انواع روش های کاشت بذر – نکات کاشت به 2 روش مستقیم و غیرمستقیم

انواع روش های کاشت بذر

آیا با انواع روش های کاشت بذر آشنایی لازم را دارید؟ برای کاشت بذر، روش‌های مختلفی وجود دارد که هر کس با توجه به موارد مختلف، می‌تواند یکی از این روش‌ها را برگزیند؛ اما چگونه باید بفهمیم کدام روش مناسب ما است و یا اصلاً چگونه کاشت بذر انجام دهیم؟

در این مقاله قرار است تفاوت انواع روش‌های کاشت را معرفی کنیم تا شما عزیزان آشنایی ابتدایی با این روش‌ها داشته باشید؛ سپس مزایا و معایب این روش‌ها و نکات قبل از به کار بردن هر یک را به همراه هزینه‌ آن‌ها، به طور کامل تشریح می‌کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

انواع روش های کاشت بذر

انواع روش کاشت بذر به دو دسته کاشت مستقیم و کاشت غیرمستقیم تقسیم می‌شود. کاشت مستقیم به این صورت است که شما بذر را مستقیماً درون خاک قرار داده و آن را پرورش می‌دهید. در کاشت غیرمستقیم، نهال گیاه را درون خاک زمین یا خاک گلدان قرار می‌دهید.

کاشت بذر به صورت مستقیم

کاشت مستقیم بذر به راحتی صورت می‌گیرد؛ تنها کافی است بذر را در باغچه یا زمین کشاورزی قرار دهید. این روش از انواع روش های کاشت بذر، زمان و فضای کمتری صرف می‌کند و همچنین زحمت و تدارکات کمتری نیازمند است. شما صرفاً آن را درون خاک قرار داده و مرتب به آن آب می‌دهید و رسیدگی می‌کنید تا بالاخره جوانه بزند.

نکته دیگر آن است که برخی گیاهان قابلیت جا‌به‌جایی ندارند؛ به آن معنا که اگر بخواهیم بخشی یا کل آن را از خاک جدا کنیم، خیلی زود پژمرده می‌شوند و از بین می‌روند؛ بدین ترتیب کاشت این نوع گیاهان به صورت مستقیم بهتر است.

با انتخاب این روش کاشت از میان انواع روش های کاشت بذر، کار شما بسیار راحت است و طبیعت سهم بیشتری در رشد آن دارد؛ با این حال همین عامل می‌تواند به ضرر شما هم باشد.

شما نمی‌توانید آب و هوای بیرون از خانه را کنترل کنید و در اثر بارش سنگین، ممکن است گیاه از بین برود، یا این که به دلیل کمبود بارش، هیچ آبی به آن نرسد و به مرور خشک شود.

کاشت بذر به صورت مستقیم

کاشت بذر به صورت غیرمستقیم

برای برخی از گیاهان لازم است ابتدا در داخل خانه پرورش پیدا کنند؛ چرا که دیرتر رشد کرده و گرما یا سرمای شدید فضای بیرون، آن‌ها را از بین می‌برد و تمام زحمات شما بی‌حاصل می‌شوند.

نکته بعدی انتخاب این روش از میان انواع روش های کاشت بذر، آن است که شما کنترل بیشتری روی مراحل رشد گیاه دارید و بهتر می‌توانید مراقب آن‌ها باشید؛ همچنین آبرسانی و نوردهی به این گیاهان هم تحت نظر شما انجام می‌شود و دیگر خطراتی مانند: کمبود آب، آب دادن بیش از حد، نور و گرمای بیش از حد وجود نخواهند داشت.

در کل کاشت غیرمستقیم به شما میوه‌ها، سبزیجات، گیاهان زینتی و گیاهان دارویی سالم‌تری هدیه می‌دهد که احتمال این مورد در کاشت مستقیم حقیقتاً کمتر است.

جابه‌جایی نهال کار بسیار سختی بوده و نیازمند مهارت خاصی است. این کار احتمالاً برای بسیاری سخت است چرا که باید دقت و احتیاط زیادی در هنگام انجام آن صرف کرد. از آنجا که با انتخاب این روش از میان انواع روش های کاشت بذر، بسیاری از افراد در این مرحله ناموفق عمل می‌کنند، بهتر است قبل از کاشت، آموزش کاشت انواع بذر به این شیوه را ببینید.

حتی اگر گیاه شما کاملاً آماده انتقال باشد، ندانستن اینکه چگونه باید فرایند شوکه شدن گیاه در اثر جابه‌جایی را مدیریت کرد، منجر به آسیب‌دیدگی و در نتیجه از بین رفتن گیاه می‌شود.

کاشت بذر به صورت غیرمستقیم

نکات قبل از انتخاب شیوه کاشت بذر

قبل از انتخاب شیوه کاشت، باید به یک سری نکات توجه کنید که تأثیر زیادی در روند کار شما خواهند گذاشت. مورد اول آن است که درباره بذری که قصد کاشتن آن را دارید، یعنی درمورد اینکه انتخاب کدام روش از میان انواع روش های کاشت بذر برای گیاه مورد نظر شما مناسب‌تر است، تحقیقات لازم را انجام دهید.

هر گیاهی توانایی تاب آوردن در برابر بارش سنگین یا گرمای شدید را ندارد و بهتر است در گلدان به صورت غیرمستقیم کاشته شود؛ در حالی که برخی دیگر ممکن است هنگام انتقال از بین بروند و بهتر است از همان ابتدا داخل زمین کاشته شوند.

اگر قصد دارید به طور مستقیم بذر را به کارید، بهتر است اول مطمئن شوید که زمین آماده و نرم است و سنگ و کلوخ ندارد؛ همچنین زمین کاشت نباید علف هرزی داشته باشد. در صورت وجود هر کدام از این موارد، باید قبل از کاشت، همه آن‌ها را از روی زمین برداشته و بچینید.

برای دیگر محصولات مانند: گوجه، فلفل و بادمجان که رشد کندتری دارند، به خصوص در فصول بیش از حد سرد و گرم، بهتر است از میان انواع روش های کاشت بذر، از کاشت بذر به صورت غیرمستقیم استفاده کنید تا از سلامت محصولات خود اطمینان حاصل کنید.

نکات قبل از انتخاب شیوه کاشت بذر

عوامل مؤثر بر هزینه‌های کاشت بذر

انتخاب هر کدام از شیوه‌های کاشت بذر، هزینه مختص خود را دارد. در کاشت مستقیم هزینه‌هایی مثل: هزینه بذر، آماده کردن زمین، سیستم آبرسانی، کود مناسب و هزینه‌های جانبی دیگر مطرح است. به طور کلی این شیوه، سرمایه اولیه کمتری لازم دارد؛ اما بعدها کنترل محصولات سخت‌تر هستند و در نتیجه ممکن است هزینه‌بردار باشند.

از سوی دیگر، در کشت غیرمستقیم هزینه اولیه بالاتری لازم است؛ چرا که شما به تجهیزات مختلفی برای شروع کار احتیاج دارید تا بتوانید گیاهان و محصولات مد نظرتان را به درستی پرورش دهید.

عوامل مؤثر بر هزینه‌های کاشت بذر

آوین گرین، عرضه کننده باکیفیت‌ترین بذرها

پس از مطالعه موارد مربوط به انواع روش های کاشت بذر، اگر نگران گلخانه و محصولات خود هستید، راه‌حل شما آوین گرین است. گلخانه آوین گرین تجربه کافی در این زمینه را دارد تا در کنار ارائه مشاوره در زمینه کشت نشا، بتواند مشاوره مناسب را در رابطه با تأسیس گلخانه به شما دهد تا دچار سردرگمی نشوید.

از این رو برای اینکه بتوانید در مسیر گلخانه‌داری موفق شوید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از این مشاوره‌های تخصصی استفاده کنید.

سخن پایانی

با بودن دو روش کاملاً متفاوت در کاشت بذر، گاهی اوقات بیشتر افراد آگاهی کافی درمورد این دو روش نداشته و نمی‌دانند کدام یک مناسب شرایط آن‌ها است؛ پس باید راهنمای جامعی در مورد هر دو روش کاشت مستقیم و غیر مستقیم بذر مطالعه کرد تا آگاهی لازم را در این مورد کسب کرد.

اینجاست که راهنمای روش کاشت بذر آوین گرین به کار شما می‌آید و علاوه بر معرفی کامل انواع روش های کاشت بذر، مزایا و معایب و موارد تأثیرگذار در قیمت هر دو روش را به طور مفصل توضیح می‌دهد تا شما عزیزان بتوانید انتخاب درستی کرده و خیلی زود محصولات خود را پرورش دهید.

سؤالات متداول

۱. چقدر طول می‌کشد که گوجه کامل برسد؟

۵۰ تا ۸۰ روز

۲. چه گیاهانی برای کاشت مستقیم مناسب هستند؟

گیاهانی مانند: هویج، ترب و…که بر پایه ریشه هستند.

۳. چه محصولاتی سریع‌تر جوانه می‌زنند؟

محصولاتی مانند: خیار، کاهو، اسفناج و…

 

سایر مقالات:

راهنمای نمونه برداری از خاک کشاورزی + 3 دلیل مهم نمونه‌گیری از خاک
اهمیت استفاده از نور مصنوعی در گلخانه + معرفی 4 نوع لامپ در گلخانه‌ها
اهمیت انتخاب بهترین خاک برای کاشت بذر + معرفی 6 نوع خاک کشت

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *