بررسی 13 مزیت سمپاشی با پهپاد کشاورزی – مشاوره تخصصی

سمپاشی با پهپاد کشاورزی چگونه است؟

سمپاشی با پهپاد کشاورزی یکی از نوین‌ترین فناوری‌ها در زمینه کشاورزی است که به کمک پهپادهای هوایی مخصوص انجام‌ می‌شود. در این روش، پهپاد با حمل کودهای جامد، محلول سم و یا تقویتی در ارتفاع مناسب پرواز می‌کند و کود یا محلول را روی باغات و مزارع می‌پاشد.

اگر در حوزه کشاورزی فعالیت دارید و با این فناوری آشنایی ندارید، با ما همراه باشید؛ زیرا در این مقاله به بررسی انواع روش‌های سمپاشی، مزایا و نکات مهم سمپاشی با پهپاد، نحوه سمپاشی و عوامل مؤثر در هزینه سمپاشی با پهپادهای کشاورزی می‌پردازیم تا در صورت نیاز به انجام سمپاشی از این روش نوین استفاده کنید.

انواع روش‌های سمپاشی در کشاورزی

سمپاشی زمین‌های کشاورزی هرساله به‌منظور جلوگیری از وجود آفات و حفاظت از محصولات انجام می‌شود. سمپاشی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در ادامه به معرفی دو روش سنتی و مدرن (سمپاشی با پهپاد کشاورزی و هواپیما) می‌پردازیم.

سمپاشی زمین کشاورزی به روش سنتی

این روش زیاد مطلوب نبوده و مشکلات و هزینه‌ زیادی را برای کشاورز و تولیدکننده به همراه دارد. عدم پاشیدن یکنواخت سم روی محصولات یکی از اصلی‌ترین خسارات سمپاشی به روش سنتی است.

قطرات سم گاهی به‌ صورت ریز و گاهی درشت روی محصولات اسپری می‌شوند و نمی‌توان به هدف اصلی یعنی جلوگیری از رشد علف هرز در میان محصولات یا آفت رسید.

سمپاشی زمین کشاورزی به روش مدرن

این روش با استفاده از تجهیزات پیشرفته انجام می‌شود و استفاده از این تجهیزات بر اساس میزان وسعت مزرعه و سایر شاخص‌ها تعیین می‌شوند. به‌عنوان مثال در مزارع با وسعت کم می‌توان از تراکتور استفاده کرد.

به‌طورکلی سمپاشی زمین کشاورزی به روش مدرن با تجهیزات زیر انجام می‌شود:

  • سمپاشی با هواپیما: در این روش هیچ‌گونه کنترلی روی سمپاشی وجود ندارد و ممکن است به مزارع اطراف نیز آسیب برسند؛ بنابراین برای مزارع با تعداد بالا و وسعت زیاد کاربرد دارد. دقت این روش بسیار کم بوده و امکان آسیب به محیط‌زیست، هدررفتن سم و مسموم‌شدن کشاورز نیز وجود دارد.
  • سمپاشی با پهپاد کشاورزی: در این روش از تخریب مزارع و محصولات جلوگیری شده و مزارع اطراف زمین دچار هیچ‌گونه آسیبی نمی‌شوند. به کمک پهپاد، مساحت زیادی از زمین سمپاشی می‌شوند و دارای دقت و سرعت زیادی نیز هستند.

کاربرد فناوری پهپاد در کشاورزی

امروزه فناوری پهپاد و کاربردهای آن توانسته تأثیرات زیادی را در صنعت کشاورزی ایجاد کند و این صنعت را به صنعتی مدرن تبدیل کرده است. کاربردهای متداول پهپادهای کشاورزی شامل موارد زیر هستند:

  • تجزیه‌وتحلیل خاک و مزرعه: با این پهپادها، کشاورزان به کمک تصویربرداری از زمین، تهیه نقشه سه‌بعدی از خاک و نرم‌افزارهای پردازش تصویر آسان به اطلاعات مفیدی در مورد کیفیت خاک زراعی و مواد مغذی موجود در آن دست می‌یابند.
  • کود و سمپاشی: این‌گونه پهپادها دارای مخازن بزرگی هستند که با انواع سموم دفع آفات و کودهای مایع پر می‌شوند. سمپاشی با پهپاد کشاورزی به‌صورت خودکار و بدون نیاز به کنترل انجام شده و باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه می‌شود.
  • کاشت بذر: پهپاد با داده‌های جمع‌آوری‌شده درباره شرایط خاک، مساحت زمین و ادغام آن‌ها با اطلاعات دیگر ماهواره‌ای، مکان مناسب را جهت کشت دانه‌ها مشخص می‌کند. پهپاد غلاف‌های پر از دانه را به داخل زمین و در موقعیت مکانی مشخص شده شلیک می‌کند.
  • بررسی سلامت گیاه: با تصویربرداری به کمک پهپاد و باند مادون‌قرمز می‌توان سلامت گیاه را تعیین کرد. گیاه سالم بیشترین نور قرمز تابیده شده را جذب می‌کند.
  • آبیاری: پهپادهای مجهز به دوربین حرارتی مناطقی از زمین را که خشک شده، تشخیص می‌دهد و به آبیاری به‌موقع آن کمک می‌کند.

مزایای سمپاشی با پهپاد کشاورزی

بیماری‌های موجود در گیاهان و تنوع آفات باعث شده محصولات کشاورزی کاهش چشمگیری پیدا کنند. در سال‌های اخیر، پهپادها به افزایش بهره‌وری صنایع کشاورزی کمک زیادی کرده‌اند.

مهم‌ترین مزیت اجرای سمپاشی با پهپاد شامل موارد زیر هستند:

  • افزایش سرعت و دقت سمپاشی
  • حفظ سلامت کشاورزان
  • کاهش مصرف آب
  • کاهش مصرف سموم کشاورزی
  • صرفه‌جویی در زمان و هزینه
  • پوشش کامل زمین
  • آغشته شدن کامل گیاه به محلول
  • عدم لهیدگی گیاه و زمین
  • یکنواختی در عملیات محلول‌پاشی
  • امکان دسترسی به مناطق دشوار
  • امکان اجرای عملیات در زمین‌های گِلی
  • امکان اجرای عملیات محلول‌پاشی در شب
  • عدم انتقال بیماری به دلیل ورود شخص به زمین

نکات کلیدی قبل از سمپاشی با پهپاد کشاورزی

بعد از رسیدن به محل عملیات باید تمام محیط اطراف را بررسی میدانی کنید. درختان، شکل هندسی زمین، موانع، نزدیکی به منبع آب تصفیه و… از فاکتورهای اصلی محل استقرار اولیه تیم سمپاشی هستند. استقرار در محل باید به‌گونه‌ای باشد تا کمترین فاصله را از محل سمپاشی و منبع آب تصفیه داشته باشد.

به‌طورکلی نکات مهم قبل از عملیات سمپاشی شامل موارد زیر هستند:

  • انتخاب موقعیت مکانی درست: پهپاد باید در محیط آزاد به پرواز درآید. شما باید به مکانی بروید که افق دیدتان خوب باشد، نه آن‌قدر دور که به کمک دوربین چشمی هم قابل‌مشاهده نباشد؛ پس پهپاد باید در افق دید شما قابل رویت باشد.
  • برچسب ‌زدن به پهپاد: بهتر است به پهپاد خود برچسبی شامل اسم و شماره‌تلفن خود را بزنید؛ زیرا اگر به دلیل وجود باد و یا موانع، کنترل پهپاد از دست شما خارج شود، امکان دارد که یابنده آن با شما تماس بگیرد.
  • اطلاع از وضعیت آب‌وهوا: هنگام استفاده از پهپاد برای سمپاشی با پهپاد کشاورزی بهتر است که هوا آفتابی باشد. در هوای بارانی نباید پهپاد را به پرواز دربیاوریم؛ زیرا یک وسیله الکترونیکی است و امکان آسیب به آن وجود دارد. بیشتر پهپادها تا سرعت ۴۵ کیلومتر در ساعت نیز به‌راحتی می‌توانند به پرواز درآیند.
  • شارژ کنترل دستگاه: همیشه قبل از پرواز پهپاد، باتری دستگاه خود را کاملاً شارژ کنید؛ زیرا اگر هنگام پرواز پهپاد باتری کنترل تمام شود، پهپادها به پرواز خود ادامه داده تا زمانی که شارژ آن تمام شوند و سقوط کنند.
  • مدت‌زمان پرواز پهپاد: به طور میانگین با هر بار شارژ، پهپادها حدود ۲۰ دقیقه پرواز می‌کنند و این زمان در پهپاد کشاورزی متفاوت است؛ پس همیشه مراقب زمان پرواز باشید. افراد حرفه‌ای همواره چندین باتری با خود دارند تا در صورت تمام‌شدن شارژ، آن را به‌سرعت عوض کنند.

نحوه سمپاشی با پهپاد کشاورزی

سمپاشی به کمک پهپاد با استفاده از تکنولوژی‌های مدرن انجام می‌شود که بادقت بالا قابل‌انجام است و باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود. برای اجرای انواع خدمات سمپاشی با پهباد کشاورزی باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • بررسی زمین: ابتدا باید باغات و زمین کشاورزی که قرار است در آن سمپاشی با پهپاد انجام شود، به‌دقت بررسی شود. این بررسی شامل بررسی شرایط جوی، مساحت زمین، موانع و… است.
  • تهیه سموم: سموم مورد استفاده در مراحل سمپاشی با پهپاد کشاورزی باید توسط تولیدکننده آن تأیید شوند و مخصوص سمپاشی باشند.
  • تنظیم پهپاد: این مرحله بعد از بررسی زمین انجام می‌شود و شامل تنظیم سرعت پرواز پهپاد، دوربین و دیگر تنظیمات است.
  • اجرای سمپاشی: بعد از تنظیم پهپاد، باید پهپاد به زمین موردنظر برای سمپاشی برود و سمپاشی را به‌صورت خودکار و بادقت زیاد انجام دهد. پهپاد به کمک تصاویری که دوربین‌های آن ارسال می‌کند، می‌تواند سمپاشی را بادقت زیاد انجام دهد.
  • بررسی نتایج: پس از انجام سمپاشی، نتایج آن باید بررسی شود و در صورت نیاز به سمپاشی باید مجدداً انجام شود.

عوامل مؤثر بر هزینه سمپاشی با پهپاد کشاورزی

هزینه عملیات سمپاشی با پهپاد ممکن است به روش‌های مختلفی محاسبه شود؛ ولی می‌توان گفت که هزینه خدمات سمپاشی به کمک پهپاد از هزینه‌ سمپاشی با روش‌های سنتی کمتر است.

به‌صورت کلی عوامل تأثیرگذار بر قیمت هزینه سمپاشی به کمک پهپاد کشاورزی شامل موارد زیر هستند:

  • مساحت زمین: هر قدر مساحت زمین کشاورزی یا گلخانه بیشتر باشد، هزینه لازم برای سمپاشی با پهپاد نیز بیشتر است.
  • نوع و تعداد عملیات: انجام عملیات بیشتر روی زمین مثل: تهیه تصاویر ماهواره‌ای، تحلیل تراکم گیاهی، تشخیص بیماری‌ها و… بیشتر باشد، هزینه سمپاشی با پهپاد کشاورزی نیز بیشتر خواهد بود.
  • مدت‌زمان عملیات: هرچه مدت‌زمان عملیات سمپاشی با پهپاد روی زمین کشاورزی بیشتر باشد، هزینه بیشتری نیز نیاز خواهد بود.
  • قابلیت‌های پهپاد: پهپادهای با قابلیت متنوع مثل: دوربین‌‌های با وضوح ‌بالا، تشخیص خودکار آفات و بیماری‌ها و… هزینه بیشتری نسبت به پهپادهای ساده‌تر دارند.
  • محل جغرافیایی: هزینه حمل‌ونقل پهپادهای کشاورزی در برخی مناطق به نسبت بیشتر است.

سمپاشی با پهپاد کشاورزی به کمک خدمات تخصصی گلخانه آوین

گلخانه آوین با سابقه درخشان خود به کمک کارشناسان و جدیدترین فناوری‌های جدید توانسته گلخانه خود را تأسیس کند. در صورت نیاز به توسعه زمین و یا گلخانه خود می‌توانید از خدمات مشاوره تخصصی این مجموعه استفاده کنید.

اگر شما هم می‌خواهید برای ازبین‌بردن آفات و بیماری‌های موجود در گیاهان جهت بهره‌وری صنایع کشاورزی و گلخانه از سمپاشی با پهپادهای کشاورزی استفاده کنید، می‌توانید با مجموعه ما در ارتباط باشید و از این روش جدید و نوین بهره‌مند شوید.

سخن پایانی

سمپاشی با پهپاد کشاورزی یکی از تکنولوژی‌های جدید و نوین در زمینه محیط‌زیست و کشاورزی است که به‌منظور کاهش زمان و هزینه سمپاشی از آن استفاده می‌شود. در این روش پهپاد به کمک دوربین‌های مجهز به سیستم‌های مکان‌یابی سطح زمین موردنظر را اسکن کرده و بادقت زیاد سمپاشی می‌کند.

ما در این مقاله به بررسی انواع روش‌های سمپاشی، مزایا و نکات مهم سمپاشی با پهپاد، نحوه سمپاشی و عوامل مؤثر در هزینه سمپاشی با پهپادهای کشاورزی پرداختیم تا جهت انجام سمپاشی زمین کشاورزی یا گلخانه خود از این روش نوین بهره‌مند شوید.

سؤالات متداول

۱. سمپاشی به روش مدرن به کمک چه تجهیزاتی انجام می‌شود؟

هواپیما و پهپاد

۲. آیا در آب‌وهوای بارانی می‌توان پهپاد کشاورزی را به پرواز درآورد؟

خیر زیرا یک وسیله الکترونیکی است و امکان دارد آسیب ببیند.

۳. هزینه سمپاشی با پهپاد کشاورزی چقدر است؟

این هزینه به عوامل مختلفی مثل: مساحت زمین، نوع، تعداد و مدت‌زمان عملیات، قابلیت‌های پهپاد و محل جغرافیایی بستگی دارند.

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *