اهمیت کیفیت آب برای محصولات کشاورزی – بررسی 4 درجه سختی آب و شوری آن

اهمیت کیفیت آب برای محصولات کشاورزی یکی از حیاتی‌ترین مسائل مربوط به آبیاری محصولات و سلامت آن‌ها است. اگر کیفیت آب آبیاری کم باشد، می‌تواند منجر به رشد آهسته، کیفیت نامطلوب و حتی مرگ گیاهان شود.

اگر شما نیز در مورد استاندارد آب کشاورزی جهت آبیاری محصولات خود کنجکاو هستید و می‌خواهید بدانید چه نوع آبی مناسب کشت است، تا آخر این مقاله با ما همراه باشید تا تمامی نکات مربوط به این مسئله را برای شما شرح دهیم.

کیفیت آب چه اهمیتی در کشاورزی دارد؟

آب مهم‌ترین عامل مؤثر در تولید محصولات کشاورزی است. آب بی‌کیفیت و مسموم باعث می‌شود که ریشه گیاهان آسیب ببیند و جذب مواد مغذی مورد نیاز گیاه با اختلال مواجه شود.

برخی از کشاورزان برای آبیاری محصولات خود، اهمیت کیفیت آب برای محصولات کشاورزی را مدنظر قرار نمی‌دهند و از آب بازیافتی (آبی که حاصل بازیافت آب‌های فاضلاب است) استفاده می‌کنند. این امر به دلیل وجود میکروارگانیسم‌های بیمارگر، نمک‌های محلول و مواد آلی در آب می‌تواند بر سلامت گیاه اثرات بسیار مخربی بگذارد.

عوامل مؤثر بر کیفیت آب کشاورزی

کیفیت آب برای آبیاری، به مجموعه ویژگی‌های بیولوژیکی و شیمیایی آن گفته می‌شود که در آزمایشگاه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. پس از بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت آب در آزمایشگاه می‌توان فهمید که آب در دسترس برای آبیاری مناسب است یا خیر!

تأثیر شوری بر کیفیت آب

تأثیر شوری بر اهمیت کیفیت آب برای محصولات کشاورزی مسئله‌ای مهم است. هنگامی که غلظت نمک زیاد شود، باعث می‌شود که جذب آب توسط ریشه‌ها به‌شدت افت کند. این موضوع باعث پژمردگی، تیرگی و حتی خشکی گیاه خواهد شد.

سطح شوری آب به ۴ دسته تقسیم می‌شود که شرح زیر هستند:

  • شوری کم: اگر شوری آب کمتر از ۲۵۰ میکرو موس بر سانتی‌متر باشد، در این دسته قرار می‌گیرد. این میزان شوری برای کشت بسیاری از گیاهان مناسب خواهد بود.
  • شوری متوسط: اگر گیاهی که به شوری حساس است با آب دارای نمک زیاد آبیاری شود، دچار کم‌آبی خواهد شد و باید آب بیشتری در اختیار آن قرار داد.
  • شوری زیاد: اهمیت کیفیت آب برای محصولات کشاورزی و شور نبودن آب مسئله مهمی در سلامت محصول است. استفاده از آب شور برای گیاهانی مناسب است که مقاوم به شوری هستند و خاک آنها قابلیت زهکشی زیادی به ریشه می‌دهد.
  • شوری بسیار زیاد: اگر مقدار نمک بیشتر از ۲۲۵۰ میکرو موس بر سانتی‌متر باشد، آب از نوع بسیار شور است که تقریباً برای آبیاری بسیاری از گیاهان مناسب نیست.

تأثیر آب شیرین کن بر محصولات کشاورزی در رابطه با مصرف آب‌های شور، می‌تواند بسیار کاربرد داشته باشد و باعث قابل مصرف شدن این آب‌ها برای آبیاری شود.

تأثیر کدر بودن بر کیفیت آب

در رابطه با اهمیت کیفیت آب برای محصولات کشاورزی باید گفت که وجود ذرات جامد همچون: سیلت، رس و میکروارگانیسم‌های مختلف در آن، موجب کدر شدن آب می‌شود. کدر بودن آب باعث ایجاد اثرات فیزیکی خواهد شد. آبی که زیاد کدر است، فسفر بالایی دارد که این امر موجب ایجاد شکوفه‌های جلبکی می‌شود.

برای مشخص کردن کدر بودن یا نبودن آب، نور را از آن عبور می‌دهند. اگر نور از آب رد شود به معنی شفاف بودن، در غیر این صورت می‌توان گفت که آب کدر است.

کدر بودن آب موجب ایجاد مشکلاتی می‌شود که عبارت هستند از:

  • رسوب‌گذاری در تجهیزات مربوط به وسایل آبیاری
  • رنگ و بوی نامطبوع آب
  • به وجود آمدن لکه بر روی لباس و سطوح
  • بی‌اثر شدن سیستم کلرزنی و علف‌کش‌ها

تأثیر سختی در کیفیت آب

سختی یکی دیگر از عوامل مؤثر بر اهمیت کیفیت آب برای محصولات کشاورزی است. سختی آب را مقدار وجود نمک‌های منیزیم و کلسیم در آن مشخص می‌کند. این ویژگی را می‌توان با یک آزمایش ساده مشخص کرد. اگر صابون در آب کف نکند، سخت است.

سختی آب لکه‌های زرد روی لباس‌ها از خود برجای می‌گذارد؛ همچنین این ویژگی به دلیل رسوب پتاسیم کربنات در داخل تجهیزات سیستم‌های آب گرم، باعث ایجاد مشکلات بزرگی خواهد شد. در جدول زیر سطوح مختلف سختی آب مشخص شده است.

درجه سختی اثرات منفی
کمتر از ۶۰ نرم است؛ اما احتمال ایجاد خوردگی دارد.
۶۰ تا ۲۰۰ سخت است؛ اما برای اکثر مصارف مناسب است.
۲۰۰ تا ۵۰۰ خیلی سخت است و مشکل خوردگی فزاینده دارد.
بیشتر از ۵۰۰ به شدت سخت است و پوسته‌پوسته شدن شدید به همراه دارد.

 

اهمیت کیفیت آب برای محصولات کشاورزی و توجه به آن، نقش بسیار مهمی در سلامت گیاه آبیاری شده دارد؛ زیرا استفاده از آب‌های سخت برای آبیاری، ممکن است موجب رسوب‌گذاری و مسموم شدن گیاه شود.

تأثیر سطوح اسیدی در کیفیت آب

Ph معیاری از اسیدی یا قلیایی بودن آب است که از ۰ تا ۱۴ شماره‌گذاری می‌شود. عدد صفر به معنای بالاترین حالت اسیدی و عدد ۱۴ نشانگر بالاترین مقدار باز یا قلیایی بودن است؛ همچنین عدد ۷ حالت خنثی را بیان می‌کند.

برای آبیاری گیاهان و کاربردهای خانگی، باید ph بین ۶.۵ تا ۸.۵ باشد. اگر سطح ph کمتر از ۶.۵ باشد، آب اسیدی بوده و موجب خوردگی لوله‌ها و تجهیزات کشاورزی می‌شود؛ همچنین ph بیشتر از ۸.۵ موجب قلیایی شدن آب و در نتیجه پوسته شدن وسایل در معرض آن، آسیب به گیاه و محصولات کشاورزی خواهد شد.

اهمیت کیفیت آب برای محصولات کشاورزی در رابطه با اسیدی یا قلیایی بودن آن، نقش بسیار مهمی بر سلامت محصولات کشاورزی دارد؛ پس توصیه می‌شود که هنگام آبیاری، به ph آب توجه کنید.

گلخانه آوین؛ راهنمای شما در پرورش گیاهان و احداث گلخانه

گلخانه آوین گرین با داشتن کادری مجرب و متخصص در زمینه تولید انواع محصولات گلخانه‌ای، آماده مشاوره به شما در زمینه احداث گلخانه و همچنین خرید نشا است. شما می‌توانید از طریق شماره تماس ۰۹۱۸۲۱۱۵۵۲۲ با ما در ارتباط باشید.

سخن پایانی

اهمیت کیفیت آب در کشاورزی یک موضوع بسیار مهم در باغداری، گلخانه داری و پرورش محصولات کشاورزی است. آبیاری این محصولات با آب مناسب، موجب رشد مناسب و سالم بودن آنها خواهد شد؛ همچنین استفاده از آب‌های مسموم و ناسالم، موجب پژمردگی و از بین رفتن گیاه می‌شود.

ما در این مقاله به اهمیت کیفیت آب برای محصولات کشاورزی و همچنین معیارهای مورد بررسی از جمله شوری، کدر بودن، سختی، اسیدی یا بازی بودن آب و تأثیر آن بر روی سلامت گیاه پرداختیم.

سؤالات متداول

  1. ph آب برای محصولات کشاورزی چقدر باید باشد؟

استفاده از آب‌هایی با ph خارج از محدوده ۶.۵ تا ۸.۵ برای محصولات کشاورزی مناسب نیست.

۲. آیا استفاده از آب‌هایی که فاقد نمک هستند، برای گیاهان مناسب است؟

میزان نمک موجود در آب باید در حد نرمالی باشد؛ یعنی نه شور باشد که به گیاه آسیب بزند و نه عاری از نمک باشد که نتواند نیاز گیاه را برطرف کند.

۳. اهمیت کیفیت آب برای محصولات کشاورزی با چه معیارهایی مشخص می‌شود؟

با معیارهایی همچون: سختی، کدری، ph و شوری آب مشخص می‌شود.

 

سایر مقالات:

شرایط، مدارک و مراحل اخذ وام احداث گلخانه در سال 1403
جزئیات هزینه ساخت گلخانه در سال ۱۴۰۳ + مشاوره تخصصی
آشنایی با شرایط دریافت مجوز احداث گلخانه + مدارک 1403

 

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *