه و پس از آن روی محصولات، اثر مخربی می‌گذارد؛ راه درمانی جز استفاده از سم شیمیایی  بردوفیکس پس از ظهور اولین نشانه‌های بیماری گزارش نشده است. این موضوع نیز بیشتر جنبه جلوگیری از گسترش بیماری را دارد.

با رعایت چند نکته می‌توانید از آلوده‌شدن محصولات مزرعه خود به این نوع از بیماری های کرفس جلوگیری کنید.

  • مدیریت میزان آبیاری
  • رعایت تناوب کشت
  • جمع‌آوری‌کردن و حذف گیاهان باقی‌مانده پس از مرحله برداشت
  • کشت‌نکردن بذر یا نشا در عمق زیاد خاک

راهکارهای پیشگیری از پوسیدگی طوقه کرفس

 

 

پوسیدگی صورتی در کرفس

یکی از انواع بیماری های کرفس که بیشتر ساقه را درگیر می‌کند؛ پوسیدگی صورتی نام دارد. این عارضه توسط قارچی به نام Sclerotinia scerlotiotum ایجاد می‌شود. اصلی‌ترین دلیل بروز این بیماری، اشباع ماندن خاک کشت به دلیل آبیاری زیاد به مدت دو هفته است.

علائم پوسیدگی صورتی کرفس

اولین علائم روی ساقه‌ که هدف اصلی حمله قارچ است، ظاهر می‌شود. ضایعاتی که ایجاد می‌شوند به رنگ قهوه‌ای هستند که حاشیه آن‌ها حالت صورتی، نرم و آبکی دارد. با گسترش بیماری، ساقه قهوه‌ای و پوسیده می‌شود. در نهایت هم به‌طورکلی از بین می‌رود و به زمین می‌افتد.

اگر آلودگی در نشاهای جوان هنگام رشد اولین برگ‎ها ایجاد شود، عارضه میرایی گیاهچه رخ می‌دهد. درنتیجه کل بوته از بین می‌رود و عملاً محصولی برای مرحله برداشت وجود نخواهد داشت.

در عوض اگر کرفس‌ها به‌عمل‌آمده باشند، ممکن است سختینه‌هایی به رنگ سفید یا سیاه روی بخش‌های آلوده ایجاد شوند. این جاست که شما به‌راحتی از وجود این بیماری مطلع می‌شوید.

علائم پوسیدگی صورتی کرفس

 

 

کنترل بیماری پوسیدگی صورتی در کرفس

در مدیریت این بیماری، بیشترین تأثیر توسط راهکارهای محیطی اعمال می‌شود. در ادامه چند اقدام ضروری که بهتر است برای جلوگیری از این عارضه انجام شود، به شما معرفی شده است.

  • شخم‌زدن عمیق خاک
  • کوتاه‌کردن برگ‌های پشتی به‌منظور جریان‌داشتن هوا بین بخش‌های مختلف گیاه
  • انجام آبیاری به شیوه قطره‌ای
  • استفاده از قارچ‌کش‌ها در صورت وجود طولانی‌مدت رطوبت در آب‌وهوای خنک

بلایت زودرس کرفس

یکی دیگر از انواع بیماری های کرفس رایج قارچی، بیماری بلایت زودرس با نام علمی Celery Early Blight

است. این بیماری توسط قارچ Cercospora Apii ایجاد می‌شود. این پاتوژن توانایی زنده‌ماندن در بقایای گیاهی خاک و همچنین بذرها را دارد.

افزون بر آن، عوامل زیر باعث انتشار بیشتر بلایت زودرس در کرفس می‌شوند:

  • باران و آبیاری از بالا
  • آب‌وهوای مرطوب و گرم
  • محیطی با دمای بین 17 تا 28 درجه سانتی‌گراد
  • جابه‌جایی توسط حیوانات، ابزارهای کشاورزی، کارکنان گلخانه و مزرعه

علائم بلایت زودرس کرفس

لکه‌های کوچک، زرد و دایره‌ای در زیر و روی برگ‌های بالغ‌تر و بیرونی ایجاد می‌شوند. پیشرفت بیماری باعث می‌شود که این لکه‌ها بزرگ‌تر شوند تا زمانی که اندازه آن‌ها به یک سانتی‌متر برسد. همچنان که این نوع بیماری های کرفس در حال آلوده ساختن گیاهان است؛ برگ‌ها خشکیده می‌شوند.

 سپس تمام برگ‌های بیمار به رنگ قهوه‌ای یا خاکستری دیده می‌شوند. به‌طوری که گیاهان حالت سوختگی به خود می‌گیرند. اگر زیر برگ‌های آلوده را نگاه کنید، نشانه‌هایی از هاگ عامل بیماری‌زا را مشاهده می‌کنید. همچنین امکان آلوده‌شدن دمبرگ‌ها نیز در اوج بیماری بسیار وجود دارد.

علائم بلایت زودرس کرفس

 

 

روش‌های پیشگیری از بیماری بلایت زودرس در کرفس

استفاده از قارچ‌کش‌ها و رعایت برخی عوامل بیولوژیکی از ابتلا و گسترش بیماری بلایت زودرس جلوگیری می‌کنند. اقدامات زیر در مراحل مختلف قبل از کاشت، در حین رشد و پس از برداشت مؤثر عمل می‌کنند.

  • ضدعفونی‌کردن بذرها قبل از کاشت در آب 48 درجه به مدت نیم ساعت
  • کاشت نشاها در بسترهای مرتفع
  • کاشت بذر یا نشاهای کرفس بافاصله زیاد و متناسب از یکدیگر
  • استفاده از آبیاری قطره‌ای
  • جمع‌آوری بقایای گیاهان پس از برداشت و دفن کردن آن‌ها
  • استفاده از ماده تیرام به‌منظور درمان بذرهای آلوده قبل از کاشت

روش‌های شیمیایی مبارزه با بلایت زودرس کرفس

همان‌طور که گفته شد، استفاده از قارچ‌کش‌ها به‌منظور کنترل بیماری هم مقرون‌به‌صرفه است و هم کارآمد. اگر شرایط محیطی را نتوانستید کنترل کنید و به وجود این نوع از بیماری های کرفس مشکوک هستید، می‌توانید پس از مشورت با افراد متخصص از ترکیبات زیر استفاده کنید.

  • مانکوزب
  • ترکیبات دارای مس
  • کلروتالونیل
  • ترکیبات استروبیلورین
  • بازدارنده دی متیلاسیون

شماره تماس مشاوره گلخانه

بلایت دیررس برگ کرفس

یکی از مهم‌ترین بیماری های کرفس، بلایت دیررس است که با نام بلایت برگی کرفس نیز شناخته می‌شود. قارچ Septoria Apiicola عامل ایجادکننده این بیماری است. بقایای گیاهان در خاک و بذرها بهترین مکان برای زمستان‌گذرانی این پاتوژن هستند.

رطوبت هوا، وسایل کشاورزی آلوده، دمای ٢٢ تا ٢۵ درجه سانتی‌گراد و آبیاری بارشی، شرایط را برای رشد این قارچ و آلوده‌کردن محصولات شما مساعد می‌کنند.

علائم بلایت برگی کرفس

برگ‌های مسن و پایین اولین هدف حمله این گروه از بیماری های کرفس هستند. ازآنجایی‌که گسترش بیماری با سرعت بالایی رخ می‌دهد، برگ‌های جوان‌تر و بالایی نیز در معرض ابتلا به این نشانه‌ها خواهند بود. لکه‌هایی به رنگ زرد که اندازه آن‌ها به 5 میلی‌متر هم نمی‌رسد، روی برگ‌ها را به‌صورت پراکنده می‌پوشانند.

در ادامه بیماری، لکه‌ها بزرگ‌ و بزرگ‌تر می‌شوند تا در نهایت سطح برگ‌ها خشک می‌شوند. اگر روی برگ‌ها دست بکشید، به دلیل سوختگی حالت کاغذی خواهند داشت. اگر از تنظیم رطوبت محیط غافل شوید، ضایعات چسبناکی از درون لکه‌هایی که روی برگ‌ها ایجاد شده‌اند، بیرون می‌آیند.

درصورتی‌که بیماری را در روزهای اول کنترل نکنید، بخش‌های دیگر گیاه کرفس نیز آلوده می‌شوند. تغییر رنگ دمبرگ‌ها به قهوه‌ای، لکه‌هایی روی ساقه و ایجاد رگه‌های کوچک سیاه روی هر بخشی که نشانه‌ای از بیماری دارد هم ازجمله علائمی هستند که در تشخیص بلایت برگی به شما کمک می‌کنند. نهایت این بیماری آن است که کل بوته می‌سوزد و کل گیاه کرفس از بین خواهد رفت.

علائم بلایت برگی کرفس

 

 

شیوه کنترل گسترش بلایت برگی در کرفس

متأسفانه، کنترل این نوع بیماری های کرفس بسیار سخت است. تنها باید گیاهان آلوده را دراسرع‌وقت از خاک بیرون بکشید و در جایی دور از مزرعه دور بیندازید. در ادامه مواردی که در کنترل بیماری بلایت دیررس کرفس مؤثر هستند، معرفی شده است.

  • کاشت انواع مقاوم کرفس مقاوم
  • اطمینان از سالم‌بودن بذرها (بذرهای 2 ساله دور از هر بیماری بهترین گزینه هستند)
  • رعایت فاصله 61 سانتی‌متری میان ردیف‌های کرفس به‌منظور جریان‌یافتن هوا
  • آبیاری در ساعات صبح جهت خشک‌شدن رطوبت در شب
  • تناوب کشت 1 ساله با گیاهان غیرحساس (گیاهان شوید، رازیانه، گشنیز و جعفری به این بیماری حساس هستند)
  • ازبین‌بردن بقایای گیاهی پس از برداشت محصولات
  • استفاده از سم بردوفیکس پس از کاشت نشا به میزان 10 در هزار
  • تکرار سم‌پاشی هر 14 روز یک‌بار به نسبت 5 در هزار پس از ظهور علائم اولیه بیماری در مزرعه

بیماری میرایی در کرفس

یکی دیگر از بیماری های کرفس که توسط قارچ ایجاد می‌شود، میرایی است. خسارت ناشی از این بیماری منجر به کندشدن جوانه‌زنی و درنتیجه اختلال در رشد کل گیاه می‌شود. آب، خاک و ابزارهای کشاورزی آلوده اصلی‌ترین عواملی هستند که قارچ بیماری میرایی را در مزارع پخش می‌کنند.

تأثیر بیماری میرایی روی گیاه کرفس

بیماری های کرفس از دسته میرایی به دو صورت می‌تواند گیاه کرفس را آلوده کند. اگر بذرها آلوده شوند، پوسته آن‌ها نرم و پوسیده می‌شود. درنتیجه پیش از آنکه فرصتی برای بیرون آمدن و جوانه‌زدن پیدا کند، از بین می‌رود.

حالت بعدی هنگامی است که اولین برگ‌های نشا رشد کرده‌اند. اگر گیاهان در این مرحله بیمار شوند، ضایعات آبکی و قرمزی روی ساقه در نزدیکی خاک ایجاد می‌شوند. این امر باعث افتادن نشاها می‌شود.

راهکارهای کنترل بیماری میرایی کرفس

آلوده‌شدن بوته‌ها به این قارچ در کمیت محصولات تولیدی تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل بهتر است شرایط محیطی که برای این قارچ خوشایند است را از مزرعه یا گلخانه خود حذف کنید. برای این موضوع بهتر است تا موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • کاشت بذرها و نشاهای کرفس در بسترهایی بالاتر از سطح خاک
  • استفاده از بذرهای سالم، مطمئن و غیرحساس در برابر بیماری
  • استفاده از قارچ‌کش‌ها برای ضدعفونی‌کردن بذرها قبل از کاشت
  • اطمینان از زهکشی مناسب خاک
  • کنترل دمای خاک در حد متعادل
  • مدیریت آبیاری

راهکارهای کنترل بیماری میرایی کرفس

 

 

بیماری فوزاریوم یا زردی کرفس

عارضه زردی توسط قارچی به نام Fusarium oxysporum گیاهان کرفس را هدف قرار می‌دهد. متأسفانه، قارچ این بیماری به حدی پایدار و مقاوم است که می‌تواند سال‌ها در خاک زنده بماند و به‌محض فراهم‌شدن شرایط و یافتن میزبان، رشد خود را شروع کند. نشاهای آلوده و ابزارهای کشاورزی دو عامل مهم در انتقال این قارچ به مزرعه هستند.

نشانه‌های بیماری فوزاریوم در کرفس

یکی از بیماری های کرفس که قدرت آلوده‌کردن هر بخشی از گیاه را دارد، همین زردی یا به‌اصطلاح زردی فوزاریومی است. بارزترین نشانه‌ای که این بیماری های کرفس از خود نشان می‌دهد، زردکردن برگ‌های گیاهان است. همچنین گسترش بیماری باعث می‌شود که گیاهانی که در اوج تکمیل مراحل رشد خود هستند، کاملاً زرد شوند.

در نهایت این قارچ به ریشه‌ها هم آسیب وارد می‌کند. بدین‌گونه که ظاهر ریشه‌ها قهوه‌ای و آبکی می‌شود. افزون بر آن بافت آوندهای موجود در ساقه ممکن است به تیره یا صورتی چرک تغییر رنگ پیدا کنند.

نشانه‌های بیماری فوزاریوم در کرفس

 

 

کنترل و جلوگیری از گسترش بیماری فوزاریومی کرفس

قدم اول آن است که محیط کاشت را باتوجه‌به نوع کرفس تهیه شده، آماده کنید. قارچ‌کش یا ترکیبات شیمیایی خاصی تابه‌حال در برابر درمان بوته‌های زرد مؤثر عمل نکرده است. درنتیجه رعایت چندین نکته می‌تواند محصولات را در برابر این بیماری در امان نگه دارد.

  • تنظیم مقدار PH خاک کمتر از 7 (PH  نزدیک به 7 بهترین محیط برای رشد قارچ است)
  • ضدعفونی‌کردن وسایل کشاورزی بعد از هر بار استفاده
  • تهیه نشاها از مراکز معتبر و اطمینان از سلامت آن‌ها
  • انتخاب انواع کرفس مقاوم به بیماری و غیرحساس
  • اطمینان از آلوده نبودن خاک و نداشتن سابقه بیماری زردی فوزاریومی

گلخانه آوین

اصلی‌ترین نقش شما در مدیریت بیماری های کرفس، بررسی مداوم شرایط محیطی و وضعیت سلامت و رشد گیاهان مزرعه‌تان است. در کنار آن، گلخانه آوین بخشی از این مدیریت را که شامل  کنترل و درمان بیماری های کرفس است، برعهده گرفته است. اما چطور؟

در این مجموعه مشاورین متخصصی فعالیت دارند که بهترین و اقتصادی‌ترین شیوه‌های مدیریتی را برای هر نوع عارضه و مشکلی در میان محصولاتتان به شما پیشنهاد می‌دهند. فقط کافی است در هنگام بروز مشکل با این افراد تماس بگیرید.

گلخانه آوین

 

 

سؤالات متداول

  1. مؤثرترین راه برای جلوگیری از گستردگی پوسیدگی طوقه کرفس چیست؟

استفاده از سم شیمیایی  بردوفیکس پس از ظهور اولین نشانه‌های بیماری.

  1. عمده‌ترین عامل انتقال ویروس موزاییک در کرفس چیست؟

حشرات ناقل مخصوصاً شته‌ها

  1. رشد و میوه دهی کرفس در صورت ابتلا به بیماری ویروس موزاییکی کرفس چگونه خواهد بود؟

گیاهان همچنان توانایی رشد دارند. اما اگر گیاه کرفس در مراحل ابتدایی رشد، بیمار شود؛ محصولات باکیفیتی تولید نخواهد شد.

  1. میزان خسارت گیاهان در صورت ابتلا به بیماری میرایی کرفس چه گونه خواهد بود؟

میرایی باعث از بین رفتن بوته در هر مرحله می‌شود. درنتیجه به‌ندرت میوه‌ای قابل برداشت ایجاد خواهد شد.

 

سخن پایانی

مدیریت بیماری های کرفس؛ یعنی نظارت منظم در مزرعه یا گلخانه، از مرحله جوانه‌زدن بذرها یا کاشت نشاها تا زمان برداشت محصولات. اگر این ارزیابی را به‌درستی و بادقت انجام دهید، می‌توانید از گسترش یک مشکل رایج و طبیعی (بیماری های کرفس) که در هر مزرعه‌ای می‌تواند رخ دهد، با کمترین هزینه جلوگیری کنید.

 

انواع بیماری :

بیماری های کاهو
✅بیماری های توت فرنگی
✅بیماری های گل کلم
✅  بیماری های کرفس
بیماری های کلم
بیماری های گوجه فرنگی
✅بیماری های هندوانه
✅بیماری های فلفل دلمه ای
✅بیماری های بادمجان

مقالات کاربردی:

توخالی شدن کرفس
پوسیدگی گلگاه بادمجان
ساق سیاه بادمجان
پژمردگی باکتریایی بادمجان
پوسیدگی ساقه بادمجان
سفید شدن بادمجان
بد شکل بودن میوه بادمجان
پیچ خوردگی برگ بامیه
سفیدک پودری بامیه

 

 

شماره تماس مشاوره گلخانه

1 نظر دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *