9 اهمیت و نقش بور در رشد گیاه + معرفی بهترین کودها برای گیاهان

نقش بور در رشد گیاه

اهمیت و نقش بور در رشد گیاه

آیا دوست دارید درباره نقش بور در رشد گیاه اطلاعاتی جامع کسب کنید؟ آیا انواع بور در تغذیه گیاه را می‌شناسید؟ بور عنصر غذایی کم‌مصرفی است که توسط گیاه به‌صورت آنیون جذب می‌شود.

این عنصر تقریباً در تمامی محصولات کشاورزی مورداستفاده قرار می‌گیرد و به‌عنوان ماده‌ای مغذی برای گیاهان شناخته شده است؛ ولی اینکه چه اندازه و در چه زمانی از این کود استفاده کنیم، مسئله حائز اهمیتی است. با ما همراه باشید تا بیشتر درباره نقش بور در تغذیه گیاه صحبت کنیم.

اهمیت بور در رشد گیاه

اصلی‌ترین فواید بور در تغذیه گیاه چیست؟ بور ماده‌ای بسیار پراهمیت است که تأثیر شگرفی در رشد محصولات کشاورزی دارد. مهم‌ترین نقش بور در رشد گیاه مربوط به کلونیزاسیون ریشه‌ها با قارچ‌های میکوریزا است که به جذب فسفر در ریشه کمک زیادی می‌کند.

همچنین استفاده از کود بور برای پسته، چغندرقند، یونجه، آفتاب‌گردان، کلزا، سیب‌زمینی و انگور بسیار مؤثر است و باعث بهبود کیفیت دانه و رشد بیشتر آن‌ها می‌شود. جذب بور در خاک‌های آهکی که ph بالایی دارند و در آب‌هایی که دارای بی‌کربنات بالا هستند، دشوارتر است.

طبق مطالعات نشان‌داده‌شده درباره نقش بور در رشد گیاه، این ماده از عناصر کودی کم‌مصرف یا میکرو مؤثر و ضروری‌تر است. ضمناً عنصر بور به دلیل داشتن بار منفی به‌آسانی در خاک مخصوصاً خاک‌های سبک شسته می‌شود.

کود بور انواع مختلفی دارد که در این جا به هر یک از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • کود اسید بوریک: این کود شامل 17 درصد بور است که برای تامین نیاز گیاه به بور گزینه بسیار مناسبی به شمار می رود.
  • کود فلورا استارت: این کود در رشد گیاهان تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد و شامل بور، مولیبدن، اسیدآمینه و سایر موارد دیگری است.
  • کود ریزمغذی: کودهای میکرو حاوی عناصر میکرو در واقع همان ریزمغذی‌هایی‌اند که دارای آهن، بور، روی، منگنز، مولیبدن و مس هستند. استفاده از این کودها مناسب‌ترین روش برای درمان کمبود ریزمغذی‌ها هستند.
  • کود تک عنصری بور: این کود تنها شامل تک عنصر بور در کشاورزی است و عناصر دیگری هم ندارد.

وظیفه بور در رشد گیاه

در خصوص نقش بور در رشد گیاه این را بدانید اگرچه نیاز گیاهان به این عنصر کم است؛ ولی این ماده نقش بسیار پررنگی در بسیاری از فعالیت‌های حیاتی گیاه دارد که عبارت‌اند از:

  • تشکیل پروتئین
  • متابولیسم ازت
  • اهمیت در سنتز (پایه‌های RNA و فعالیت‌های سلولی)
  • تقسیم سلولی در بافت‌های مریستمی
  • تشکیل جوانه‌های برگ، گل و جوانه گرده
  • تشکیل و ترمیم بافت‌های آوندی
  • متابولیسم قند، مواد هیدروکربنه و انتقال آن‌ها
  • انتقال کلسیم در گیاه و تنظیم نسبت کلسیم و پتاسیم در بافت‌های گیاهی
  • تنظیم اندازه آب و انتقال آن در سلول

وظیفه بور در رشد گیاه

کاربرد بور در تغذیه گیاه

درمورد نقش بور در رشد گیاه بهتر است بدانید که این ماده عملکرد خیلی مهمی در فرایند گلدهی و تشکیل میوه دارد. مهم‌ترین کاربردهای این عنصر در کشاورزی به‌عنوان کود میکرو است که در فرایندهای مهمی در گیاه حضور دارد. این فرایندها شامل موارد زیر هستند:

  • گلدهی و رشد لوله گرده
  • میوه دهی و تقسیم سلولی
  • تأثیر در مناطق مهم رشدی گیاه مثل مریستم‌ها و تشکیل جوانه جانبی
  • متابولیسم و چرخه نیتروژن (ازت)
  • جذب‌کردن کربوهیدرات و اکسیژن برای جوانه‌زنی و رشد دانه گرده
  • ساخت دیواره سلولی

سایر خدمات:

مشاوره گلخانه
مشاوره کشاورزی
مشاوره ساخت گلخانه
مشاوره کشت گلخانه
مشاوره کشت گوجه فرنگی

علائم کمبود بور در تغذیه گیاه

نقش بور در رشد گیاه نقشی کلیدی در طیف وسیعی از عملکردهای گیاهی همچون دیواره سلول‌های گیاهی و حفظ غشای سلولی، حفظ یکپارچگی ساختار، انرژی به بخش‌های درحال‌رشد، گرده‌افشانی و… دارد. در اثر کمبود این عنصر آسیب‌های زیادی به گیاه وارد خواهد شد.

از جمله علائم کمبود عنصر بور در رشد گیاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رشد بخش‌های بالایی گیاه متوقف و میان‌گره‌ها کوتاه می‌شود.
  • جوانه‌های انتهایی و نوک ساقه‌ها، قهوه‌ای یا سیاه شده و نابود می‌شوند.
  • در صورت عدم کمبود بور مواردی چون آب گزیدگی و نکروزه شدن ساقه‌ها اتفاق می‌افتد.
  • لکه‌های قلبی یا تاجی شکل در غده‌ها ایجاد می‌شوند و همچنین رشد دوباره و موقت جوانه‌های جانبی که موجب ظاهرشدن حالت بوته‌ای شکل گیاه می‌شود، رخ خواهد داد.
  • در صورت کم‌بودن عنصر بور انتقال مواد قندی در رشد گل‌دهی از طریق کمترشدن میزان قند شهد کاهش پیدا می‌کند.
  • در اثر کمبود ماده بور تعداد دانه گرده، رشد دانه گرده و لوله گرده نیز کاهش پیدا می‌کند.

علائم کمبود بور در تغذیه گیاه

سمیت بور در گیاهان

سمیت بور چیست و چه تأثیری روی گیاه می‌گذارد؟ در واقع سمیت بور اختلالی است که بر کیفیت و عملکرد محصول تأثیر زیادی می‌گذارد. از جمله علائم رایج سمیت بور شامل موارد زیر هستند:

  • مشاهده تغییر رنگ برگ‌ها (ظاهرشدن لکه‌های کلرو تیک یا نکروزه در حاشیه و نوک برگ‌های پیر)
  • کاهش نیروی گیاه در جذب کردن مواد غذایی
  • تأخیر در رشد گیاه
  • کاهش تعداد، اندازه و وزن میوه‌ها

کنترل سمیت بور در حوزه زراعی سخت است و می‌توان با استفاده از ارقام گیاهی مقاوم به سمیت بور با آن روبه‌رو شد.

روش‌های جذب بهتر بور

در بحث نقش بور در رشد گیاه باید گفت که برای کاهش ph و بالابردن این عنصر و سایر ریزمغذی‌ها مثل آهن، منگنز، روی و… پیشنهاد می‌کنیم از اسیدهایی چون اسید فسفریک و انفوریک در برنامه غذایی استفاده شود.

از عناصر مهم دیگری که در جذب عنصر بور و بقیه ریزمغذی‌ها تأثیر زیادی دارند، می‌توان به گوگرد معدنی اسیدی اشاره کرد.

باید دقت کنید که بور در فرایند گلدهی و تشکیل میوه عنصری خیلی مهم به‌حساب می‌آید؛ چراکه مزارع و باغ‌های زیادی بوده‌اند که به دلیل کمبود عنصر بور درگیر ریزش شدید گل، کاهش گلدهی و به دنبال آن کاهش میزان محصول را به همراه خواهد داشت.

روش‌های جذب بهتر بور
نقش بور در رشد گیاه

قیمت کود بور

حالا که با نقش بور در رشد گیاه و کاربرد، وظیفه و علائم کمبود این عنصر کامل آشنا شدید وقت آن رسیده که برای خرید این محصول با قیمتی به‌صرفه در فروشگاهی معتبر اقدام کنید؛ ولی به‌راستی قیمت این کود به چه عواملی بستگی دارد؟

از آن جایی که قیمت کودهای بور معمولاً به عوامل مهمی چون کیفیت، برند و مقدار آن‌ها بستگی دارد؛ بنابراین نرخ ارز هم به دلیل وارداتی‌بودن کودها نیز بر قیمت آن‌ها تأثیر فراوانی خواهد داشت.

راهنمای مشاوره کشاورزی از گلخانه آوین

مسلماً تا این بخش از مقاله درباره نقش بور در رشد گیاه اطلاعات جالب و مفیدی دستگیرتان شد. بهتر است بدانید که امروزه انواع نهادهای کشاورزی چون کود، سم، بذر و… نقش پررنگی در کیفیت و کمیت محصولات زراعی و باغی دارند.

از این رو برای تأسیس یا توسعه گلخانه خود و داشتن محصولاتی باکیفیت، به مشاوره تخصصی نیاز خواهید داشت. در این راستا گلخانه آوین از جمله مراجع مهم در خرید انواع نهادهای کشاورزی می‌تواند در خرید بهترین محصول با مناسب‌ترین قیمت به شما کمک کند.

کارشناسان ما در جهت ارائه مشاوره آماده‌ هستند تا باتوجه‌به گیاه شما بهترین کود، سم یا بذر را به شما پیشنهاد دهند. برای کسب مشاوره کافی است همین حالا با شماره ۰۹۱۸۲۱۱۵۵۲۲ تماس بگیرید یا از طریق پل ارتباطی (تلگرام، واتس‌اپ و اینستاگرام) با ما در ارتباط باشید.

خلاصه مطلب

دررابطه‌با اهمیت و نقش بور در رشد گیاه و باردهی درختان میوه، محصولات زراعی، سبزی‌ها، صیفی‌جات و همچنین خطر مسموم‌شدن پیشنهاد می‌کنیم از این کود خودسرانه و چشم‌بسته استفاده نکنید.

از مقدار دقیق این کود موردنیاز درختان و محصولات خود مطلع شوید و میزان مصرف را طبق میزان نیاز مشخص کنید؛ چراکه عدم توجه به‌اندازه درست مصرف این ماده باعث مسمومیت بور در بسیاری از باغ‌ها می‌شود و همین موضوع اهمیت نقش بور در رشد گیاه را نشان می‌دهد.

سؤالات متداول

  1. قیمت کود بور چقدر است؟

قیمت کود بور باتوجه‌به کیفیت، برند و مقدار آن متغیر است.

  1. کود بور چگونه تشکیل میوه را افزایش می دهد؟

به دلیل عملکرد اختصاصی بور در جوانه‌زنی دانه گرده و رشد لوله، تأثیر آن در جلوگیری از ریزش شکوفه‌ها موجب افزایش تشکیل میوه می‌شود.

  1. چه گیاهانی به کود بور نیاز ویژه‌ای دارند؟

گیاهانی چون چغندرقند، یونجه، آفتاب‌گردان، کلزا و سیب‌زمینی نیاز بیشتری به این عنصر دارند.

 

سایر محصولات:

سیستم گرمایشی گلخانه و 4 نکته کلیدی که باید در نظر بگیرید!
6 مزیت تولید و سفارش نشاء در گلخانه + مشاوره تخصصی
نقش آمینو اسید ها در رشد گیاه + 6 نشانه کمبود آمینواسید

 

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *