7 مزیت و نقش گوگرد در رشد گیاه + انواع کود برای تغذیه گیاه

نقش گوگرد در رشد گیاه

نقش گوگرد در رشد گیاه


نقش گوگرد در رشد گیاه

آیا از نقش گوگرد در رشد گیاه اطلاع دارید؟ گوگرد چهارمین عنصر غذایی مهم گیاه پس از فسفر، نیتروژن و پتاسیم است که برای عملکرد و رشد گیاه کاربرد دارد. گوگرد برای عملکرد آنزیم‌ها و ساختار پروتئین‌ها اهمیت زیادی دارد و نقش مهمی در دفاع از گیاهان در مقابل آفات و تنش‌ها دارد.

ما در این مقاله به بررسی نقش، کاربرد، علائم کمبود گوگرد، انواع گوگرد در تغذیه گیاه، روش‌های استفاده از گوگرد برای گیاهان آپارتمانی، زمان مصرف گوگرد و… می‌پردازیم تا در صورت داشتن گل‌وگیاه یا گلخانه و زمین کشاورزی، با ضرورت و نقش گوگرد در محصولات و گیاهان خود آشنا شوید؛ پس با ما همراه باشید.

نقش گوگرد در تغذیه گیاه

مهم‌ترین نقش گوگرد در رشد گیاه و کشاورزی این است که به تولید کلروفیل و پروتئین گیاهان کمک می‌کند و باعث رشد بهتر آن‌ها می‌شود؛ همچنین یکی از فواید گوگرد در تغذیه گیاه این است که کمبود نیتروژن موجود در خاک را جبران کرده و از پژمردگی و خشکی گیاهان جلوگیری می‌کند.

گوگرد مانع از زردشدن برگ گیاهان شده و باعث پخش یکنواخت کلروتیک موجود در خاک می‌شود. به‌طورکلی وظیفه گوگرد در تغذیه گیاه شامل موارد زیر هستند:

  • افزایش کیفیت میوه‌ها و سبزی‌ها
  • بهبود سنتز روغن در گیاهان روغنی
  • جلوگیری از تجمع نیترات در گیاه
  • نقش گوگرد در رشد گیاه و بسیاری از فعالیت‌های آنزیمی
  • افزایش مقاومت به خشکی، سرما و بیماری‌ها
  • نقش در ترکیبات ثانویه فرار مولد رایحه در محصولاتی همچون: پیاز، سیر و خردل
  • دخالت در تشکیل کلروفیل، فردوکسین، ویتامین‌های تیامین و بیوتین، آمینواسیدها و…

کاربرد گوگرد در تغذیه گیاه

گوگرد به اشکال مختلفی همچون: طبیعی از هوا، سولفاته و محلول در آب، در تغذیه گیاهان مورداستفاده قرار می‌گیرد. این ماده می‌تواند با دیگر عناصر همچون کربن‌دی‌اکسید ترکیب شود.

ترکیب این دو عنصر باعث می‌شود که هورمون‌ها و پروتئین‌های موردنیاز گیاهان فراهم شوند؛ علاوه بر این وجود گوگرد باعث بزرگ‌تر شدن میوه‌ها و استخراج دانه‌های روغنی می‌شود.

کاربرد گوگرد در تغذیه گیاه

علائم کمبود گوگرد در گیاهان

علائم کمبود گوگرد در تغذیه گیاه شبیه کمبود ازت است، با این تفاوت که علائم کمبود گوگرد به دلیل کم‌تحرکی این عنصر، بیشتر در برگ‌های جوان مشاهده می‌شود.

باتوجه‌به نقش گوگرد در رشد گیاه می‌توان گفت که کمبود گوگرد در خاک‌هایی که در معرض آبشویی با مواد آلی کم هستند، بیشتر دیده می‌شود و با کودهای نیتروژنه نیز برطرف نمی‌شوند. این علائم شامل موارد زیر هستند:

  • باریک شدن ساقه
  • کاهش تثبیت نیتروژن
  • عدم رسیدگی کامل میوه
  • زردشدن برگ‌های جوان
  • کاهش سطح و تعداد برگ
  • تأخیر در رسیدگی دانه غلات
  • کوتاهی بوته و رنگ‌پریدگی آن
  • کاهش وزن و تعداد میوه

انواع گوگرد در تغذیه گیاه

باتوجه‌به نقش گوگرد در رشد گیاه می‌توان گفت که انتخاب نوع گوگرد مناسب برای گیاهان بسیار مهم است و به عوامل مختلفی مثل: نوع گیاه، نوع خاک و هدف از مصرف گوگرد بستگی دارد. به‌طورکلی گوگرد به دودسته اصلی تقسیم می‌شود.

 

سایر خدمات:

مشاوره گلخانه
مشاوره کشاورزی
مشاوره ساخت گلخانه
مشاوره کشت گلخانه
مشاوره کشت گوجه فرنگی

انواع گوگرد در تغذیه گیاه

گوگرد معدنی

گوگرد معدنی به شکل مستقیم از معادن استخراج می‌شود. این نوع گوگرد دارای خلوص پایینی است و ممکن است دارای عناصر سنگینی مثل: سرب، کادمیوم، جیوه و آرسنیک باشد.

گوگرد معدنی به شکل پودر و یا گرانوله در دسترس است. باتوجه‌به نقش گوگرد در رشد گیاه می‌توان گفت که این نوع گوگرد خلوص کمتری نسبت به نوع پالایشگاهی دارد و به دلیل وجود عناصر سنگین در آن باید بااحتیاط مصرف شود؛ زیرا در درازمدت می‌تواند در کشاورزی باعث آسیب به محیط‌زیست، خاک و گیاه شود.

گوگرد پالایشگاهی

گوگرد پالایشگاهی خالص‌ترین نوع گوگرد است که در پالایشگاه تولید می‌شود. این نوع گوگرد به شکل‌های گرانوله، پودری، بنتونیت دار و مایع با خلوص ۹۹% به بازار عرضه می‌شود. این نوع گوگرد کاملاً خالص است و هیچ‌گونه ترکیبات مضری در آن وجود ندارد.

گوگردهای پالایشگاهی برای کشاورزی بسیار مناسب هستند و معمولاً به‌صورت افزودن به کودهای آلی یا پاشیدن روی خاک استفاده می‌شوند؛ اما باید دقت کنید که پس از مصرف گوگرد جامد باید باکتری‌های اکسیدکننده گوگرد از طریق اسپری یا آبیاری به خاک اضافه شوند تا گوگرد در خاک حل شود.

گوگرد پالایشگاهی

روش‌های استفاده از گوگرد برای گیاهان آپارتمانی

روش‌های مختلفی برای استفاده‌کردن از گوگرد برای گیاهان آپارتمانی وجود دارد. با توجه به نقش گوگرد در رشد گیاه می‌توان گفت که انتخاب هرکدام از این روش‌ها به نوع کود گوگردی، نوع گیاه و شرایط محیطی بستگی دارد.

برخی از رایج‌ترین روش‌های استفاده از گوگرد برای گیاهان آپارتمانی عبارت هستند از:

  • کوددهی مستقیم به خاک
  • محلول‌پاشی روی برگ‌ها
  • ترکیب با سایر کودها

فواید گوگرد کبریت برای گل

گوگرد کبریت یکی از مهم‌ترین مواد معدنی است که باعث افزایش تولید و بهبود کیفیت گل‌ها و گیاهان می‌شود. استفاده از گوگرد کبریت برای گلدان‌ها، به جلوگیری از بیماری‌ها و آفات کمک می‌کند؛ همچنین گوگرد کبریت خاصیت ضدباکتریایی و ضدقارچی دارد و می‌تواند رشد میکروب‌ها و قارچ‌های مخرب را کنترل کند.

از دیگر فواید گوگرد کبریت برای گل می‌توان به افزایش رشد و توسعه برگ‌ها و ساقه‌ها، بهبود جذب مواد غذایی و بهبود عملکرد ریشه اشاره کرد.

با توجه به نقش گوگرد در رشد گیاه می‌توان گفت که گوگرد کبریت می‌تواند به جذب عناصر معدنی در طبیعت کمک کند که این امر باعث افزایش کیفیت مواد غذایی، تقویت عناصر ضروری و ویتامین‌ها در گیاهان و گل‌ها می‌شود.

فواید گوگرد کبریت برای گل

زمان مصرف گوگرد در کشاورزی

زمان مناسب برای به‌کاربردن کود گوگرد در کشاورزی، معمولاً قبل از انجام کشت است. در باغ‌ها توصیه می‌شود که از آخر پاییز تا آخر زمستان از کود گوگرد باتوجه‌به هنگام آفت گرفتن و فصل رشد و نمو گیاهان و محصولات زراعی از آن استفاده شود. علاوه بر این فصولی که امکان شدت بیماری در آن وجود دارد، امکان استفاده از این کود نیز وجود دارد.

باتوجه‌به نقش گوگرد در رشد گیاه می‌توان گفت که بهترین زمان استفاده از گوگرد برای درختان در زمان رشد گیاهان است که هم باعث مبارزه با آفات می‌شود و هم اصلاح خاک صورت می‌گیرد؛ بنابراین شما می‌توانید هم‌زمان با نتیجه آزمون خاک و اطلاع از میزان پی‌اچ و شوری خاک، کار کوددهی را انجام دهید.

خواص کود گوگرد برای درخت

گیاهان، گوگرد خاک را از طریق ریشه به شکل سولفات جذب می‌کنند؛ همچنین گیاهان مقدار اندکی از گاز کربن‌دی‌اکسید را از طریق برگ جذب می‌کنند که می‌توانند نیاز گیاهان به گوگرد را برطرف کنند.

بر اساس نقش گوگرد در رشد گیاه می‌توان گفت که مهم‌ترین خواص گوگرد برای درخت شامل موارد زیر هستند:

  • تولید پروتئین: گوگرد سه اسیدآمینه (سیستین، سیستئین و متیونین) را تشکیل می‌دهد که بلوک‌های ساختمانی انواع پروتئین هستند. در این اسیدهای آمینه حدود ۹۰ درصد، گوگرد گیاه وجود دارند.
  • سنتز روغن: مقدار کافی گوگرد برای تولید بهینه دانه‌های روغنی مهم است.
  • فعال‌سازی آنزیم‌ها: به واکنش‌های بیوشیمیایی گیاهان کمک می‌کنند.
  • تولید لیپیدها (چربی‌ها): در دانه‌های روغنی گیاهان بسیار مهم هستند و ارزش غذایی محصولات را بالا می‌برند.

خواص کود گوگرد برای درخت

نحوه مصرف گوگرد پودری در درختان

باتوجه‌به نقش گوگرد در رشد گیاه می‌توان گفت که میزان مصرف گوگرد پودری برای درختان به سن درخت، نوع درخت و شرایط خاک بستگی دارد. گوگرد پودری را به دو روش دستی و مکانیکی می‌توان استفاده کرد که در ادامه به بررسی هریک می‌پردازیم:

  • در روش دستی: گوگرد پودری را به کمک دست یا وسایل دستی مثل جارو، روی سطح درختان می‌پاشند. این روش بیشتر برای مقادیر کم پودر گوگرد مناسب است.
  • در روش مکانیکی: گوگرد پودری را به کمک دستگاه‌های مکانیکی مثل سمپاش روی سطح درختان می‌پاشند. این روش برای مقادیر زیاد گوگرد مناسب است.

تأثیر گوگرد بر حشرات

گوگرد در طیف وسیعی از محصولات از جمله حشره‌کش‌ها استفاده می‌شود. حشره‌کش‌های گوگرددار در انواع مختلفی مثل: پودر، مایع و دانه مانند جهت کنترل حشرات وجود دارند. باتوجه‌به نقش گوگرد در رشد گیاه می‌توان گفت که گوگرد در مقایسه با سموم، ماده‌ای ایمن بوده و برای گیاه و خاک مفید است.

این ماده برای زادوولد و رشد حشرات مثل کفشدوزک‌ها کم‌خطر است و باعث کاهش هزینه سمپاشی و جلوگیری از طغیان آفات می‌شود. گوگرد می‌تواند بیماری‌های قارچی مثل: پسیل‌ها‌، کنه‌ها‌، شته‌ها، کپک‌ها، زنگ‌ها، عنکبوت‌ها و دیگر حشرات نرم‌تن و همچنین تخم حشرات را از بین ببرد.

پوشش برگ‌ها و میوه‌ها با گوگرد باعث کاهش تخم‌ریزی آفات می‌شود و برای محافظت از گیاهان در مقابل آفتاب‌سوختگی و حشرات مناسب است. ذرات گوگرد با چسبیدن به پای حشرات باعث کاهش حرکت آن‌ها شده و تغذیه و تخم‌گذاری را دچار مشکل می‌کند.

تأثیر گوگرد بر حشرات

خدمات مشاوره گلخانه و کشاورزی با گلخانه آوین

گلخانه آوین به کمک مشاوران متخصص، کارشناسی حضوری و استفاده از دانش روز دنیا، دانش و تجربه خود را به‌منظور افزایش کارایی و بهره‌وری مزارع و گلخانه شما، در اختیار شما دامداران و کشاورزان عزیز قرار می‌دهد.

آوین گرین با ارائه بهترین عملکرد و پشتیبانی دائمی، تمامی سؤالات شما در خصوص کشاورزی و گلخانه شامل: سمپاشی با پهپاد کشاورزی، اهمیت و نقش گوگرد در رشد گیاه و… را پاسخ می‌دهد.

برای درخواست مشاوره جهت تأسیس و یا توسعه گلخانه خود می‌توانید به صفحه تماس آوین گرین رفته و فرم را پر کنید. کارشناسان در سریع‌ترین زمان ممکن با شما تماس می‌گیرند.

سخن پایانی

گوگرد به همراه مواد معدنی دیگر مثل منیزیم و کلسیم نقش مفیدی در کشاورزی دارد و باعث باروری، رشد طبیعی گیاهان و دفاع از گیاهان در مقابل آفات و حشرات می‌شود. باید بدانید که گوگرد به‌عنوان یک ماده مغذی اهمیت زیادی برای گیاهان دارد.

ما در این مقاله به بررسی نقش گوگرد در رشد گیاه، کاربرد، علائم کمبود گوگرد، انواع گوگرد، روش‌های استفاده از گوگرد برای گیاهان، زمان مصرف گوگرد و… پرداختیم تا در صورت کاشت گل‌وگیاه خود در خانه و یا داشتن گلخانه و زمین کشاورزی، با اهمیت و نقش گوگرد در گیاهان و محصولات کشاورزی آشنا شوید.

سؤالات متداول

۱. مهم‌ترین نقش گوگرد در رشد گیاه چیست؟

به تولید کلروفیل و پروتئین گیاهان کمک می‌کند و باعث رشد بهتر آن‌ها می‌شود.

۲. خواص کود گوگرد برای درخت چیست؟

تولید پروتئین، سنتز روغن، فعال‌سازی آنزیم‌ها، تولید لیپیدها (چربی‌ها):

۳. علائم کبود گوگرد در گیاهان چیست؟

باریک شدن ساقه، کاهش تثبیت نیتروژن، عدم رسیدگی کامل میوه، زردشدن برگ‌های جوان، کاهش سطح و تعداد برگ و…

 

 

سایر مقالات:

9 اهمیت و نقش بور در رشد گیاه + معرفی بهترین کودها برای گیاهان
با 8 کاربرد و نقش پتاسیم در رشد گیاه آشنا شوید – مشاوره تخصصی
4 نقش فسفر در رشد گیاه و تغذیه آن + معرفی 5 کود مفید

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *