نقش آمینو اسید ها در رشد گیاه + 6 نشانه کمبود آمینواسید

نقش آمینو اسید ها در رشد گیاه

نقش آمینو اسید ها در رشد گیاه


نقش آمینو اسید ها در رشد گیاه

نقش آمینو اسید ها در رشد گیاه چیست؟ آمینواسیدها چه مزایایی برای گیاهان گلخانه‌ای و آپارتمانی دارند؟ پاسخ این سؤالات و بسیاری از پرسش‌های دیگر که ممکن است برای کشاورزان پیش آید، در این مقاله نهفته است.

ما را تا پایان مقاله همراهی کنید؛ زیرا قرار است اطلاعات مفیدی درباره نقش آمینواسیدها در تغذیه گیاه و انواع آن‌ها کسب کنید.

کود آمینو اسید چیست؟

این کود دارای اسیدهای آمینه ضروری و موردنیاز گیاهان است. واحدهای سازنده پروتئین‌ها همین آمینواسیدها هستند که نقش بسزایی در رشد گیاهان دارند.

نقش انواع آمینواسیدها در تغذیه گیاهان

بیش از 500 نوع آمینواسید وجود دارد که برای عملکردهای خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به برخی از انواع آمینواسیدها در تغذیه گیاهان اشاره خواهیم کرد. از این تعداد مذکور، برخی از این آمینواسیدها برای تغذیه گیاهان ضروری هستند که به شرح زیر است:

نقش انواع آمینواسیدها در تغذیه گیاهان

اسیدآمینه لوسین

نقش آمینو اسید ها در رشد گیاه باتوجه‌به نوع آن‌ها تعیین می‌شود. به‌عنوان‌مثال، نقش آمینواسید لوسین (leu) در سرعت جوانه‌زنی دانه‌ها و همچنین افزایش مقاومت گیاه به شوری است.

اسیدآمینه ترئونین

ترئونین در بهبود بیماری در گیاهان و افزایش مقاومت آن‌ها در برابر بیماری و آفات متنوع نقش بسیار مؤثری دارد.

اسیدآمینه ایزولوسین

ایزولوسین به‌عنوان یک آمینواسید در گیاهان باعث افزایش مقاومت به شوری در گیاه می‌شود و همچنین سیستم ساقه گیاه را تقویت می‌کند.

اسیدآمینه ایزولوسین

اسیدآمینه والین

والین با نام اختصاری val در جوانه‌زدن بذر و دانه‌ها بسیار مؤثر واقع می‌شود. مهم‌ترین وظیفه آمینواسیدها در تغذیه گیاه تحت عنوان تسریع رشد گیاه شناخته می‌شود که یکی از مهم‌ترین تأثیرات اسیدآمینه والین بر گیاهان است.

 

سایر خدمات:

مشاوره گلخانه
مشاوره کشاورزی
مشاوره ساخت گلخانه
مشاوره کشت گلخانه
مشاوره کشت گوجه فرنگی

اسیدآمینه تریپتوفان

تریپتوفان با تشکیل اکسین‌های فعال در رشد گیاهان بسیار مؤثر است. اهمیت این نوع آمینواسید به‌قدری است که به‌طورکلی در اکثر منابع غذایی وجود دارد و در مواد غذایی سرشار از پروتئین مانند تخم‌مرغ و ماهی یافت می‌شود.

اسیدآمینه لیزین

لیزین در واقع شاه‌کلید آمینواسیدها است؛ زیرا با وجود لیزین است که روزنه‌ها و حفره‌های برگ گیاهان باز می‌شوند و انواع آمینواسیدها در تغذیه گیاه را جذب می‌کنند.

اسیدآمینه لیزین

اسیدآمینه متیونین

یکی از فواید آمینواسیدها در تغذیه گیاه، تسریع رسیدن میوه است. این فایده حاصل از وجود متیونین در بستر رشد گیاه است. متیونین باعث باز شدن حفره‌ها و روزنه‌های برگ گیاهان می‌شود و در نتیجه این اتفاق، جذب آمینواسید و فعال‌شدن ریشه حاصل می‌شود.

اسیدآمینه فنیل‌آلانین

فنیل‌آلانین در گیاهان باعث گرده‌افشانی و لقاح آن‌ها می‌شود. نقش آمینو اسید ها در رشد گیاه به‌طورکلی در بهبود سلول‌های گیاهی مؤثر است.

اسیدآمینه هیستیدین

وجود آمینواسید هیستیدین در گیاه باعث کمک‌کردن به بهبود عملکرد فسفر در گیاهان می‌شود. همچنین به‌عنوان عاملی مؤثر در رسیدن محصولات و میوه محسوب می‌شود.

اسیدآمینه هیستیدین

اسیدآمینه پرولین

نقش پرولین در رشد گیاهان بسیار متنوع و حیاتی است؛ به‌گونه‌ای که در افزایش مقاومت و تحمل گیاه در شرایط متنوع، جلوگیری از اثرات منفی رادیکال‌های آزاد و تسریع روند جوانه‌زنی بسیار مؤثر واقع می‌شود.

اسیدآمینه گلوتامین

این نوع از آمینواسیدها در افزایش باروری و تسریع رشد گیاهان تأثیر بسیاری دارند. نام دیگر این اسیدآمینه، گلایسین است.

اسیدآمینه آلانین

نقش آمینو اسید ها در رشد گیاه گاه به‌صورت تأثیر در مقاومت گیاه در دمای پایین محیط نمود پیدا می‌کند. آرژنین وظیفه افزایش مقاومت گیاه در دمای پایین محیط را برعهده دارد.

اسیدآمینه آلانین

کاربرد آمینواسیدها در تغذیه گیاه

قطعاً کشاورزان همیشه به دنبال راهی برای بالابردن کیفیت و کمیت محصولات خود هستند و همچنین مصرف‌کنندگان محصولات کشاورزی نیز به سمت اهدافی همچون بیشتر بودن کیفیت محصولات نیل پیدا می‌کنند.

در این میان یکی از مسائل تعیین‌کننده، نقش آمینو اسید ها در رشد گیاه و محصولات کشاورزی است. در ادامه با کاربرد آمینواسیدها و اهمیت نقش آن‌ها در این ‌رابطه رفت و برگشتی اطلاعات مفیدی کسب خواهید کرد.

رشد گیاه

مهم‌ترین نقش آمینو اسید ها در رشد گیاهان است. این رشد به‌واسطه وجود انواع مختلفی از آمینواسیدها در گیاه رخ می‌دهد. آمینواسیدها با بهبود تقسیم سلولی در گیاه باعث افزایش تمایل به رشد در گیاهان می‌شوند.

افزایش مقاومت

یکی از مهم‌ترین نقش آمینو اسید ها در رشد گیاه، افزایش تحمل در گیاه است. مقاومت گیاه در برابر عوامل غیرزیستی همچون شوری، خشکی، گرمای شدید و سرما توسط آمینواسیدها افزایش می‌یابد.

افزایش مقاومت

جذب مواد غذایی توسط گیاه

برخی از آمینواسیدها با باز کردن حفره‌های گیاه به آن در جذب مواد غذایی کمک می‌کنند. در واقع آمینواسیدها با جذب مواد غذایی، آن را در دسترس بخش‌های مختلف گیاه قرار می‌دهند.

سد دفاعی گیاه در برابر بیماری

نقش آمینو اسید ها در رشد گیاه گاهی در مکانیسم‌های دفاعی گیاهان نمود پیدا می‌کند. آمینواسید ترئونین یکی از انواع آمینواسیدها در تغذیه گیاه است که وظیفه محافظت از گیاه را در برابر بیماری‌ها بر عهده دارد.

فتوسنتز گیاهان

آمینواسیدها برای بهبود رشد گیاه در تنظیم فرایند فتوسنتز گیاهان نقش بسزایی دارند و همچنین تثبیت کربن را در گیاه تعدیل می‌کنند.

فتوسنتز گیاهان

فواید آمینواسیدها در تغذیه گیاه

مهم‌ترین ترکیب برای رشد گیاهان، پروتئین‌ها هستند که به‌واسطه آمینواسیدها در گیاه به وجود می‌آیند. این آمینواسیدها در گیاهان فواید متنوع دارند که به شرح ذیل است:

  • تقویت سیستم دفاعی گیاهان
  • افزایش کیفیت محصولات
  • افزایش کمیت محصولات
  • افزایش روند رسیدن محصولات
  • تأثیر در فرایند گرده‌افشانی
  • تأثیر در سبزینگی گیاهان
  • سنتز پروتئین در گیاهان
  • جذب مواد معدنی

علائم کمبود آمینواسیدها در تغذیه گیاه

در این مقاله با نقش آمینو اسید ها در رشد گیاه و انواع مختلف آن‌ها آشنا شدید؛ پس اگر هر یک از آن‌ها در گیاه دچار فقر شود، گیاه دچار تغییراتی می‌شود. در این بخش معمول‌ترین تغییرات گیاه را ذکر کرده‌ایم و اگر گیاه شما این علائم را داشت ممکن است به دلیل فقر یکی از انواع آمینواسیدها باشد:

  • زردشدن گیاه
  • کاهش کیفیت محصولات
  • نارس بودن میوه‌ها
  • طولانی‌شدن فرایند جوانه‌زنی
  • کاهش سرعت رشد و نمو گیاهان
  • بروز بیماری یا آفت در گیاه

در صورتی که یک یا چند مورد از علائم مذکور را در گیاه خود مشاهده کردید؛ پس زمان مصرف کود اسیدآمینه توسط گیاه رسیده است. شما می‌توانید از اسیدآمینه برای گیاهان آپارتمانی نیز استفاده کنید. امکان خرید آمینواسید برای گیاهان آپارتمانی در بازار به‌صورت پودری و مایع وجود دارد.

طریقه مصرف آمینواسید برای گیاهان آپارتمانی

آمینواسید پودری یا مایعی را می‌توانید برای گیاهان آپارتمانی خود خریداری کنید و با استفاده از آن به رشد گیاه، افزایش مقاومت گیاه و جلوگیری از بیمار شدن آن کمک شایانی کنید. نقش آمینو اسید ها در رشد گیاه آپارتمانی به‌صورت تنش‌زدایی از گیاهان انجام می‌شود.

از محلول آمینواسید می‌توانید به‌صورت پاشیدن بر گیاه استفاده کنید. همچنین بهتر است این کار را در فضای باز و صبح انجام دهید. آبیاری باید به‌گونه‌ای باشد که محلول از شاخ‌وبرگ گیاه چکه کند. این کار را سه هفته یک‌بار انجام دهید تا شاهد تأثیرات مثبت آن بر گیاهان خود باشید.

طریقه مصرف آمینواسید برای گیاهان آپارتمانی

گلخانه آوین؛ تضمین رشد گلخانه شما و محصولاتتان

رشد گلخانه شما در اولویت مجموعه آوین گرین است؛ به همین سبب کارشناسان ما با ارائه باکیفیت‌ترین ابزار و مشاوره‌های تخصصی به شما خدمت‌رسانی می‌کنند. برای دریافت مشاوره رایگان و تخصصی درباره توسعه گلخانه و افزایش سوددهی آن با مشاوران ما در گلخانه آوین تماس بگیرید.

جمع‌بندی

در این مقاله به نقش آمینو اسید ها در رشد گیاه پرداختیم و همچنین نسبت به اهمیت کمبود این ماده در گیاه و عواقب آن پی بردیم. پیشنهاد ما به کشاورزان و باغداران گرامی این است که با مطالعه و کسب اطلاعات دقیق و صحیحی نسبت به خرید این کود و استفاده در زمان مناسب اقدام کنند تا محصولات باکیفیتی را ارائه کنند.

سؤالات متداول

  1. وظیفه آمینواسید در رشد گیاه چیست؟

تقویت سیستم دفاعی گیاهان، تسریع رشد و تسریع رسیدن محصولات

  1. علائم کمبود اسیدآمینه در گیاه چیست؟

زردی برگ‌ها، کاهش روند رشد و بروز بیماری در گیاه

  1. آیا می‌توان از آمینواسید برای گیاهان آپارتمانی استفاده کرد؟

بله؛ می‌توانید آن را با کودهای دیگر نیز ترکیب کنید.

سایر مقالات:

5 نکته طلایی در راه اندازی گلخانه صنعتی + تجهیزات مورد نیاز و هزینه
سیستم گرمایشی گلخانه و 4 نکته کلیدی که باید در نظر بگیرید!
6 مزیت تولید و سفارش نشاء در گلخانه + مشاوره تخصصی

 

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *