آشنایی با مراحل کاشت گوجه فرنگی + 2 روش کاشت

مراحل کاشت گوجه فرنگی

حتماً می‌دانید که مراحل کاشت گوجه فرنگی می‌تواند بر روی رشد محصول شما تأثیر مثبت یا منفی داشته باشند. برای پرورش هر محصولی، باید یک سری مراحل طی شود تا محصول نهایی به دست آید، این مراحل بسته نوع محصول با هم تفاوت دارند.

بیشتر افرادی که به پرورش محصول‌هایی مانند گوجه‌فرنگی می‌پردازند، در تلاش هستند که مراحل کاشت را به درستی انجام دهند تا محصولی باکیفیت برداشت کنند. تا پایان این مقاله با همراه باشید تا مراحل مهم کاشت گوجه‌فرنگی را با هم بررسی کنیم.

نکات مهم در مورد رشد محدود و نامحدود گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی از دسته سبزیجاتی است که می‌توانید با روش‌های گوناگون آن را بکارید و پرورش دهید. پرورش گوجه‌فرنگی مراحل آسانی دارد. شما می‌توانید حتی در بالکن خود به پرورش گوجه‌فرنگی بپردازید؛ اما نکته مهم، تصمیم شما در مورد رشد محدود یا رشد نامحدود گیاه گوجه‌فرنگی است.

رشد محدود

مراحل کاشت گوجه فرنگی به دو روش انجام می‌شوند. در روش کاشت محدود، زمانی که گوجه‌فرنگی شما به سایز و حجم مناسب برسد، رشد آن متوقف می‌شود. اگر قصد دارید، محصول خود را در بازه زمانی ۲ تا ۳ هفته‌ای تولید کنید، این روش مناسب است.

این روش به بوته‌های انبوه گوجه‌فرنگی معروف است. شما می‌توانید در این روش، گوجه‌فرنگی را در فضای سربسته نزدیک به هم کاشت کنید و برای محصول شما مشکلی پیش نیاید.

رشد محدود

رشد نامحدود

در این روش، رشد گوجه‌فرنگی تا زمانی که سرما گیاه را از پای در آورد، ادامه پیدا می‌کند. این گیاهان که بسیار بزرگ شدند، به پشتیبانی و مراقبت‌های بسیار خاصی نیاز دارند، تا به درستی رشد آن‌ها ادامه پیدا کند.

شما می‌توانید، برای جلوگیری کردن از پراکندگی گیاه، از داربست، قفس یا خیمه برای گیاهان خود استفاده کنید؛ البته، این به خود شما بستگی دارد که کدام روش را انتخاب می‌کنید؛ اما استفاده از آن ضروری است.

مراحل کاشت گوجه فرنگی

مراحل کاشت و پرورش گوجه‌فرنگی دارای اهمیت زیادی است؛ زیرا بر کیفیت محصول شما تأثیر می‌گذارد. فاکتورهای زیادی وجود دارند که شما باید برای کاشت گوجه‌فرنگی در نظر داشته باشید.

به طور مثال، باید برای فاصله گوجه‌ها ۹۰ سانتی‌متر را در نظر بگیرید. ممکن است هنگام کاشت بذر گوجه‌فرنگی در باغچه، وسوسه شوید و تراکم بیشتری را در نظر بگیرید؛ اما این کار سبب می‌شود، نور و جریان هوا برای گوجه کاهش پیدا کند و به بیماری مبتلا شوند.

مراحل کاشت گوجه فرنگی

قرار گرفتن دانه‌ها در معرض نور خورشید

دانه‌ها به نور مستقیم و قوی نیاز دارند تا رشد کنند. روزانه ۱۴ الی ۱۸ ساعت تابش سیستم نوردهی مصنوعی به گوجه‌ها کافی است. برای اینکه بوته‌های شما بتوانند به درستی رشد کنند، باید آن‌ها را به فاصله ۵ سانتی‌متر از نور فلورسنت قرار دهید.

شما باید با رشد پیداکردن دانه، این ارتفاع را افزایش دهید. در زمستان روزها کوتاه‌تر هستند، به همین دلیل، قرار دادن دانه‌ها در کنار یک پنجره آفتاب گیر، کفایت نمی‌کند. یکی از مراحل کاشت گوجه فرنگی، استفاده کردن از نورهای مصنوعی است.

قرار دادن دانه در معرض باد و کاشت آن در عمق زیاد

بوته‌های گوجه، برای اینکه ساقه‌های قوی داشته باشند؛ باید در معرض نسیم قرار گیرند تا تکان بخورند. این اتفاق، در فضای بیرون به صورت طبیعی رخ می‌دهد؛ اما اگر دانه‌ها را در فضای بسته کاشته‌اید، باید بین ۵ تا ۱۰ دقیقه در دو نوبت آن را جلوی پنکه قرار دهید.

بوته‌های گوجه‌فرنگی را باید در عمیق‌ترین جایی که برای کاشت در نظر دارید، بکارید، به گونه‌ای که تنها چند برگ از آن بیرون خاک باشد. هنگامی که بوته‌ها با این روش کاشت شوند، ریشه‌ها هم در کنار ساقه‌ها رشد می‌کند و ریشه زیاد به معنی گیاه قوی است.

قرار دادن دانه در معرض باد و کاشت آن در عمق زیاد

هرس کردن و جدا کردن برگ‌های پایینی

مراحل کاشت گوجه فرنگی هر کدام به یک اندازه اهمیت دارند؛ زیرا روی کیفیت محصول شما تأثیر می‌گذارند. پس از اینکه ارتفاع بوته‌های شما به بیش از نیم متر رسید، برگ‌های قسمت پایین‌تر شروع به زردشدن می‌کنند. باید شما آن‌ها جدا کنید زیرا؛ این امر سبب جریان پیدا کردن هوا و افزایش سرعت رسیدن گوجه‌فرنگی می‌شود.

یکی از مراحل کاشت گوجه فرنگی شامل آفتاب گیری مناسب است. رشد بوته‌ها، سبب می‌شود که برگ‌های پایینی، کمترین میزان گردش هوا و نور را دریافت کنند و نزدیک بودن آن‌ها، سبب می‌شود بیماری‌هایی که در خاک وجود دارند، به راحتی به آن‌ها انتقال پیدا کند.

آبیاری منظم بوته‌ها و برداشت

یکی از مراحل کاشت گوجه فرنگی که اهمیت زیادی دارد، آبیاری منظم بوته‌ها است. بوته‌ها را باید به صورت یکنواخت و کامل آبیاری کنید؛ اما باید از خیس شدن بیش از حد خاک گوجه‌فرنگی جلوگیری کنید، سپس اجازه دهید کامل خشک شود.

آبیاری کردن، در ابتدای روز و عدم نزدیک کردن آب به برگ‌ها، باعث می‌شود گیاه شما تا غروب خشک شود و خطر ابتلا شدن به بیماری‌های مختلف در آن‌ها کاهش پیدا کند. مطمئن شوید که بوته‌های شما حداقل در هفته، ۵ سانتی متر آب بگیرند.

زمانی که احساس کردید، بوته‌های شما در طول روز پژمرده هستند، اقدام به آبیاری آن‌ها کنید. پس از رسیدن میوه‌ها، آب دادن بوته‌ها را راحت‌تر بگیرید. کم کردن میزان آب گیاه را وامی‌دارد که بر شیرینی خود برای داشتن مزه‌ای بهتر، تمرکز کند.

پس از طی شدن مراحل کاشت گوجه فرنگی به محصول نهایی می‌رسید و می‌توانید محصول را برداشت کنید. پس از رنگ گرفتن گوجه‌ها، می‌توانید آن‌ها را برداشت و به فروش برسانید؛ البته، پس از رسیدن میوه‌ها و برداشت، رشد آن‌ها ادامه پیدا می‌کند.

آبیاری منظم بوته‌ها و برداشت

روش کاشت گوجه‌فرنگی در زمین

 آسان ترین روش کاشت گوجه‌فرنگی، شامل کاشت نشا گوجه‌فرنگی در زمین های کشاورزی است. در این روش از نایلون های مالچ پلاستیکی که عمدتا جنس آن ها از پلی اتیلن هستند، استتفاده می‌کنند.

درآمد بسیار زیاد این روش، کشاورزها را جذب خود کرده است. این روش، در مقایسه با روش‌هایی که کاشت گوجه‌فرنگی در زمین‌های بدون مالچ پاشی صورت می‌گیرد، بسیار پردرآمدتر و نوین‌تر هستند.

شرایط لازم برای این روش کاشت گوجه‌فرنگی به شرح زیر هستند:

  • نور گیر بودن زمین: مراحل کاشت گوجه فرنگی در مزرعه باید با دقت صورت گیرد. نورگیر بودن زمین از شرایط لازم است و باید حداقل ۶ در معرض نور خورشید قرار گیرد. نور خورشید بیماری‌های موجود در خاک را از بین می‌برد.
  • نوع خاک: برای کاشت بذر گوجه‌فرنگی فضای باز می‌توانید، در خاک‌های با بافت درشت و ریز آن را بکارید؛ البته، خاک‌های شنی و سبک به علت جریان یافتن بهتر هوا، برای کاشت گوجه مناسب هستند.
  • شخم زدن خاک: برای آماده سازی زمین‌های کشاورزی معمولی، باید ۳ تا ۶ دوره شخم‌زنی انجام شود تا شرایط لازم برای رشد را داشته باشد. اگر بخواهید با نایلون کشاورزی کاشت را انجام دهید، باید شخم‌زدن را با ماشین‌های مخصوص انجام دهید.
  • کاشت گوجه‌فرنگی: کاشت گوجه‌فرنگی در زمین‌های کشاورزی به دو روش در جعبه کاشت که به آن سینی نشا هم می‌گویند و یا در زمین کشاورزی، صورت می‌گیرد.
  • فاصله کاشت گوجه‌فرنگی در مزرعه: هنگام کاشت باید به فاصله بین بذرها دقت کنید و بین هر گیاه باید ۱ متر فاصله باشد. شما به این فاصله برای آبیاری‌کردن و کوتاه کردن علف‌های هرز و همچنین برداشت محصول، نیاز دارید.
  • کوددهی: یکی از مراحل کاشت گوجه فرنگی، عملیات کود دهی است. استفاده کردن از کودهای تقویتی برای خاک و یا قرار دادن پوسته تخم مرغ در هنگام بذر کاری در دل خاک در نقطه‌ای که بذر گذاشته می‌شود، سبب تقویت ریشه می‌شود.

روش کاشت گوجه‌فرنگی در زمین

روش کاشت گوجه‌فرنگی در گلدان

گلدان‌های شیشه‌ای و لعابی، گزینه‌ای مناسب برای پرورش گوجه‌فرنگی هستند؛ زیرا این گلدان‌ها می‌توانند رطوبت را نگه دارند. همچنین زود خشک نمی‌شوند و برای کاشت گوجه‌فرنگی مناسب هستند؛ اما در ابتدا باید بذر مرغوبی را تهیه کنید.

کاشت گوجه‌فرنگی در گلدان می‌تواند به روش‌های متنوعی صورت گیرد که شما بسته به شرایط خود، می‌توانید از یک روش استفاده کنید. برای این کشت دو روش کاشت از طرق نشا و کاشت از طریق بذر برای شما موجود است.

امروزه در فروشگاه‌های محصولات کشاورزی، نشا و بذر گوجه‌فرنگی به فروش می‌رسند. اگر در کاشت گوجه‌فرنگی بی‌طاقت هستید، بهتر است که از نشا گوجه‌فرنگی استفاده کنید؛ اما شما باید با مراحل کاشت گوجه فرنگی آشنا باشید، این مراحل عبارت هستند از:

  • بذر را در عمق ۶ میلی متری خاک مورد نظر قرار دهید و روی آن را با خاک بپوشانید.
  • گلدانی را که حاوی بذر است را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار دهید.
  • دمانی مناسب جوانه زنی بذر ۲۳ الی ۲۶ درجه سانتی گراد است. به منظور تأمین این میزان از دما، گلدان را با لایه‌ای پلاستیک پوشش دهید.
  • پس از اینکه نشاها رشد کردند، آن‌ها را به گلدان بزرگ‌تری منتقل کنید. در این مرحله از کاشت و پرورش گوجه باید مراقب ریشه‌ها آن باشید تا آسیب نبیند.
  • پس از اینکه گوجه‌فرنگی‌ها را به گلدان بزرگ‌تر انتقال دادید، باید به صورت منظم آن‌ها را آبیاری کنید.
  • پس از گذشت دو ماه، می‌توانید گل ریزی بوته‌های گوجه‌فرنگی را مشاهده کنید و پس از آن شاهد شکل گیری گوجه‌فرنگی باشید.

آوین گرین بهترین مشاور کشت گلخانه‌ای با روش‌های محتلف

اگر قصد دارید که یک گلخانه بزرگ احداث کنید یا اینکه در زمین‌های کشاورزی خود اقدام به کشت گوجه‌فرنگی و سایر محصولات کنید؛ اما با شیوه‌های کاشت و نکات آن آشنایی ندارید، آوین گرین می‌تواند شما را در این زمینه راهنمایی کند.

به‌طور‌مثال، بذر گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای و سایر محصول‌ها، روش کاشت و نگهداری خاص خود را دارند، پس باید شما با هر محصولی که قصد دارید، کاشت کنید به‌خوبی آشنایی داشته باشید، بهترین راه برای شما، دریافت مشاوره کشت گوجه‌فرنگی از تیم تخصصی آوین گرین است.

 

مشاوره کشت گوجه فرنگی- تماس با 9182115522 مهندس جلیلی

سخن پایانی

مراحل کاشت گوجه فرنگی تأثیر زیادی را روی میزان رشد صحیح محصول شما می‌گذارد. علاوه بر این، شما باید بهترین زمان کاشت گوجه‌فرنگی را برای گوجه خود انتخاب کنید تا محصول شما رشدی صحیح داشته باشد.

روش‌های متعددی برای کاشت گوجه‌فرنگی وجود دارد که هر کدام ویژگی خاص خود را دارند. مراحل کاشت گوجه از آبیاری تا هرز کردن آن روی کیفیت محصول شما تأثیر می‌گذارند، پس به این مراحل دقت کنید.

سؤالات متداول

۱. آیا می‌توانم بذر گوجه‌فرنگی را در گلدان بکارم؟

شما می‌توانید بذر گوجه‌فرنگی را در گلدان‌های لعاب دار و شیشه‌ای بکارید و پس از رشد مناسب آن را به گلدان بزرگ‌تر انتقال دهید.

۲. کدام یک از مراحل کاشت گوجه فرنگی بسیار مهم است؟

مراحل گوجه‌فرنگی هر کدام به تنهایی بر روی رشد گوجه شما تأثیر می‌گذارد. به‌طور‌مثال، قرار گرفتن گوجه‌فرنگی در معرض نور خورشید بین ۶ تا ۷ ساعت الزامی است.

۳. آیا نوع خاک بر روی رشد گوجه‌فرنگی تأثیر می‌گذارد؟

بله خاک مناسب به رشد گوجه شما کمک می‌کند. زمین‌هایی که خاک ‌ریز و درشت دارند، برای این محصول مناسب هستند.

 

سایر مقالات:

راهنمای ساخت و اجرای گلخانه شیشه‌ ای + 5 مزیت و کاربرد آن
درمان کمبود پتاس در گوجه فرنگی – معرفی 3 روش + کود مناسب
راهنمای اصول آبیاری گوجه فرنگی + معرفی 2 روش رایج آبیاری

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *