4 نقش نیتروژن در رشد گیاه + معرفی بهترین انواع نیتروژن

نقش نیتروژن در رشد گیاه

نقش نیتروژن در رشد گیاه


نقش نیتروژن در رشد گیاه

درباره نقش نیتروژن در رشد گیاه چه اطلاعاتی دارید؟ کاربرد نیتروژن در تغذیه گیاه چیست؟ این عنصر مهم چه مزایا و معایبی برای گیاهان دارد؟ نیتروژن جزو مهم‌ترین عنصرهای پرمصرف و حیاتی برای گیاهان و درختان است که امروزه در انواع و اشکال مختلفی مورداستفاده کشاورزان عزیز قرار می‌گیرد.

این ماده تأثیر فوق‌العاده‌ای در افزایش رشد و عملکرد محصولات کشاورزی دارد. برای اطلاع از اینکه نقش نیتروژن در تغذیه گیاه تا چه اندازه در گیاهان مهم و ضروری و تا چه حد در زندگی آن‌ها مؤثر است مقاله ما را دنبال کنید.

1. تشکیل پروتئین‌ها

اولین نقش نیتروژن در رشد گیاه، تشکیل پروتئین است. این ماده اصلی‌ترین بخش ساختار مولکولی پروتئین‌ها را تشکیل می‌دهد. پروتئین‌ها برای رشد و عملکرد صحیح گیاهان بسیار مهم هستند.

2. تنظیم رشد گیاهان

نقش نیتروژن در رشد گیاه باعث نمو سریع آن، افزایش تعداد برگ‌ها و همچنین محصول می‌شود.
نیتروژن به افزایش مقاومت گیاهان در برابر بیماری‌ها و آفات کمک زیادی می‌کند.

تنظیم رشد گیاهان
تنظیم رشد گیاهان

3. تنظیم فعالیت آنزیم‌ها

نقش نیتروژن در رشد گیاه نقشی اساسی است که علاوه بر این موضوع در تنظیم‌کردن فعالیت آنزیم‌های گوناگون در گیاهان کارکرد ضروری دارد. نیتروژن برای فرایندهای متعددی مانند تبدیل مواد مغذی، تنظیم رشد و توسعه گیاهان بسیار واجب است؛ بنابراین وجود آن در خاک و محیط رشد گیاهان الزامی است.

4. تشکیل کلروفیل

مورد مهم دیگر نقش نیتروژن در رشد گیاه مربوط به تشکیل کلروفیل در آن است. نیتروژن نقش اساسی در ساخت کلروفیل دارد که یک پیگمنت (رنگ‌دانه) اصلی در فتوسنتز گیاهان به شمار می‌رود و همچنین در پروسه تولید انرژی از نور نیز نقش ویژه‌ای خواهد داشت.

تشکیل کلروفیل

نیتروژن چیست؟

نیتروژن ماده‌ای مغذی و از عناصر کلیدی موردنیاز گیاه است. نقش نیتروژن در گیاه نقش مهمی در مستقر شدن گیاه و دریافت توانایی‌های فتوسنتزی و فیزیولوژیکی مختلفی ایفا می‌کند. این ماده معمولاً بیشترین واکنش را در کارکرد گیاهان زراعی ایجاد و مهم‌تر اینکه باعث رشد سریع رویشی و ایجاد رنگ سبز در آن‌ها می‌شود.

مهم‌ترین نقش نیتروژن در رشد گیاه می‌توان به باروری کردن آن اشاره کرد. در ساختار هورمون‌های گیاهی (اکسین) و حامل‌های انرژی از جمله آدنوزین‌تری‌فسفات نقش بسیار پر اهمیتی نیز دارد.

فواید نیتروژن در تغذیه گیاه

پس از بحث نقش نیتروژن در رشد گیاه به مزایای مهم این کود در ثمررسانی گیاهان می‌رسیم. اهمیت کود نیتروژن از گذشته تثبیت شده که از ضروری‌ترین عنصرهای موردنیاز در کشاورزی بوده است.

کودهای نیتروژن‌دار یکی از مهم‌ترین و پراستفاده‌ترین انواع کودهای شیمیایی هستند و باتوجه‌به نیاز شدید گیاهان به نیتروژن برای رشد و گسترش استفاده از انواع کودهای نیتروژنی در حال حاضر به یک ضرورت تبدیل شده است.

به مزایای رایج این عنصر مهم برای رشد و تغذیه گیاهان عبارت‌اند از:

  • در بهترشدن عملکرد فتوسنتز نقش خاصی دارد و باعث سبزینگی بیشتر گیاه می‌شود.
  • موجب افزایش میزان پروتئین گیاه و میوه می‌شود.
  • نیتروژن در تولید پروتئین‌ها و اسیدهای نوکلئیک حیاتی در بافت‌های گیاهی نقش فوق‌العاده بی‌نظیری دارد و به‌خاطر تغذیه موجودات زنده از گیاهان هم عملکرد بسیار زیادی در بدن همه موجودات زنده دارد.
  • نیتروژن نقش مؤثری در سنتز ویتامین‌ها دارد.

فواید نیتروژن در تغذیه گیاه

معایب استفاده از نیتروژن

باید دقت کنید که نیتروژن علاوه بر مزیت‌های ذکر شده بالا دارای معایبی نیز است. مصرف بیش از حد نیتروژن می‌تواند عوارض زیر را به همراه داشته باشد:

  • باعث تیره‌شدن رنگ برگ‌ها می‌شود.
  • این قابلیت را دارد که رسیدن محصول را به عقب بیندازد.
  • کیفیت و مدت انبارداری محصول کاهش پیدا می‌کند.
  • بافت‌های گیاهی ترد و شکننده می‌شوند. (در غلات می‌تواند حتی باعث افزایش ورس شود)
  • گیاه در برابر هجوم آفت‌ها و بیماری‌ها حساس‌تر شده و بیشتر در معرض حمله قرار می‌گیرد.
  • در محصولاتی چون چغندرقند درصد قند کاهش پیدا می‌کند.
  • افزایش نیترات در محصول نهایی که می‌تواند برای انسان و دام ضرر زیادی داشته باشد.

سایر خدمات:

مشاوره گلخانه
مشاوره کشاورزی
مشاوره ساخت گلخانه
مشاوره کشت گلخانه
مشاوره کشت گوجه فرنگی

بهترین انواع نیتروژن در تغذیه گیاه

آگاهی از نقش نیتروژن در رشد گیاه موضوعی بسیار مهم بوده که دانستن این مسئله برای هر کشاورزی واجب است. بهترین نوع نیتروژن برای گیاهان به فاکتورهای مختلفی مثل نوع گیاه، مرحله رشد گیاه، شرایط آب‌وهوایی و pH خاک بستگی دارد.

به‌طورکلی انواع کود نیتروژن در تغذیه گیاهان عبارت از:

  • کودهای نیتروژن آمونیاکی: برای گیاهان جوان و درحال‌رشد بسیار ایدئال هستند؛ چون به‌سرعت از طریق گیاهان جذب می‌شوند و اثرات کوتاه‌مدتی دارند.
  • کودهای نیتروژن نیتراتی: برای گیاهان بالغ و در حال تولید محصول مناسب هستند؛ چراکه خیلی کند توسط گیاهان جذب می‌شوند و اثرات طولانی‌مدتی هم دارند.
  • کودهای نیتروژن بالا: برای گیاهانی که به مقدار زیادی نیتروژن از قبیل غلات، سبزی‌ها و چمن نیاز دارند، مناسب هستند.
  • کود نیتروژن متوسط: این کود با اکثر گیاهان سازگاری خوبی دارد.
  • کود نیتروژن پایین: آخرین کود نیز برای گیاهان زینتی و آپارتمانی که نیاز به مقدار کمی نیتروژن دارند، گزینه مناسبی است.
بهترین انواع نیتروژن در تغذیه گیاه
بهترین انواع نیتروژن در تغذیه گیاه

وظیفه نیتروژن در تغذیه گیاه

علاوه بر نقش نیتروژن در رشد گیاه، این ماده در فرایندهای فیزیولوژیکی مختلف نیز عملکرد بسیار خوبی دارد. اگر نیتروژن به‌اندازه کافی در اختیار گیاهان قرار نگیرد، رشد و عملکرد آن‌ها به‌سرعت کاهش پیدا می‌کند و گیاهان روبه زردی می‌روند.

ازاین‌رو باید با استفاده از کودهای مناسب به‌سرعت نیاز گیاهان به نیتروژن برطرف شود تا عملکرد نهایی محصولات حفظ شود. این عنصر رنگ سبز تیره را القا می‌کند و موجب افزایش رشد برگ، ساقه و سایر اجزای گیاه می‌شود.

وظایف مهم نیتروژن در تغذیه گیاهان شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تشکیل‌دهنده ساختار اصلی سلول
  • تشکیل‌دهنده بخشی از پروتئین‌ها، آمینواسیدها، نوکلئیک‌اسید، فلاوین‌ها، پورفیرین‌ها، آنزیم‌ها، کوآنزیم‌ها و آلکالوئیدها
  • تشکیل‌دهنده کلروفیل
  • نقش داشتن در دریافت، ذخیره و انتقال انرژی از خورشید
  • کمک به افزایش رشد، پنجه‌زنی، گلدهی، تولید و توسعه برگ و ایجاد رنگ سبز تیره در ساقه و برگ‌ها
  • نقش ضروری در گلدهی، میوه دهی و جلوگیری از ریزش زودهنگام
  • داشتن عملکردی شبیه به ماشین دیزلی
  • نقش داشتن در ترکیب اولیه پروتئین‌ها

دلایل اصلی کمبود نیتروژن

نیتروژن پرمصرف‌ترین ماده موردنیاز گیاهان است که در گروه درشت‌مغذی‌ها یا همان عناصر ماکرو قرار دارد. از جمله دلایل اصلی کمبود نیتروژن می‌توان به کم‌بودن مواد آلی خاک، pH پایین و بالای خاک و آبیاری بیش از حد که بخش زیادی از نیتروژن موجود در خاک را آبشویی کرده و از دسترس گیاه خارج می‌کند اشاره کرد.

به‌علاوه گیاه هنگامی که رطوبت بالا و دماپایین باشد، مقدار محدودی نیتروژن مصرف می‌کند و علائم کمبود و نقش نیتروژن در رشد گیاه کاملاً مشاهده می‌شود.

دلایل اصلی کمبود نیتروژن

علائم کمبود نیتروژن در تغذیه گیاه

نقش نیتروژن در رشد گیاه به‌شدت متحرک (در آوندهای آبکش) است؛ پس در صورت تأمین کافی‌نبودن آن برای گیاه از برگ‌های پیرتر آزاد و به بخش‌های در حال رویش منتقل می‌شود. این برگ‌های مسن همیشه اولین علائم کمبود را دارند.

حال نشانه‌های کمبود این ماده در گیاهان برای محصولات مختلف متفاوت است؛ ولی شباهت‌هایی هم در این میان وجود دارند که چگونه کمبود مواد مغذی، رنگ و ظاهر بافت گیاه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند.

 برخی از نشانه‌های کمبود نیتروژن در گیاه عبارت‌اند از:

  • متوقف‌شدن رشد گیاه (بسته به مقدار کمبود)
  • جلوگیری از رشد برگ‌ها بخصوص برگ‌های جوان‌تر
  • پیشگیری از رشد طولی ساقه و زیادشدن ضخامت آن
  • رنگ سبز کم‌رنگ تا سبز مایل به زرد در کل گیاه (به دلیل ممانعت از سنتز کلروپلاست و کلروفیل)
  • پیری زودهنگام برگ‌های سالخورده (پژمرده و خشک‌شدن برگ‌ها، رنگ قهوه‌ای مایل به زرد)

کود نیتروژن برای گیاهان آپارتمانی

درگذشته افراد برای رشد بهتر گیاهان خود از بقایا یا پسماند حیوانات به‌عنوان کود حیوانی استفاده می‌کردند؛ ولی امروزه از کود نیتروژن طبیعی برای تکثیر گیاهان آپارتمانی و کشاورزی استفاده می‌کنند.

نقش نیتروژن در رشد گیاه آپارتمانی و محصولات کشاورزی به دلیل اینکه هم اکنون علاقه افراد به گل‌های طبیعی بسیار زیاد شده است؛ بنابراین تقاضا برای خرید کود نیتروژن طبیعی بسیار بالا رفته و در بازار از فروش خوب و بالایی برخوردار است.

کود نیتروژن برای گیاهان آپارتمانی

گلخانه آوین؛ بهترین راهنمای خرید محصولات کشاورزی

آیا قصد خرید کود نیتروژن را دارید و یک فروشگاه اینترنتی و معتبر در این زمینه سراغ ندارید؟ ما به شما گلخانه آوین با ۱۵ سال سابقه کاری عالی که عرضه‌کننده انواع کودهای کشاورزی است را پیشنهاد می‌کنیم.

مجموعه ما انواع مختلفی از کودهای ارگانیک بخصوص کود نیتروژن طبیعی را باکیفیت بالا و قیمتی مقرون‌به‌صرفه‌تر از بازار به فروش می‌رساند. این مرکز تمام کودها را دربسته بندی‌های محکمی در اختیار افراد و کشاورزان عزیزمان قرار می‌دهد.

شما عزیزان می‌توانید محصول موردنظر خود را از با خیالی راحت از ما خریداری کنید. ضمناً شما بزرگواران برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نقش نیتروژن در رشد گیاه و قیمت آن با شماره‌های موجود در سایت تماس حاصل کنید و هر سؤالی که داشته باشید، مشاوران متخصص و باتجربه ما دراسرع‌وقت به‌صورت کامل به شما پاسخ خواهند داد.

خلاصه‌ای از مقاله

در این مقاله هر آنچه که مربوط به نقش نیتروژن در رشد گیاه بود را یاد گرفتیم. برای ساخت کلروفیل از آن زیاد استفاده می‌شود و رنگ سبز زیبای گیاهان از همین عنصر مهم است. به همین دلیل است گیاهان سرشار از انرژی برای جذب مواد مغذی می‌شوند.

همچنین بیشترین تأثیر نیتروژن در رشد رویشی گیاه است؛ یعنی رشد شاخ‌وبرگ‌های گیاهان به وجود این ماده وابسته خواهد بود. برای سفارش کود نیتروژن موردنیاز خود بهترین مرکز یعنی آوین گلخانه همیشه و در همه حال پشتیبان شما خواهد بود تا محصولات پربار و باکیفیتی را به ثمر برسانید.

سؤالات متداول

  1. راهکار رفع کمبود نیتروژن گیاه چیست؟

از کودهای مناسب و باکیفیتی برای رفع این مشکل استفاده کرد.

  1. عوارض مصرف بیش از حد نیتروژن چیست؟

به تأخیرانداختن رسیدگی میوه، اختلال در جذب کلسیم گل‌دهی درخت و همچنین به تأخیرانداختن گل‌دهی درخت

  1. اصلی‌ترین نقش نیتروژن در گندم چیست؟

وجود نیتروژن باعث افزایش میزان پروتئین گندم می‌شود.

سایر مقالات:

4 نقش فسفر در رشد گیاه و تغذیه آن + معرفی 5 کود مفید
7 مزیت و نقش گوگرد در رشد گیاه + انواع کود برای تغذیه گیاه
6 مزیت تولید و سفارش نشاء در گلخانه + مشاوره تخصصی

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *