8 مزیت، کاربرد و نقش هیومیک اسید در رشد گیاه + مشاوره تخصصی

نقش هیومیک اسید در رشد گیاه

نقش هیومیک اسید در رشد گیاه


نقش هیومیک اسید در رشد گیاه

شاید برایتان سؤال باشد که نقش هیومیک اسید در رشد گیاه چیست؟ اصلاً هیومیک اسید برای چه گیاهانی مضر است؟ هیومیک اسید یکی از پرکاربردترین تقویت‌کننده‌ها در جهان به شمار می‌رود و به دلیل مزیت‌هایی که دارد، بهترین گزینه برای گیاهان باغ‌ها و مزارع، گل و گیاهان آپارتمانی به‌ حساب می‌آید.

از آنجایی که بیشتر مردم از این ماده استفاده نکرده‌اند، بسیار مشتاق هستند تا در خصوص مزایا، کاربرد و علائم کمبود هیومیک اسید در تغذیه گیاه مربوط به این ماده اطلاعاتی دستگیرشان شود؛ پس لطفاً ما را همراهی کنید تا شما را در این باره بیشتر راهنمایی کنیم.

فواید هیومیک اسید در تغذیه گیاه

اغلب مردم از اهمیت نقش هیومیک اسید در تغذیه گیاه غافل هستند و نمی‌دانند که این ماده واقعاً چه تأثیر چشمگیری در تقویت گیاهان دارد. حال مزایای مهم هیومیک اسید را با هم مرور می‌کنیم.

تقویت رشد درختان

تحریک رشد ریشه درختان مهم‌ترین نقش هیومیک اسید در رشد گیاه محسوب می‌شود. ریشه‌های قوی‌تر باعث جذب بهتر مواد مغذی و آب از خاک شده و ازاین‌رو موجب رشد مناسب درختان و گیاهان می‌شود.

تقویت رشد درختان
تقویت رشد درختان

افزایش دوام گیاهان در معرض آفات و بیماری‌ها

مزایای دیگر در ارتباط با نقش هیومیک اسید در رشد گیاه می‌توان به افزایش مقاومت گیاهان در برابر هرگونه آفات و بیماری‌ها است. با تقویت دادن سیستم ایمنی درختان توسط هیومیک اسید می‌توان آن‌ها را در برابر آفات مقاوم کرد.

این ماده سبب بهبود سلامت کلی درختان می‌شود و آن را در معرض استرس‌های محیطی چون خشکی، گرما و سرما مقاوم‌تر می‌کند.

بهبود کیفیت میوه‌ها

مزیت بعدی مربوط به نقش هیومیک اسید در رشد گیاه محصول، افزایش اندازه، رنگ و کیفیت میوه‌ها است. این ماده در افزایش ماندگاری میوه‌ها نیز نقش بسزایی دارد.

بهبود کیفیت میوه‌ها
بهبود کیفیت میوه‌ها

کاربرد هیومیک اسید در تغذیه گیاه

هیومیک اسید جزو یکی از بهترین مواد آلی به شمار می‌رود که در کشاورزی برای کاهش آلودگی محیط‌زیست، افزایش بهره‌وری، کیفیت محصولات و بهبود سلامت گیاهان و درختان فوق‌العاده مفید است.

 این تقویت‌کننده، کاربردهای فراوانی برای گیاهان دارد که در این جا به نمونه‌ای از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • قیمت مناسب: از نظر اقتصادی هیومیک اسید قیمت بسیار مناسب و مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد و در مقایسه با تقویت‌کننده‌های گران‌قیمت میزان هزینه این نوع به‌صرفه است.
  • قابلیت عدم جذب توسط گیاهان: کاربرد مهم دیگر در خصوص نقش هیومیک اسید در رشد گیاه، جذب‌نشدن آن توسط گیاهان است؛ چرا که مدت‌زمان هیلی طولانی می‌تواند در گیاه باقی بماند و به همین دلیل ساختار خاک در طی زمان افزایش پیدا می‌کند.
  • تأثیر بسیار بالا و بدون ضرر برای گیاهان: زمانی که گیاهان پیوند می‌خورند، هیومیک اسید موجب تقویت خاک می‌شود و بر همین اساس می‌توان آن را با کودهای مختلفی قاتى کرد و دیگر نگران آسیب به گیاهان نبود؛ چون می‌توان این ماده را به هنگام آبیاری گیاهان با آب ترکیب کرد و به گیاهان داد.
  • بدون کربن: نکته جالب در ارتباط با نقش هیومیک اسید در رشد گیاه اینکه مواد موردنظر زمانی مورداستفاده قرار می‌گیرد که قصد داشته باشیم گیاهان سالم‌تری را پرورش دهیم.
  • آلوده‌ نکردن خاک: از دیگر کاربردهای مهم مربوط به نقش هیومیک اسید در رشد گیاه این است که ماده فوق از آلوده‌شدن خاک تا حدود زیادی جلوگیری می‌کند؛ چون این تقویت‌کننده مواد مغذی مثل آهن، روی و آلومینیوم و…را می‌تواند در خاک نگه دارد.

کاربرد هیومیک اسید در تغذیه گیاه

انواع هیومیک اسید در تغذیه گیاه

نقش هیومیک اسید در رشد گیاه تسهیل جذب آب و اکسیژن به درون خاک است. تشخیص‌دادن بهترین برند این تقویت‌کننده همیشه یکی از دغدغه‌های مهم اکثر کشاورزان، باغداران و گلخانه‌دارها بوده است.

گاهی حتی فروشگاه داران هم نمی‌توانند تشخیص دهند که چه نوع هیومیک اسیدی پرطرف‌دار و پرفروش‌تر از سایر هیومیک اسیدها است. این ماده در انواع مختلفی که هم اکنون به معرفی آن‌ها می‌پردازیم، تقسیم‌بندی می‌شوند.

 

سایر خدمات:

مشاوره گلخانه
مشاوره کشاورزی
مشاوره ساخت گلخانه
مشاوره کشت گلخانه
مشاوره کشت گوجه فرنگی

هیومیک اسید مایع

معمولاً هیومیک اسید مایع را همراه با هیومیک اسید پودری تهیه می‌کنند؛ ولی باید دقت کنید که این ماده را با مواد معدنی مثل ازت، اوره و حتی کودهای NPK غنی می‌سازند. همچنین میزان خالصی هیومیک اسید مایع نسبت به اسید پودری کمتر است که به‌صرفه‌تر بودن هیومیک اسید پودری را می‌توان دریافت.

هیومیک اسید پودری

نقش هیومیک اسید در رشد گیاه به‌عنوان بهترین تقویت‌کننده برای همه ثابت شده است. اگر گیاهان آپارتمانی دارید و شامل ترکیباتی چون زغال، خاک پیت یا لئوناردیت هستند، می‌توان از هیومیک پودری استفاده کنید؛ چون جذب این نوع ماده برای گیاهان آپارتمانی بسیار راحت‌تر است.

چگونگی مصرف هیومیت پودری این‌گونه است که آن را داخل آب کامل حل کرده و سپس روی گیاهان آپارتمانی آبیاری می‌کنید. حالا از کجا متوجه شویم که هیومیک اسید پودری خالص است؟

زمانی که آب را حل می‌کنید ماده هیومیک اسید نباید ته‌نشین شود. اگر ته‌نشین شد؛ یعنی میزان ناخالصی در هیومیک اسید وجود دارد‌.

هیومیک اسید پودری

هیومیک اسید گرانوله

این نوع هیومیک اسید فراوری شده است که خیلی راحت در آب حل می‌شود؛ ولی در ایران لازم است که آن را بکوبید؛ چون که به‌عنوان نوعی سنگ معدنی شناخته می‌شود و دارای هوموسی (هوموس) است که جذب نمی‌شود.

لازم به ذکر است هیومیک اسید گرانوله به‌هیچ‌عنوان برای کشاورزی مناسب نیست؛ چراکه در آب حل نمی‌شود؛ بنابراین باید از استفاده این هیومیک اسید برای گیاهان آپارتمانی اکیداً خودداری کرد.

وظیفه هیومیک اسید در تغذیه گیاه

اسید هیومیک ماده‌ای پیچیده با ساختار شیمیایی منحصربه‌فرد است. این ماده شامل ترکیبات معدنی و آلی متفاوتی است که هر یک نقش بخصوصی را در سلامت گیاهان ایفا می‌کنند.

از جمله متداول‌ترین تأثیرات هیومیک اسید بر رشد گیاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به کاهش ph خاک‌های قلیایی و آهکی کمک زیادی می‌کند؛ البته برای اصلاح خاک‌های قلیایی و آهکی و همچنین برای کاهش اسیدیته خاک زمین‌های کشاورزی از مواد دیگری همچون اسیدسولفوریک با کود سولفات آمونیوم هم می‌توان استفاده کرد.
  • دیگر نقش هیومیک اسید در رشد گیاه این است که مقاومت آن را در برابر شوری آب‌وخاک، کم‌آبی و سرما افزایش می‌دهد.
  • اسید هیومیک موجب نابودی و جذب کردن عناصر نامحلول در خاک شده و همچنین باعث محافظت این عناصر در خود و انتقال آن‌ها در زمان مناسب به ریشه گیاه می‌شود.

وظیفه هیومیک اسید در تغذیه گیاه

هیومیک اسید برای گیاهان آپارتمانی

مهم‌ترین نقش هیومیک اسید در رشد گیاه آپارتمانی این است که باعث تحریک میکروب‌های مفید خاک گیاه می‌شود. یعنی در واقع فعالیت این میکروب‌ها به پایداری ریشه گیاه و رشد آن کمک زیادی می‌کند. این ماده تقویت‌کننده‌ای عالی و ارگانیک محسوب می‌شود که تأثیرات مثبتی را روی گیاه بر جای می‌گذارد و به رشد بیشتر آن‌ کمک می‌کند.

مقدار مصرف هیومیک اسید برای گیاهان آپارتمانی اگر به‌صورت مایع باشد، 5 سی‌سی در نیم لیتر آب حل شود. درصورتی‌که هینومیک اسید پودری دارید، 2 گرم در نیم لیتر آب برای هر گلدان استفاده شود.

بهترین زمان مصرف هیومیک اسید

چه زمانی باید از هیومیک اسید برای گیاهان و درختان استفاده کرد؟ نقش هیومیک اسید در رشد گیاه به‌عنوان بک ماده کاملاً بکر و طبیعی می‌تواند ساختار خاک را اصلاح و کبودهای مواد آلی، معدنی و ریزمغذی‌ها را نیز تأمین می‌کند.

این ماده همچنین از تجزیه مواد گیاهی و حیوانی به دست می‌آید و در کشاورزی به‌عنوان اصلاح‌کننده برای بهبود ساختار خاک، افزایش دردسترس‌بودن مواد مغذی و ارتقای سلامت کلی گیاهان مورداستفاده می‌گیرد.

در این بخش بهترین زمان‌های پیشنهاد شده برای مصرف هیومیک اسید در درختان میوه آورده شده که عبارت‌اند از:

  • مرحله قبل از کاشت یا هنگام مستقر شدن درخت
  • مراحل اولیه رشد رویشی درختان
  • قبل از گلدهی
  • پس از برداشت محصول و شروع خواب زمستانی درخت
بهترین زمان مصرف هیومیک اسید
نقش هیومیک اسید در رشد گیاه

مشاوره تخصصی گلخانه را از کجا دریافت کنیم؟

امروزه تقاضای دریافت مشاوره گلخانه به صورت تخصصی بسیار زیاد شده است. از این رو نیاز دریافت مشاوره از سوی کشاورزان و گلخانه‌داران روزبه‌روز در حال افزایش است. اگر شما هم به مشاوره گلخانه نیاز دارید، گلخانه آوین بهترین گزینه برای این نوع مشاوره‌ها محسوب می‌شود.

چکیده مطلب

ما به طور مفصل درباره نقش هیومیک اسید در رشد گیاه صحبت کردیم و اطلاعات کافی را در اختیارتان قرار دادیم و دانستید که این ماده در تغذیه گیاه نقشی بسیار حیاتی دارد. هیومیک اسید طبیعی و ارگانیک است و برای کلیه محصولات زراعی، باغی و حتی گیاهان آپارتمانی قابل‌استفاده خواهد بود.

این ماده به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد بسیار پر کاربرد است و تأثیر فراوانی در افزایش تناژ و کیفیت محصولات دارد. امیدواریم که هنگام خرید هیومیک اسید دقت کافی را داشته باشید و حتماً نوع اصل و باکیفیت آن را خریداری کنید و در زمان مناسب و با روش اصولی کوددهی را انجام دهید.

سؤالات متداول

  1. آیا قیمت هیومیک اسید گران است؟

خیر این ماده نسبت به عملکرد و مزیت‌های بی‌شماری که دارد از قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای برخوردار است.

  1. هیومیک اسید برای چه گیاهانی مناسب است؟

برای انواع گیاهان آپارتمانی، غیر آپارتمانی و همچنین صنعت کشاورزی و باغداری ایده‌آل است.

  1. آیا هیومیک اسید به سرعت توسط گیاهان جذب می‌شود؟

خیر این تقویت‌کننده مدت‌زمان طولانی در گیاه می‌ماند و به همین علت خاک را تقویت می‌کند.

 

سایر مقالات:

با 8 کاربرد و نقش پتاسیم در رشد گیاه آشنا شوید – مشاوره تخصصی
4 نقش فسفر در رشد گیاه و تغذیه آن + معرفی 5 کود مفید
7 مزیت و نقش گوگرد در رشد گیاه + انواع کود برای تغذیه گیاه

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *