همه چیز در مورد فوگ پونیک {ملزومات + 3 مورد از مزایا + معایب}

فوگ پونیک

شاید این روزها عبارت فوگ پونیک (Fogponics) به گوشتان خورده باشد و با خود فکر کرده باشید که این عبارت چه معنی دارد و یا اینکه چه شیوه کشتی است؟ خب، شما به جای درستی برای گرفتن جواب سؤالتان مراجعه کرده‌اید!

امروزه به دلایل مختلف، کشت‌های جدیدی به مردم معرفی می‌شوند تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود و محصولات در شرایط بهتری عمل آیند. این نوع کشت هم یکی از همین کشت‌ها است که مزایا و معایب خود را دارد. ما تمامی نکات لازم در مورد فوگ پونیک را برای شما عزیزان توضیح می‌دهیم؛ پس با ما همراه باشید.

فوگ پونیک چیست؟

پیش از هر چیز باید بدانیم اصلاً این نوع کشت چیست؟ به زبان خیلی ساده، فوگ‌پونیک شیوه‌ای است که از آن برای پرورش گیاه استفاده می‌شود. این شیوه از رطوبت بالایی استفاده می‌کند تا آب و مواد مغذی را به گیاه برساند و شبیه به رشد گیاهان در جنگل‌های انبوه است که از موارد مشترک این دو می‌توان به وجود مه غلیظ در این جنگل‌ها اشاره کرد.

در این نوع کشت، مه توسط دستگاه‌های الکتریکی فوگر (تولیدکننده مه) به وجود می‌آید و مواد مغذی و آب غنی شده را با فشار به طرف محفظه رشد، پمپاژ کرده و ارتعاش می‌دهند. این حرکت یک محفظه دائمی و مه پر از مواد مغذی برای ریشه گیاه به وجود می‌آورد.

فوگ پونیک چیست؟

نحوه کارکرد فوگ پونیک                     

این سیستم هم مانند هر نوع سیستم هیدروپونیک دیگری، همه مواد لازم برای گیاه یعنی رطوبت، مواد مغذی و اکسیژن گیاه را فراهم می‌کند. دیگر لازم نیست درون خاک را به دنبال این سه مورد بگردد؛ زیرا همه چیز توسط مه برای آن فراهم می‌شود.

نکته مهم در مورد این نوع کشت آن است که برخلاف شیوه‌های قدیمی هیدروپونیک، گیاه اکسیژن را از آب اکسیژن‌دار شده نمی‌گیرند؛ بلکه گیاه را روی فوم ورقه‌ای یا سینی می‌گذارند و ریشه گیاه معلق می‌ماند.

در این روش، ریشه گیاه دسترسی زیادی به اکسیژن داشته و آب هم توسط دستگاه فوگر برای گیاه فراهم می‌شود. آبی که به صورت قطره‌ای فراهم می‌شود، مقدار بسیار کوچک‌تری نسبت به سایر روش‌ها است.

مزایای فوگ پونیک

پس از آشنایی اولیه با شیوه جدید، حال نوبت آن است که مزایای این روش را بررسی کنیم. از آنجا که شیو‌های مدرن پاسخگوی بسیاری از نیازها هستند، این شیوه جدید نیز به همین‌گونه است و مزایای بسیاری دارد. در ادامه مزایای فوگ پونیک، به طور مفصل تشریح شده‌اند.

مزایای فوگ پونیک

آب کمتر، پوشش بیشتر

به گفته منابع گوناگون، قطرات کوچک آب، ریشه را دچار آشفتگی نمی‌کنند؛ در نتیجه مه فشار زیادی به گیاه وارد نمی‌کند. علاوه بر این، ریشه از این طریق، هوای بیشتری نسبت به سایر روش‌ها، دریافت می‌کند. مورد آخر آن است که به از برخی گیاهان نباید مواد مغذی بیش از حدی برسد؛ اما در این روش فرستادن مواد مغذی کنترل می‌شود.

انباشتگی بالای مواد مغذی

به دلیل انباشتگی بالای مواد مغذی در فوگ پونیک، این مواد در طول گردش در مخزن، به همه گیاهان می‌رسند؛ اما برخی دیگر از شیوه‌ها، گیاهان ردیف اول مقدار بیشتری مواد مغذی را گرفته و چیز زیادی برای دیگر گیاهان نمی‌ماند.

انباشتگی بالای مواد مغذی

ایجاد آلودگی کمتر

این روش کثیفی زیادی از خود به جا نمی‌گذارد و در نتیجه زباله کمتری تولید می‌شود. یک سری از روش‌ها زباله بسیاری تولید می‌کنند که علاوه بر زحمت زیاد، برای محیط‌زیست هم ضرر داشته و آلودگی ایجاد می‌کنند.

معایب فوگ پونیک

پس از بررسی مزایای این شیوه کشت، حالا نوبت آن است که معایب آن را نیز مطالعه کنیم. قطعاً هر روشی معایب خود را دارد و این مسئله، درمورد روش مه کشت نیز صدق می‌کند. در ادامه معایب مه کشت به ترتیب آمده‌اند.ن

معایب فوگ پونیک

ایجاد گرما به وسیله اتومایزر

به دلیل کار به مدت طولانی، اتومایزر مخزن را گرم می‌کند و بر اثر گرما، مه از بین می‌رود و ریشه گیاهان نیز خشک می‌شوند. جهت جلوگیری از این مشکل، لازم است دما را پایین بیاورید.

برای این کار، می‌توانید تایمر بگذارید تا دستگاه‌های فوگر هر چند وقت یک‌بار برای مدتی توقف کنند. روش دیگر آن است که به داخل مخزن مقداری یخ اضافه کنید.

تجمع نمک

ممکن است با گذشت زمان در شیوه فوگ پونیک، نمک درون سیستم انباشته ‌شود و در کار دستگاه‌های فوگر خلل ایجاد کند. در پاسخ به این مشکل، شما باید هر چند وقت یک‌بار دستگاه‌ها را با مسواک تمیز کرده یا درون سرکه بگذارید تا تمیز شوند.

تجمع نمک

وابستگی به برق

از آنجایی که دستگاه فوگر با برق کار می‌کند، در صورت نبود برق، از کار می‌افتند. در این سیستم ریشه گیاهان معلق هستند و در صورت نبود برق و از کار افتادن دستگاه فوگر، گیاهان بدون مواد مغذی و رطوبت می‌مانند و خشک می‌شوند.

هزینه بالا

در ابتدای کار، روش فوگ پونیک چندان کم‌هزینه نبوده و نیازمند سرمایه زیادی است که بتوانید تجهیزات مدرن آن را بخرید؛ در نتیجه باید مقداری ریسک کرده و سرمایه زیادی روی این کار بگذارید.

هزینه بالا

گیاهان مناسب برای مه کشت

از جمله گیاهانی که سازگاری خوبی با این سیستم دارند، می‌توان به جوانه‌ها اشاره کرد. جوانه‌ها و شاخک‌هایی که در نتیجه هرس کردن به وجود آمده‌اند، هنوز هم ریشه ندارند؛ در نتیجه فراهم کردن رطوبت و مواد مغذی برای آن‌ها سخت است.

به طور کلی مقدار آبرسانی به گیاهان نباید بیش از حد کم یا زیاد باشد. در فوگ پونیک، مقدار کنترل شده‌ای به همه گیاهان می‌رسد. سبزیجاتی همچون کاهو، کلم‌پیچ، خیار، اسفناج، لوبیا و… هم موارد مناسبی برای کشت مه پاش هستند؛ همچنین تره، ریحان و نعنا هم با مه کشت سازگاری خوبی دارند.

ملزومات اولیه برای مه کشت

اگر قصد دارید مه کشت را شروع کنید، احتمالاً خواستار دانستن ملزومات و تجهیزات آن هستید. برای شروع مه کشت شما به یک سری ملزومات نیاز دارید که به شرح زیر هستند:

  • یک مخزن یا سطلی احتیاج دارید که آن‌قدر بزرگ باشد که بتوانید آب و حداقل یک گیاه را در خود نگه دارد.
  • یک سَری برای نگه داشتن مه داخل مخزن لازم است.
  • گلدان توری که گیاه را درون آن بگذاری و ریشه‌اش را آویزان کنید.
  • مواد مغذی هیدروپونیک فوگ پونیک، حال چه به صورت پودری باشد چه مایع.
  • فوگر فراصوتی که مهم‌ترین بخش است.
  • فن کوچک که البته انتخابی است و جهت جلوگیری از ایجاد گرما بکار می‌رود.
  • ابزار اندازه‌گیری پی‌اچ که در ابتدای کار به آن نیاز دارید و بعدها نیز باید دوباره سیستم را به وسیله آن چک کنید.
  • لوازم کنترل پی‌اچ که وقتی پی‌اچ بیش از حد بالا یا پایین باشد، بتوانید آن را کنترل کنید.

ملزومات اولیه برای مه کشت

باکیفیت‌ترین‌ها را از گلخانه آوین بخواهید!

گلخانه آوین دارای ۱۵ سال سابقه در این زمینه است و با مشاوره‌های تخصصی کشت نشا و تأسیس گلخانه، همراه در تلاش بوده تا بهترین خدمات را به شما عزیزان ارائه دهد.

مشاوران متخصص و باتجربه گلخانه آوین، شما را از مفیدترین مشاوره تأسیس و مدیریت گلخانه برخوردار می‌کنند تا بتوانید کسب و کار خود را آغاز کنید و توسعه دهید. جهت دریافت مشاوره، تنها کافی است با مشاورین آوین تماس بگیرید.

سخن پایانی

امروز شیوه‌های جدیدی برای کشت بذر و گیاه روی کار می‌آیند که از برجسته‌ترین آن‌ها، می‌توان به فوگ پونیک اشاره کرد. اما برای بسیاری سؤال است که این نوع کشت چگونه عمل کرده و چه مزایا و معایبی دارد؟

در این مقاله ما صفر تا صد مه کشت را به همراه مزایا و معایب آن بررسی کردیم و همچنین تجهیزات لازم و گیاهان سازگار با این نوع کشت را خدمت عزیزانی که تمایل به این انجام این شیوه دارند، تشریح کردیم. با دانستن تمام نکات مربوط به مه کشت، تصمیم اینکه مایل به اجرای این شیوه باشید یا خیر، به عهده شماست.

سؤالات متداول

۱. برای شروع به کار در روش مه کشت، چند دستگاه فوگر لازم است؟

برای شروع یک دستگاه کافی است.

۲. مواد مغذی برای جوانه در کشت فوگ پونیک چه مقدار است؟

جوانه به مواد زیادی احتیاج ندارد؛ پس از افزودن مواد مغذی بیش از حد خودداری کنید.

۳. آیا تهیه فن برای مخزن لازم است؟

خیر؛ اما بهتر است برای جلوگیری از گرما آن را تهیه کنید.

 

سایر مقالات:

بذر هیبریدی چیست؟ آشنایی با 2 نوع مهم این بذر + تأثیرات این بذر بر کشاورزی
بهترین فصل برای کاشت بذر + 4 نکته طلایی در شیوه نگهداری از بذر
گروبگ چیست؟ بررسی 8 مورد از مزایا + معرفی گیاهان مناسب این کشت

 

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *