اهمیت انتخاب بهترین خاک برای کاشت بذر + معرفی 6 نوع خاک کشت

بهترین خاک برای کاشت بذر

به طور کلی بهترین خاک برای کاشت بذر از مهم‌ترین مراحل کشاورزی است. هر کشاورزی که به فکر شروع کاشت یا بهبود محصولات خود است، باید این مرحله را به دقت بررسی و بهترین تصمیم را بگیرد تا از خرابی محصول خود، جلوگیری کند.

اگر شما هم می‌خواهید محصولات مناسبی پرورش دهید، باید حتماً خاک مناسبی را انتخاب کنید. این مقاله راهنمایی است برای انتخاب بهترین خاک تا شما بتوانید کشاورزی خود را ارتقا دهید؛ پس ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید.

انواع خاک برای کاشت بذر

از آنجا که خاک تأثیر زیادی در رشد گیاه دارد، مسئله انتخاب بهترین خاک برای کاشت بذر بسیار حائز اهمیت است. اما از کجا بدانیم خاک مناسب برای کاشت بذر کدام است؟ به منظور یافتن پاسخ این قبیل سؤالات، انواع خاک را توضیح می‌دهیم تا آشنایی بیشتری با خاک پیدا کنید.

انواع خاک برای کاشت بذر

خاک شنی

بیش از نیمی از این خاک از شن تشکیل شده است. محصول کاشته شده در این خاک به آبیاری بیشتری نیازمند است؛ چرا که این خاک زودتر خشک می‌شود. این نوع خاک به علت نداشتن بار الکتریکی، جذب پایینی دارد و در نتیجه کود را نیز چندان جذب نمی‌کند.

شاید خاک شنی بهترین نوع خاک برای کاشت بذر نباشد؛ اما از سوی دیگر زهکشی با این نوع خاک، بسیار راحت است و آب را به آسانی از خود عبور می‌دهد.

خاک ماسه‌ای

خاک ماسه‌ای شباهت زیادی به خاک شنی دارد. این نوع خاک نیز دارای زهکشی بالایی است و آب را سریع از خود عبور می‌دهد و آن را به مدت زیادی در خود نگه نمی‌دارد. خاک ماسه‌ای مواد مغذی زیادی ندارد و کمی هم اسیدی است.

خاک ماسه‌ای

خاک رس

خاک رس نوعی دیگر از خاک است که ویژگی‌های خود را دارد. این خاک درست برعکس خاک شنی، نفوذپذیری کمی داشته و زهکشی آن به راحتی زهکشی در خاک شنی نیست.

جذب برخی کودها نیز در خاک رس به کندی صورت می‌گیرد؛ پس می‌توان گفت این مورد هم بهترین خاک برای کاشت بذر نیست. از طرفی دیگر این خاک دیرتر خشک می‌شود و رطوبت لازم را برای گیاه فراهم می‌کند؛ همچنین مواد مغذی در این خاک بیشتر است.

خاک کوکوپیت

خاک کوکوپیت یک نوع قالب فشرده است که از ترکیب الیاف برخی درختان درست می‌شود. این خاک، آب را مدت طولانی در خود نگه می‌دارد و در نتیجه، بازدهی خوبی در مصرف آب دارد؛ همچنین این خاک جلوی رشد علف‌های هرز را می‌گیرد و به دلیل داشتن تهویه مناسب، مانع از فشرده شدن خاک می‌شود.

خاک کوکوپیت

خاک هوموس

خاک هوموس با نام گیاخاک نیز شناخته می‌شود. این خاک در اثر تجزیه جانداران به وجود می‌آید و از این رو، برای پرورش گیاهان سالم بسیار است. این خاک دارای بافت سبکی است و آب و هوا به راحتی از آن عبور می‌کند. شاید با خود بگویید این خاک بهترین خاک برای کاشت بذر است؛ اما این خاک نسبت به دیگر کودها، مواد مغذی کمتری دارد.

خاک لومی

خاک لومی در واقع ترکیبی از خاک شنی، سیلت و خاک رس به همراه مواد هوموسی است. این خاک منافذ زیادی دارد و زهکشی آن امری بسیار خوشایندی است؛ چرا که سرعت عبور آب از آن نه خیلی سریع و نه خیلی کند است. این خاک همچنین بسیار حاصلخیز بوده و مواد مغذی را به خوبی حفظ می‌کند.

خاک لومی

بهترین خاک برای کاشت بذر

پس از مطالعه انواع خاک، حالا به این سؤال می‌رسیم که کدام یک بهترین خاک برای کاشت بذر است و نیز برای کاشت بذر از چه خاکی استفاده کنیم؟

از آنجا که هر خاک مزیت‌ها و زیان‌های خود را داشته و همین‌طور اینکه هر گیاه شرایط رشدی خاص خودش را دارد، نمی‌توان یک خاک را مناسب برای تمامی بذرها در نظر گرفت. به طور کلی، بهترین خاک جهت کاشت بذر باید دارای ویژگی‌هایی باشد که به شرح زیر هستند:

  • خاک باید عناصر لازم برای پرورش بذر را داشته باشد. گاهی اوقات می‌توان برخی از انواع خاک را با هم ترکیب کرد تا تمام عناصر لازم فراهم شوند.
  • دیگر نکته مهم درمورد بهترین خاک برای کاشت بذر، میزان حاصلخیز بودن آن است که در رشد بذر نقش اساسی دارد؛ همچنین عمق خاک باید به اندازه‌ای داشته باشد تا بذر به خوبی پرورش یابد.
  • زهکشی خاک هم دارای اهمیت بسیار بالایی است. خاک مناسب باید با سرعت مناسبی آب را از خود عبور دهد.
  • اگر خاک بیش از حد اسیدی یا قلیایی باشد، بستر مناسبی برای پرورش بذر نخواهد بود؛ از این رو باید به کمک یک سری مواد اصلاحی، میزان اسیدی یا قلیایی بودن آن را تنظیم کرد.

معمولاً به دلیل خواص بالای خاک لومی، این نوع خاک بهترین خاک برای کاشت بذر به شمار می‌آید؛ اما در دیگر خاک‌ها نیز می‌توان محصولاتی را کاشت که با شرایط خاک متناسب باشند.

برای خاک بستر کشت سیب‌زمینی، شبدر و همچنین هویج، خاک شنی به همراه یک سری ترکیب دیگر مناسب است. در خاک رس نیز می‌توان محصولاتی مانند: گندم، یونجه، پنبه و نخودفرنگی کاشت. خاک کوکوپیت از گزینه‌های مناسب برای گلدان‌های آپارتمانی است.

آماده کردن خاک جهت کشت بذر

پس از انتخاب بهترین خاک برای کاشت بذر، گام بعدی آماده‌سازی خاک بوده که بسیار حیاتی است. طبیعتاً رخ دادن اشتباه در این مرحله، ما را با شکست مواجه خواهد کرد و ضرر بزرگی روی دستمان می‌گذارد. از این رو، باید در این مرحله دقت و توجه بسیاری کرد تا جلوی بروز خطا را بگیریم.

اولین مرحله در آماده سازی خاک برای کاشت بذر، زهکشی آن است؛ بدان صورت که یک ردیف خاک چال و ردیف کناری پر از خاک می‌شود؛ سپس نوبت به دور کردن آفات به وسیله سم‌پاشی و چیدن و بریدن علف‌های هرز است.

قدم بعدی در آماده‌سازی خاک، شخم زدن آن است که در دو مرحله شخم‌زنی عمیق و شخم‌زنی سطحی انجام می‌شود. حالا باید خاک لومی ترکیبی که در نظر اکثریت بهترین خاک برای کاشت بذر است را افزود و بعد خاک را صاف کرد. در نهایت خاک را مرطوب می‌کنیم و بذر را در خاک مرطوب می‌کاریم.

آماده کردن خاک جهت کشت بذر

صفر تا صد مشاوره راه‌اندازی گلخانه را به آوین گرین بسپارید!

گلخانه آوین گرین با داشتن سابقه و تجربه کافی در زمینه کشاورزی و گلخانه‌داری، مناسب‌ترین مشاور برای شما است. شروع به کار در کشاورزی و گلخانه کار نسبتاً دشواری است و بدون داشته تجربه و یا مشاور خوب، احتمال شکست در این حیطه کاری بالاست. اگر در تصمیم‌گیری با مشکل مواجه شده‌اید، تنها کافی است تا با مشاورین متخصص ما تماس گرفته تا از بهترین مشورت ممکن برخوردار شوید.

سخن پایانی

آشنایی با انواع خاک و همچنین بهترین آن‌ها برای کاشت بذر، امر حیاتی در پرورش گیاه است. از این رو، هر فردی قبل از شروع این کار، باید با انواع خاک آشنایی لازم را پیدا کند تا بتواند بهترین خاک برای کاشت بذر مورد نظر خود را انتخاب کند.

در این مقاله، ما انواع خاک و مزیت‌ها و مضرات هر کدام را جداگانه تشریح کردیم و همچنین محصولات سازگار با هر مورد را بیان کردیم. در آخر مراحل آماده‌سازی خاک به صورت ساده و مختصر به شما عزیزان معرفی کردیم تا از تمام موارد لازم در این مسئله آگاه باشید.

سؤالات متداول

۱. خاک مناسب برای کاشت بذر هندوانه مناسب است؟

خاک لومی

۲. مهم‌ترین مواد معدنی در خاک کدام‌اند؟

نیتروژن، فسفر و پتاسیم

۳. چگونه نیتروژن را به خاک اضافه کنیم؟

با کمک پوسته‌های طبیعی مانند پوسته تخم‌مرغ و کیسه‌های چای

سایر مقالات:

اصول آبیاری محصولات کشاورزی {معرفی 2 روش سنتی و مدرن + زمان صحیح آبیاری}
راهنمای نمونه برداری از خاک کشاورزی + 3 دلیل مهم نمونه‌گیری از خاک
اهمیت استفاده از نور مصنوعی در گلخانه + معرفی 4 نوع لامپ در گلخانه‌ها

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *