صفر تا 100 گلخانه گاتیک اسپانیایی و راه‌اندازی|مزایا و معایب

گلخانه اسپانیایی گاتیک

گلخانه گاتیک اسپانیایی چیست؟ گلخانه‌های اسپانیایی گاتیک نوعی سازه گلخانه‌ای هستند که به دلیل کاربرد بسیار زیاد و مقاومت بی‌نظیر خود، مورد توجه گلخانه‌داران و پرورش‌دهندگان گل ‌و گیاه قرار گرفته‌ است.

ما در این مقاله به معرفی و کاربردهای گلخانه‌های گاتیک و همچنین تمامی نکات مربوط به این سازه را به طور مفصل برای شما بیان خواهیم کرد؛ پس از شما دعوت می‌کنیم که تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

گلخانه اسپانیایی گاتیک چیست؟

این نوع از گلخانه‌ها، یکی از پرکاربردترین سازه‌های گلخانه‌ای مدرن در ایران و جهان است که بسیاری از شرکت‌های ترکیه‌ای، اسپانیایی و… نیز از این سبک بهره می‌برند. تقریباً می‌توان گفت این نوع گلخانه، سبکی از گلخانه است که بیشترین کارایی و سوددهی را در بین گلخانه‌ها دارد.

گلخانه گاتیک اسپانیایی ظاهری شبیه به گلخانه‌های قله‌ای و تونلی دارد که از دو نیم کمان به هم متصل شده تشکیل شده است. گلخانه‌های اسپانیایی را می‌توان به دو دسته سیرکولار و گاتیک تقسیم کرد که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فرد و شکل ظاهری مخصوص خود را دارند.

گلخانه اسپانیایی گاتیک چیست؟

ساختار ساخت گلخانه های گاتیک اسپانیایی

این سازه از لوله‌های گالوانیزه تشکیل شده است که دیوارهای آن به شکل عمودی است. اجزای دیگر آن از پروفیل‌های U و M شکل تشکیل می‌شود؛ همچنین کمان‌های سقف آن به صورت زاویه‌دار نصب می‌شود که موجب می‌شود در هنگام بارش برف و باران چکه نکند و روی آن، آب جمع نشود.

سقف گلخانه گاتیک اسپانیایی ارتفاع بلندی دارد که این ویژگی باعث شده تا برای رشد گیاهان بلند قامت و گرمسیری، بسیار مناسب باشد. این سازه‌ها اغلب توان تحمل فشار برف تا ۷۰ کیلوگرم و سرعت باد ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت را دارند؛ به دلیل این ویژگی‌ها، گلخانه‌های گاتیک را با عنوان گلخانه‌های بسیار مستحکم می‌شناسند.

مزایا و معایب گلخانه های گاتیک

استفاده از سازه گلخانه ای گاتیک جهت پرورش گل گیاه، مزایای بسیار زیادی در پی دارد. برخی از مزایای سازه گلخانه‌ای گاتیک شامل موارد زیر هستند:

  • افزایش حجم، کیفیت و بهره‌وری محصولات برداشت شده تا ۱۰ برابر
  • کشت چند باره محصول در سال به جای یک بار
  • مقرون به صرفه بودن آن
  • امکان مکانیزه کردن تجهیزات گلخانه‌ای
  • کاهش احتمال ابتلا به بیماری گیاهان
  • امکان تهویه بسیار مناسب و گردش هوای عالی
  • جلوگیری از تقطیر حاصل از رطوبت موجود در گلخانه
  • مناسب برای استفاده در هر دو اقلیم گرم و سرد
  • استفاده بهینه از نور خورشید
  • قابلیت نصب آسان و سریع، با توجه به پرتابل بودن آن
  • قابلیت تقسیم کردن به واحدهای مجزا

مزایا و معایب گلخانه های گاتیک

مراحل ساخت سازه گلخانه اسپانیایی

ساختن گلخانه گاتیک اسپانیایی گرچه آسان است؛ اما باید به صورت صحیح و استاندارد آن را در گلخانه خود نصب کرد تا بیشترین بازدهی را داشته باشد. نصب یک گلخانه اسپانیایی ۵ مرحله دارد که به شرح زیر هستند:

  • نصب ستون‌ها: برای سرهم کردن ستون‌ها، از پروفیل‌های فولادی استفاده می‌شود. فاصله ستون باید ۲ و نیم متر و در قسمت‌های میانی باید ۵ متر باشد.
  • نصب کمان‌ها: دقت به زوایای نصب کمان‌ها بسیار مهم است. فاصله آنها در یک گلخانه گاتیک اسپانیایی، ۲ و نیم متر است.
  • پیاده‌سازی شبکه: پس از طراحی و نصب کمان‌ها، نوبت پیاده‌سازی شبکه است. سه نوع شبکه ساده، پیشرفته و دستک‌دار وجود دارد که شما می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید.
  • تعبیه و نصب ناودان: محل قرارگیری ناودان‌ها هنگام نصب، بین کمان‌ها است. هدف اصلی استفاده از آن، جمع‌آوری آب باران و برف است.
  • تعبیه اتصالات سرستون: یکی از مهم‌ترین مراحل نصب گلخانه اسپانیایی، نصب اتصالات سرستون است؛ یعنی اگر این مرحله به درستی انجام نشود، گلخانه‌ای هم وجود نخواهد داشت. این اتصالات باعث می‌شوند که سیستم گلخانه یکپارچه شده و قسمت‌های مختلف به هم متصل شوند.

فونداسیون گلخانه گاتیک اسپانیایی

فونداسیون قسمتی است که ارتباط بین زمین و گلخانه را برقرار می‌کند و سازه بر روی آن قرار می‌گیرد. این بخش وظیفه نگهداری و کنترل گلخانه را برعهده دارد و آن را در برابر نیروهای باد و هر گونه فشار خارجی وارد شده به گلخانه، محافظت می‌کند.

فونداسیون‌های گلخانه‌ای از نظر کارکرد و جنس آن‌ها، به سه دسته عمده تقسیم می‌شوند. فونداسیون‌های فلزی یکی از این دسته‌ها هستند که مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهند و در شرایط مختلفی می‌توانند کارآمد باشند.

فونداسیون چوبی برای گلخانه‌های کوچک کاربرد دارد. این سازه‌ها استحکام بالایی ندارند؛ بنابراین توانایی تحمل سازه‌های سنگین را نخواهند داشت. فونداسیون‌های بتنی از مقاوم‌ترین سازه‌های گلخانه‌ای هستند که کنترل وزن بالایی داشته و در گلخانه‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از معایب این فونداسیون‌ها، عدم حفظ رطوبت مناسب است.

فونداسیون گلخانه گاتیک اسپانیایی

قیمت گلخانه گاتیک اسپانیایی

هزینه طراحی و ساخت گلخانه‌های گاتیک اسپانیایی بر اساس معیارهای مختلفی همچون: مساحت گلخانه، نوع فونداسیون، نوع طراحی، مواد به کار گرفته در ساخت آن و… مشخص می‌شود. یکی دیگر از عوامل مؤثر بر تعیین قیمت احداث گلخانه‌های گاتیک اسپانیایی، دستمزد کارگران و نصابان آن است.

به دلیل سنگین بودن هزینه احداث گلخانه‌های گاتیک، بسیاری از سازندگان برای تأمین بودجه مالی مورد نیاز خود، از تسهیلات بانکی استفاده می‌کنند. برخی از افراد برای کاهش هزینه‌های مربوط به ساخت گلخانه گاتیک اسپانیایی از موادی ارزان و کم کیفیت همچون پلاستیک استفاده می‌کنند که مقاومت و کیفیت خوبی نخواهند داشت.

گلخانه آوین؛ بهترین مشاور شما در راه‌اندازی گلخانه

گلخانه آوین گرین جزو برترین و پیشرفته‌ترین گلخانه‌های ایران است که با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا و مدرن‌ترین امکانات، گام مهمی در زمینه تولید انواع نشا برداشته است. شما می‌توانید جهت اخذ مشاوره در راستای احداث گلخانه با شماره ۰۹۱۸۲۱۱۵۵۲۲ تماس حاصل فرمایید.

سخن پایانی

گلخانه گاتیک اسپانیایی یکی از محبوب‌ترین سازه‌های گلخانه‌ای در کشاورزی مدرن است. استفاده از این گلخانه‌ها تأثیر بسیار مثبتی در رشد مناسب و میوه دهی گیاهان خواهد داشت؛ بنابراین احداث گلخانه‌های گاتیک، می‌تواند یک راهکار هوشمندانه برای پرورش گیاهانی سالم باشد.

ما در این مقاله به معرفی سازه‌های گاتیک پرداختیم و مزایای آن را به طور کامل شرح دادیم؛ همچنین انواع فونداسیون موجود در بازار را معرفی کرده و عوامل مؤثر بر قیمت یک گلخانه های اسپانیایی گاتیک را بیان کردیم تا در صورت احداث این نوع گلخانه از اطلاعات مربوط به آن بهره‌مند شوید.

سؤالات متداول

۱. قیمت احداث گلخانه اسپانیایی گاتیک چقدر است؟

هزینه لازم جهت ساخت یک گلخانه گاتیک، به عوامل مختلفی همچون: مواد به کار گرفته در ساخت گلخانه، مساحت آن، نوع طراحی، نوع فونداسیون و… بستگی دارد.

۲. یکی از بهترین ویژگی های گلخانه گاتیک اسپانیایی چیست؟

ویژگی محکم و مقاوم بودن، مهم‌ترین ویژگی این گلخانه‌ها است.

۳. گلخانه‌های اسپانیایی چند نوع هستند؟

این گلخانه‌ها در دو نوع سیرکولار و گاتیک موجود هستند.

 

سایر مقالات:

گروبگ چیست؟ بررسی 8 مورد از مزایا + معرفی گیاهان مناسب این کشت
همه چیز در مورد فوگ پونیک {ملزومات + 3 مورد از مزایا + معایب}
آموزش کشت آیروپونیک یا هواکشت به 3 روش + مزایای این روش

 

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *