افزایش گلدهی گوجه فرنگی – معرفی 7 راهکار + بهترین کود

افزایش گلدهی گوجه فرنگی

افزایش گلدهی گوجه فرنگی

بهترین راه برای افزایش گلدهی گوجه فرنگی چیست؟ کدام نوع کودها و عنصرها برای هر دوره رشد گیاه لازم و ضروری هستند؟ این‌ها سؤالاتی هستند که ممکن است ذهن هر کشاورز و گلخانه‌داری را به خود مشغول کند.

اگر شما نیز به دنبال راه‌های افزایش گلدهی در گوجه‌فرنگی هستید و به دنبال کسب اطلاعات در این زمینه هستید، ما در این مقاله قصد داریم به بررسی راه‌های افزایش گلدهی و بهترین کود برای افزایش باردهی گوجه فرنگی می‌پردازیم؛ پس از شما دعوت می‌کنیم اندکی از وقت گران‌بهای خود را به خواندن این مقاله اختصاص دهید.

راه‌های افزایش گلدهی گوجه فرنگی

برای افزایش دوره و زمان گلدهی گوجه فرنگی، اقدامات زیادی را می‌توان انجام داد که علاوه بر کمیت و افزایش مقدار محصول، اثرات مثبتی نیز بر کیفیت آن خواهند داشت.

هرس شاخه‌ها، ریز شاخه‌ها و برگ‌ها

یکی از آسان‌ترین و متداول‌ترین کارهایی که همه کشاورزان برای افزایش گلدهی گوجه فرنگی انجام می‌دهند، هرس کردن و بریدن شاخه‌های خشک شده، آسیب‌دیده و بدون میوه است. با این کار، مواد مغذی بیشتری به سایر شاخه‌های گل‌دار می‌رسند و فرایند تبدیل گل به گوجه‌فرنگی تسریع خواهد شد.

هرس شاخه‌ها، ریز شاخه‌ها و برگ‌ها

آبیاری منظم و درست

طلایی‌ترین دوره آبیاری گوجه‌فرنگی، دوره رشد آنها است؛ بنابراین حتماً باید در این دوره به صورت درست و اصولی، به مقدار نیاز به تمامی قسمت‌های گوجه‌فرنگی آب بدهید.

از بین بردن آفات و مدیریت بیماری‌های مختلف

داشتن هر نوع بیماری یا وجود آفت در گوجه‌فرنگی، می‌تواند موجب کاهش گلدهی در این گیاه شود و علاوه بر بوته‌های آن، باعث انتقال بیماری به محصولات آن نیز شود. برای افزایش گلدهی گوجه فرنگی بهتر است تا حد امکان، بیماری‌های مربوط به این گیاه را شناخت تا در صورت بروز آنها، بتوان بهترین دارو و سم را برای گوجه‌فرنگی خود تهیه کرد.

از بین بردن آفات و مدیریت بیماری‌های مختلف

انجام اقدامات حفاظتی در فصل زمستان

اگر می‌خواهید هر ساله بوته‌های گوجه‌فرنگی کشت شده در مزارع خود را پربار ببینید، مراقبت از آن را در فصل زمستان از یاد نبرید. گیاه گوجه‌فرنگی در فصل زمستان به محافظت نیاز دارد؛ پس بهتر است که در هنگام سرما، از پوشش‌های محافظتی جهت جلوگیری از سرمازدگی بر روی آن استفاده کنید.

استفاده از محافظ‌های طبیعی

همان‌گونه که استفاده از پوشش‌های طبیعی و محافظتی در فصل زمستان اهمیت دارد، تعبیه آن در فصل تابستان بر روی بوته‌های گوجه‌فرنگی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در افزایش گلدهی گوجه فرنگی نقش بسزایی دارد.

در هنگام تابش شدید آفتاب در فصل گلدهی گوجه‌فرنگی، باید به وسیله شاخ و برگ‌های سبک وزنی مثل برگ‌های زیتون و پیاز، بر روی آن سایه ایجاد کرد.

استفاده از محافظ‌های طبیعی

کوددهی

از کودهای نیتروژن‌دار برای رشد شاخه و برگ‌ها، کودهای فسفردار برای توسعه و رشد ریشه‌ها و کودهای پتاسیم دار برای تقویت گوجه‌فرنگی و بهبود طعم و مزه آن استفاده می‌شوند؛ همچنین استفاده از کودهای ارگانیک و بی‌ضرری همچون کمپوست نیز می‌توانند نقش بسیار مؤثری در افزایش گلدهی گوجه فرنگی ایفا کنند.

استفاده از هورمون گلدهی گوجه فرنگی

یکی از مهم‌ترین هورمون‌های گیاهی که به طور مصنوعی در خارج از گیاه ساخته می‌شود و توانایی تسریع یا تأخیر در رشد گیاه و میزان گلدهی آن را دارد، جیبرلین است.

استفاده از قرص جیبرلین برای نشا گوجه فرنگی می‌تواند محصولات بیشتر و باکیفیت‌تری به شما بدهد و موجب افزایش رشد ریشه و مقدار کلروفیل‌های موجود در برگ‌ها و درنتیجه افزایش سایز محصولات شود.

استفاده از هورمون گلدهی گوجه فرنگی

دلیل استفاده از کودهای افزایش گلدهی در گوجه فرنگی

پس از آن که فاز رویشی و رشد گوجه‌فرنگی به پایان رسید، گیاه وارد مرحله جدیدی به نام مرحله زایشی خواهد شد. این مرحله یکی از مهم‌ترین و طلایی‌ترین مراحلی است که در آن کشاورز می‌تواند نقش مهمی در افزایش گلدهی گوجه فرنگی داشته باشد.

زمان شروع و طول دوره این مرحله به عوامل مختلفی بستگی دارند که برخی از آنها عبارت‌اند از:

  • نوع رقم گوجه‌فرنگی
  • شرایط و استرس‌های مختلف محیطی
  • میزان نور
  • فرسودگی گیاه
  • نوع خاک و تغذیه گوجه‌فرنگی
  • نوع آبیاری
  • نوع کود مصرفی
  • دمای محیط

باید توجه داشت که یکی از مهم‌ترین عناصری که برای تکمیل دوره رویشی گوجه‌فرنگی لازم است، عناصر درشت مغذی نیتروژن‌دار است که باید حتماً پس از ورود گیاه به دوره زایشی، از میزان مصرف آن کاسته شود و عناصر جایگزینی را وارد برنامه کودی آن کرد تا بتوان باعث افزایش گلدهی گوجه فرنگی شد.

دو مورد از مناسب‌ترین عناصر جایگزین در این مرحله، عنصرهای فسفر و پتاسیم هستند که نقشی اساسی در عبور از مرحله رویشی به مرحله زایشی دارند؛ همچنین برای بهبود گرده‌افشانی و تکمیل دانه‌های گوجه‌فرنگی و در نتیجه بهبود کیفیت گلدهی آن، بهتر است از عناصری مثل روی و بور استفاده کرد.

این عناصر را می‌توان در قالب کودهای مخصوص به گوجه‌فرنگی تزریق کرد. در صورت کمبود هرکدام از این عنصرها و عدم توجه کشاورز به رفع این کمبود، ممکن است علاوه بر مواجه شدن گوجه‌فرنگی با اختلال در گلدهی، بوته‌های گیاه نیز به کلی از ریشه خشک شوند و از بین بروند.

معرفی بهترین کود افزایش گلدهی گوجه فرنگی

استفاده از کودهای شیمیایی و آلی به منظور افزایش رشد و گلدهی بذر گوجه فرنگی بدون در نظر گرفتن نیاز و کمبودهای خاک و گیاه، نه تنها نتایج مطلوبی نخواهد داشت، بلکه ممکن است آثار بدی از خود بر جای بگذارند و باعث تحمیل هزینه‌های زیادی شوند؛ بنابراین توصیه می‌شود که قبل از اقدام به مصرف کود، حتماً خاک محیط را آنالیز و بررسی کنید.

گوجه‌فرنگی گیاهی است که می‌توان آن را در هر اقلیمی و در بیشتر نقاط کشور کاشت؛ اما نوع کوددهی آن، به عوامل مختلفی همچون نوع رقم، کیفیت و مقدار آب آبیاری، وضعیت و نوع خاک، روش کشت و… بستگی دارند.

در هنگام کشت بذر گوجه فرنگی گلخانه ای، به دلیل این که میزان تولید در واحد سطح نسبت به کشت بذر گوجه فرنگی فضای باز بیشتر است، نیاز گیاه به کود نیز در آن به مراتب افزایش خواهد یافت؛ بنابراین باید حتماً برای افزایش گلدهی گوجه فرنگی، به این نکته دقت کنید.

برخی از بهترین کودها برای افزایش قدرت گلدهی گوجه‌فرنگی عبارت‌اند از:

  • کود هیومیک اسید
  • کود نیتروژن شوک
  • کود پتاسیم شوک
  • کود فسفر بالا
  • کود کلسیم مایع شوک

معرفی بهترین کود افزایش گلدهی گوجه فرنگی

بهترین زمان استفاده از کود افزایش گلدهی گیاه گوجه فرنگی

پیدا کردن بهترین زمان مصرف کود به گوجه‌فرنگی، با توجه به شرایط محیطی گیاه و نوع کود مشخص می‌شود؛ اما می‌توان گفت که همه کودها از یک قاعده کلی پیروی می‌کنند که در صورت دانستن آنها، می‌توان دقیق‌ترین زمان را برای تزریق انتخاب کرد.

به طور کلی کشاورزان برای افزایش گلدهی گوجه فرنگی، آن را در 4 مرحله از سیکل رشد گیاه، تقویت و کوددهی می‌کنند که این مراحل به شرح زیر هستند:

  • کوددهی اولیه: این مرحله در زمان کاشت گوجه‌فرنگی انجام می‌شود. شما می‌توانید کود را با خاک مخلوط کنید و یا پس از کشت نشا یا بذر، آنها را در اطراف گیاه پخش کنید.
  • کوددهی دوره رشد: استفاده از کودهای مخصوص این دوره، می‌توانند به رشد و توسعه شاخه و برگ‌های سبز منجر شوند.
  • کوددهی دوره تشکیل میوه: استفاده از کودهای مختلف در این دوره در گوجه‌فرنگی، می‌تواند منجر به افزایش سایز و کیفیت محصولات آن شود. این دوره می‌تواند در اواخر بهار و یا اوایل تابستان صورت گیرد.
  • کوددهی مکمل: ممکن است در طول دوره رشد گوجه‌فرنگی به دلیل نیازهای خاک آن، به کودهای مکمل نیاز پیدا کنید. این نیازها را می‌توان با انجام آزمایش خاک ارزیابی کرد و با توجه به آن، بهترین کود مکمل را در اختیار گوجه‌فرنگی‌ها قرار داد.

نحوه و مقدار مصرف کود افزایش گلدهی گوجه فرنگی

به طور کلی می‌توان گفت نیاز کوددهی برای هر تن گوجه‌فرنگی، تقریباً 2 کیلوگرم نیتروژن و نیم کیلوگرم فسفر و 3 الی 4 کیلوگرم پتاسیم است. بیشترین میزان فسفر، پس از کشت نشا بوده که صرف ریشه‌زایی، گلدهی و افزایش حجم گیاه خواهد شد.

فراهم کردن این مقادیر، با استفاده از کود مناسب امکان‌پذیر است؛ اما لازم به ذکر است که هیچ دستورالعمل مشخصی برای مصرف این کودها وجود ندارد و در نهایت همه آنها به نوع خاک و نیازهای گیاه بستگی دارند.

نحوه و مقدار مصرف کود افزایش گلدهی گوجه فرنگی

مشاوره کشت و پرورش انواع نشا گوجه فرنگی با آوین گرین!

اگر به دنبال یک مشاور ماهر در زمینه رفع و تشخیص انواع بیماری های گوجه فرنگی و نیازهای آن هستید، کادر مجرب آوین گرین در خدمت شما خواهد بود. این گلخانه با بهره‌گیری از بهترین و پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا، همراه و پشتیبان شما در زمینه کشت و پرورش انواع نشا و احداث گلخانه است.

سخن آخر

راه‌های زیادی برای افزایش گلدهی گوجه فرنگی وجود دارند که می‌توان با رعایت هرکدام از آن‌ها به بهبود کیفیت و کمیت محصولات زراعی خود کمک شایانی کرد.

کوددهی مناسب، هرس کردن شاخه و برگ‌های خشک شده و از بین رفته، تعبیه پوشش‌های حفاظتی طبیعی، مصرف هورمون‌های افزایش گلدهی همچون قرص جیبرلین، آبیاری مناسب، تنظیم نور و دمای مناسب و… همگی می‌توانند در افزایش طول دوره گلدهی گوجه‌فرنگی مؤثر واقع شوند.

سؤالات متداول

  1. بهترین کود برای افزایش گلدهی گوجه فرنگی چیست؟

کود هیومیک اسید، کود نیتروژن شوک، کود پتاسیم شوک، کود فسفر بالا و کود کلسیم مایع شوک

  1. بهترین زمان مصرف کود گوجه‌ فرنگی در طول روز چه وقتی است؟

هنگام غروب آفتاب و بلافاصله بعد از آبیاری گوجه ‌فرنگی

  1. گوجه‌فرنگی در چه مرحله ای نیاز به کود دارد؟

قبل از کاشت، هنگام گلدهی و هنگام باردهی

 

سایر مقالات:

آشنایی با مراحل کاشت گوجه فرنگی + 2 روش کاشت
بهترین کود برای درشتی گوجه فرنگی – معرفی ۲ نوع کود استاندراد
بهترین برنامه تغذیه گوجه فرنگی – بررسی 7 مرحله رشد گوجه‌فرنگی

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *