بهترین برنامه تغذیه گوجه فرنگی – بررسی 7 مرحله رشد گوجه‌فرنگی

برنامه تغذیه گوجه فرنگی

چرا به‌کارگیری برنامه تغذیه گوجه فرنگی شما را نسبت به سایر کشاورزها متمایز می‌کند؟ گوجه فرنگی و هر محصول دیگری در مرحله رشد خود، نیازمند فراهم کردن یک سری شرایط و تهیه کودهای مفید است. آگاهی داشتن از این نیازها، شما را به سمت برداشت محصول باکیفیت‌تر هدایت می‌کند.

بیشتر افرادی برنامه تغذیه گوجه‌فرنگی را به کار می‌برند که به رشد و کیفیت محصول خود اهمیت می‌دهند. همچنین افرادی که از این برنامه استفاده می‌کنند، نسبت به کشاورزهای دیگر تمایز دارند. این مقاله شما را نسبت به نیازمندهای خاک و محصول آگاه می‌کند و بهترین برنامه تغذیه گوجه فرنگی را ارائه می‌دهد؛ پس ما را همراهی کنید.

برنامه کامل تغذیه‌ی گوجه فرنگی

هر کشاورز پس از اتمام فصل باغداری به برداشت محصول می‌پردازد؛ اما میزان برداشت اهمیت زیادی دارد. با رعایت یک برنامه غذایی مناسب در هر مرحله از رشد نشا گوجه فرنگی، می‌توانید برداشت خود را به دو یا سه دوره افزایش دهید.

هزینه‌های کلی کشاورزی مانند سم، بذر و کارگر مشابه هستند؛ اما هزینه‌های تغذیه می‌تواند تأثیر چشمگیری بر میزان برداشت داشته باشد. با آگاهی از مراحل رشد گوجه‌فرنگی و نیازهای آن و با داشتن یک برنامه تغذیه گوجه فرنگی مناسب می‌توانید برداشت خود را افزایش دهید و از دیگر کشاورزان متمایز شوید.

نیاز غذایی گوجه فرنگی قبل از کشت

با توجه به برنامه تغذیه گوجه فرنگی، قبل از اقدام به کاشت گوجه‌فرنگی ضروری است که آزمایش خاک انجام دهید تا بتوانید کودهای مورد نیاز را به‌درستی تأمین کنید. کودهایی که معمولاً استفاده می‌شوند شامل اوره، فسفات، پتاسیم و کود مرغی هستند.

با این حال، باید به نیازهای خاص خاک توجه کنید؛ به عنوان مثال، ممکن است زمین شما به پتاسیم نیاز نداشته باشد یا مقدار مصرفی شما مناسب نباشد. در این صورت نه تنها هزینه بالایی صرف کرده‌اید، بلکه ممکن است به جای تقویت خاک باعث مسمومیت آن شده باشید.

 بنابراین شناخت عناصر مورد نیاز خاک، بافت آن و شیوه مناسب زراعت برای گوجه‌فرنگی اهمیت زیادی دارد. حتی اگر نیاز به تغییر بافت خاک برای کشت محصولات مختلف وجود دارد، باید این تغییرات را اعمال کنید.

نیاز غذایی گوجه فرنگی قبل از کشت

نیاز غذایی بذر گوجه در زمان کاشت

برنامه تغذیه گوجه فرنگی شما را از نیازهای خاک مطلع می‌کند. قبل از اینکه اقدام به پاشیدن بذر در زمین کنید، می‌توانید با بذر مال کردن آن‌ها با کودهای محرک مانند اسیدها، جلبک‌ها و هیومیک درصد و سرعت جوانی‌زنی محصول خود را افزایش دهید.

راهنمای اصول آبیاری گوجه فرنگی + معرفی 2 روش رایج آبیاری

کودزنی بعد از استقرار نشا گوجه در زمین

هر چه گیاه شما ریشه‌های قوی‌تر و سریع‌تری داشته باشد، مقاوم‌تر و سالم‌تر است. کودهای سیومیک اسید به تقویت و تحریک ریشه‌زایی در این مرحله بسیار کمک می کند و بیماری های گوجه فرنگی را کاهش می‌دهند.

همچنین به افزایش قدرت نفوذپذیری ریشه در خاک، جذب و انتقال بهتر مواد معدنی، انحلال، اصلاح بافت و کاهش اسیدیته خاک در اطراف ریشه کمک می‌کند. پس توجه داشته باشید که در دوره آبیاری اول، کود هیومیک اسید را به گوجه‌ها دهید.

 

کودزنی بعد از استقرار نشا گوجه در زمین

کوددهی کود حاوی ازت، در مرحله اولیه رشد برگی

در برنامه تغذیه گوجه فرنگی کودهای که حاوی ازت هستند، باعث افزایش سبزینگی گیاه و رشد گیاه می‌شوند. کودهایی که فسفر بالا دارند، سبب ریشه‌زایی بیشتر گیاه شما می‌شوند. همچنین پتاسیم به تقویت گیاه و رشد یکنواخت گیاه شما کمک می‌کند.

تزریق کود حاوی فسفر در مرحله گلدهی گوجه فرنگی

در مرحله گل‌دهی و تشکیل میوه، استفاده از کودهای ریزمغذی و فسفر به همراه آمینو اسیدها بسیار حیاتی است. این کودها به بهبود فرایند گل‌دهی و افزایش تعداد میوه‌ها کمک می‌کنند.

توصیه می‌شود که در این مرحله از کودهای ریزمغذی به‌صورت محلول‌پاشی استفاده کنید؛ زیرا در خاک‌هایی با pH بالای ۶.۵، جذب این عناصر به دشواری صورت می‌گیرد. ترکیب این کودها با آمینو اسیدها می‌تواند جذب را بهبود بخشد. برنامه تغذیه گوجه فرنگی به شما اطلاعات دقیقی درباره نیازهای محصول شما ارائه می‌دهد.

 

تزریق کود حاوی فسفر در مرحله گلدهی گوجه فرنگی

دادن کلسیم به گیاه در مرحله تشکیل میوه

کودهای حاوی کلسیم برای جلوگیری از پوسیدگی و افزایش مقاومت گلگاه توصیه می‌شوند. کلسیم به عنوان یک عنصر کم‌تحرک در گیاه تحت تأثیر تبخیر و تعرق از آوندهای چوبی جذب می‌شود. هنگامی که آب از سطح برگ تبخیر می‌شود، نیروی مکش در ریشه ایجاد می‌شود که موجب می‌شود آب حاوی کلسیم به داخل آوند چوبی منتقل شود.

به دلیل کم‌تحرک بودن کلسیم، مقدار تعرق و تبخیر از سطح میوه معمولاً کمتر است؛ بنابراین میوه تنها مقدار کمی کلسیم دریافت می‌کند که این مسئله می‌تواند منجر به ایجاد سیاهی در ناحیه گلگاه میوه و کاهش کیفیت محصول شما شود.

افزایش رشد میوه گوجه فرنگی با پتاسیم

داشتن برنامه تغذیه گوجه فرنگی محصولات باکیفیت با دوره برداشت بیشتری به شما می‌دهد. برای اینکه میوه شما درشت شود، باید اندازه و تعداد سلول‌ها را افزایش دهید. فندقی یا زمان شروع تشکیل میوه باید کاری کنید که تعداد تقسیمات سلولی گیاه بالا رود.

درمان کمبود پتاس در گوجه فرنگی – معرفی 3 روش + کود مناسب

اگر تعداد سلول‌ها زیاد شود، پتانسیل افزایش درشتی میوه هم شکل می‌گیرد. کلسیم یکی از عناصری است که در تقسیم سلولی نقش دارد؛ همچنین پتاسیم در درشتی میوه نقش مهمی را ایفا می‌کند. افزایش میزان قند به همراه آب باعث افزایش درشتی میوه می‌شود.

یکی از عناصری که باعث انتقال مواد قندی و تجمع آن‌ها در سلول هدف می‌شود، پتاسیم است. همچنین عنصر پتاسیم بر روی رنگ‌آوری گوجه تأثیر می‌گذارد. پس برای رنگ‌پذیری و تجمع قندها در سلول باید ظرفیت جذب پتاسیم را بالا ببرید.

 

افزایش رشد میوه گوجه فرنگی با پتاسیم

اهمیت نیاز کودی گوجه فرنگی در مراحل مختلف

برنامه تغذیه گوجه فرنگی شامل کوددهی متناسب با نیاز خاک می‌شود. نیاز کودی گوجه فرنگی بسته به نوع کشت و رقم محصول متفاوت است. به‌طور‌مثال، بذر گوجه فرنگی گلخانه‌ای به دلیل عملکرد زیاد برای رسیدن به حداکثر عملکرد به کود بیشتری نیاز دارد.

این نیاز به کوددهی در گوجه فرنگی گلخانه‌ای نسبت به گوجه فرنگی فضای باز بیشتر است. همچنین ارقامی که پربار هستند، به کود بیشتری نیاز دارند و عناصر غذایی بیشتری را هم از خاک جذب می‌کنند.

در برنامه کوددهی نشا گوجه فرنگی باید به نیاز کوددهی گوجه‌فرنگی توجه داشته باشید. برای هر تن میوه، حدود ۲ کیلوگرم نیتروژن و نیم کیلوگرم فسفر نیاز است. بیشترین میزان فسفر بعد از کاشت نشا گوجه فرنگی گیلاسی باید برای محصول استفاده شود.

فسفر سبب ریشه‌زایی، تولید گل، افزایش حجم میوه و افزایش سطح ریشه می‌شود. گوجه‌فرنگی به پتاسیم و نیتروژن بالایی نیاز دارد. برای تولید کردن هر تن گوجه فرنگی شما به ۳ تا ۴ کیلوگرم پتاسیم نیاز دارد.

در مرحله گلدهی و تشکیل میوه که بسیار مهم است، جذب پتاسیم افزایش پیدا می‌کند. در این مرحله باید از برنامه ی کامل تغذیه گوجه فرنگی مناسب بهره ببرید. در ابتدای رشد گوجه فرنگی، عناصر غذایی جذب شده توسط گیاه، صرف افزایش اندام هوایی و رشد ریشه می‌شود.

همچنین در زمان تشکل شدن گل، انرژی بوته گوجه فرنگی، صرف تولید میوه می‌شود. در ابتدای فصل رشد، نیاز کودی گوجه از طریق کودهای مرغی به خصوص و کودهای دامی پوسیده قبل از کاشت تأمین می‌شود. داشتن برنامه کوددهی نشا گوجه فرنگی به افزایش رشد محصول شما کمک می‌کند.

آشنایی با مراحل کاشت گوجه فرنگی + 2 روش کاشت

تغذیه کودی گوجه فرنگی با آنالیز خاک

اجرای برنامه تغذیه گوجه فرنگی شما را نسبت به سایر کشاورزها متمایز می‌کند. با مصرف کودهای شیمایی در گوجه، بدون در نظر گرفتن وضعیت خاک شما، هزینه‌های زیادی را صرف محصول خود می‌کنید.

با انجام آنالیز خاک، کودهایی را که خاک شما به آن نیاز دارد، تهیه می‌کنید. کوددهی، نوع کشت، کیفیت آبیاری و شرایط آب‌وهوایی برای گوجه فرنگی و نوع خاک متفاوت است.

به عنوان مثال، در کشت گلخانه‌ای به دلیل برداشت میزان بالای محصول، عناصر غذایی بیشتری از خاک استخراج می‌شود. از این رو لازم است میزان مصرف کود را افزایش دهید. با آگاهی از نوع خاک و نیازهای آن، می‌توانید محصولات بیشتری برداشت کنید.

تغذیه کودی گوجه فرنگی با آنالیز خاک

 

بهترین مشاوره کشت گوجه‌فرنگی با گلخانه آوین

گوجه فرنگی یا هر محصول دیگری برای افزایش رشد صحیح به یک سری شرایط نیاز دارد. بذر گوجه گلخانه‌ای و بذر گوجه فرنگی فضای باز هر کدام نیازمند فراهم آوردن شرایط خاصی برای رشد هستند. شما باید با توجه به ویژگی‌های این دو روش، یک سری نکات را رعایت کنید تا محصولی باکیفیت داشته باشید.

برای هر محصولی شما باید با توجه نیازمندی‌هایی که دارد، اقدام به تهیه کود کنید. کود به رشد محصول شما بسیار کمک می‌کند. با مشاوره کشت گوجه فرنگی به‌صورت اصولی، شما می‌توانید برای محصول خود کودی که مفید است و خاک شما به آن نیاز دارد را تهیه کنید.

مشاوره کشت گوجه فرنگی- تماس با 9182115522 مهندس جلیلی

سخن پایانی

کشاورزانی که به کیفیت محصول خود اهمیت می‌دهند، برای آن برنامه تغذیه‌ای مشخصی تعیین می‌کنند که به رشد باکیفیت محصول کمک می‌کند. به عنوان مثال، با تهیه یک برنامه تغذیه گوجه فرنگی می‌توانید محصولی با رشد عالی از زمین خود برداشت کنید.

با تدوین بهترین برنامه کوددهی گوجه فرنگی، می‌توانید از نیازهای خاک و محصول آگاه شوید و بر اساس عناصر مورد نیاز، اقدام کنید. هر مرحله از رشد گوجه‌فرنگی شرایط خاص خود را دارد که رعایت آن‌ها برای داشتن محصولی قوی ضروری است.

سوالات متداول

۱. آیا برای رشد بهتر گوجه باید برنامه تغذیه گوجه فرنگی داشته باشم؟

برنامه تغذیه در این جهت اهمیت دارد که شما را از نیازهای خاک و محصول مطلع می‌کند. همچنین، به رشد سریع محصول شما نیز کمک می‌کند.

۲. کوددهی را باید چگونه انجام دهم؟

آزمون خاک به شما کمک می‌کند که باتوجه‌به نیازهای خاک اقدام به تهیه کود کنید.

۳. چگونه از نیازها و کمبودهای محصول و خاک مطلق شوم؟

شما باید برای خاک و محصول کودی را تهیه کنید که به آن نیاز دارند. آزمون خاک، می‌تواند به شما در جهت آگاه شدن از این نیازها کمک کند.

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *