درمان کمبود پتاس در گوجه فرنگی – معرفی 3 روش + کود مناسب

درمان کمبود پتاس در گوجه فرنگی

اگر درمان کمبود پتاس در گوجه فرنگی پشت گوش انداخته شود، چه عواقبی برای گیاه خواهد داشت؟ پتاسیم یکی از مهم‌ترین عناصر مورد نیاز برای رشد بهینه گوجه‌فرنگی است که اگر به‌خوبی این نیاز تأمین نشود، ممکن است محصولاتی که برداشت می‌کنید از کیفیت و اندازه مناسبی برخوردار نباشند.

اگر می‌خواهید بدانید که فقر پتاسیم در گوجه‌فرنگی با چه نشانه‌هایی تشخیص داده می‌شود و راه‌های مختلف جبران این کمبود چیست، تا انتهای این مقاله مفید همراه ما باشید تا تمامی این نکات را به شما بگوییم.

فواید کود پتاس برای گوجه ‌فرنگی

پتاسیم، یکی از املاح‌ درشت‌مغذی برای رشد گیاهانی مثل گوجه‌فرنگی است که با استفاده از کودهای حاوی پتاسیم، می‌تواند منجر به درمان کمبود پتاس در گوجه فرنگی شود؛ اما باید توجه داشت که لازم است مقدار و اندازه استفاده از این تقویت‌کننده‌ها، به‌صورت کنترل شده باشد تا باعث آسیب به گیاه نشود.

مزایای استفاده از کودهای مختلف جهت جبران کمبود پتاسیم برای گوجه‌ فرنگی به شرح زیر هستند:

  • باعث تقویت دیواره‌های سلولی نشا گوجه فرنگی می‌شود که این کار، به استحکام و کیفیت بافت گیاه کمک شایانی می‌کند.
  • موجب پیشگیری از پوسیدگی گیاه گوجه‌فرنگی خواهد شد.
  • باعث جذب بیشتر و بهتر مواد مغذی توسط گیاه می‌شود.
  • این کودها کمک می‌کنند تا گوجه‌فرنگی در برابر شرایط نامساعد محیطی مثل: گرما و سرمای شدید، مقاومت زیادی پیدا کند.
  • موجب می‌شود تا انتقال مواد قندی در سراسر گیاه به سهولت انجام پذیرد.
  • درمان کمبود پتاس در گوجه فرنگی، موجب افزایش تعداد رنگ‌دانه‌های قرمز در این گیاه شده و ظاهری جذاب و خوش‌رنگ به آن می‌دهد.
  • فشار اسمزی گوجه‌فرنگی را در حد نرمال نگه می‌دارد تا هم گیاه آب کمتری را از دست بدهد و هم تعادل یونی آن حفظ شود.
  • تولید پروتئین و نشاسته را در گوجه‌فرنگی افزایش خواهد داد.
  • استفاده از پتاس، موجب کاهش اثرات شوری می‌شود.
  • مصرف کود برای درشتی گوجه بسیار مؤثر است و باعث درشت شدن و بهبود طعم و مزه آن خواهد شد.
  • اگر هنگام کشت بذر گوجه ‌فرنگی به آن کودهای پتاس دار بیفزایید، هنگام چیدن محصولات آن شاهد ترک خوردن و پلاسیدگی آن نخواهید بود.

علائم کمبود پتاس در گوجه فرنگی

در صورت عدم درمان کمبود پتاسیم در گوجه فرنگی، آثار زیان باری بر روی محصولات آن اعمال خواهد شد. اگر خاکی که در آن کشت صورت می‌گیرد، دارای کمبود این عنصر باشد، گوجه‌فرنگی کم ‌کم نشانه‌هایی از این کمبود را از خود نشان می‌دهد.

برخی از مهم‌ترین علائم فقر پتاسیم در گوجه‌فرنگی به شرح زیر هستند:

  • کلروز: برگ‌هایی که مسن‌تر هستند، دچار زردشدن یا سفیدشدن نوک و حاشیه برگ‌های گوجه می‌شوند
  • نکروز: در این حالت، بافت‌های برگ گوجه‌فرنگی دچار مردگی شده و به رنگ قهوه‌ای در می‌آیند.
  • چروکیدگی و پیچیدگی برگ‌ها: در صورت عدم درمان کمبود پتاس در گوجه فرنگی، ممکن است برگ‌های مسن آن پیچ بخورد و چروکیده شود.
  • ضعف در رشد: گوجه‌فرنگی‌هایی که دارای کمبود پتاسیم هستند، نسبت به نمونه‌هایی که دارای مقدار کافی از این عنصر هستند، رشد ضعیف‌تری از خود نشان می‌دهند.
  • رسیدن ناقص گوجه‌فرنگی: اگر کمبود پتاسیم در طول گیاه رخ دهد و توسعه یابد، ممکن است میوه‌ها پروسه کامل رسیدن را طی نکنند.
  • کاهش گلدهی: کمبود پتاسیم می‌تواند موجب کاهش گلدهی و مقدار گوجه‌فرنگی برداشت شده شود.
  • تغییر رنگ دمبرگ: اگر پتاسیم کافی در اختیار گوجه‌فرنگی قرار نگیرد، دم برگ‌های آن به رنگ بنفش در خواهد آمد.

علائم کمبود پتاس در گوجه فرنگی

دلایل کمبود پتاس در گوجه فرنگی

در رابطه ‌با درمان کمبود پتاس در گوجه فرنگی باید گفت که کمبود این ماده می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که در صورت فهمیدن این علت‌ها، می‌توان بهترین راه درمان را انتخاب کرد.

دو دلیل اصلی کمبود پتاسیم در گوجه‌فرنگی به شرح زیر هستند:

  • کمبود پتاسیم در خاک: خاک‌هایی که در املاح موجود در آنها پتاسیم کافی وجود ندارد، ممکن است گوجه‌فرنگی‌های کشت شده در آن نیز به‌مراتب دارای این کمبود شوند.
  • جذب ضعیف پتاسیم توسط گوجه‌فرنگی: ممکن است به دلایل مختلفی همچون خشکسالی یا آبیاری بیش از حد، گیاه نتواند پتاسیم کافی را به‌خوبی جذب کند.

راه‌های درمان کمبود پتاسیم در گوجه ‌فرنگی

امروزه برای درمان کمبود پتاس در گوجه فرنگی و گیاهان مختلف دیگر، راه‌حل‌های مختلفی ایجاد شده است. نوع انتخاب این روش‌ها، بستگی به نوع بذر گوجه‌فرنگی، نوع محیط کشت، خاک مورداستفاده در بستر کشت و… بستگی دارد. به‌ عنوان ‌مثال نوع، نحوه و دوز مصرف کود پتاس برای بذر گوجه فرنگی گلخانه ای و بذر گوجه فرنگی فضای باز متفاوت خواهد بود.

به‌طورکلی سه روش مرسوم برای جبران کمبود پتاسیم در گوجه‌فرنگی وجود دارد که به شرح زیر هستند:

  • افزودن آهک به خاک: این مورد برای خاک‌های اسیدی بسیار مناسب عمل می‌کند؛ زیرا خاک‌های اسیدی به دلیل خاصیت خود، مانع از جذب پتاسیم توسط ریشه گوجه می‌شوند. اضافه‌کردن آهک به خاک، موجب درمان کمبود پتاس در گوجه فرنگی در خاک‌های اسیدی خواهد بود.
  • افزودن مواد آلی به خاک: موادی مثل کودهای حیوانی، خاکستر چوب و مالچ گیاهی، منبع خوبی از پتاسیم بوده که افزودن آن‌ها به خاک، می‌توانند به مقدار قابل‌توجهی کمبود پتاسیم در گوجه‌فرنگی را جبران کنند.
  • استفاده از کودهای پتاسیم: استفاده از انواع کودهای پتاسیم، می‌تواند به‌سرعت منجر به جبران فقر پتاسیم گوجه‌فرنگی شود و از کمبود آن جلوگیری کند.

راه‌های درمان کمبود پتاسیم در گوجه ‌فرنگی

انواع کود برای درمان کمبود پتاس در گوجه فرنگی

اکثر گلخانه‌داران و پرورش‌دهندگان محصولات کشاورزی، برای جبران کمبود پتاسیم در گوجه‌فرنگی و خاک آن، از کودهای پتاس بالا استفاده می‌کنند که در کمترین زمان ممکن، این کمبود را جبران خواهد کرد.

کودهای پتاس بالا به کودهایی گفته می‌شود که در ترکیبات خود دارای مقدار قابل‌توجهی پتاسیم هستند. کود هیومیک اسید، پتاسیم فسفیت، پتاسیم نیترات، پتاسیم کلرید، پتاسیم منیزیم، سولوپتاس و کود 12-12-36 ازجمله رایج‌ترین کودهای پتاس بالا بوده که بیشترین استفاده را در کشاورزی دارند.

کود 12-12-36

این کود به‌عنوان مهم‌ترین کودهای پتاس بالا شناخته می‌شود که 36 درصد از ترکیب آن را پتاسیم تشکیل می‌دهد. این مقدار از پتاسیم در کودهای 12-12-36، می‌تواند به خوبی نیازهای گیاه را در زمینه درمان کمبود پتاس در گوجه فرنگی جبران کند.

کود 12-12-36

کود هیومیک اسید

هیومیک اسید، یکی دیگر از کودهای مؤثر در درمان فقر املاح مختلف مثل پتاسیم در گوجه‌فرنگی است. این کود موجب بهبود چرخه فتوسنتز و تولید مواد غذایی در گیاه می‌شود؛ همچنین با افزایش و تحریک فعالیت میکروارگانیسم‌های مفید خاک، منجر به رشد بهتر گوجه‌فرنگی خواهد شد.

کود سولوپتاس

یکی از بهترین گزینه‌ها برای درشتی گوجه‌فرنگی، استفاده از کود سولوپتاس است. این کود با تأمین پتاسیم موردنیاز گیاه، موجب بهبود فشار اسمزی شده و گوجه‌فرنگی را درشت خواهد کرد؛ همچنین استفاده از کود سولوپتاس در کنار درمان کمبود پتاس در گوجه ‌فرنگی، میزان مقاومت گیاه گوجه‌فرنگی را در برابر شرایط نامساعد بسیار افزایش می‌دهد.

کود سولوپتاس

کود فسفیت پتاسیم مایع شوک

کود فسفیت پتاسیم برای گوجه، به‌صورت نانو ساخته می‌شود و به دلیل رقیق بودن و درصد خلوص بالای آن، اثربخشی زود هنگامی دارد. این کود، یک محصول وارداتی از کشور آمریکا بوده که نه‌تنها برای گوجه‌فرنگی، بلکه برای تمامی گیاهان زراعی و باغی و گلخانه‌ای کاربرد دارد.

کود فسفیت پتاسیم مایع شوک، نیاز گیاه به پتاسیم و فسفر را برطرف می‌کند و از ایجاد بیماری های گوجه ‌فرنگی و قارچ، جلوگیری کرده و بسیار قوی و مؤثر عمل می‌کند.

زمان مصرف کود پتاس بالا برای گوجه فرنگی

اگر قصد درمان کمبود پتاس در گوجه فرنگی کشت شده خود را دارید، حتماً باید ابتدا با زمان مناسب استفاده از کودهای پتاس دار آشنایی داشته باشید. زمان استفاده از کودهای پتاس بالا یک دوره طلایی دارد که این دوره برای گیاهان مختلف، متفاوت است.

بهترین زمان مصرف کودهای پتاس دار در گوجه‌فرنگی، دوره فندقی شدن میوه آن است. این دوره که مصادف با روزهای اولیه تبدیل گل به میوه گوجه‌فرنگی است، دوره طلایی و بسیار حساسی برای گیاه است.

زمان مصرف کود پتاس بالا برای گوجه فرنگی

نحوه مصرف کود برای درمان کمبود پتاس در گوجه فرنگی

کودهای پتاس بالا به دلیل اینکه رقیق بوده و به شکل مایع عرضه می‌شوند، به‌راحتی قابل‌مصرف هستند. شما می‌توانید این کودها را به دو روش آبیاری و محلول‌پاشی استفاده کنید. محلول‌پاشی کود اینگونه است که مقداری از آن با نسبت مناسبی از آب رقیق شده و با استفاده از دستگاه‌های پمپی بر روی گوجه‌فرنگی پاشیده می‌شود.

در شیوه آبیاری، هیچ ابزار خاصی لازم ندارید و تنها کافی است که مقدار مناسبی از کود را با آبی که با آن گیاه گوجه‌فرنگی را آبیاری می‌کنید، مخلوط کنید تا توسط ریشه‌ها جذب شود و درمان کمبود پتاس در گوجه فرنگی در زمان کوتاهی انجام شود.

احداث گلخانه و کشت گوجه فرنگی درجه یک با آوین‌گرین

گلخانه آوین ‌گرین، با داشتن کادری مجرب و بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا، همراه و هم قدم شما در احداث استانداردترین گلخانه و خرید بهترین نشا خواهد بود. شما می‌توانید توسط پل‌های ارتباطی معرفی شده، با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید و مشاوره کشت گوجه فرنگی و سایر محصولات گلخانه‌ای را از آنها بگیرید.

چکیده مطالب

درمان کمبود پتاس در گوجه فرنگی، یکی از عوامل تأثیرگذار در کیفیت محصولات این گیاه است. در صورتی ‌که گوجه‌فرنگی در هنگام رشد و میوه‌دهی، دارای مقدار مناسبی از پتاسیم باشد، قطعاً طعم، مزه، عطر و رنگ آن بهتر خواهد شد.

برای جبران کمبود پتاسیم در گوجه‌فرنگی، سه روش رایج وجود دارد. اولین راه این است که از مواد آلی مثل خاکستر چوب و مالچ گیاهی استفاده شود. راه دیگر استفاده از آهک خاک‌های اسیدی است. آخرین و سریع‌ترین روش، اضافه‌کردن کودهای پتاس بالا به ترکیب املاح موجود در آب ‌و خاک گیاه است.

سؤالات متداول

  1. استفاده بیش از حد از پتاسیم چه عواقبی برای گیاه دارد؟

می‌تواند منجر به کاهش جذب کلسیم در گوجه‌فرنگی شود.

  1. رایج ترین کود برای تأمین پتاسیم گوجه‌فرنگی چه کودی است؟

کود 12-12-36 با داشتن 36 درصد پتاسیم خالص

  1. دلایل کمبود پتاسیم در گوجه‌فرنگی چیست؟

کمبود پتاسیم در خاک و جذب ضعیف پتاسیم در گیاه گوجه‌فرنگی

 

سایر مقالات:

آموزش کشت آیروپونیک یا هواکشت به 3 روش + مزایای این روش
صفر تا 100 گلخانه گاتیک اسپانیایی و راه‌اندازی|مزایا و معایب
راهنمای ساخت و اجرای گلخانه شیشه‌ ای + 5 مزیت و کاربرد آن

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *