6 مزیت تولید و سفارش نشاء در گلخانه + مشاوره تخصصی

تولید و سفارش نشاء

تولید و سفارش نشاء چگونه است؟

چرا تولید و سفارش نشاء به عنوان صنعتی پردرآمد، کاربردی و اشتغال‌زا در سطح جهان مطرح است؟ نیاز به سازه‌ها و محیط کشت مخصوص، تجربه ویژه در این زمینه و تیمارهای خاص باعث شده که بیشتر گلخانه‌داران و کشاورزان تصمیم بگیرند تا نشاء مورد نظر خود را از مؤسسات خاص کشت و پرورش نشاء خریداری کنند.

ما در این مقاله به بررسی مزایا، اهمیت، آموزش و عوامل مؤثر بر هزینه تولید و سفارش انواع نشاء می‌پردازیم تا در صورت نیاز به تولید نشاء در گلخانه خود و یا سفارش آن از این نکات بهره‌مند شوید؛ پس با ما همراه شوید.

مزایای تولید و سفارش نشاء در گلخانه

کشت و تولید نشاء در گلخانه به عنوان یک روش پرورش بذرهای کشاورزی و نهال‌ها باعث می‌شود تا این محصولات از تنش‌های محیطی، آفات و عوامل بیماری‌زا در امان باشند.

به‌ طور کلی عمده‌ترین مزیت‌های تولید و سفارش انواع نشاء شامل موارد زیر هستند:

  • تولید نهال‌های مقاوم: با تولید نهال‌های مقاوم احتمال آفات و بروز بیماری‌ها در محصولات کاهش می‌یابند.
  • کاهش خطرات: استفاده از گلخانه جهت کشت انواع نشاء، خطرات مرتبط با انواع بیماری‌ها، آفات و… را کاهش می‌دهد.
  • مدیریت بهینه منابع: با داشتن گلخانه می‌توان به‌صورت بهینه از منابع خاک، آب و انرژی استفاده کرد و در نتیجه هزینه‌های کشاورزی را کاهش داد.
  • تولید محصولات در فصول مختلف: با استفاده از گلخانه برای تولید و سفارش نشاء می‌توان در فصول مختلف سال نسبت به شرایط آب‌وهوایی متنوع، محصولات کشاورزی را تولید کرد.
  • افزایش بازدهی و سرعت رشد: گلخانه نشاء شرایط مناسبی را برای توسعه و رشد بذرهای کشاورزی و نهال‌ها فراهم می‌کند که باعث افزایش بازدهی و رشد محصولات می‌شود.
  • کنترل بهتر شرایط محیطی: با استفاده از گلخانه جهت کشت نشاء، می‌توان شرایط محیطی را به شکل دقیق کنترل کرد و شرایط مناسب برای توسعه و رشد بذرهای کشاورزی و نهال‌ها فراهم کرد.

 

سایر خدمات:

مشاوره گلخانه
مشاوره کشاورزی
مشاوره ساخت گلخانه
مشاوره کشت گلخانه
مشاوره کشت گوجه فرنگی

مزایای تولید و سفارش نشاء در گلخانه

 

اهمیت تولید و سفارش نشاء گلخانه‌ای

یکی از مهم‌ترین فایده تولید نشاء و کاشت بذر این است که به انواع سبزیجات، گیاهان و گل‌هایی که در دسترس نیستند یا پیدا کردنشان سخت است، دسترسی خواهید داشت.

دانه‌های کوچک گیاهان، گل‌ها و سبزیجات به راحتی در داخل گلخانه شروع به رشد می‌کنند؛ زیرا علاوه بر فراهم بودن شرایط رشد گیاه، نیازی نیست دیگر با علف‌های هرز گیاهان رقابت کنند.

کاشت و تولید نشاء در فاصله زمانی بین ۷ تا ۲۱ روز به شما یک منبع آماده را برای تولید محصول یا سبزی در تمام فصل رشد می‌دهد.

آموزش تولید و سفارش انواع نشاء گلخانه‌ای

تولید و سفارش نشاء گلخانه‌ای در تمام سال امکان‌پذیر است؛ اما بهتر است بذرها را ۲ تا ۱۰ هفته قبل از آخرین زمان یخ‌بندان بهاره کاشت. برچسب روی بسته‌بندی بذر به شما این اطلاعات را می‌دهد؛ زیرا تاریخ کاشت گونه‌های مختلف گیاهان می‌تواند متفاوت باشند. پروسه تولید نشاء شامل مراحل زیر هستند.

آموزش تولید و سفارش انواع نشاء گلخانه‌ای
تولید و سفارش نشاء

 

تهیه ظروف کشت

ظروف کشت متنوعی برای تولید و سفارش نشاء مورد استفاده گلخانه‌داران قرار می‌گیرند که از جنس سفال یا پلاستیک و با عمق‌های مختلف هستند. این ظروف از رنگ تیره تا روشن موجود هستند که از لحاظ جذب گرما متفاوت عمل می‌کنند؛ بنابراین باید بهترین ظروف ممکن را انتخاب کنید.

کاشت بذر

ظروف خود را با یک مخلوط رشد مرطوب تا بالا پر کنید، آن را به‌آرامی فشار دهید و صاف کنید. دانه‌‌ها را داخل مخلوط قرار داده یا روی سطح خاک قرار دهید. ظروف را با پلاستیک شفاف پوشانده تا رطوبت و گرمای آن‌ها حفظ شوند.

روی ظروف خود یک برچسب پلاستیکی و یا چوبی بزنید و نام گیاه و تاریخ کاشت آن را بنویسید. سینی‌ها را در جای گرم قرار داده و هر روز چک کنید تا به شکل یکنواخت مرطوب بمانند.

کاشت بذر
تولید و سفارش نشاء

 

استفاده از خاک مناسب بذر

برای تولید و سفارش نشاء گلخانه‌ای بهتر است که از مخلوط سبک و بدون خاک استفاده کنید. این مخلوط‌ها استریل شده هستند و هیچ نوع علف هرزی برای رقابت وجود ندارند؛ علاوه بر این هیچ‌گونه حشره، آفات و باکتری مضر در خاک وجود ندارد تا رشد بذرها را دچار اختلال کنند.

مخلوط خاک خوب، مواد مغذی کافی برای رشد بذر تا زمان پیوند آن است. برای کاشت و تولید نشاء از خاک باغچه استفاده نکنید؛ زیرا بذرها به‌خوبی در خاک سنگین جوانه نمی‌زنند و یک بیماری به اسم میرایی، نشاء را از بین می‌برد.

دمای مناسب برای رشد بذر

بذرها بیشتر برای جوانه‌زدن به خاک گرم نیاز دارند. در مرحله بعد برای تولید و سفارش نشاء، باید خاک را در سینی حرارتی، تشک حرارتی و کابل گرمایش گرم کنید.

شما می‌توانید سینی‌های بذر را در انکوباتور یا بخاری آب گرم قرار دهید؛ زیرا دمای خنک در طول شب به بذرها اجازه جوانه‌زنی را نخواهد داد. بذرها برای جوانه‌زنی مناسب به دمای گرم‌تر و ثابت از محیط بیرون نیاز دارند.

دمای مناسب برای رشد بذر
تولید و سفارش نشاء

 

آبیاری بذرها

بذرها برای جوانه‌زدن باید دائماً مرطوب باشند. قبل از کاشت بذر، خاک را کاملاً مرطوب کنید. وقتی سطح خاک خشک است آن را با یک بطری اسپری پلاستیکی یا مه‌پاش آبیاری کنید تا زمانی که خاک اشباع شود.

محیط خاک باید دائماً مرطوب باشد، اما خیس نشود. بذرها را زیاد آبیاری نکنید؛ زیرا می‌تواند نهال‌های لطیف و دانه‌های بذر را غرق کنند.

مراقبت از نشاء

در مرحله بعد برای تولید و سفارش نشاء باید هنگامی که نشاها به‌اندازه نیم اینچ یا بیشتر رشد کردند، کمتر آبیاری شوند. بین آبیاری‌ها اجازه دهید خاک مقداری خشک شود تا به ایجاد یک ریشه قوی و رشد نهال‌ها کمک کند.

نشاها به نور نیاز دارند و بهترین روش برای ایجاد این نور استفاده از چراغ‌های رشد است. شما می‌توانید از لوله‌های LED، لامپ‌ها، فلورسنت و کیت‌های قابل‌تنظیم حاوی لامپ استفاده کنید. لامپ‌ها را فقط ۲.۵ تا ۵ سانتی‌متر دور از گیاهان قرار دهید.

چراغ‌ها باید حداقل بین ۱۴ تا ۱۶ ساعت در روز روشن باشند. اگر نهال‌ نور کافی دریافت نکنند، دوکی و ضعیف می‌شوند. نشاهایی را که ضعیف‌تر هستند، حذف کنید تا سالم‌ترین نشاها و قوی‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید.

مراقبت از نشاء
تولید و سفارش نشاء

 

انتقال نشاء گلخانه‌ای به هوای بیرون

هنگامی که هوا گرم است، سینی‌های بذر جهت تولید و سفارش نشاء را به‌تدریج در طول یک دوره ۵ تا ۷ روزه به بیرون انتقال دهید. با قراردادن بذرها در معرض آفتاب فقط به مدت چند ساعت در اواخر صبح تا اوایل بعدازظهر شروع کنید.

به‌تدریج مدت‌زمان آن را افزایش دهید تا در طول شبانه‌روز به طور کامل در هوای بیرون گلخانه بمانند. برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی، نهال‌ها را در یک مکان حافظت شده و سایه در طول روز نگه دارید.

کاشت نشاء در بستر اصلی

پس از یک تا دو هفته از این انتقال، نهال‌ها را به باغ منتقل می‌کنید. سعی کنید توپ ریشه‌ها را بیش از اندازه به دست نگیرید؛ زیرا کاملاً شکننده هستند. پس از کاشت نهال‌ها به مدت یک هفته هر روز آن‌ها را آبیاری کنید.

پس از آن گیاهان جدید به‌سرعت رشد کرده و پر می‌شوند و تبدیل به محصولات برداشتی خوشمزه و سرسبز می‌شوند. تولید انواع نشاء سرگرم‌کننده است و در صورت داشتن گلخانه می‌توانید انواع بذرهای مختلف را امتحان کنید و هر سال گیاه جدیدی را پرورش دهید.

کاشت نشاء در بستر اصلی
تولید و سفارش نشاء

 

عوامل مؤثر بر هزینه تولید و سفارش انواع نشاء گلخانه‌ای

عوامل مؤثر در سرمایه لازم تولید نشاء در گلخانه شامل یک سری از مواردی هستند که در فرایند تولید و سفارش نشاء کاملاً تأثیرگذار هستند.

مهم‌ترین عوامل مؤثر بر هزینه تولید انواع نشا شامل موارد زیر هستند:

  • تهیه و خرید بذرها: باید بذرهای خالی از بیماری‌ها و آفات باکیفیت برتر تهیه شوند که این عامل می‌توانند به هزینه‌ها بر اساس هر واحد تولید شده اضافه شوند.
  • خرید و نگهداری تجهیزات گلخانه: این عامل شامل رطوبت‌سازی، سیستم‌های گرمایش، نوردهی و دیگر تجهیزات مدیریت محیطی می‌شوند که برای ایجاد شرایط مطلوب برای رشد نشاها ضروری هستند.

هزینه‌های دیگر شامل آبیاری، خرید کودها و مواد مغذی، مدیریت زمین و گلخانه، نیروی انسانی جهت مراقبت از گیاهان، هزینه‌های بازاریابی و فروش محصولات نیز می‌شوند؛ همچنین هزینه‌های مربوط به حفاظت از محیط‌زیست و مدیریت پسماند نیز می‌توانند در محاسبه کلی هزینه‌های تولی نشاء اثرگذار باشند.

برای بهینه‌سازی افزایش بهره‌وری و هزینه‌‌ها، کارآفرینان ممکن است بر مطالعه تکنولوژی‌های جدید و نوین در کشاورزی، ایجاد روش‌های کاهش مصرف انرژی و آب و استفاده از سیستم‌های هوشمند مدیریت گلخانه متمرکز شوند.

تولید و سفارش نشاء در گلخانه آوین

گلخانه آوین با بهره‌مندی از دانش و تکنولوژی‌های روز دنیا، بهترین مشاوره‌های تخصصی را جهت ساخت، تأسیس و حتی توسعه گلخانه در اختیار شما کشاورزان و گلخانه‌داران عزیز قرار می‌دهد.

علاوه بر این شما می‌توانید جهت بهره‌مندی از مشاوره تولید و سفارش انواع نشاء از خدمات آوین گرین بهره‌مند شوید و یا اقدام به سفارش خرید انواع نشاء از گلخانه آوین کنید.

سخن پایانی

در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی در خصوص سیستم تولید نشاء صورت‌گرفته است. یکی از روش‌های رایج تولید انواع نشاء، تولید نشاء در گلخانه است. ما در این مقاله به بررسی مزایا، اهمیت، آموزش تولید و سفارش نشاء و عوامل مؤثر بر هزینه تولید و سفارش انواع نشاء پرداختیم تا در صورت تولید نشاء در گلخانه خود از آن بهره‌مند شوید.

سؤالات متداول

۱. کاشت و تولید نشاء چقدر طول می‌کشد؟

بین ۷ تا ۲۱ روز

۲. بهترین زمان برای کاشت بذرها برای تولید و سفارش نشا کِی است؟

بهتر است بذرها را ۲ تا ۱۰ هفته قبل از آخرین زمان یخ‌بندان بهاره کاشت.

۳. هزینه تولید و سفارش نشاء چقدر است؟

این هزینه به عوامل مختلفِ تهیه و خرید بذرها، خرید و نگهداری تجهیزات گلخانه، آبیاری، خرید کودها و مواد مغذی، مدیریت زمین و گلخانه، نیروی انسانی و هزینه‌های فروش محصولات بستگی دارد.

 

سایر مقالات:

دریافت مشاوره گیاه پزشکی به 3 روش حضوری، آنلاین و تلفنی
5 نکته طلایی در راه اندازی گلخانه صنعتی + تجهیزات مورد نیاز و هزینه
سیستم گرمایشی گلخانه و 4 نکته کلیدی که باید در نظر بگیرید!

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *