ویژگی‌ های نشا گل کلم زودرس { 0 تا 100 کاشت، آبیاری، بیماری و… }

خرید نشاء گل کلم زودرس

مشاوره رایگان تولید و خرید نشا

مشخصات، قیمت و خرید نشا گل کلم زودرس

رشد گل‌کلم کمی سخت‌تر از انواع کلم دیگر است. ویژگی‌ های نشا گل کلم زودرس به‌گونه‌ای است که بسیار به تغییرات آب‌وهوایی حساس است و باید به شیوه‌ای درست و فواصل منظم و ردیف‌های درست کاشته شود.

در زیر به‌تفصیل در مورد گل‌کلم صحبت خواهیم کرد پس تا آخر مقاله با ما همراه باشید

مشخصات، قیمت و خرید نشا گل کلم زودرس

 

ویدیو: ویژگی‌ های نشا گل کلم زودرس

ویژگی‌ های نشا گل کلم زودرس

گل‌کلم یک محصول فصل خنک از خانواده کلم (Brassica Oleracea) است. ویژگی‌ های نشا گل کلم زودرس به صورتی است که در دمای یکنواخت است بیشترین رشد را دارد؛ همچنین به خاک غنی و منبع ثابتی از آب و مواد مغذی نیاز دارد.

گل‌کلم دماهای ۱۵ درجه سانتی‌گراد را دوست دارد شاید شما یک نوع گل‌کلم را دیده باشید؛ اما انواع گل کلم زودرس وجود دارد و تنوع رنگی زیادی نیز دارند

ویژگی گل کلم زودرس

 

 

نکاتی در مورد کاشت گل کلم

نشاها باید 2 تا 6 هفته مانده به بهار و ۸ تا ۱۲ هفته قبل از زمستان کاشته می‌شوند؛ زیرا ویژگی‌ های نشا گل کلم زودرس به‌گونه‌ای است که در دمای ۱۸ تا ۲۵ درجه رشد دارد و در سرما دوام نمی‌آورد؛ همچنین از زمان کاشت انواع نشا گل کلم زودرس تا رسیدن به محصول ۷۰ تا ۱۲۰ روز زمان نیاز است.

مشخصات نشاء گل کلم زودرس به‌گونه‌ای است که در هوای خنک بیشترین رشد را دارد پس آن را در سایه جزئی بکارید.

ویژگی‌ های نشا گل کلم زودرس طوری است که معمولاً در هر خاکی رشد می‌کنند؛ اما اگر خاک خنک و مرطوب باشد و به‌خوبی زهکشی شده باشد رشد بیشتری دارد؛ همچنین محدوده PH خاک بین ۶٫۵ تا ۸ باشد و باید قبل از کاشت خاک قدیمی را با کمپوست به‌خوبی مخلوط کنید.

از زمان کاشت بهترین بذر گل کلم زودرس تا رسیدن به محصول به ۵۵ تا ۱۰۰ روز خنک نیاز است. گل‌کلم معمولاً از طریق نشاء کاشته می‌شود، ویژگی نشاء گل‌کلم زودرس به‌طوری است که باید آن را سه هفته نگه دارید تا آماده کاشت شوند.

مشاوره رایگان تولید و خرید نشا

پس اگر می‌خواهید گل‌کلم را به‌صورت نشا بکارید، خرید نشاء گل کلم زودرس را سه ماه قبل از زمستان انجام دهید تا به یخ‌بندان نخورید. برای بهره‌وری و تولید محصول بیشتر لازم است که حین کاشت به یک سری نکات توجه کنید که در زیر به ذکر آنها می‌پردازیم.

  1. ویژگی‌ های نشا گل کلم زودرس قبل از کاشت باید طوری باشد که سالم باشد و فقط ۴ تا ۵ برگ واقعی داشته باشد.
  2. بذر یا بوته گل‌کلم را در خاکی بکارید که سطح رویی آن ۱۸ تا ۲۴ درجه گرم باشد.
  3. گل‌کلم را در ماه‌ها و فصولی بکارید که هوای گرم نداشته باشید؛ زیرا در گرمای زیاد رشد نمی‌کند.
  4. در مناطق زمستانی بدون یخ‌بندان خفیف، گل‌کلم را در پاییز برای برداشت زمستانه بکارید.

نکاتی در مورد کاشت گل کلم

 

 

کاشت و فاصله‌گذاری گل کلم

اگر گل‌کلم را به‌صورت بذر می‌کارید دانه‌ها را در عمق دوسانتی بکارید و به آنها فاصله سه تا هشت سانتی بدهید؛ اما اگر گل‌کلم را به‌صورت بوته می‌کارید، به آنها فاصله ۲۰ تا ۳۰ سانتی بدهید. فاصله دو ردیف کاشت نیز باید ۶۰ تا ۸۰ سانت باشد. همچنین اگر نشاء برگ زیادی داشت آنها را تا برگ‌های اولیه بکنید تا سنگین نشود.

ویژگی‌ های نشا گل کلم زودرس به صورتی هستند که اگر در بین آنها محصولات دیگری از جمله چغندر، کرفس، سبزی، پیاز و سیب‌زمینی پرورش دهید رشد و محصول بیشتری دارند. اما از کاشت لوبیا، توت‌فرنگی و گوجه‌فرنگی در کنار بوته‌ها پرهیز کنید.

کاشت و فاصله‌گذاری گل کلم

 

 

نکات آبیاری و تغذیه گل کلم

ویژگی‌ های نشا گل کلم زودرس به‌نوعی است که برای رشد بی‌وقفه و قوی و تشکیل سر به خاک مرطوب یکنواخت نیاز دارد. اجازه ندهید زمین خشک شود همچنین خاک قدیمی را با کمپوست مخلوط کنید و در طول فرایند رشد هر سه هفته یک‌بار خاک را با امولسیون‌های مختلف تقویت کنید.

مشاوره رایگان تولید و خرید نشا

 

نکات مراقبتی از گل‌کلم

قطعاً رعایت‌کردن یک سری از عوامل که موجب رشد خوب محصولات می‌شود که چند نکته از آن را بررسی می‌کنیم.

  • بسترهای کاشت را از علف‌های هرز پاک کنید و آنها را در عمق زیاد نکارید؛ زیرا به ریشه آسیب وارد می‌شود
  • اگر هوا خیلی گرم و خشک باشد ریشه گیاه از وسط یک ساقه گل بالا می‌فرستد و بوته خراب می‌شود
  • ویژگی‌ های نشا گل کلم زودرس طوری است که سر گل کلم در برابر سرما مقاومت نمی‌کند. پس اگر سرد شد آن را بپوشانید.

نکات مراقبتی از گل‌کلم

 

 

نکات تکمیلی مراقبتی از گل کلم

کلید رشد موفقیت آمیز گل کلم این است که یکنواخت و سازگار با عوامل متعددی که ممکن است وجود داشته باشد مانند: دما، آب و مواد مغذی خاک است. مساعد نبودن  هر یک از اینها ممکن است باعث شود که سر گل کلم به درستی رشد نکند. در زیر چند عامل محافظتی را بیان می‌کنیم.

مالچ

پس از کاشت، یک‌لایه مالچ به عمق ۱ تا ۲ اینچ در بالای خاک اطراف پایه گیاه بمالید. مالچ به حفظ سطح رطوبت یکنواخت و ثابت کمک می‌کند و همچنین نوسانات دمای خاک را کاهش می‌دهد. ویژگی‌ های نشا گل کلم زودرس به‌گونه‌ای است که ریشه‌های کم عمقی دارند.

از کمپوست به‌عنوان مالچ می‌توان استفاده کرد. برگ‌های خرد شده، روزنامه، تراشه‌های چوب یا نی انتخاب‌های خوب دیگری هستند، اگرچه کاه به‌احتمال زیاد آفات را در خود جای می‌دهد.

آب

گل‌کلم به طور مداوم از خاک مرطوب لذت می‌برد، بنابراین اجازه ندهید خشک شود در واقع، خشکی یا آب نامنظم می‌تواند منجر به «دکمه زدن» یا تشکیل سر شل شود. آب عمیق و آهسته را از طریق آبیاری قطره‌ای دو بار در هفته در هوای خنک و تا سه بار در هفته در هوای گرم‌تر تأمین کنید.

مشاوره رایگان تولید و خرید نشا

 

کود

 علاوه بر افزودن کمپوست به منطقه کاشت، کودهای ملایم و متعادل  را نیز قبل از کاشت گل کلم در بسترهای خود اعمال می‌کنید. کودهای انتخابی خود را روی سطح خاک پراکنده کنید و لایه مالچ کمپوست را روی آن اضافه می‌کنید  و سپس کل خاک را آبیاری کنید.

کنترل دما

 برنامه‌ای بسازید و آماده باشید تا گل‌کلم را در برابر نوسانات دمایی خارج از انتظار محافظت کنید. یکی از ویژگی‌ های نشا گل کلم زودرس به این‌گونه است که در مقابل تغییرات آب‌وهوایی شدید مقاوم نیست پس اگر هوا سرد شد گل‌کلم را بپوشانید.

اگر دمای هوا بیش از انتظار شد، خاک را با رطوبت کافی، مالچ و در صورت نیاز پوشش سایه خنک نگه دارید.

نکات تکمیلی مراقبتی از گل کلم

 

 

بلانچ‌کردن نشاء گل‌کلم

گل‌کلم را اغلب برای سفید نگه‌داشتن کشکک و محافظت از سر در برابر باران و آفتاب بلانچ می‌کنند. بلانچ‌کردن طعم گل‌کلم را تغییری نمی‌دهد؛ اما از سفیدی محافظت می‌کند. وقتی سر به‌اندازه یک تخم‌مرغ شد، سه یا چهار برگ بیرونی را روی کشکک بکشید و آنها را با کش یا گیره لباس محکم کنید.

سرها را هر هفته چک کنید تا مطمئن شوید آفات زیر برگ‌ها پنهان نشده‌اند. گل‌کلم خود بلانچینگ نیازی به بستن ندارد؛ اما در هوای گرم سفید نمی‌شود.

آفات گل کلم

 گل‌کلم می‌تواند توسط کرم‌های کلم (کاترپیلار) مورد حمله قرار گیرد. ویژگی‌ های نشا گل کلم زودرس از لحاظ فیزیکی به‌گونه‌ای است که بسیار در مقابل این آفات ضعیف هستند. این آفت‌ها را می‌توان با پوشش‌های ریز توری ردیفی، چیدن دستی و سم‌پاشی با باسیلوس تورینگینسیس کنترل کرد.

مشاوره رایگان تولید و خرید نشا

 

بیماری‌های گل کلم

مانند سایر گیاهان گل‌کلم نیز مستعد بیماری است که در زیر به چند نوع از آنها اشاره می‌کنیم.

  • مانند سایر اعضای خانواده کلم، گل‌کلم دچار بیماری‌هایی از جمله: پوسیدگی سیاه، ریشه چاقویی، میرایی، سفیدک کرکی، لکه برگی، زردی و پژمردگی فوزاریوم حساس است.
  • گل‌کلم مستعد پوسیدگی ریشه است – یکی از علائم اولیه زردشدن برگ‌ها است.
  • گونه‌های مقاوم به بیماری‌ها را بکارید، باغ را عاری از زباله نگه دارید و از دست‌زدن به گیاهان زمانی که خیس هستند خودداری کنید.
  • گیاهان آلوده را فوراً حذف و از بین ببرید تا نتوانند بیماری را به گیاهان سالم منتقل کنند.
  • کپک پرزگی که در شرایط خنک و مرطوب رخ می‌دهد می‌تواند باعث قهوه‌ای شدن سر گل‌کلم شود.
  • برای جلوگیری از بیماری‌های ناشی از خاک، کمپوست‌های مراقبتی را با خاک مخلوط کنید.

ویژگی‌ های نشا گل کلم زودرس

 

 

میزان برداشت گل کلم در هر هکتار

بسته به شرایط آب‌وهوایی، خاکی که محصول را در آن می‌کاریم و ویژگی‌ های نشاء گل کلم زودرس، میزان برداشت محصول متفاوت است؛ اما به طور تقریبی انتظار می‌رود میزان برداشت نشاء گل کلم در هکتار به‌صورت ۵۰ تن به بالا باشد.

مشاوره رایگان تولید و خرید نشا

 

نحوه برداشت گل‌کلم

از زمان کاشت محصول به‌صورت بذر تا زمان برداشت حدود ۸۵ تا ۱۰۰ روز زمان نیاز است و این مقدار برای گل‌کلم رشد کرده از نشا ۵۵ تا ۷۰ روز است.

برای برداشت گل‌کلم، با استفاده از چاقو، ساقه اصلی را دقیقاً زیر سر ببرید. بعد از برداشت، گاهی اوقات سر گل‌کلم را در یک کاسه آب خنک خیس می‌کنیم تا حشرات مخربی که ممکن است وجود داشته باشند را قبل از نگهداری آن در یخچال خارج کنیم.

ویژگی‌ های نشا گل کلم زودرس طوری است که بعد از برداشت محصول باز هم به رشد خود ا%D

 

 

تمامی محصولات آوین:

انواع نشاء: 
  انواع نشاء گوجه فرنگی :
نشاء گوجه فرنگی 8320
نشاء گوجه فرنگی گیلاسی
✅  انواع نشا گل کلم:
نشا گل کلم زودرس
نشا گل کلم دیررس
✅  انواع نشا کاهو:
نشا کاهو رسمی
نشا کاهو سالادی
نشا کاهو چینی
نشا کاهو فرانسوی قرمز
نشا کاهو فرانسوی سبز
نشا کاهو بیوندا
نشا کاهو باتاویا
نشا کاهو اوکلیف
✅  نشاء هندوانه
✅  نشاء کرفس
✅  نشاء بادمجان
✅  نشاء بامیه
✅  نشاء توت فرنگی
✅  نشاء کیل سبز
✅  نشاء جعفری فر
✅  نشاء سورل قرمز
✅  نشاء سوئیس چارد رنگی و خونی
✅  نشاء فیسالیس
✅  انواع نشاء فلفل:
نشاء فلفل دلمه
نشاء فلفل قلمی تند و شیرین
✅  انواع نشاء کلم پیچ:
نشاء کلم پیچ قرمز
نشاء کلم پیچ سفید

 

 

مقالات پیشنهادی:

مزیت های نشا گل کلم دیررس
خواص گل کلم
مشخصات نشا کاهو
انواع روش های تولید نشا کاهو
مشخصات نشا کاهو رسمی

بخش نظرات غیرفعال می باشد