راهنمای ساخت و اجرای گلخانه شیشه‌ ای + 5 مزیت و کاربرد آن

گلخانه شیشه ای

قبل از ساخت و شروع به کار در گلخانه شیشه ای، چه چیزهایی لازم است در مورد آن بدانیم؟ امروزه افراد به دلایل مختلف، سراغ ساخت گلخانه بخصوص این نوع از گلخانه می‌روند؛ اما علت این انتخاب چیست و این نوع گلخانه چه مزیت‌هایی دارد؟

در این مقاله ابتدا علت انتخاب این نوع از گلخانه و مزایا و معایب آن، سپس نکات قبل از مراحل ساخت و اجرای این نوع گلخانه و نیز هزینه‌های آن را به صورت مفصل شرح می‌دهیم؛ پس اگر قصد دارید گلخانه شیشه‌ای راه‌اندازی کنید یا سؤال گلخانه شیشه ای چیست؟ ذهنتان را مشغول کرده، در ادامه با ما همراه باشید.

علت انتخاب گلخانه شیشه‌ای

معمولاً افراد به دلیل اینکه می‌توانند دما، میزان آبرسانی و دیگر موارد مربوط به رشد و پرورش گیاه را کنترل کنند، به سراغ ساخت گلخانه می‌روند؛ همچنین رسیدگی به گلخانه زحمات و دردسرهایی مثل کار کردن روی زمین را دارد و این احتمال نیز وجود دارد که ممکن است فرد اصلاً زمین کشاورزی نداشته باشد.

اینجاست که گلخانه به کمک ما می‌آید و شما با ساخت گلخانه، می‌توانید محصول مورد نظر خود را حتی اگر مناسب آب و هوای منطقه نباشد، پرورش دهید و از مزایای بی‌نظیر گلخانه شیشه‌ای، برخوردار شوید.

علت انتخاب گلخانه شیشه‌ای

مزایای گلخانه شیشه ‌ای

پس از مطالعه علت ساختن گلخانه، نوبت به بررسی مزایای آن است؛ زیرا ممکن است بسیاری از افراد تفاوت‌ها و مزیت‌های این نوع گلخانه را نسبت به گلخانه پلاستیکی ندانند.

دوام بالاتر

این گلخانه علاوه بر ظاهر دلپذیرتر، طوری ساخته شده است که در طول زمان و در طی شرایط عادی، به راحتی دچار شکستگی و آسیب نمی‌شود. این قابلیت، محیطی مطمئن‌تر برای گلخانه‌دار فراهم می‌کند و دیگر نیازی به نگرانی درمورد خراشیده شدن شیشه‌های گلخانه شیشه ای و یا از بین رفتن رنگ آن‌ها نیست.

دوام بالاتر

نگه داشتن گرما

گلخانه از نوع شیشه‌ای قادر است گرما را به مدت طولانی‌تری در خود نگه دارد. این قابلیت در فصول سرد مزیت بزرگی به شمار می‌رود و از آنجا که بسیاری از گیاهان در مقابل سرما ضعیف و شکننده هستند، این نوع گلخانه می‌تواند از گیاهان در برابر سرما محافظت کند.

ظاهر زیبا

این گلخانه ظاهر زیبا و کلاسیکی دارد و همچنین به دلیل شیشه‌ای بودن دیواره‌های آن، حالت نیمه شفافی دارد که زیبایی آن را دو چندان می‌کند. این خواص گلخانه شیشه ای باعث می‌شود با هر محیطی ست شود و دیگر لازم نیست نگران ناهماهنگی آن با فضای اطرافش باشید.

ظاهر زیبا

نصب گلخانه در هر جایی

این نوع گلخانه مراحل نصب آسانی دارد و می‌توانید آن را در هر فضایی از جمله: پشت‌بام، حیاط و… نصب کنید؛ البته لازم است به دلیل شیشه‌ای بودن آن، احتیاط به خرج دهید. به هر حال باید گفت که نصب گلخانه به کمک متخصص، کار بسیار راحت‌تری است.

پرورش هر گونه گیاه

این گلخانه محدودیتی در پرورش گیاهان مختلف ندارد و لازم نیست نگران این باشید که با انتخاب بذر خاصی، در گلخانه شیشه ای نمی‌توان محیط مناسبی برای رشد آن فراهم کرد.

پرورش هر گونه گیاه

معایب گلخانه شیشه ای

پس از بررسی مزایای هر چیز، باید حتماً معایب آن را نیز مورد توجه قرار داد. اگر تمایل به ساخت این مدل از گلخانه دارید، باید قبل از آن معایب آن را نیز مطالعه کرده و مطمئن شوید که می‌توانید طی شرایط مختلف، از آن مراقبت کنید.

استقامت پایین‌تر

در شرایط نامساعد جوی و هنگام بارش سنگین برف، باران و یا تگرگ، این نوع گلخانه به نسبت گلخانه پلاستیکی استقامت پایین‌تری دارد و ممکن است دچار شکستگی و آسیب شود.

استقامت پایین‌تر

هزینه اولیه بالا

این نوع گلخانه سرمایه اولیه بیشتری نسبت به گلخانه پلاستیکی می‌طلبد؛ البته باید خاطرنشان کرد که در ازای این سرمایه اولیه زیاد، گلخانه شیشه‌ای در طول زمان مقرون به‌صرفه‌تر است.

انواع گلخانه شیشه ‌ای

این نوع گلخانه به واسطه نوع شیشه‌های آن، به دسته‌های متفاوتی تقسیم می‌شود. هر شیشه نیز به دلیل متریال ویژه خود، مزیت‌ها و معایب خود را دارد. انواع گلخانه‌ مدل شیشه‌ای به شرح زیر هستند:

  • شیشه آنیل شده: شیشه‌های رایج که در فرایند حرارتی تولید شده و سپس خنک می‌شوند. این نوع شیشه دوام پایینی داشته و شکننده‌تر است.
  • شیشه سکوریت: این شیشه طی عملیات خاصی ساخته می‌شود و استقامت بیشتری دارد. البته این شیشه مناسب سقف گلخانه شیشه ای نیست؛ چون دوام لازم را ندارد.
  • شیشه لمینت: این شیشه از چندلایه مختلف تشکیل شده است و تا حد زیادی از ورود اشعه ماورا بنفش به داخل گلخانه جلوگیری می‌کند. این شیشه حتی در صورت شکستگی نیز خطر چندانی ندارد.
  • انواع گلخانه شیشه ‌ای

نکات مهم قبل از ساخت و اجرای گلخانه شیشه ای

قبل از اینکه بخواهید سراغ ساخت گلخانه شیشه‌ای بروید و مراحل نصب آن را اجرا کنید، نکات مهمی است که باید حتماً به خاطر بسپارید. این نکات تأثیر زیادی در دوام و کارکرد گلخانه شما خواهند داشت و به شما کمک بسیاری می‌کنند.

انتخاب محل مناسب

محل مناسب برای گلخانه، نباید سطح شیب‌داری باشد؛ همچنین به دلیل جنس گلخانه، آب و هوای منطقه و وجود نور آفتاب در منطقه را در نظر بگیرید. نکته دیگر آن است که نباید گلخانه شیشه ای را نزدیک ساختمان‌های خیلی بلند که نور آفتاب را مسدود می‌کنند، احداث کرد.

انتخاب محل مناسب

جهت جغرافیایی گلخانه

بهترین جهت برای احداث گلخانه، جهت شمال – جنوب است. در این صورت می‌توانید مطمئن باشید که نور آفتاب در هر صورت به داخل گلخانه می‌تابد و محصولات هر کجای گلخانه که باشند، می‌توانند از نور و گرمای آن برخوردار شوند.

ارتفاع گلخانه

ارتفاع گلخانه نقش اساسی در کارکرد آن ایفا می‌کند. هر چقدر سقف آن بلندتر باشد، رفت و آمد برای افرادی که داخل گلخانه کار می‌کنند، راحت‌تر است و هوا آسان‌تر در داخل گلخانه شیشه ای به گردش درمی‌آید؛ همچنین می‌توانید از سقف آن گیاهان مختلفی را آویزان کنید. سقف یک گلخانه باید ۲ الی ۳ متر بلندتر از بلندترین گیاه آن باشد.

ارتفاع گلخانه

انتخاب متریال آن

قبل از ساخت گلخانه، به این فکر کنید که چقدر می‌خواهید گلخانه دوام داشته باشد و دچار فرسودگی نشود. طبیعتاً هر کس تمایل دارد، محل کسب و کار تا مدت‌ها صحیح و سال بماند؛ در نتیجه بهتر است از متریال باکیفیت استفاده کنید که به راحتی در طول زمان، گلخانه دچار آسیب و فرسودگی نشود.

انتخاب فن برای گلخانه

در روزهای گرم سال، در حدی که گرما برای گیاهان مضر است، باید به فکر سیستم خنک کننده مناسبی باشید که فضای گلخانه شیشه‌ای را به قدر کافی خنک نگه دارد و مانع از خشکی و توقف رشدشان شود.

انتخاب فن برای گلخانه

عوامل مؤثر بر هزینه گلخانه

طبیعتاً فردی که تمایل به تأسیس گلخانه دارد، درمورد قیمت گلخانه شیشه ای و همچنین هزینه احداث گلخانه شیشه‌ای کنجکاو است. هزینه‌های ساخت این نوع گلخانه به عوامل گوناگونی بستگی دارند.

گلخانه پلاستیکی به نسبت، هزینه اولیه کمتری دارد؛ اما در طول زمان چندین بار نیاز به تعویض پوشش دارد. گلخانه شیشه‌ای با گذشت زمان از نظر اقتصادی به‌صرفه‌تر است؛ همچنین هر چقدر متریال ساخت گلخانه  باکیفیت‌تر باشد، هزینه آن هم بیشتر است.

مورد دیگر، اندازه و مساحت گلخانه است. طبیعتاً هر چقدر گلخانه شیشه ای بزرگ‌تر باشد، به شیشه یا پلاستیک بیشتری نیاز است و در نتیجه هزینه بیشتری در پی دارد.

مشاوره ساخت گلخانه را به متخصصین آوین گرین بسپارید!

آوین گرین بیش از ۲۰۰ مزرعه را تحت پوشش دارد؛ پس اگر قصد تأسیس گلخانه دارید، بهترین مشاور برای شما آوین گرین است. شما عزیزان می‌توانید فرم مربوط به مشخصات خود را پر کرده تا بتوانید با کارشناسان تیم آوین گرین تماس گرفته و به بهترین شیوه ممکن راهنمایی شوید.

کلام آخر

امروزه به دلیل نداشتن زمین یا دشواری کار کردن روی آن و یا به دلیل مزایای زیاد گلخانه، بسیاری تمایل به ساخت گلخانه شیشه‌ای دارند؛ ولی این افراد از کجا باید شروع کنند و اطلاعات لازم جهت احداث گلخانه شیشه‌ای چه هستند؟

در این مقاله ما به چرایی انتخاب گلخانه شیشه ای، انواع آن و همچنین مزایا و معایب آن را پرداختیم و تمام نکات لازم را خدمت شما عزیزان شرح دادیم. امید است که این مطالب برای شما مفید بوده و بتواند شما در این مسیر به درستی هدایت کند.

سؤالات متداول

۱. چه گیاهانی مناسب پرورش در گلخانه شیشه‌ای هستند؟

بیشتر گیاهان قابل کشت هستند؛ اما خیار، گوجه‌فرنگی، فلفل و کدو بهترین موارد هستند.

۲. آیا می‌توان در تمام طول سال در گلخانه کشت انجام داد؟

در بیشتر گلخانه‌ها این امر ممکن است.

۳. یک گلخانه شیشه‌ای چقدر دوام دارد؟

بسته به عوامل مختلف، قالب گلخانه ممکن است ۱۵ تا ۲۰ و در برخی موارد تا ۷۰ سال دوام بیاورد.

 

سایر مقالات:

همه چیز در مورد فوگ پونیک {ملزومات + 3 مورد از مزایا + معایب}
آموزش کشت آیروپونیک یا هواکشت به 3 روش + مزایای این روش
صفر تا 100 گلخانه گاتیک اسپانیایی و راه‌اندازی|مزایا و معایب

 

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *