مشاوره ساخت گلخانه – گلخانه خود را با آوین گرین در 8 مرحله بسازید!

سیر تا پیاز مشاوره ساخت گلخانه

آیا می‌دانید برای احداث گلخانه کوچک یا بزرگ به چه تجهیزاتی نیاز دارید؟ دریافت مشاوره ساخت گلخانه به تمام سؤالات شما در زمینه احداث گلخانه در روستا یا هر جای دیگری پاسخ می‌دهد؛ برآورد صحیحی از درآمد گلخانه و هزینه‌های پروژه را برای شما مشخص می‌کند.

اگر به دنبال دریافت مشاوره ساخت و تأسیس گلخانه به صورت تخصصی هستید، با ما همراه شوید. در این مطلب مهم‌ترین نکات مشاوره ساخت گلخانه را بررسی می‌کنیم. در انتها هم می‌توانید با خدمات ما در گلخانه آوین جهت تأسیس یا ساخت گلخانه خود آشنا شوید.

مشاوره تأسیس و ساخت انواع گلخانه

طرح‌های گلخانه‌ای می‌توانند تجهیزاتی مانند: لامپ‌های خورشیدی، پدهای گرمایشی، گردش هوا و… را داشته باشند تا گیاهان را تازه نگه دارند. انواع مختلفی از گلخانه‌ها وجود دارند که در مشاوره تأسیس گلخانه آوین گرین با آن‌ها آشنا خواهید شد. در اینجا تعدادی از محبوب‌ترین سبک‌های گلخانه‌ای آورده شده‌اند.

تأسیس گلخانه قاب سرد

قاب‌های سرد کوچک‌ترین و ساده‌ترین گلخانه‌ها هستند که معمولاً به صورت جعبه‌های کوچک با درب‌های لولایی ساخته می‌شوند و باغبان‌ها می‌توانند گیاهان را داخل آن قرار دهند. خرید یا ساختن فریم‌های سرد معمولاً ارزان‌تر از انواع دیگر است؛ به این دلیل که مانند گلخانه‌های دیگر به منبع گرما نیاز ندارد.

باغبان‌های خانگی اغلب از قاب‌های سرد برای محافظت از گیاهان خود در برابر عناصر در طول زمستان استفاده می‌کنند؛ یعنی زمانی که گیاهان مقاوم به سرما در زمین رها می‌شوند تا در ماه‌های زمستان به رشد خود ادامه دهند. آشنایی با تأسیس این نوع گلخانه در مشاوره ساخت گلخانه اهمیت زیادی دارد.

تأسیس گلخانه متصل

گلخانه‌های متصل در برابر یک دیوار محکم (معمولاً دیوار خانه) ساخته می‌شوند تا سازه را لنگر بیندازند. آنها می‌توانند به کوچکی یک جعبه پنجره یا به اندازه کناره ساختمانی که به آن متصل شده‌اند، بزرگ باشند. مشاوره ساخت گلخانه خانگی به شما کمک می‌کند تا با جزئیات این نوع بیشتر آشنا شوید.

تأسیس گلخانه مستقل

گلخانه‌های مستقل به ساختمان‌های کاملی اطلاع می‌شوند که به تنهایی و معمولاً به اندازه کافی بزرگ هستند که باغبان وارد آن‌ها شود. از آنجایی که گلخانه‌های مستقل باید به اندازه کافی محکم باشند تا به تنهایی بایستند، معمولاً گران‌تر هستند و شرایط زمین برای احداث گلخانه بسیار مهم است.

تجهیزات ساخت گلخانه

تجهیزات و روش‌های مختلفی برای ساخت گلخانه وجود دارند. برای مثال، شما می‌توانید DIY با اندازه کوچک از چند کیت گلخانه‌ای بسازید یا ساختار مستقل و یا حتی متصل را بر اساس مجوز ساخت گلخانه خود انتخاب کنید.

نحوه شعله زدن و پوشش گلخانه شما دقیقاً تعیین می‌کند که به چه متریال و تجهیزاتی نیاز دارید. در اینجا یک مرور کلی از برخی از موادی که پروژه شما ممکن است به آن‌ها نیاز داشته باشد، آورده شده‌اند. این موارد به طور دقیق‌تر در مشاوره ساخت گلخانه آوین گرین ذکر خواهند شد.

مصالح ساختمانی

متریال مناسب ساخت قاب گلخانه خود را بر اساس نیازهایتان انتخاب کنید. متریال متداول مورد استفاده برای قاب گلخانه چوب، لوله‌های پی وی سی و آلومینیوم هستند. بسته به چالش‌های آب و هوای منطقه، گلخانه شما باید محکم و بادوام باشد.

به عنوان مثال، قاب‌های آلومینیومی به خوبی در برابر زنگ‌زدگی محکم هستند و مقاومت زیادی در برابر بارندگی از خود نشان می‌دهند. در انتخاب مصالح باید متراژ زمین برای مجوز گلخانه را هم در نظر بگیرید. در این مورد حتماً بعد از دریافت مشاوره ساخت گلخانه تصمیم‌گیری کنید.

ابزار برش

قیچی برای برش ورقه‌های پلاستیکی مفید است و اره میتر می‌تواند برای برش چوب به ابعاد دلخواه شما مورد استفاده قرار بگیرد. متریال خاصی که برای تأسیس و ساخت گلخانه خود انتخاب می‌کنید، مشخص می‌کنند که به کدام ابزار برش نیاز پیدا خواهید کرد.

ابزارهای سخت‌افزاری

برای ساخت هر گلخانه کوچک یا بزرگ به ابزارهای سخت‌افزاری استاندارد مانند: چکش، میخ، مته‌های برقی، پیچ و… که در طرح گلخانه شما هستند، نیاز دارید. مشاوره ساخت گلخانه تعیین می‌کند که چه ابزارهایی را لازم دارید.

لوازم جانبی و اضافی

برای انجام هر پروژه به یک ابزار اندازه‌گیری، درزگیر یا چسب نیاز دارید. همچنین اگر بخواهید فونداسیون خود را به جای بتن ریخته شده از سنگریزه بپوشانید، ممکن است به سنگریزه نیاز داشته باشید. توجه داشته باشید که مجوز چاه برای گلخانه را در صورت نیاز حتماً دریافت کنید.

پوشش‌های گلخانه

هر ماده‌ای که برای پوشش گلخانه خود انتخاب کنید، گرما را در ساختار آن به دام می‌اندازد و گیاهان را تشویق به رشد می‌کند. با در نظر گرفتن این موضوع باید مواد پوشش گلخانه خود را هوشمندانه انتخاب کنید. برخی از پوشش‌های رایج گلخانه شامل شیشه، پانل‌های پلی کربنات یا ورق های پلی اتیلن هستند.

مشاوره ساخت گلخانه در چند مرحله

راه‌های زیادی وجود دارند که شما می‌توانید بسته به فضا و بودجه در دسترس خود گلخانه بسازید. برای ساختن یک گلخانه و بهره‌مندی از مزایای یک فصل رشد در طول سال، مراحل زیر را دنبال کنید. قبل از هر کاری حتماً به سامانه صدور مجوز گلخانه مراجعه کنید.

1. یک طرح گلخانه‌ای پیدا کنید

تعداد زیادی طرح رایگان برای کمک به شما در ساخت گلخانه وجود دارند؛ از گلخانه‌های کوچک گرفته تا گلخانه‌های انبار باید قبل از تأسیس، استعلام مجوز گلخانه را انجام دهند. قبل از شروع کار خود باید مطمئن شوید که برنامه‌ انتخابی شما نشان می‌دهد چگونه گلخانه را بسازید.

2. مکانی مناسب برای تأسیس گلخانه انتخاب کنید

مکانی را برای گلخانه خود انتخاب کنید که تا حد امکان در معرض نور خورشید قرار گیرد. اطمینان حاصل کنید که ضلع‌های بلند ساختمان گلخانه به سمت شرق و غرب باشند تا بتواند تا حد امکان نور خورشید را جذب کند. این نکته در زمان مشاوره ساخت گلخانه هم ذکر می‌شود.

از خوشه‌های گیاهان بلند یا سازه‌های دیگر که ممکن است بر روی گلخانه سایه بیندازند، استفاده نکنید! بهتر است یک نقطه تراز را انتخاب کنید که امکان زهکشی مناسب را فراهم کند. توجه به این نکات حتی قبل از اخذ مجوز احداث گلخانه نیز ضروری هستند.

3. فضای خود را اندازه‌گیری کنید

از یک متر نواری استفاده کنید تا ببینید چقدر فضای زمین برای گلخانه خود نیاز دارید. در حالت ایده‌آل این کار را قبل از انتخاب طرح گلخانه انجام می‌دهید؛ اما بررسی مجدد برای اینکه آیا فضای کافی برای اجرای طرح خود دارید یا خیر، همیشه مفید است. همچنین می‌توانید این کار را به شرکت ساخت گلخانه بسپارید.

4. مجوزهای لازم را بگیرید

بعد از دریافت مشاوره ساخت گلخانه به صورت تخصصی با شهرداری منطقه تماس بگیرید تا بدانید که چه مجوزهایی برای اضافه کردن سازه گلخانه به محوطه نیاز دارید. همچنین باید مطمئن شوید که ساخت و ساز شما مطابق با اصول و قوانین است و از مقررات شهرداری منطقه پیروی می‌کند.

در مرحله اول مربوط به دریافت مجوزهای تأسیس و ساخت هر گلخانه باید به سامانه ثبت نام مجوز گلخانه مراجعه کنید و مراحل مربوط به ثبت‌نام و ارائه مدارک را به طور کامل انجام دهید.

مدارک لازم جهت اخذ مجوز گلخانه شامل مدارک عمومی و تخصصی می‌شوند که در جدول زیر بررسی شده‌اند. برای اطلاع دقیق از مدارک بیشتر باید مشاوره ساخت گلخانه را به صورت اختصاصی دریافت کنید.

مدارک عمومی مدارک اختصاصی
یک قطعه عکس 4*3 فرم تکمیل شده درخواست
شناسنامه و کارت ملی متقاضی پلان نقشه پروژه با مختصات جغرافیایی
کارت پایان خدمت متقاضی مدارک پروانه چاه کشاورزی یا هر منبع تأمین آب
آخرین مدرک تحصیلی ارائه طرح توجیه مالی و فنی
اساسنامه و تأییدیه ثبت شرکت‌ها آزمون آنالیز آب و خاک
مدارک مالکیت قانونی زمین
سند رسمی تک برگ یا 6 برگ

5. پایه سازه خود را تعیین کنید

اگر فضایی که گلخانه خود را روی آن می‌سازید ناهموار است، باید برای تثبیت ساختار خود و ایجاد زهکشی مناسب، پایه‌ای ایجاد کنید. برای باغبانی در آب و هوای سرد، پایه را زیر خط یخبندان قرار دهید. اگر می‌خواهید فونداسیون حفر کنید، بعد از دریافت مشاوره ساخت گلخانه، یک کف با زهکشی خوب با پارچه محوطه‌سازی یا حتی سنگریزه ایجاد کنید.

6. قاب گلخانه را بسازید

قاب گلخانه خود را مطابق با دستورالعمل‌های موجود در طرح خود با مواد انتخابی خود بسازید. قطعات چوبی یا لوله های پلاستیکی را به طول‌های دلخواه ببرید و با استفاده از سخت‌افزار، اتصال‌دهنده‌ها و چسب‌های مناسب، آنها را مونتاژ کنید. توجه کنید که این مراحل را با مشاوره ساخت گلخانه انجام دهید.

برای تقویت قاب گلخانه و افزایش استحکام آن، اضافه کردن تیرهای نگهدارنده و میلگردهای عرضی ضروری است. نحوه استفاده از هر کدام بر اساس مشاوره ساخت گلخانه به این صورت است:

  • تیرهای نگهدارنده: تیرهای نگهدارنده را در طول و عرض گلخانه نصب و پایه‌های عمودی را به هم متصل کنید. این تیرها وزن سقف را توزیع می‌کنند و یکپارچگی سازه را بهبود می‌بخشند.
  • میله‌های عرضی: میله‌های عرضی را به صورت افقی در سراسر قاب نصب و پایه‌های عمودی را به هم متصل کنید. این میلگردها استحکام و پایداری بیشتری را برای ساختار گلخانه فراهم می‌کنند. فاصله بین میلگردها را بر اساس طراحی گلخانه خود و وزن مواد پوششی در نظر بگیرید.

7. قاب گلخانه را بپوشانید

شما می‌توانید از هر ترکیبی از جمله ورقه‌های پلاستیکی، شیشه یا فایبرگلاس که ترجیح می‌دهید برای پروژه گلخانه‌ای خود استفاده کنید. از درزگیر برای محکم کردن پوشش روی ساختار گلخانه استفاده کنید تا به درستی عایق‌بندی شود. این کار را می‌توانید با مشورت همیار گلخانه خود انجام دهید.

اگر مواد پوششی دو یا سه جداره مانند پلی کربنات را انتخاب می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که کانال‌های بین لایه‌ها تمیز و عاری از زباله هستند. این هوای محبوس شده عایق اضافی را فراهم می‌کند و به تنظیم نوسانات دما منجر خواهد شد. البته بهتر است انتخاب پوشش مناسب را به مشاوره ساخت گلخانه بسپارید.

8. تهویه گلخانه را تنظیم کنید

گلخانه شما باید فضایی باشد که محیط رشد طبیعی گیاهان شما را فراهم کند؛ بنابراین با گردش هوا و تهویه کافی برای تشویق گرمای بیش از حد، کپک در داخل گلخانه شما ایجاد شود. دریچه‌های سقفی یا سیستم‌های گردش هوای مناسب را نصب کنید تا گلخانه شما به خوبی هوادهی شود.

دریچه‌ها، پنجره‌ها و فن‌هایی که به‌درستی نصب شده باشند، جریان هوا و کنترل دمای مناسب را تسهیل و از تجمع هوا و رطوبت راکد جلوگیری می‌کنند. از این ویژگی‌های تهویه برای تنظیم دما و اطمینان از یک محیط رشد سالم استفاده کنید.

برای اینکه تمامی این مراحل به درستی و مطابق با اصول استاندارد انجام شوند، به شما توصیه می‌کنیم که یک مشاوره ساخت گلخانه را از آوین گرین دریافت کنید؛ زیرا شرایط تأسیس گلخانه‌ها متفاوت هستند و برای موفقیت در این زمینه باید مطابق با استانداردها پیش بروید.

عوامل مؤثر بر هزینه ساخت گلخانه

با وجود اینکه اطلاع از میانگین هزینه ساخت گلخانه می‌تواند مفید باشد، اما ممکن است این میانگین هزینه برای همه پروژه‌ها دقیق نباشد. تأسیس گلخانه جدید بسته به عواملی مانند: اندازه، سبک، متریال و نیروی کار مورد نیاز ممکن است هزینه بیشتری یا کمتری داشته باشد.

اندازه گلخانه

اول از همه، هزینه گلخانه به اندازه سازه گلخانه شما بستگی دارد؛ زیرا با افزایش اندازه گلخانه، متریال و نیروی کار بیشتری برای ساخت آن مورد نیاز است. حتی اندازه گلخانه می‌تواند قیمت مجوز گلخانه را هم تحت تأثیر قرار دهد.

نوع گلخانه

گلخانه‌ها را می‌توان در ده‌ها پیکربندی ساخت که برخی از آنها پیچیده‌تر هستند، دسته‌بندی کرد. سازه‌های دقیق به کار اضافی برای ساخت نیاز دارند و در این صورت هزینه بیشتری را هم طلب می‌کنند. از این رو باید در زمان دریافت مشاوره ساخت گلخانه به این موضوع هم پرداخته شود.

مواد قاب‌بندی

چارچوب یک گلخانه را می‌توان با چند نوع مواد مختلف ساخت. PVC یا پلاستیک اغلب ارزان‌ترین مواد برای قاب‌بندی گلخانه هستند؛ اما کیفیت پایین‌تری هم نسبت به سایر مواد دارند و ممکن است در آب و هوای سخت دوام نداشته باشند.

آلومینیوم بهترین گزینه برای قاب‌بندی گلخانه محسوب می‌شود و معمولاً تعادل مناسبی بین هزینه و کیفیت را برقرار خواهد کرد. گران‌ترین گزینه هم فولاد گالوانیزه است که از آلومینیوم محکم‌تر است و دوام بیشتری دارد، اما قیمت آن بالاتر است. در مشاوره احداث گلخانه باید تمامی متریال بررسی شوند.

در برخی موارد، گلخانه‌ها ممکن است از قاب‌های چوبی برای طراحی ظاهری خاص استفاده کنند؛ اما به خاطر داشته باشید که این ماده به خوبی فلز نیست. از این رو به شما توصیه می‌کنیم که تمامی جوانب ذکر شده در مشاوره ساخت گلخانه را در نظر بگیرید.

نوع فونداسیون و کفپوش

در حالی که بسیاری از گلخانه‌ها از زمین به عنوان کف استفاده می‌کنند، برخی دیگر برای پوشش کف به استفاده از مواد دیگری علاقه دارند. قرار دادن سنگریزه برای کف گلخانه ارزان‌ترین گزینه است و به دنبال آن کفپوش لاستیکی را پیشنهاد می‌کنیم.

سنگفرش‌های بتنی کمی گران‌تر هستند؛ اما نصب آن آسان است و می‌توانند سطحی سفت‌تر ایجاد کنند. سازه‌های دائمی گلخانه معمولاً برای استحکام و پایداری به پایه دال بتنی نیاز دارند. این نکته در زمان مشاوره ساخت گلخانه برای شما توضیح داده خواهد شد.

مکان گلخانه

اگر قطعه زمین انتخاب شده برای تأسیس گلخانه شما مسطح نیست، آماده‌سازی آن برای ساخت آن ضروری است. اگر زمین به صورت تپه‌ای باشد، می‌توان آن را با ابزارهای دستی مانند بیل صاف کرد؛ اما تغییرات بیشتر به بیل مکانیکی نیاز دارند.

نیروی کار

ساخت یک گلخانه ساده معمولاً یک تا چند روز طول می‌کشد؛ در حالی که ساخت یک گلخانه پیچیده‌تر می‌تواند چندین روز یا چند هفته طول بکشد. هزینه پیمانکار و کارگران را باید در زمان محاصبه هزینه‌ها در مشاوره ساخت گلخانه در نظر بگیرید.

مجوزهای تأسیس گلخانه

اگر یک سازه دائمی یا از مواد خاصی ساخته شده باشد، ممکن است هنگام ساخت گلخانه به مجوز ساختمان نیاز باشد. صاحبان خانه باید برنامه‌ریزی داشته باشند تا تعیین کنند که آیا گلخانه آنها به مجوز نیاز دارد یا خیر. قیمت مجوز گلخانه برای سازه‌های کوچک در پایین‌ترین سطح خواهد بود.

مشاوره تخصصی ساخت گلخانه با آوین گرین

اگر به دنبال آدرس یا شماره مشاوره ساخت گلخانه می‌گردید، گلخانه آوین در کنار شماست تا صفر تا صد تأسیس گلخانه را به شما آموزش دهد و خدمات و مشاوره گلخانه را با بهترین کیفیت به شما ارائه بدهد. مجموعه ما، استفاده از دانش روز دنیا را در اولویت اول خود قرار داده است.

فرقی نمی‌کند که در کدام یک از شهرهای ایران به مشاوره گلخانه‌ای نیاز داشته باشید؛ خدمات آوین گرین برای کل شهرهای ایران ارائه می‌شوند و متناسب با اهداف شما و شرایط آب‌وهوایی منطقه هستند.

شما می‌توانید خدمات مشاوره ساخت گلخانه آوین گرین را در شهرهای مختلف دریافت کنید؛ از جمله:

  • مشاورهاحداث گلخانه در تهران
  • مشاورهاحداث گلخانه در کردستان
  • مشاورهاحداث گلخانه در اصفهان
  • مشاورهاحداث گلخانه در شیراز
  • مشاورهاحداث گلخانه در همدان
  • مشاورهاحداث گلخانه در تبریز
  • مشاورهاحداث گلخانه در کرمانشاه
  • مشاورهاحداث گلخانه در جنوب
  • و…

سخن آخر

مهم‌ترین کاری که باید قبل از تأسیس گلخانه خود انجام دهید این است که یک مشاوره ساخت گلخانه را به صورت تخصصی دریافت کنید. در این صورت می‌توانید موفقیت خود را تضمین کنید؛ زیرا این مشاوره‌ها بر اساس جدیدترین استانداردها و دانش روز دنیا ارائه می‌شوند و راهکارهای مناسبی را برای گلخانه شما پیشنهاد می‌دهند.

سؤالات متداول

  1. آیا برای حفر چاه در گلخانه باید مجوز داشته باشیم؟

بله برای هر منبع تأمین آب در گلخانه خود باید مجوز لازم را دریافت کنید.

  1. هزینه ساخت گلخانه چقدر است؟

این هزینه به عوامل مختلفی مانند: اندازه و نوع گلخانه، تجهیزات، زمین، نوع کفپوش یا عایق‌بندی، نیروی کار و… بستگی دارد.

  1. سامانه صدورمجوز گلخانه کدام است؟

g4b.ir

  1. مشاوره ساخت گلخانه را از کجا دریافت کنیم؟

با کارشناسان آوین گرین تماس بگیرید.

 

مشاوره گلخانه
مشاوره کشاورزی
مشاوره ساخت گلخانه
مشاوره کشت گلخانه ای
مشاوره کشت گوجه فرنگی

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *