بهترین فصل برای کاشت بذر + 4 نکته طلایی در شیوه نگهداری از بذر

بهترین فصل برای کاشت بذر

بهترین فصل برای کاشت بذر


بهترین فصل برای کاشت بذر چه زمانی است که بعدها محصول سالم و باکیفیت برداشت کنیم؟ جدا از این مسئله که هر بذر طبیعت و شرایط مخصوص به خود را دارد، برای بیشتر بذرها می‌توان زمان کلی در نظر گرفت تا کاشت و برداشت انواع محصولات به صورت یک‌جا انجام شود.

در این مقاله محصولاتی را که طبیعت مشابهی داشته و بیشترین مقدار کاشت را در کشورمان دارند، دسته‌بندی کرده و یک زمان کلی برای کاشت آن‌ها در نظر گرفته‌ایم؛ پس در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین فصل برای کاشت بذر را به همراه مزیت‌های آن، به طور کامل توضیح دهیم.

محبوب‌ترین بذرها در ایران

قبل از هر چیز، باید با بذرهایی آشنا شویم که میان کشاورزان بیشترین محبوبیت را داشته و مهم‌تر از آن، با شرایط آب و هوایی کشورمان سازگاری داشته باشد تا برای مسائل آبرسانی دچار مشکل نشویم و بیشترین سود را از فروش محصول ببریم.

پرکاربردترین بذرها در ایران شامل موارد زیر می‌شوند:

  • بذر فلفل سبز: این بذر کاربرد زیادی در انواع غذاهای ایرانی دارد و به ‌خاطر طبیعت گرم آن، میان مردم بسیار محبوب است.
  • بذر یا پیاز زعفران: ایران که تا حد زیادی مبدأ زعفران به شمار می‌آید، بهترین جایی است که می‌توانید کاشت این محصول را شروع کنید. بهترین فصل برای کاشت بذر زعفران، تابستان است. این گیاه بسیار گران است و به عنوان یک چاشنی پرکاربرد در انواع غذاها بکار می‌رود. با کاشت این محصول و رسیدگی صحیح به آن، می‌توانید سود زیادی از فروش زعفران ببرید.
  • بذر گوجه‌فرنگی: آشپزخانه هیچ خانه‌ای بدون گوجه‌فرنگی نمی‌تواند دوام بیاورد. کاشت بذر گوجه‌فرنگی در جا و زمان مناسب می‌تواند بسیار سودآور باشد. اگر هم به دنبال کشت خانگی گوجه‌فرنگی هستید، می‌توانید در باغچه خود آن را پرورش دهید تا محصول سالمی مصرف کنید.
  • کاشت بذر برنج: بیشتر خانواده‌های ایرانی، حداقل یک وعده خود را با برنج می‌گذرانند؛ پس از این مورد غافل نشوید و در صورت داشتن شرایط آن، به فکر کاشت این محصول باشید.
  • کاشت گندم: از آنجا که گندم ماده اول بسیاری از مواد غذایی مانند نان و انواع غلات است، کاشت درست این محصول می‌تواند سود زیادی برای شما به ارمغان بیاورد. بهترین فصل برای کاشت بذر گندم، فصل پاییز است.
  • کاشت بذر خیار: خیار جزو سبزیجات پر استفاده است و در انواع سالاد بکار می‌رود. این محصول را می‌توان در صورت نبود جای کافی، داخل گلدان نیز کاشت.

بهترین فصل برای کاشت بذر

از آنجا که در اکثر موارد انواع بذر را در فصل بهار می‌کارند، می‌توان گفت مناسب ترین زمان کاشت بذر، فصل بهار است. بذرهای مناسب کاشت در فصل بهار، شامل بیشتر بذرهای ذکر شده مانند: خیار، برنج و گوجه‌فرنگی هستند و معمولاً در اواخر تابستان برداشت می‌شوند.

پس از پاسخ به این سؤال که در فصل بهار چه بذری بکاریم؟ نوبت به توضیح علت آن است. دلیل اینکه غالب بذرها در فصل بهار کاشته می‌شوند، این است که آب و هوای بهاری رشد بذرها را آسان‌تر می‌کند؛ بنابراین در بسیاری از موارد بهترین فصل برای کاشت بذر، بهار است.

از آنجا که روزها از شب‌ها طولانی‌تر است، نور و گرمای کافی برای رشد بذر فراهم می‌شود. نکته مهم آن است که گرمای آفتاب بهار به اندازه تابستان نبوده و موجب خشکی بذر نمی‌شود.

بهترین فصل برای کاشت بذر

شیوه نگهداری از بذر کاشته شده

بعد از اینکه پی بردیم بهترین فصل برای کاشت بذر کدام است، بهتر است نکات دیگری در مورد شیوه نگهداری از بذر کاشته شده بدانیم تا محصول سالم‌تری برداشت کنیم.

مهم‌ترین نکات مراقبت از بذر کاشته شده به شرح زیر هستند:

  • انتخاب خاک مناسب: خاک مناسب دارای زهکشی آسان و تهویه هوا است که آب و هوا بتوانند به راحتی به داخل آن نفوذ کنند.
  • نور مناسب: بعد از مسئله دانستن بهترین فصل برای کاشت بذر، باید بدانیم که چه مقدار نور آفتاب برای گیاه مناسب است؛ زیرا برخی از گیاهان در برابر نور شدید و مستقیم آفتاب طاقت نمی‌آورند.
  • آب دادن صحیح: هر نوع بذر به مقدار خاصی آب نیاز دارد. توجه کنید که محصول را بیش از حد آب ندهیم و یا آن را به صورت خشک رها نکنیم.
  • کود مناسب: استفاده از کود سالم جهت رساندن مواد مغذی کافی به گیاه، سود بسیاری خواهد داشت.
  • انتقال بذر: پس از آن که بذر به قدر کافی رشد کرد، بهتر است آن را منتقل کنید.

نکات قبل از خرید بذر

اگر پس از مطالعه راهنمای بهترین فصل برای کاشت بذر، تصمیم داشته باشید بذر بخرید، باید حتماً یک سری نکات را رعایت کنید تا بعدها از خرید بذر نامناسب، پشیمان نشوید.

مورد اول در نظر گرفتن منطقه‌ای است که قصد کاشت بذر را دارید. اگر منطقه مورد نظر دارای آب و هوای گرم و خشک است، طبیعتاً باید یک محصول متناسب با این آب و هوا را پرورش دهید و برعکس، اگر بذر با آب و هوای شرجی سازگار است، باید طبق همین آب و هوا بذر را انتخاب کنید.

مورد بعدی حجم کاشت است، یعنی اینکه چه مقدار زمین را قصد دارید به بذر خود اختصاص دهید. قاعدتاً هر چقدر زمین اختصاصی بزرگ‌تر و بذر بیشتر باشد، باید زمان بیشتری را در بهترین فصل برای کاشت بذر و پس از آن، صرف رسیدگی به بذر کنید. اگر قادر به صرف زمان زیادی نیستید، بهتر است حجم کمتری بذر بکارید.

نکته مهم دیگر این است که بذر تمیز، بدون قارچ و کپک را از یک مکان معتبر خریداری کنید. از بذر آلوده نه تنها محصول سالم و باکیفیتی حاصل نمی‌شود، بلکه تنها زحمت شما را بیشتر می‌کند و خسارات زیادی را به بار می‌آورد.

نکات قبل از خرید بذر

آوین گرین؛ همراه شما در ساخت و تأسیس گلخانه

گلخانه آوین گرین با ارائه مشاوره مناسب در مورد بهترین فصل کاشت بذر مورد نظرتان و دیگر موارد لازم، در تمام مراحل کاشت شما را راهنمایی می‌کند تا بتوانید بهترین محصول را چه برای مصرف خانگی و چه به صورت انبوه، برداشت کنید.

همچنین می‌توانید مشاوره‌های تخصصی تیم ما در زمینه احداث گلخانه را دریافت کنید. این مشاوره‌ها به شما کمک می‌کنند تا چالش‌های مربوط به تأسیس گلخانه و مدیریت صحیح محصولات گلخانه‌ای خود را به بهترین نحو انجام دهید.

سخن پایانی

بهترین زمان کاشت انواع بذر چه فصلی است؟ از آنجا که تنوع بذر زیاد است و هر کدام زمان کاشت متفاوتی می‌طلبند، بیشتر افرادی که قصد دارند کار پرورش انواع گیاه را آغاز کنند، دچار سردرگمی می‌شوند و نمی‌دانند از کجا باید شروع کنند.

ما در این مقاله گیاهان متناسب با آب و هوای کشورمان را جدا کرده و بهترین فصل برای کاشت بذرها را برای شما عزیزان به صورت مفصل تشریح کردیم؛ همچنین موارد لازم قبل از خرید و نگهداری بذر را نیز بررسی کردیم تا شما عزیزان اطلاعات کافی در این مورد را داشته باشید.

سؤالات متداول

۱. بهترین ماه برای کاشت محصول کدام است؟

اواخر اسفند تا اوایل فروردین

۲. آیا می‌توان بذر را در دمای بالا کاشت؟

بذر در دمای بالا راحت‌تر از بین می‌رود.

۳. آیا باران شدید برای بذر ضرر دارد؟

بسیاری از بذرها در برابر باران شدید دوام ندارند.

 

سایر مقالات:

معرفی 6 روش کشت هیدروپونیک + مزایای استفاده از این روش
راهنمای انتخاب بذر مناسب – بررسی 3 مورد از خصوصیات بذر مرغوب
بذر هیبریدی چیست؟ آشنایی با 2 نوع مهم این بذر + تأثیرات این بذر بر کشاورزی

 

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *