مشاوره کشت گوجه فرنگی- تماس با9182115522 مهندس جلیلی

هر آنچه باید در مورد مشاوره کشت گوجه فرنگی بدانید!

آیا با اهمیت مشاوره کشت گوجه فرنگی آشنا هستید؟ گوجه فرنگی گلخانه‌ای یکی از پرطرف‌دارترین محصولات گلخانه‌ای است که در تمام طول سال مورد استفاده قرار گرفته و شما به کمک کشت گلخانه‌ای می‌توانید مقادیر بیشتری از این محصول را در هر مترمربع تولید کنید.

خوشبختانه امروزه مانند گذشته نیازی نیست برای رسیدن به موفقیت حتماً خودمان آزمون و خطا کنیم و از این رو شما گلخانه‌داران عزیز می‌توانید به کمک متخصصان باتجربه مشاوره کشت گوجه‌فرنگی یک کسب و کار حرفه‌ای داشته باشید و به بهترین نحو به کشت و پرورش گوجه فرنگی‌‌هایی باکیفیت و بازارپسند بپردازید.

از این رو در ادامه همراه ما باشید تا شما را با ضرورت دریافت مشاوره کشت گوجه فرنگی گلخانه‌ای و موارد حائز اهمیت در این زمینه آشنا کنیم.

مزایای کشت گلخانه‌ای گوجه فرنگی

شاید برایتان سؤال پیش آمده باشد که دلیل این همه محبوبیت کشت گوجه فرنگی گلخانه‌ای چیست و چرا کشاورزان تا این حد به کشت گلخانه‌ای این محصول روی آورده‌اند؟ در این باره باید بدانید کشت گوجه فرنگی به صورت گلخانه‌ای از مزایای زیر برخوردار است:

  • طبق گفته متخصصان مشاوره کشت گوجه فرنگی این کشت به گلخانه‌داران این امکان را می‌دهد که گیا‌هان را در زمانی بکارند که به علت آب و هوا امکان رشد در فضای باز وجود ندارد و از این طریق نیاز بازار را تأمین کنند.
  • گوجه فرنگی‌های گلخانه‌ای ۱۰ الی ۲۰ برابر بیشتر از گوجه فرنگی‌های تولید شده در مزرعه، میوه تولید می‌کنند.
  • گلخانه‌ها از گوجه فرنگی در برابر آفات، آب و هوای نامساعد و آسیب‌های مخرب محافظت می‌کنند.
  • کاشت گوجه فرنگی در گلخانه چه برای افراد حرفه‌ای و چه تازه‌کار راحت است.
  • استفاده از حشرات مفید در گلخانه آسان‌تر از کشت محصول در فضای باز است.
  • با توجه به توانایی کنترل دما می‌توان بذر‌های گوجه فرنگی را در گلخانه زودتر کاشت و در نتیجه برداشت سریع‌تری داشت.
  • در کشت گلخانه ای امکان کنترل محیط، رطوبت، دما و نور وجود دارد.

سایر خدمات:

سایر خدمات:

مشاوره گلخانه
مشاوره کشاورزی
مشاوره ساخت گلخانه
مشاوره کشت گلخانه
مشاوره کشت گوجه فرنگی

شرایط مورد نیاز برای کشت گلخانه‌ای گوجه فرنگی

در مورد شرایط ایده‌آل برای کشت و پرورش گوجه فرنگی در گلخانه باید بدانید لازم است دما در طول شب ۱۶ الی ۱۷ درجه سانتی‌گراد و در طول روز ۲۶ الی ۲۸ درجه سانتی‌گراد باشد. همچنین طبق راهنمایی‌های مشاوره کشت گوجه فرنگی رطوبت محیط نیز نباید از ۷۰ درصد بیشتر باشد.

در گلخانه‌هایی که کنترل اقلیم ندارند و هوادهی آن‌ها خودکار نیست، باید هوادهی به صورت دستی یا با باز کردن در‌ها و دریچه‌های گلخانه هر شب ۲ بار و هر بار ۱۰ الی ۱۵ دقیقه انجام شود. شدت نور مورد نیاز گوجه فرنگی در گلخانه نیز ۴۰۰ الی ۵۰۰ میکرو مول بر مترمربع بر ثانیه است.

نیاز آبی گوجه فرنگی نیز طبق نظر متخصصان مشاوره کشت گوجه فرنگی برای هر گیاه بالغ حدود ۱ لیتر در روز و برای هر بوته در طول دوران رشد ۳۰۰ الی ۴۴۰ لیتر در مترمربع سطح زیر کشت در نظر گرفته می‌شود. میزان PH خاک نیز باید بین ۵.۶ الی ۶ باشد.

بهترین زمان برای کشت گوجه فرنگی گلخانه‌ای

شما گلخانه داران عزیز می‌توانید در دو زمان برای کشت گوجه فرنگی اقدام کنید که شامل کشت بهاره و کشت پاییزه است. کشت بهاره به این صورت است که کشت در پاییز و برداشت در فصل بهار انجام می‌شود. تراکم بوته‌ها در این کشت بیشتر بوده و فاصله میان آن‌ها در یک ردیف باید ۴۵ الی ۵۰ سانتی‌متر باشد.

طبق توصیه مشاوران حوزه مشاوره کشت گوجه فرنگی زمان این نوع کشت از اوایل دی ماه تا اواسط همین ماه است. درمورد کشت پاییزه نیز باید بگوییم کشت در تابستان و برداشت محصول در پاییز انجام می‌شود. در این کشت به دلیل زاویه نور مایل و کمبود نور، تراکم کشت کمتر خواهد بود.

فاصله بین بوته‌ها نیز بیشتر بوده و حدود ۵۵ الی ۶۰ سانتی‌متر است. زمان کشت پاییزه گوجه فرنگی از اوایل تیر ماه تا اوایل مرداد ماه است.

نکات مهم درمورد کشت گوجه فرنگی در گلخانه

پیش از اقدام به کاشت گوجه فرنگی در گلخانه بهتر از است با استفاده از مشاوره کشت گوجه فرنگی اطلاعات و دانش خود را ارتقا داده و به صورت اصولی و کاملاً استاندارد اقدام کنید؛ اما به طور کلی نکات مهم درمورد کشت این محصول شامل موارد زیر هستند:

  • مواد گیاهی از بین رفته، گلدان‌ها و محیط‌های رشد اضافه را حذف کنید؛ زیرا باعث کاهش بستر‌هایی می‌شوند که حشرات می‌توانند در آن‌ها لانه کنند و این کار خطر بروز بیماری را کاهش می‌دهد.
  • برای پیشگیری از ورود آفات حتماً ورودی‌ها و پنجره‌های گلخانه خود را صفحه بندی یا توری کنید.
  • بهداشت گلخانه را به طور مستمر بررسی کنید.
  • نظارت دقیقی بر سلامت و شرایط گوجه فرنگی‌ها داشته باشید تا بتوانید به موقع از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.
  • برای جلوگیری از ایجاد کپک و قارچ از گردش هوای مطلوب گلخانه مطمئن شوید.
  • بذر گوجه فرنگی را در عمق یک اینچ و با فاصله یک اینچ از یکدیگر بکارید.
  • گلدان‌ها باید از سوراخ‌های زهکشی در قسمت پایینی خود برخوردار باشند تا از غرقاب شدن آب جلوگیری شود.

مهم‌ترین موضوعات در مشاوره کشت گوجه فرنگی

امروزه کشت گوجه فرنگی گلخانه‌ای دچار تغییر و تحولات قابل توجهی شده است که روی کیفیت نهایی محصول تولیدی بسیار تأثیرگذار هستند؛ به همین علت شما گلخانه داران عزیز باید همواره اطلاعات خود را درمورد روش‌های کشت و پرورش گوجه فرنگی به‌روز کرده و همگام با پیشرفت‌های عرصه کشاورزی قدم بردارید.

از این رو دریافت مشاوره کشت گوجه فرنگی گلخانه ای می‌توانید موهبت بزرگی بوده و به شما کمک کند به هرآنچه برای عملکرد بهتر نیاز دارید دسترسی داشته باشید. در ادامه به معرفی موضوعاتی که در مشاوره کشت گوجه فرنگی به آن‌ها پرداخته می‌شود خواهیم پرداخت.

تعیین نوع بذر گوجه فرنگی

استفاده از بذر‌های مرغوب و باکیفیت با رقم درست، به افزایش کیفیت گوجه فرنگی‌های به ثمر رسیده کمک بسیاری می‌کند؛ بنابراین شما پیش از اقدام به کشت از طریق دریافت مشاوره کشت گوجه فرنگی می‌توانید متناسب با شرایط گلخانه خود و اقلیم منطقه، بهترین نوع بذر گوجه فرنگی گلخانه‌ای را تهیه کنید.

از مهم‌ترین ویژگی‌های بهترین بذر گوجه فرنگی گلخانه‌ای باید به عملکرد بالا در نور ضعیف یا معمولی، باروری مناسب در دمای پایین، مقاومت قابل توجه در برابر آفات و بیماری‌ها، سفتی مناسب، رنگ و بافت مطلوب و ارائه محصولات مرغوب و قابل صادرات اشاره کنیم.

معرفی بهترین روش‌های آبیاری

از دیگر دغدغه‌های مهم گلخانه داران باید به استفاده از روش‌های آبیاری مناسب و مطمئن اشاره کنیم که در این حالت راهنمایی کارشناسان مشاوره کشت گوجه فرنگی می‌تواند بسیار مفید واقع شود. به طور کلی آبیاری گیا‌هان در گلخانه باید به صورت کاملاً اصولی انجام شود تا نیاز‌های آن‌ها برطرف شده و محصولاتی سالم و باکیفیت به ثمر برسند.

جالب است بدانید طبق تحقیقات انجام شده اگر آبیاری گوجه فرنگی به صورت صحیح انجام شود، می‌تواند به افزایش ۶۰ الی ۸۰ درصدی محصول نهایی منجر شود.

درست است که کشت گلخانه‌ای تا حد زیادی در مصرف آب تأثیرگذار است؛ اما این موضوع زمانی به حقیقت تبدیل می‌شود که شما از سیستم‌های استاندارد و مناسب برای آبیاری استفاده کنید. شما می‌توانید از روش‌های زیر برای آبیاری گلخانه خود استفاده کنید:

  • آبیاری دستی یا سنتی
  • آبیاری محیطی
  • آبیاری قطر‌ه‌ای
  • آبیاری سقفی یا آبشاری
  • آبیاری مه‌پاشی
  • آبیاری با لوله تراوا

متخصصان مشاوره کشت گوجه فرنگی بعد از بررسی شرایط گلخانه شما، ویژگی‌های خاک، نوع بذر، شرایط آب و هوایی منطقه و… بهترین روش را برای آبیاری به شما پیشنهاد می‌دهند؛ اما به طور کلی باید بدانید در حال حاضر آبیاری قطر‌ه‌ای بهترین و کارآمدترین روش آبیاری گلخانه با راندمان بین ۹۰ الی ۹۵ درصد است.

بررسی خاک بستر کشت

کارشناسان مشاوره کشت گوجه فرنگی خاکی که برای کشت محصول در نظر گرفته‌اید را مورد بررسی و آزمایش قرار داده و مناسب بودن یا نبودن آن را اعلام می‌کنند. خاک موردنظر باید خاکی غنی و حاوی مواد آلی و زهکشی مناسب باشد. همچنین این گیاه به خاک کمی‌ اسیدی نیاز دارد.

خاک بستر کشت گوجه فرنگی را باید در ابتدا به صورت کامل شخم زده و سپس در مقادیر مشخص کود‌های حیوانی، سولفات پتاسیم، سوپر فسفات و غیره به آن بیفزایید. ضدعفونی کردن خاک و محیط کشت نیز اهمیت بسیاری دارد و باید قبل از کشت بذر‌های گوجه فرنگی به منظور حذف آلودگی‌ها و آفات و بیماری‌ها انجام شود.

مشاوران ضدعفونی کننده‌های مناسب و نحوه مصرف آن‌ها را به شما پیشنهاد خواهند داد تا به بهترین نحو بستر کشت را آماده کنید.

بررسی تأمین مواد مغذی موردنیاز

بی‌شک هر نوع گیاهی برای رشد بهتر به یک سری مواد مغذی و تقویتی نیاز دارد و گوجه فرنگی نیز از این قاعده مستثنی نیست. فرقی نمی‌کند شما از چه نوع بذر گوجه فرنگی برای کشت گلخانه‌ای استفاده کرده باشید؛ به‌هرحال لازم است شرایط ایده‌آلی را برای تأمین مواد مغذی موردنیاز گیاه فراهم کنید.

لازم است بدانید گیا‌هان به صورت کلی به ۱۶ عنصر مختلف نیاز اساسی دارند و اگر هریک از آن‌ها در مقادیر کافی به گیاه نرسند، محصول مناسب و باکیفیتی تولید نخواهد شد.

اما این کار نیازمند داشتن اطلاعات کافی و شناخت مواد مغذی موردنیاز گیاه و منابع تأمین آن‌ها است. در این شرایط می‌توانید با دریافت مشاوره کشت گوجه فرنگی از دانش و تخصص کارشناسان کمک گرفته و بهترین کود‌ها و محلول‌های مختلف را به منظور بهبود رشد گیاه به ریشه آن اضافه کنید.

 برای مثال در کشت هیدروپونیک یا آب کشت (یکی از انواع کشت گلخانه‌ای) شما باید از کود‌های آبی یا اصطلاحاً محلول‌های مغذی استفاده کنید. این محلول‌ها با آب موردنیاز گوجه فرنگی ترکیب شده و مستقیماً به ریشه می‌رسند. محلول‌های مغذی متفاوتی در بازار وجود دارند که مشاوران می‌توانند مطابق با نیاز گیاه بهترین آن‌ها را به شما معرفی کنند.

نظارت بر تأمین نور گلخانه

تأثیر نور بر رشد و پرورش کلیه محصولات کشاورزی در گلخانه انکارناپذیر است. درواقع نور روی رنگ و طعم و به طور کلی کیفیت گوجه فرنگی تأثیر بسیاری دارد. در صورت کشت گلخانه‌ای و در فضای بسته می‌توانید به صورت مصنوعی اقدام به تأمین نور موردنیاز کنید و از روشنایی LED استفاده کنید.

این نور می‌تواند تا ۲۰ درصد بازده محصولاتتان را بیشتر کند. اگر نمی‌دانید چگونه باید به تأمین نور مصنوعی در گلخانه خود بپردازید و روشنایی‌ها را در چه جا‌هایی نصب کنید تا بهترین عملکرد را داشته باشند، مشاوره کشت گوجه فرنگی می‌تواند راهنمایی‌های لازم را در اختیارتان قرار دهد.

از آنجایی که پوشش گلخانه به طور قابل توجهی مانع از رسیدن نور به گیاه می‌شود؛ بنابراین کنترل و تأمین نور در گلخانه‌های گوجه فرنگی یکی از مهم‌ترین موضوعات به منظور افزایش بهره وری محصولات گلخانه است. البته شما می‌توانید از روش‌های زیر نیز برای تأمین نور گلخانه خود استفاده کنید:

  • کاهش بازتاب پوشش گلخانه
  • جلوگیری از ایجاد شبنم در گلخانه به علت افزایش نور
  • تأمین نور گلخانه به وسیله تمیز نگه داشتن پوشش

به طور کلی استفاده از هریک از این روش‌ها و تأمین نور موردنیاز در گلخانه به بررسی و برنامه ریزی نیاز دارد تا محصولاتی مطلوب و بازارپسند تولید شوند که درنهایت مشاوره کشت گوجه فرنگی می‌تواند در این زمینه به شما کمک بسیاری کند.

بهترین مشاوره کشت گوجه فرنگی را با آوین گرین تجربه کنید

کشت گوجه فرنگی گلخانه‌ای به عنوان کشتی پرسود با آینده‌ای روشن شناخته می‌شود؛ اما در این زمینه وجود مشاوران حرفه‌ای می‌تواند مسیر را برایتان بسیار راحت‌تر کند؛ از این رو تیم تخصصی گلخانه آوین با برخورداری از سال‌ها تجربه و تسلط بر روش‌های نوین کشاورزی آماده است تا به منظور ساخت، تأسیس و توسعه گلخانه همراه شما باشد.

شما به کمک مشاوره‌های تخصصی مجموعه آوین گرین می‌توانید متناسب با اقلیم منطقه شرایط ایده‌آلی را برای کشت محصولات مختلف در گلخانه خود فراهم کرده و سرمایه گذاری موفقی را تجربه کنید؛ بنابراین اگر قصد کشت گوجه فرنگی گلخانه‌ای را دارید؛ اصلاً از مشاوره کشت گوجه فرنگی مزرعه و گلخانه آوین گرین غافل نشوید.

سخن پایانی

پیشرفت روزافزون در زمینه‌های مختلف کشاورزی سبب شده است امروزه محصولی همچون گوجه فرنگی گلخانه‌ای با کیفیتی بالا در ایران تولید شده و مورد توجه مصرف کنندگان قرار گیرد؛ از این رو در حال حاضر شاهد آن هستیم که روز به روز کشاورزان بیشتری از کشت این محصول در گلخانه استقبال می‌کنند.

اما کشت گوجه فرنگی گلخانه‌ای از اصول و قواعد مهمی‌ برخوردار است و به همین دلیل کمک گرفتن از افراد متخصص در حوزه مشاوره کشت گوجه فرنگی بسیار مؤثر خواهد بود. ما در این مطلب به هرآنچه لازم است پیش از کشت گوجه فرنگی در گلخانه و دریافت مشاوره بدانید پرداختیم.

سؤالات متداول

۱. بهترین زمان کشت گوجه فرنگی گلخانه‌ای چیست؟

کشت بهاره از اوایل دی تا اواسط آن و کشت پاییزه از اوایل تیر تا اوایل مرداد

۲. دمای موردنیاز گوجه فرنگی گلخانه‌ای چقدر است؟

روز‌ها ۲۶ الی ۲۸ درجه سانتی گراد و شب‌ها از ۱۶ الی ۱۷ درجه سانتی گراد

۳. آیا کشت گوجه فرنگی گلخانه‌ای صرفه اقتصادی دارد؟

بله شما با داشتن یک گلخانه ۱۰۰۰ متری می‌توانید در فصل حدود ۳۰ الی ۴۰ تن محصول برداشت کنید.

 

سایر مقالات:

درآمد گلخانه چقدر است؟ بررسی درآمد 4 نوع گلخانه مختلف
4 قابلیت و مزیت هوشمند سازی گلخانه ها نسبت به گلخانه‌های معمولی
 معرفی 6 روش سرمایش گلخانه + مزایا و معایب هر کدام

 

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *