مشاوره کشت گلخانه ای- تماس با 9182115522 مهندس جلیلی

 همه چیز در مورد مشاوره کشت گلخانه ای

آیا با اهمیت مشاوره کشت گلخانه ای آشنایی دارید؟ اگر شما هم علاقه‌مند به کشت محصولات متنوع در فصول مختلف سال هستید و می‌خواهید با بهره‌گیری از فناوری‌‌های جدید به بازدهی بهتر و سود بیشتر دست پیدا کنید، احداث گلخانه بهترین انتخابی است که می‌توانید داشته باشید.

با توجه به اینکه کشت در فضای باز احتمال هجوم آفات و از دست دادن محصول را به همراه دارد؛ امروزه بسیاری از کشاورزان به کشت گلخانه‌ای روی آورده‌اند؛ اما لازم است پیش از اقدام در این زمینه حتماً با کارشناسان باتجربه و متخصص مشورت نمایید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

از این رو در ادامه مطلب همراه ما باشید تا شما را با کشت گلخانه‌ای آشنا کرده و بررسی کنیم که چرا باید از خدمات مشاوره کشت گلخانه ای بهره‌مند شوید.

مزایای کشت گلخانه ای

کشت گلخانه‌ای به منظور کاشت، پرورش و نگهداری از محصولات کشاورزی در محیطی کاملاً سربسته است که در آن همه چیز تحت کنترل قرار می‌گیرد. در گلخانه‌ها با توجه به مدیریتی که انجام می‌شود بازدهی محصولات به مراتب بیشتر خواهد بود و در طی ۱۰ سال اخیر شاهد افزایش چشمگیر کشت‌های گلخانه‌ای در ایران هستیم.

حال که با مفهوم کشت گلخانه‌ای آشنا شده‌اید، شاید بپرسید این نوع کشت چه مزایایی نسبت به کشت محصول در فضای باز دارد و دلیل این همه استقبال کشاورزان از این کشت چیست؟ در این باره باید بگوییم مزایای کشت گلخانه ای بسیار بوده و لازم است پیش از دریافت مشاوره کشت گلخانه ای با آن‌ها آشنا شوید.

محافظت عالی از گیا‌هان

چیزی که یک گلخانه را به یک سرمایه گذاری بی‌نظیر تبدیل می‌کند این است که شما می‌توانید در برابر شرایط و تغییرات مخرب آب و هوایی سطح حفاظت بالایی را برای گیا‌هان خود تأمین کنید. همچنین محافظت از محصول در برابر پرتو‌های نور خورشید و باد‌های شدید از دیگر مزایای این نوع کشت است.

قابلیت انتخاب مکان باغبانی

از دیگر مزایای کشت گلخانه‌ای طبق گفته متخصصان مشاوره کشت گلخانه ای باید به این موضوع اشاره کنیم که شما می‌توانید یک منطقه معین برای باغبانی و پرورش محصولاتتان داشته باشید. این موضوع کمک می‌کند بتوانید هر چیزی از گل و گیاهان زینتی گرفته تا سبزیجات را در محیطی ایده‌آل پرورش دهید.

علاوه بر این می‌توانید ابزار و تجهیزات باغبانی خود را در یک مکان نگهداری کنید و در این صورت به جابه‌جایی دائمی‌ آن‌ها نیاز نخواهید داشت.

جلوگیری از آفات

یکی از مهم‌ترین مزایا و ویژگی ‌های کشت گلخانه ای این است که گلخانه با ساختار ساختمان محصور می‌تواند از گیا‌هان شما در برابر حمله پرندگان، آفات و حشرات کاملاً مراقبت کند. این در حالی است که وجود بیماری‌ها و حمله آفات به گیا‌هان در فضای باز از دغدغه‌های همیشگی کشاورزان و باغبانان است.

کشت محصول بدون نیاز به آفت کش

شاید بسیاری از عموم مردم تصور کنند که محصولات گلخانه‌ای طبیعی و ارگانیک نیستند؛ اما باید بدانید در این فضا می‌توان بهتر محصولات ارگانیک پرورش داد. درواقع طبق نکات مشاوره کشت گلخانه ای شما می‌توانید در گلخانه موردنظرتان به دلیل برخورداری از فضای بسته بدون نیاز به سم‌پاشی به پرورش گیا‌هان بپردازید.

امکان پرورش محصول در تمام فصول

یکی از مشکلات رایج کشاورزان این است که نمی‌توانند به دلیل فصل و تغییرات آب‌وهوا در هر زمانی که بخواهند فصل رشد داشته باشند و به همین علت میزان تولید و سود آن‌ها کاهش پیدا می‌کند؛ اما باید بدنید با کشت گلخانه‌ای دیگر نیاز نیست نگران این موضوع بوده و می‌توانید در هر فصلی از سال برای پرورش محصول اقدام کنید.

افزایش تولید محصول

طبیعتاً زمانی که این امکان برای شما فراهم است تا در تمامی‌ فصول سال باغبانی کنید، می‌توانید تولیدات خود را افزایش داده و محصولات بیشتر و باکیفیت‌تری را ارائه دهید. از طرفی کارشناسان مشاوره کشت گلخانه ای می‌گویند دمای مناسب داخل گلخانه در تسریع و تشویق رشد گیا‌هان بسیار تأثیرگذار است.

مصرف آب کمتر

به جرئت می‌توان گفت در این شرایط بحران آب، می‌توان یکی از مزایای اصلی کشت در گلخانه‌ها را صرفه‌جویی در مصرف آب معرفی کرد. یکی از مشکلات همیشگی کشاورزان کمبود آب در زمان موردنیاز گیاه است که منجر به ایجاد ضرر‌های هنگفتی می‌شود.

اما شما گلخانه داران عزیز می‌توانید بعد از مشورت با متخصصان مشاوره کشت گلخانه ای، با استفاده از سیستم‌ های آبیاری قطر‌ه‌ای و حفظ دما و رطوبت، مصرف آب گیا‌هان را به حداقل رسانده و از کم‌آبی آن‌ها نیز جلوگیری کنید.

انواع کشت گلخانه‌ای

امروزه با پیشرفت‌های روزافزون در زمینه علم و تکنولوژی روش‌های نوین و کاربردی به حوزه کشاورزی برای کشت انواع محصولات راه پیدا کرده‌اند. این موضوع برای کشت گلخانه‌ای نیز صادق بوده و در حال حاضر از شیوه‌های متنوع و سودمندی در گلخانه‌ها استفاده می‌شود که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

خاک کشت (Transplant)

ترنس پلنت یا خاک کشت شیو‌ه‌ای نوین در کشت گلخانه‌ای است که به منظور رشد و پرورش محصول، خزانه‌هایی در داخل گلخانه ایجاد شده و با خاک مناسب همچون خاک پیت – ماس پر می‌شوند. در روش دیگر به‌جای خزانه گیا‌هان در گلدان کاشته می‌شوند.

در این نوع کشت با توجه به نوع محصول، تولید آن ممکن است از ۲ هفته تا ۱ ماه طول بکشد. گلخانه‌دار عزیز! شما می‌توانید در روش خاک کشت بوته‌های هرز یا زرد را از بین برده و به سرعت با بوته‌های سالم تعویض کنید که این کار از بیمار شدن دیگر گیا‌هان جلوگیری می‌کند.

طبق اطاعات حاصل از مشاوره کشت گلخانه ای استفاده از این روش بیشتر برای تولید محصولات قیمتی و باارزش مناسب بوده و سود حاصل از به مراتب بیشتر از هزینه احداث گلخانه است.

کشت هیدروپونیک (آب کشت)

برخی از انواع گلخانه با روش کشت هیدروپونیک کار می‌کنند که در آن گیا‌هان بدون اینکه در محیط خاکی کشت شوند، در بستر‌های کشت همچون کوکوپیت، پشم سنگ، ورمی،‌ کولیت، خزه، ماسه بادی و غیره حاوی آب و محلول غذایی پرورش می‌یابند. طبق گفته مجری گلخانه هیدروپونیک رشد ریشه گیاه در این نوع کشت شامل ۳ حالت است:

  • ریشه گیاه همواره درون آب حاوی محلول غذایی غوطه‌ور بوده و ویژه گیا‌هانی است که به حضور زیاد در آب حساسیت نداشته باشند.
  • ریشه گیا‌هان در هوا مستقر است و آب به شکل مدام روی ریشه اسپری می‌شود تا خشک نشود.
  • رشد ریشه گیاه در محیط جامد غیر از خاک انجام می‌شود که امکان حفظ آب در قسمت‌های اطراف ریشه گیاه را دارد.

هوا کشت (aeroponic systems)

آئروپونیک یا هوا کشت یکی از پیشرفته‌ترین روش‌های کشت گلخانه‌ای محسوب می‌شود که در آن از خاک برای پرورش گیاه استفاده نمی‌کنند. حتی از هیچ بستر دیگری نیز استفاده نمی‌شود؛ بلکه آب و محلول‌‌های غذایی به شکل ریزذرات پودری‌مانند به‌وسیله مه‌پاش‌ها روی ریشه گیاه پاشیده می‌شوند.

در این روش اکسیژن‌رسانی به ریشه‌های گیا‌هان در بالاترین سطح ممکن قرار داشته و به همین دلیل سطح جذب مواد مغذی در گیاه بسیار افزایش پیدا می‌کند. درنهایت میزان رشد و بازدهی تولید در این روش بسیار چشمگیر و قابل توجه خواهد بود.

افراد متخصص در زمینه مشاوره کشت گلخانه ای از سیستم هوا کشت به عنوان سریع‌ترین روش برای رشد گیا‌هان یاد می‌کنند. درواقع در این سیستم گیا‌هان مختلف روی یک محفظه آویزان شده و آبپاش‌های کوچک در زیر ریشه آن‌ها قرار می‌گیرند.

در این حالت سطوح بسیار بالایی از اکسیژن به ریشه گیاه انتقال داده می‌شود. سیستم‌های هوا کشت نسخه تخصصی‌تری از شیوه کشت هیدروپونیک هستند که در آن ریشه‌های گیاه در هوا گسترش یافته و به صورت مستقیم با مخلوط آب و مواد مغذی همچون فسفر، پتاسیم و نیتروژن اسپری می‌شوند.

از مزایای اصلی این کشت باید به این موضوع اشاره کنیم که به رشد سالم‌تر گیا‌هان کمک می‌کند؛ زیرا این سیستم در محیطی بسته انجام شده و تمامی‌ جنبه‌های آن مورد کنترل قرار می‌گیرند. علاوه بر این گیا‌هانی که از این طریق رشد می‌کنند، از ارزش غذایی بالاتر، طعم، رنگ و بافت بهتری برخوردار هستند.

چرا به خدمات مشاوره کشت گلخانه ای نیاز داریم؟

حال که با شرایط کشت گلخانه‌ای، ویژگی‌‌ها و مزایای آن آشنا شده‌اید و قصد توسعه گلخانه یا اقدام به کشت در گلخانه موردنظرتان را دارید، لازم است از خدمات مشاوره کشت گلخانه ای بهره‌مند شوید؛ اما شاید بپرسید چرا؟

مشاوران پیشنهادات و توصیه‌هایی به گلخانه داران ارائه می‌دهند که از هر نظر کاملاً علمی‌ و کاربردی بوده و می‌توانند به داشتن کشت موفق‌تر و محصولات باکیفیت‌تر کمک کنند. از آنجایی که امروزه کشت گلخانه‌ای بسیار رواج یافته است و تقریباً روش‌های سنتی منسوخ شده‌اند، لازم است کشاورزان دانش کافی درمورد روش‌های نوین کشاورزی داشته باشند.

کارشناسان مشاوره کشت گلخانه ای در کار خود کاملاً حرفه‌ای بوده و با توصیه‌های کلی و یک برنامه‌ریزی دقیق به شما کمک می‌کنند هرآنچه برای مدیریت بهتر گلخانه نیاز دارید را اجرا کنید.

از سوی دیگر بهره گیری از خدمات مشاوره کشت گلخانه ای به منظور جلوگیری از اشتبا‌هات کشت و بروز خسارت‌های فراوان امری کاملاً ضروری است. توجه داشته باشید اغلب مشاوران کشت گلخانه‌ای در زمینه‌ای خاص تخصص و مهارت دارند.

برای مثال ممکن است یک مشاور گلخانه درمورد پرورش گل‌وگیا‌هان زینتی خدمات مشاوره ارائه دهد؛ اما دیگر مشاوران تنها در زمینه طراحی و ساخت گلخانه کوچک یا ساخت گلخانه صنعتی فعالیت داشته باشند. درنتیجه لازم است متناسب با نیاز‌های خود و گلخانه‌تان با شماره مشاور کشت گلخانه ای تماس حاصل کرده و خدمات دریافت کنید.

درنهایت باید گفت تمامی‌ گلخانه‌داران به خدمات مشاوره گلخانه نیاز دارند؛ چه کسانی که قصد دارند به‌تازگی گلخانه خود را به راه بیندازد و چه آن‌هایی که قصد توسعه گلخانه قدیمی‌‌شان را دارند. حتی در جزئی‌ترین موارد نیز وجود مشاور حرفه‌ای می‌تواند از بسیاری از مسائل و مشکلات جلوگیری کرده و بسیار مؤثر واقع شود.

اصلی‌ترین موضوعات در مشاوره کشت گلخانه ای چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم کارشناسان مشاوره کشت گلخانه ای درباره موضوعات گسترده‌ای مانند ساخت گلخانه، انتخاب بهترین محصولات گلخانه‌ای متناسب با شرایط اقلیمی‌، روش‌های اجرای کشت، برنامه‌های نگهداری از محصولات، تحقیق درباره بیماری‌های محصولات گلخانه‌ای و غیره راهنمایی‌های سودمندی ارائه می‌دهند.

همچنین شما می‌توانید در کلیه مسائل دیگر همچون مناسب بودن یا نبودن محل احداث گلخانه، بررسی تجهیزات موردنیاز، نوع گیا‌هان پرورشی، تأمین نیاز‌های گلخانه، طراحی بیرونی گلخانه، ارائه آموزش کشت گلخانه ای و غیره تا دریافت بازدهی با مشاوران در ارتباط بوده و از دانش و تخصص آن‌ها در این زمینه استفاده کنید.

همچنین در این نوع مشاوره به بررسی مدیریت پروژه، محاسبه هزینه‌ها و تأمین منابع برای گلخانه نیز پرداخته می‌شود که از موضوعات بسیار حائز اهمیت به شمار می‌آیند. درواقع مشاوران تمامی‌ شرایط، نیاز‌ها و هزینه‌ها را در نظر گرفته و بهترین پیشنهادات را به شما ارائه می‌دهند.

درنهایت مشاوره کشت گلخانه ای به گلخانه‌دار کمک می‌کند بداند که چگونه صیفی‌جات، میوه و سبزی گلخانه را پرورش دهد و از روش‌های صحیح کوددهی، سم‌پاشی و آبیاری محصولات گلخانه‌ای استفاده کند. باید بدانید هیچ‌چیزی از چشم مشاوران دور نمانده و شما با همراهی این افراد متخصص می‌توانید بسیار بهتر از قبل گلخانه خود را مدیریت کنید.

هزینه مشاوره کشت گلخانه ای

درمورد هزینه لازم برای مشاوره کشت گلخانه ای باید بگوییم لازم است با کارشناسان مربوطه در ارتباط باشید؛ اما به طور کلی این هزینه بر اساس مدت زمان مشاوره، تعهدات طرفین، نوع خدمات و عوامل دیگر تعیین می‌شود و در ابتدا باید درمورد انتظارات و شرایط گلخانه خود با مشاوران صحبت کنید.

برای مثال گلخانه‌های بزرگ‌تر که محصولات متنوعی را پرورش می‌دهند و تجهیزات پیشرفته‌ای دارند به یک مشاور گلخانه تمام وقت نیاز دارند تا بر مدیریت گلخانه نظارت داشته و با شناخت مشکلات و چالش‌ها سریعاً برای رفع آن‌ها اقدام کند.

گلخانه آوین؛ ارائه دهنده بهترین خدمات مشاوره گلخانه

حال که با اهمیت مشاوره کشت گلخانه ای آشنا شده‌اید می‌توانید از طریق ارتباط با مشاوران متخصص و باتجربه آوین گرین بهترین خدمات ساخت و تأسیس گلخانه را دریافت کرده و از پشتیبانی دائمی‌ نیز بهره‌مند شوید.

متخصصان بعد از کارشناسی حضوری از محل موردنظر دانش لازم جهت احداث، مدیریت و توسعه گلخانه همچون مشاوره گلخانه هیدروپونیک، خاک کشت یا هوا کشت را در اختیارتان قرار خواهند داد تا با دانش کافی در این زمینه اقدام کنید.

 مجموعه گلخانه آوین با بهره گیری از دانش روز دنیا در عرصه کشاورزی و استفاده از تیم مشاوران حرفه‌ای به دنبال آن است که به گلخانه داران و کشاورزان عزیز کمک کرده بهترین عملکرد را داشته و به بالاترین بهره‌برداری از زمین مزرعه یا گلخانه خود برسند.

کلام پایانی

کشت گلخانه‌ای می‌تواند محصولات را تحت هر شرایط اقلیمی کنترل کرده و برای دستیابی به بهترین عملکرد و بهره‌وری رشد دهد؛ از این رو امروزه شاهد افزایش استفاده از شیوه‌های نوین کشت گلخانه‌ای هستیم؛ اما در این مسیر چالش‌برانگیز همواره وجود افراد متخصص و باتجربه که خدمات مشاوره کشت گلخانه ای را ارائه دهند راهگشا خواهد بود.

اگر شما هم قصد دارید فعالیت خود را در عرصه کشت گلخانه‌ای آغاز کرده یا به شیوه بهتری در این زمینه عمل کنید، لازم است حتماً با کارشناسان مشاوره کشت گلخانه ای مشورت کرده و با جدیدترین دانش روز دنیا در این زمینه گام بردارید.

سؤالات متداول

۱. کشاورزی گلخانه‌ای بهتر است یا کشت در فضای باز؟

به طور کلی کشت گلخانه‌ای از مزایای بیشتری به نسبت دیگر انواع کشت برخوردار است.

۲. کدام محصولات گلخانه‌ای پرفروش‌تر هستند؟

توت‌فرنگی، فلفل‌دلمه‌ای، خیار، گوجه‌فرنگی، بادمجان و…

۳. بهترین محصولات گلخانه در زمستان کدام‌اند؟

کاهو، اسفناج، کلم، کلم‌برگ و شلغم از جمله بهترین محصولات گلخانه در فصل زمستان هستند.

مشاوره گلخانه
مشاوره کشاورزی
مشاوره ساخت گلخانه
مشاوره کشت گلخانه ای
مشاوره کشت گوجه فرنگی

 

سایر مقالات:

4 مزیت کشت گلخانه + معرفی فناوری‌ها و روش‌های نوین آن
درآمد گلخانه چقدر است؟ بررسی درآمد 4 نوع گلخانه مختلف
4 قابلیت و مزیت هوشمند سازی گلخانه ها نسبت به گلخانه‌های معمولی

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *