ساخت گلخانه مدرن در 5 مرحله + مشاوره تخصصی تأسیس گلخانه

ساخت گلخانه مدرن

ساخت گلخانه مدرن


راهنمای راه‌اندازی و ساخت گلخانه مدرن

امروزه بسیاری از کشاورزان و تولیدکنندگان اقدام به ساخت گلخانه مدرن و استاندارد کرده‌اند. شما می‌توانید با گسترش گلخانه‌ خود و به‌روز کردن تجهیزات آن، نسبت به افزایش راندمان و تولیدات محصولات کشاورزی خود اقدام کنید.

احداث گلخانه مدرن نیاز به دانش و اطلاعات کافی و همچنین افراد متخصص در این حوزه دارد؛ پس با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم را در این حوزه کسب کنید.

راهنمای راه‌اندازی و ساخت گلخانه مدرن
ساخت گلخانه مدرن

 

مزایای ساخت گلخانه مدرن

مزایای استفاده از گلخانه مدرن باعث شده تا هزینه‌های مربوط به تجهیزات و تهویه گلخانه در کمترین زمان ممکن جبران شود. در ادامه با مزیت‌های اصلی گلخانه مدرن آشنا می‌شوید:

  • هوشمندسازی: هوشمندسازی گلخانه‌ها به منظور کاهش فعالیت فیزیکی انجام می‌شود. هرقدر از وسایل هوشمندتری در ساخت گلخانه استفاده شود، به همان میزان نیز کار شما راحت‌تر خواهد شد.
  • صرفه‌جویی در زمان: استفاده از گلخانه مدرن این امکان را به شما می‌دهد تا با کاهش زمان تولید محصولات خود، نسبت به افزایش دوره‌های کاشت اقدام کنید.
  • نظارت: ساخت گلخانه مدرن این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا پروسه نظارت بر روی گلخانه را به‌صورت غیرحضوری انجام دهید. در واقع سنسورهای موجود در تجهیزات گلخانه به‌گونه‌ای عمل می‌کند تا در صورت هرگونه اختلال در سیستم گلخانه، آن را برطرف می‌کند.
  • کاهش خستگی: تکنولوژی موجود در گلخانه مدرن به شما کمک می‌کند تا میزان کار عملی و حضوری خود را به حداقل برسانید.
  • افزایش سود: تمامی تغییراتی که در گلخانه به‌واسطه مدرن‌شدن آن اعمال می‌کنید، باعث افزایش میزان دقت، کیفیت و کمیت محصولات و در نتیجه افزایش میزان سوددهی شما می‌شود.

مراحل ساخت گلخانه مدرن

برای ساخت یک گلخانه مدرن ابتدا باید نوع محصولی را که کشت می‌کنید، تعیین کنید و پس از آن پارامترهایی مثل انتخاب نوع تجهیزات و سازه گلخانه‌ای را مورد بررسی قرار دهید.

در ادامه به مراحل ساختن یک گلخانه مدرن می‌پردازیم:

  • اولین قدم برای ساخت یک گلخانه مدرن، انتخاب مکان مناسب برای گلخانه است. باید مکانی را انتخاب کنید که دارای نور زیاد خورشید، به‌دوراز مناطق با باد شدید و دارای زهکشی مناسبی باشد.
  • بعد از انتخاب مکان، مرحله بعدی ساخت قاب گلخانه است. ساختن گلخانه مدرن شامل مونتاژ ساختار قاب چوبی، فلزی یا پی‌وی‌سی و… است.
  • مرحله بعدی در ساخت گلخانه مدرن و هوشمند، نصب سقف و دیوارهای گلخانه است. برای این کار باید از مواد مناسب مثل پلاستیک و یا شیشه استفاده کنید.
  • مرحله بعد، نوبت نصب میله‌های نگهدارنده است که به گلخانه مدرن شکل داده و به توزیع یکنواخت وزن مواد بر روی بام گلخانه کمک می‌کند.
  • مرحله آخر مربوط به اضافه‌کردن درها، دریچه‌ها و دیگر اجزایی است که به تنظیم دمای داخل گلخانه مدرن کمک می‌کند.
مراحل ساخت گلخانه مدرن
ساخت گلخانه مدرن

 

تجهیزات موردنیاز در ساخت گلخانه مدرن

قبل از اطلاع از تجهیزات گلخانه مدرن شما باید بدانید که چه نوع گیاهی در گلخانه کاشت می‌شود. برای ساخت اسکلت گلخانه مدرن می‌توانید از لوله‌های فلزی، چوبی یا پی‌وی‌سی استفاده کنید. نوع مواد استفاده شده تا حد زیادی به بودجه، نوع گیاهان و نیازهای تجاری بستگی دارد.

اگر در منطقه‌ای با شرایط جوی و آب‌وهوایی نامساعد زندگی می‌کنید، بهتر است از لوله‌های فلزی یا پی‌وی‌سی استفاده کنید؛ زیرا در مقابل بارش سنگین برف و یا بادهای شدید مقاومت زیادی دارد.

در مورد ساخت سقف گلخانه مدرن، شیشه بهترین گزینه است؛ زیرا نور طبیعی زیادی را جذب می‌کند که برای رشد گیاهان ضروری است. در ساخت گلخانه مدرن ممکن است شیشه کمی گران باشد. پس اگر بودجه کمی دارید، می‌توانید از پلاستیک استفاده کنید. ورقه‌های پلاستیکی باکیفیتی را انتخاب کنید که با گذشت زمان ترک نخورند و یا زرد نشوند.

سایر خدمات:

مشاوره گلخانه
مشاوره کشاورزی
مشاوره ساخت گلخانه
مشاوره کشت گلخانه
مشاوره کشت گوجه فرنگی

آشنایی با انواع تأسیسات و تجهیزات مدرن از اهمیت زیادی برخوردار است که برخی از آن‌ها عبارت هستند از:

  • سیستم‌های برودتی و خنک‌کننده
  • سیستم آبیاری گلخانه
  • سیستم گرمایشی گلخانه
  • برق و اتوماسیون گلخانه
  • سیستم تزریق کربن‌دی‌اکسید
  • قطعات و تجهیزات جانبی اسکلت گلخانه
  • پرده انرژی و توری سایبان
  • سیستم مه‌پاش گلخانه
  • و…

عوامل مؤثر بر هزینه ساخت گلخانه مدرن

هزینه ساخت یک گلخانه مدرن به عوامل مختلفی بستگی دارد که می‌تواند متغیر باشد. به‌طورکلی برخی از این عوامل شامل موارد زیر هستند:

  • مکان جغرافیایی: این که مکان احداث گلخانه در کجا قرار گیرد تأثیر زیادی بر هزینه ساخت یک گلخانه دارد. در مناطقی که دارای ارزش بالای زمین و یا شرایط اقلیمی خاص است، معمولاً هزینه‌ها نیز بیشتر است.
  • انتخاب محصول: نوع محصول کشاورزی که کاشته می‌شود، تأثیر زیادی بر تجهیزات و شرایط محیطی گلخانه دارد که این عامل در افزایش هزینه ساخت گلخانه اثرگذار است.
  • ابعاد گلخانه: هزینه‌های ساختن گلخانه مدرن در گلخانه بزرگ‌تر، نسبت به ابعاد کوچک‌تر آن بیشتر است.
  • طراحی گلخانه: طراحی دقیق ساخت گلخانه مدرن شامل پوشش و نوع ساختار، سیستم‌های گرمایشی و سرمایش، سیستم‌های تهویه مطبوع، نظام آبیاری و سیستم‌های کنترل محیطی در افزایش هزینه‌ها مؤثر است.
  • مواد اولیه: نوع مواد اولیه ساختمانی که برای اجزای گلخانه استفاده می‌شود، نیز در افزایش هزینه‌ها اثرگذار است.
  • مصرف انرژی: جهت تأمین نور، دما و دیگر شرایط محیطی به مصرف انرژی نیاز دارید که میزان مصرف انرژی در هزینه‌ها مؤثر است.
  • معاملات و مجوزها: در هزینه‌های ساخت یک گلخانه مدرن، هزینه‌های مربوط به معاملات زمین، پروژه‌های توسعه و مجوزها نیز باید در نظر گرفته شوند.
عوامل مؤثر بر هزینه ساخت گلخانه مدرن
ساخت گلخانه مدرن

 

گلخانه آوین؛ بهترین مشاور ساخت گلخانه در ایران

گلخانه آوین با بهره‌گیری از به‌روزترین تکنولوژی روز دنیا و افراد باتجربه و متخصص، اقدام به تأسیس و توسعه گلخانه برای شما کشاورزان و گلخانه‌داران عزیز می‌کند.

شما می‌توانید برای تأسیس و ساخت گلخانه مدرن از امکانات و افراد متخصص در گلخانه آوین بهره‌مند شوید؛ همچنین جهت ساخت گلخانه خانگی و ساخت گلخانه در حیاط منزل می‌توانید با کارشناسان ما در گلخانه آوین در ارتباط باشید.

سخن پایانی

ساخت و احداث گلخانه مدرن و گسترش آن در راستای اصلاح روش کشت و افزایش تولیدات کشاورزی به‌صورت فزاینده‌ای روبه‌رشد است. شاید شما به دنبال ساخت گلخانه ارزان باشید. بهتر است بدانید که هزینه احداث و ساخت یک گلخانه مدرن به‌مراتب بیشتر از یک گلخانه معمولی است؛ اما میزان سودآوری آن به همان نسبت نیز بیشتر است.

ما در این مقاله به بررسی مزایا، مراحل، تجهیزات و عوامل مؤثر بر ساخت گلخانه مدرن می‌پردازیم تا با شناخت و دانش کافی نسبت به تأسیس گلخانه مدرن اقدام کنید.

سؤالات متداول

۱. مهم‌ترین مزایای ساختن گلخانه مدرن چیست؟

هوشمندسازی، صرفه‌جویی در زمان، نظارت، کاهش خستگی، افزایش سود

۲. برای ساختن گلخانه مدرن به چه تجهیزاتی نیاز داریم؟

سیستم‌های برودتی و خنک‌کننده، سیستم آبیاری گلخانه، سیستم گرمایشی گلخانه، برق و اتوماسیون گلخانه، سیستم تزریق کربن‌دی‌اکسید و…

۳. هزینه ساخت یک گلخانه مدرن چقدر است؟

هزینه ساخت به مکان جغرافیایی، انتخاب محصول، ابعاد گلخانه، طراحی گلخانه، مواد اولیه، مصرف انرژی و… بستگی دارند.

سایر مقالات:

7 مزیت و نقش گوگرد در رشد گیاه + انواع کود برای تغذیه گیاه
6 مزیت تولید و سفارش نشاء در گلخانه + مشاوره تخصصی
4 نقش نیتروژن در رشد گیاه + معرفی بهترین انواع نیتروژن

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *