معرفی 3 مورد از روش‌ های مراقبت از بذر + نکات طلایی نگهداری

روش ‌های مراقبت از بذر

آشنایی با روش ‌های مراقبت از بذر جهت نگهداری صحیح از آن، امری حیاتی بوده و اگر می‌خواهید محصول خوبی از بذرتان در آینده حاصل شود، باید با تمام این روش‌ها آشنایی پیدا کنید. عدم توجه به این مسئله، خیلی زود خود را نشان می‌دهد و خواهید دید که محصولات حاصل غالباً خراب و بیمار هستند.

در این مقاله قرار است آموزش نگهداری بذر، روش‌های صحیح مراقبت از بذر و همچنین مراقبت‌های پس از کاشت بذر، بخصوص بذر صیفی‌جات را بررسی ‌کنیم تا از آسیب به محصولات شما جلوگیری شود؛ پس در ادامه با ما باشید.

اهمیت روش ‌های مراقبت از بذر

اولین سؤالی که قبل از دانستن روش های مراقبت از بذر پیش می‌آید، این است که چرا اصلاً باید مراقب بذر بود؟ اولین دلیل در جواب این سؤال، اهمیت بذر سالم برای کشاورزان است.

بذر در درجه اول برای خود کشاورز اهمیت دارد؛ چرا که بذر بی‌کیفیت، محصول بی‌کیفیت به بار می‌آورد و کشاورز ضرر می‌کند. در درجه دوم بذر برای سایر افراد حائز اهمیت است؛ زیرا مردم از همین محصولات تغذیه می‌کنند و تغذیه ناسالم، مردم را به انواع بیماری‌ها مبتلا می‌کند.

مراقبت از بذر دارای اهمیت بالایی است و نمی‌توان آن را کاری غیرضروری دانست؛ اما با دانستن ارزش و اهمیت آن، حالا باید پرسید روش های مراقبت از بذر چه هستند و چطور باید جلوی از بین رفتن بذر را گرفت؟

اهمیت روش ‌های مراقبت از بذر

روش‌های نگهداری از بذر

از آنجا که شرایط نگهداری بذر بسیار مهم است، روش‌های مختلفی وجود دارد که عمر مفید آن را افزایش می‌دهد و سالم بودن محصولات را تضمین می‌کند. ما به مفصل به این روش‌ها می‌پردازیم تا شما عزیزان با همگی آن‌ها آشنا شوید.

بسته‌بندی بذر

از نکات اولیه و مهم در مراقبت از بذر، بسته‌بندی صحیح آن است؛ به این صورت که جنس بسته‌بندی باید مناسب و نفوذناپذیر باشد تا بعد از این که بذرها را درون انبار یا یخچال قرار دهیم، از طریق این کار از بروز بیماری به درون بذرها جلوگیری کنیم.

یخچال دارای رطوبت کافی است و با دمای مناسب، دیگر لازم نیست نگران این باشید که بذر دچار یخ‌زدگی شده و از بین می‌رود.

بسته‌بندی بذر

نگه‌داری بذر در یخچال

یکی از روش های مراقبت از بذر به جهت جلوگیری از نفوذ آفات و حشرات موذی و همچنین جلوگیری از رشد قارچ‌ها و کپک‌ها، نگهداری از بذر درون یخچال است.

همان‌طور که دیگر مواد غذایی را در یخچال می‌گذاریم تا دچار فساد نشوند، برای بذر نیز همین مورد لازم است و باید از آن در محیطی سرد نگهداری شود تا دچار رشد زودهنگام یا بیماری نشود.

تابش نور به بذر

هر چقدر بودن در معرض تابش نور آفتاب برای گیاه امری لازم است، برای بذر این مورد کاملاً برعکس است. برای اینکه بذر زودتر از موعد جوانه نزد و رشد نکند، باید از آن در جایی نگهداری کرد که در معرض تابش نور آفتاب قرار نگیرد.

تابش نور به بذر

مراقبت از بذر کاشته شده

پس از مطالعه روش های مراقبت از بذر، حال نوبت به بررسی روش‌های نگهداری از بذر کاشته شده است. بذر کاشته شده، شرایط مراقبتی متفاوتی با خود بذر دارد؛ از این رو، شیوه‌های مراقبت از بذر کاشته شده را نیز باید بررسی کرد تا این مرحله نیز با موفقیت سپری شود.

تابش نور به بذر کاشته شده

پس از کاشت بذر و رشد آن، نور آفتاب یک موضوع حیاتی برای آن به شمار می‌آید. اکثریت بذرها مانند: کاکتوس و آلوئه‌ورا نیاز به تابش مستقیم نور آفتاب دارند؛ اما برخی دیگر نباید مستقیماً جلوی نور باشند و نور آفتاب از پشت پنجره نیز برای آن‌ها کافی است.

تابش نور به بذر کاشته شده

آب دادن به بذر کاشته شده

آب‌رسانی درست و به هنگام گیاه یکی از روش های مراقبت از بذر بوده و در رشد صحیح آن بسیار تأثیرگذار است. کم یا زیاد آب دادن به گیاه برای گیاه کشنده است و موجب زردی و خشکی آن می‌شود.

به منظور آب دادن درست به گیاه، بهتر است قبل از هر چیز تحقیق کنید و ببینید چه مدت یک‌بار و چه مقدار باید به بذرتان آب دهید تا از خراب شدن آن جلوگیری کنید.

کود مناسب

کود دادن شاید در برخی موارد چندان ضروری نباشد؛ اما به جهت بکار بردن روش های بهینه بذرکاری و تولید محصول غنی و انبوه، استفاده از کود لازم است. بهتر است بهترین کود موجود در بازار پیدا کنید و از استفاده از کودهایی که بذر کاشته شده را دچار بیماری می‌کنند، پرهیز کنید.

کود مناسب

دمای مناسب بذر کاشته شده

از روش های مراقبت از بذر، تنظیم دمای فضای اطراف آن پس از کاشته شدن است. دمای اطراف بذر باید تا حدی خنک بوده و خاک اطراف آن نیز مرطوب باشد. البته طبیعت بذر هم باید در نظر گرفت؛ چرا که برخی از بذرها نیازمند آب و هوای گرم و برخی دیگر نیازمند آب و هوای خنک هستند.

تولید و نگهداری بذر صیفی جات

برای نگهداری از بذر صیفی‌جات نیز باید یک جای خشک و خنک را انتخاب کنید. بذر باید دور از نور، گرما و آب باشد. فراهم شدن حتی یکی از این موارد ممکن است باعث شود بذر زودتر از موعود جوانه بزند و رشد کند؛ همچنین بهتر است بذرها را تمیز کنید تا از بیماری‌ها دور باشند.

تولید و نگهداری بذر صیفی جات

مشاوره تخصصی احداث گلخانه را از آوین گرین بخواهید!

آوین گرین با ارائه دادن مشاوره‌های تخصصی در زمینه احداث و مدیریت گلخانه به شما کمک می‌کند تا بهترین محصولات را برداشت کنید و همواره برای مدیریت گلخانه و محصولات خود یک مشاور متخصص داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تأسیس گلخانه و کشت انواع نشا با ما در ارتباط باشید.

چکیده مطالب

برای بسیاری جای سؤال است که چرا مراقبت از بذر مسئله پر اهمیتی است و اصلاً از کجا می‌توان این روش‌ها را به درستی یاد گرفت؟ منابع بسیاری برای یادگیری وجود دارد ولی نمی‌توان به هر منبعی اعتماد کرد.

اینجاست که این مقاله بکار می‌آید تا به درستی شما را از اهمیت نگهداری از بذر، چه کاشته نشده و چه کاشته شده، آگاه کند و نیز روش های مراقبت از بذر را به طور کامل توضیح دهد. ما در این مقاله به تمامی عوامل مهم درمورد بذر کاشته شده و نشده را برای شما عزیزان شرح دادیم تا بتوانید بذر سالمی را پرورش دهید.

سؤالات متداول

۱. دمای مناسب برای نگهداری از بذر چه مقدار است؟

بین ۱.۱۱- تا ۴.۴۴-

۲. تا چه مدت بذر تازه می‌ماند؟

تا حدود یک سال

۳. آیا نگهداری از بذر در یخچال لازم است؟

برای داشتن بذر سالم لازم است در یخچال نگهداری شود.

 

سایر مقالات:

اهمیت استفاده از نور مصنوعی در گلخانه + معرفی 4 نوع لامپ در گلخانه‌ها
اهمیت انتخاب بهترین خاک برای کاشت بذر + معرفی 6 نوع خاک کشت
انواع روش های کاشت بذر – نکات کاشت به 2 روش مستقیم و غیرمستقیم

 

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *