با 8 کاربرد و نقش پتاسیم در رشد گیاه آشنا شوید – مشاوره تخصصی

نقش پتاسیم در تغذیه گیاه

نقش پتاسیم در رشد گیاه

نقش پتاسیم در رشد گیاه چیست؟ آیا با این ماده غذایی و نقش اساسی آن در رشد گیاهان آشنایی دارید؟ مهم‌ترین مسئله برای کشاورزان، بررسی روابط میان گیاه، خاک و مواد مغذی و ضروری برای رشد گیاه است و باید برای شناخت با تأثیرات کود پتاسیم بر این رابطه به‌خوبی آشنا شوند.

اگر می‌خواهید اطلاعات تخصصی خود را در رابطه ‌با نقش پتاسیم در تغذیه گیاه بیشتر کنید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

نقش پتاسیم در رشد گیاه

کاربرد پتاسیم در تغذیه گیاه

مواد مغذی خاک که برای رشد گیاهان ضروری هستند را تا چه اندازه می‌شناسید؟ با تأثیر و کاربرد هر یک از این مواد چقدر آشنا هستید؟ پتاسیم به عنوان یک ماده ضروری در جایگاه دوم قرار دارد.

رشد سریع و صحیح گیاهان شما با وجود عنصری به نام پتاس یا کود پتاسیم امکان‌پذیر است. در ادامه به بررسی وظیفه پتاسیم در تغذیه گیاه می‌پردازیم.

تنظیم اسمزی در گیاهان

نقش پتاسیم در رشد گیاه و بهبود استفاده از منابع آبی غیرقابل‌انکار است. در طول مسیر جذب آب توسط ریشه گیاهان، انتقال به ساقه‌ها و در انتها از دست‌ دادن آب توسط روزنه‌ها با کمک کود پتاسیم به بهترین و بهینه‌ترین شیوه ممکن انجام می‌شود.

بهبود سرعت رشد گیاهان

وجود پتاسیم به عنوان عامل انتقال کربوهیدرات‌ها و تنظیم‌کننده فرایند فتوسنتز در تسریع رشد گیاهان بسیار مؤثر است.

جلوگیری از وجود آفات و بیماری در گیاه

اگر یک گیاه را به بدن یک انسان شبیه بدانیم و پتاسیم را همچون یکی از مواد غذایی ضروری برای بدن در نظر بگیریم به اهمیت نقش پتاسیم در رشد گیاه و جلوگیری از بروز بیماری و آفت در آن پی می‌برید.

جلوگیری از خشک‌شدن گیاهان

کاربرد پتاسیم در تغذیه گیاه به عنوان جذب‌کننده آب به صورت بهینه و انتقال آن به صورت مساوی در گیاه است؛ پس زمانی که گیاه شما دچار کم‌آبی نشود، قطعاً رشد خوبی دارد و خشک نمی‌شود.

جلوگیری از خشک‌شدن گیاهان

افزایش تولید

افزایش سرعت رشد گیاه، عدم خشک‌شدن و جلوگیری از آفات در گیاهان همگی در انتها منجر به افزایش تولید و کیفیت محصولات شما خواهد شد.

مقاومت در برابر آلودگی‌های زیستی

آلودگی‌های زیستی و محیطی ناشی از فعالیت انسان‌ها همیشه تهدیدی جدی برای رشد گیاهان بوده است. اگر بگوییم مهم‎‌ترین نقش پتاسیم در رشد گیاه، ایجاد مقاومت در برابر این آلودگی‌ها است، اشتباه نگفته‌ایم. گیاهانی که دچار فقر پتاسیم هستند، در برابر آلودگی‌ها بسیار ضعیف و حساس هستند.

تولید سلولز در گیاه

سلولز به عنوان پروتئین ساختاری گیاهان در دیواره‌ سلول‌های گیاهی موجود است. تولید سلولز در گیاه به‌واسطه پتاسیم به گیاهان کمک می‌کند تا قوی و مستحکم شوند.

تولید سلولز در گیاه

حفظ کیفیت و زیبایی گیاهان

نقش پتاسیم در رشد گیاه، نهایتاً به تأثیر در رنگ، اندازه، مقاومت، زیبایی و شکل گیاهان و بذرها منجر می‌شود. اگر از کود پتاسیم برای گیاهان آپارتمانی استفاده کنید، قطعاً زیبایی و شادابی دوچندان را در گیاهان خود مشاهده خواهید کرد.

به طور خلاصه اگر بخواهیم نقش پتاسیم در رشد گیاه را نام ببریم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تثبیت پی‌اچ گیاهان
  • انتقال قند و مواد غذایی در گیاه
  • افزایش کیفیت محصولات
  • فعال‌کننده آنزیم‌ها و افزایش فعالیت
  • افزایش تورژسانس یاخته‌های گیاهی
  • مؤثر در حرکات روزنه‌ای گیاهان
  • تنظیم تأثیر شدت نور
  • افزایش اندازه گیاهان
  • کاهش مصرف آب

دلایل کمبود پتاسیم در گیاه

خاک‌ها دارای پتاسیم بسیاری برای رشد گیاهان هستند؛ اما گاهی اوقات برخی از خاک‌ها و بسترها پتاسیم موردنیاز گیاهان را ندارند. حال زمان پرسیدن این سؤال است که چرا گیاهان دچار کمبود پتاسیم می‌شوند و این کمبود چگونه بروز پیدا می‌کند؟

زمانی که گیاهان دچار کمبود پتاسیم می‌شوند که عملکرد و روند رشد گیاهان کند می‌شود و تغییرات شیمیایی و فیزیکی در گیاهان رخ می‌دهد که باعث پایین‌ آمدن کیفیت محصولات می‌شود.

 

سایر خدمات:

مشاوره گلخانه
مشاوره کشاورزی
مشاوره ساخت گلخانه
مشاوره کشت گلخانه
مشاوره کشت گوجه فرنگی

علائم کمبود پتاسیم در تغذیه گیاه

برای اطلاع از نقش پتاسیم در رشد گیاه و تأثیر حیاتی آن در روند رشد باید بدانید در صورت نبود پتاسیم، چه اتفاقی برای گیاهان می‌افتد. در ادامه با علائم کمبود پتاسیم در تغذیه گیاه آشنا خواهید شد.

علائم کمبود پتاسیم در تغذیه گیاه

خشک ‌شدن گیاهان

خشک ‌شدن گیاه به ‌مرور اتفاق می‌افتد و یکی از دلایل این اتفاق، کمبود پتاسیم در گیاه یا منبع تغذیه آن است. اگر کمبود پتاسیم به حد بالایی برسد، خشکیدگی گیاهان از شاخه‌های پایینی شروع می‌شود و در زمان کمی به قسمت‌های بالایی گیاه می‌رسد.

لاغر بودن گیاهان

نقش پتاسیم در رشد گیاه در افزایش تورژسانس یاخته‌های گیاهی نمود پیدا می‌کند. اگر پتاسیم مورد نیاز گیاهان تأمین نشود، گیاه لاغر می‌شود و زیبایی خود را از دست می‌دهد.

تیرگی و زردی گلبرگ‌ها

گاهی گیاهان آپارتمانی دچار زردی می‌شوند و شما با خود فکر می‌کنید که آیا نور یا آب آن کافی نبوده است؛ اما در واقع مشکل اصلی آن، کمبود پتاسیم است. نوک سوختگی و لبه سوختگی گیاهان به دلیل حیاتی بودن نقش پتاسیم در رشد گیاه اتفاق می‌افتد.

کاهش کیفیت محصولات کشاورزی

زمانی که مواد مغذی و مراحل رشد گیاه به‌درستی انجام نشود نباید انتظار محصولات باکیفیتی داشته باشید. محصولات باکیفیت نتیجه فراهم شدن تمام مواد اساسی و ضروری در بستر رشد گیاه است.

کاهش کیفیت محصولات کشاورزی

پوچی دانه‌ها

علاوه بر کاهش کیفیت محصولات، در صورت کمبود پتاسیم برای رشد گیاهان با علائمی همچون کاهش دانه‌ و خوشه‌ها مواجه می‌شویم. اگر دانه یا خوشه‌ای هم به بار آید، پوچ و بسیار کوچک است.

نارس بودن محصولات

محصولات نرسیده حاصل دانه‌های و گیاهان لاغری هستند که مانعی بر سر راه رشد آن‌ها وجود دارد. محصولات و میوه‌های نرسیده قابل‌استفاده نیستند.

کم‌آب بودن گیاهان و محصولات

نقش پتاسیم در رشد گیاه به عنوان منبعی برای جذب آب در گیاه شناخته می‌شود. زمانی که گیاه دچار کمبود پتاسیم شود، آب موردنیاز خود را جذب نمی‌کند و در نتیجه دچار کم‌آبی و نتایج زیان‌بار حاصل از این اتفاق می‌شود.

لکه‌های قهوه‌ای در گیاه

هنگامی که گیاه دچار کمبود پتاسیم می‌شود، لکه‌های قهوه‌ای‌رنگی در گلبرگ‌های آن به وجود می‌آید. این اتفاق زنگ خطری برای بروز آفات و بیماری در گیاهان است.

لکه‌های قهوه‌ای در گیاه

کاهش سرعت رشد گیاه

نقش پتاسیم در رشد گیاه به‌طورکلی در تسریع رشد آن است؛ پس گیاهانی که دچار کمبود پتاسیم هستند، رشد کندی دارند. اگر این کمبود ادامه داشته باشد، رشد گیاه به‌طورکلی متوقف می‌شود.

کلروز در گیاهان

از شایع‌ترین علائم کمبود پتاسیم در تغذیه گیاه می‌توان به کلروز اشاره کرد. کلروز نتیجه کمبود مواد مغذی موردنیاز گیاهان است که به صورت کاهش سبزینگی و بروز رنگ‌پریدگی گیاه مشاهده می‌شود. این اتفاق اگر به دلیل فقر پتاسیم در گیاه باشد، اغلب در رگبرگ‌ها بروز پیدا می‌کند.

نقش پتاسیم در رشد گیاه آپارتمانی

آیا کود پتاسیم فقط برای محصولات کشاورزی مناسب است یا می‌توان از آن برای رشد گیاهان آپارتمانی استفاده کرد؟ افرادی که به پرورش گل و گیاهان آپارتمانی علاقه دارید، می‌توانید برای پرورش گیاهان خود از کود پتاسیم استفاده کنید و از فواید پتاسیم در تغذیه گیاه بهره‌مند شوید.

فواید کود پتاسیم برای گیاهان آپارتمانی به شرح زیر هستند:

  • افزایش رشد گیاهان
  • حفظ و افزایش شادابی گیاهان
  • ایجاد مقاومت بالا گیاهان در برابر سرما و گرما
  • بهبود ریشه و رشد گیاه
  • کاهش احتمال پژمردگی
  • افزایش آبرسانی و جذب آب
  • افزایش پروتئین موردنیاز گیاه
  • افزایش گلدهی گیاهان
  • مقاومت در برابر آفات و بیماری

زمان و میزان مصرف کود پتاسیم برای گیاهان

زمان کوددهی باتوجه‌به عمر و نوع گیاه متفاوت است. اگر گیاهان جوان هستند، بهترین مدت‌زمان برای استفاده از کود پتاسیم دو تا چهار هفته یک‌بار است؛ اما گیاهان پیر به صورت چهار هفته یک‌بار باید از کود پتاسیم بهره‌مند شوند. فصل مناسب برای استفاده از کود پتاسیم، تابستان و بهار است.

زمان و میزان مصرف کود پتاسیم برای گیاهان

پتاسیم به عنوان مواد معدنی در بدن انسان

نقش پتاسیم در رشد گیاه غیرقابل‌انکار است؛ اما آیا پتاسیم به عنوان یک ماده مغذی، محدود به رشد گیاهان است؟ خیر. نقش پتاسیم در بدن انسان به‌مراتب بیشتر و بااهمیت‌تر از گیاهان است؛ زیرا وجود آن در سیستم عصبی، تنظیم مایعات بدن و تمامی اجزای بدن انسان ضروری و مؤثر است.

مصرف رژیم غذایی مناسب و غنی از پتاسیم باعث کاهش فشارخون، جلوگیری از پوکی‌استخوان، کاهش ضعف عضلانی، جلوگیری از کم‌آبی بدن و کاهش احتمال سکته مغزی در انسان می‌شود.

گلخانه آوین؛ تأمین نیازهای ضروری کشاورزان

برای شروع فعالیت کشاورزی، باغداری و پرورش گیاهان آپارتمانی باید ابزار موردنیاز خود را تهیه و مشاوره تخصصی دریافت کنید. بهترین گزینه برای دریافت مشاوره تخصصی، گلخانه آوین است؛ زیرا کارشناسان آوین گرین در گام نخست، نیاز شما را شناسایی می‌کنند و بر اساس آن به شما مشاوره اختصاصی ارائه می‌دهند.

جمع‌بندی

اگر کشاورز یا باغدار هستید یا گلخانه دارید، بهتر است با نقش پتاسیم در رشد گیاه آشنا باشید تا بتوانید در کسب‌وکار خود موفق شوید و محصولات باکیفیتی ارائه دهید. در این مطلب ما به بررسی کاربرد و نقش پتاسیم در تغذیه گیاه پرداخته‌ایم و اینکه چگونه کمبود این ماده معدنی در گیاه، باعث نابودی محصولات می‌شود.

سؤالات متداول

  1. کمبود پتاسیم در گیاه با چه علائمی همراه است؟

لکه قهوه‌ای در گلبرگ، خشک‌شدن گیاه و کلروز رگبرگ

  1. پتاسیم چه تأثیری در رشد گیاه دارد؟

افزایش سرعت رشد، جلوگیری از بیماری و جذب آب توسط گیاه

  1. برای مصرف پتاسیم کدام فصل مناسب است؟

فصل بهار و تابستان

 

سایر محصولات:

6 مزیت تولید و سفارش نشاء در گلخانه + مشاوره تخصصی
نقش آمینو اسید ها در رشد گیاه + 6 نشانه کمبود آمینواسید
9 اهمیت و نقش بور در رشد گیاه + معرفی بهترین کودها برای گیاهان

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *