بهترین بذر سبزیجات- 3 نوع بذر سبزیجات -زمان مناسب رشد بذر

بهترین بذر سبزیجات

بهترین بذر سبزیجات


بهترین بذر سبزیجات را بشناسید!

آیا قصد کاشت بهترین بذر سبزیجات در باغچه یا منزل خود را دارید؟ سبزیجات از پرمصرف‌ترین مواد غذایی هستند که شما می‌توانید با خرید بذر سبزیجات متنوع و باکیفیت به راحتی آن‌ها را در زمین کشاورزی، باغچه و گلدان‌های مختلف پرورش دهید؛ البته به‌شرط اینکه اصول کشت را رعایت کنید.

اگر می‌خواهید در اولین فرصت برای کاشت بذر سبزیجات اقدام کرده و محصولاتی خوش طعم و عطر برداشت کنید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

ویژگی‌های بهترین بذر سبزیجات

یک بذر خوب و باکیفیت از ویژگی‌های مهمی‌ برخوردار است که می‌توانند در زمینه تشخیص بهترین بذر سبزیجات به شما کمک کنند. از مهم‌ترین ویژگی‌های بذر خوب باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • قوه و قدرت نامیه بذر بسیار اهمیت دارد و شامل درصد بذر‌هایی است که جوانه زده و سبز می‌شوند.
  • بهترین بذر سبزیجات باید از ارقام مناسب و هیبرید بوده و دوره رشد گیاه آن مطابق با آب و هوای زراعی و نظام‌های کشت محل موردنظر باشد.
  • یک بذر خوب باید فاقد هرگونه بیماری و اختلالات ژنتیکی باشد.
  • باید خالص بوده و کیفیت زراعی بالایی داشته باشید.
  • یک بذر مرغوب در هزار دانه آن درشت، هم اندازه و یکنواخت است.
  • لازم است عاری از بذر‌های مضری همچون بذر علف‌های هرز باشد.
  • بهترین بذر سبزیجات بذری است که کاملاً سالم بوده، نشکسته، له نشده و پوست آن کنده نشده باشد.
  • از دیگر ویژگی‌های بذر باکیفیت باید به داشتن مقدار مناسبی رطوبت، عاری از هرگونه حشرات و تازه بودن آن اشاره کنیم.

ویژگی‌های بهترین بذر سبزیجات

انواع بذر سبزیجات

امروزه بهترین بذر سبزیجات را می‌توانید در انواع مختلفی از مراکز تولید بذر سبزیجات خریداری کنید. انواع بذر سبزیجات شامل موارد زیر هستند:

  • بذر هیبرید: رقم هیبرید یا بذر F1 از ترکیب دو والدی که از لحاظ ژنتیکی متفاوت هستند ایجاد می‌شود. این بذر‌ها می‌توانند گیا‌هانی تولید کنند که نسبت به بیماری‌ها مقاوم هستند، میوه‌های درشت‌تری تولید می‌کنند و نحوه برداشت آن‌ها راحت‌تر است. البته ممکن است ویزگی‌های خاصی مانند طعم، بافت، بو در میوه‌های این بذر‌ها وجود نداشته باشد.
  • بذری که توسط انسان تغییری در ژنتیک آن ایجاد نشده است: این بذر‌ها نسبت به نوع هیبریدی طعم و بوی مشخصی دارند. اگرچه این بذر‌ها برخی ویژگی‌های زراعی که بذر‌های هیبریدی دارا هستند را ندارد؛ اما این ویژگی‌ها آن‌قدر هم موردنیاز یک باغبان ساده نیستند.
  • بذر ارگانیک: این بذر‌ها از گیا‌هان والدی تولید می‌شوند که در طول رشدشان از هیچ آفت کشی استفاده نشده و کاملاً طبیعی و ارگانیک پرورش یافته‌اند. این بذر‌ها ممکن است به صورت هیبرید یا طبیعی باشند.

بهترین زمان برای رشد بذر سبزیجات چه فصلی است؟

حال که بهترین بذر سبزیجات را شناخته و می‌خواهید هرچه سریع‌تر برای کشت اقدام کنید، باید بهترین زمان برای رشد سبزیجات را بشناسید. مناسب‌ترین زمان برای رشد این گونه گیا‌هان با توجه به نوع سبزی مختلف است. سبزیجات به دو دسته فصل گرم و سرد تقسیم می‌شوند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد.

بهترین زمان برای رشد بذر سبزیجات چه فصلی است؟

سبزیجات فصل سرد

سبزیجات فصل سرد دارای دانه‌هایی هستند که در خاک نسبتاً سرد جوانه می‌زنند. این سبزیجات معمولاً در بهار و تابستان کاشته می‌شوند. از انواع سبزیجات فصل سرد باید به اسفناج، شلغم، کلم پیچ، نخود فرنگی، تره فرنگی، باقلا، چغندر، هویج، تربچه و غیره اشاره کنیم.

سبزیجات فصل گرم

این نوع سبزیجات در هوای گرم رشد بهتری دارند. بهترین بذر سبزیجات فصل گرم تنها در صورت گرم بودن خاک جوانه می‌زنند. اگر زودتر از موعد این سبزیجات را بکارید، ممکن است بذر در زمین پوسیده شود.

 درواقع دیر رسیدن بهار به دانه‌ها و جوانه‌های گیا‌هان آسیب می‌زند؛ همان‌گونه که اولین یخ‌بندان پاییزی این کار را می‌کند. برخی از انواع سبزیجات فصل گرم عبارت‌اند از:

  • گیا‌هان مقاوم در برابر هوای سرد که حساس به سرما هستند همچون اسفناج نیوزلند، لوبیا سبز، ذرت شیرین، لوبیا خشک و غیره (زمان کاشت ۰ الی ۲ هفته بعد از یخ‌بندان)
  • گیا‌هانی که گرما دوست بوده و بسیار حساس به سرما هستند همچون خربزه، کدو حلوایی، خیار، هندوانه، کدو تابستانه، کدو تنبل و غیره (کاشت ۲ الی ۴ هفته بعد از یخ‌بندان)

سبزیجات فصل گرم

نکات مهم در زمان کاشت بهترین بذر سبزیجات

توجه به برخی نکات منجر می‌شود شما کشت پربارتری را تجربه کرده و محصولات باکیفیتی را برداشت کنید. نکات مهمی‌ که باید در کشت بذر سبزیجات رعایت کنید شامل موارد زیر هستند:

  • حتماً از مکان‌های معتبر بذر‌های مرغوب و سالم خریداری کنید.
  • در زمان مناسب برای کاشت بذر‌ها اقدام کنید.
  • خاک غنی و حاصلخیز برای رشد بذر فراهم کنید.
  • قبل از اقدام به کشت کلیه علف‌های هرز آن منطقه را از بین ببرید؛ زیرا این علف‌ها آب و مواد مغذی گیاه را برای خود مصرف می‌کنند.
  • در فصل بهار و فاصله زمانی کمی‌ قبل از کاشت، کود را به خاک اضافه کنید. آزمایش خاک می‌تواند به شما کمک کنید بفهمید که کدام مواد مغذی در خاک کم است.
  • اگر می‌خواهید در اوایل بهار کشت انجام دهید، باید از نهال‌های جوان در برابر هوای سرد مراقبت کنید.
  • تا هنگام جوانه زدن بذر سعی کنید خاک را مرطوب نگه دارید.
  • ممکن است گیاه شما شاخ و برگ اضافی پیدا کند که برای رشد بهتر لازم است آن‌ها را هرس کنید.

گلخانه آوین؛ بهترین تجربه خرید اینترنتی بذر و نشا

اگر قصد خرید عمده بذر سبزیجات را دارید و می‌خواهید از مشاوران حرفه‌ای برای پرورش بذر سبزیجات و روش‌های استاندارد کشت انواع بذر سبزیجات و صیفی جات کمک بگیرید، متخصصان گلخانه آوین با برخورداری از سال‌ها تجربه و فعالیت در این حوزه در کنار شما خواهند بود.

شما می‌توانید انواع بذر سبزی خوراکی و بذر سبزیجات ارگانیک را از گلخانه آوین خریداری کرده و از خدمات مشاوره تخصصی تیم ما نیز بهره‌مند شوید. همچنین می‌توانید انواع نشا گیا‌هان و کود و سموم مختلف را نیز به مجموعه ما سفارش داده و در کمترین زمان با بهترین کیفیت تحویل بگیرید.

برای اطلاع از قیمت انواع بذر سبزیجات می‌توانید با مشاوران آوین در ارتباط بوده و کلیه سؤالات و ابهامات خود را با متخصصان در میان بگذارید.

سخن پایانی

اگر قصد خرید بذر سبزیجات اصلاح شده و ارگانیک را دارید، لازم است پیش از خرید بهترین بذر سبزیجات ویژگی‌های بذر‌های مرغوب را بشناسید؛ از این رو ما در این مطلب به بررسی هرآنچه لازم است درمورد کشت انواع بذر سبزیجات بدانید پرداختیم.

سؤالات متداول

۱. بهترین خاک برای بذر سبزیجات چیست؟

خاک پرمنگ به عنوان بهترین خاک برای کاشت انواع بذر سبزیجات شناخته شده است.

۲. آیا کاشت بذر سبزیجات سخت است؟

به طور کلی کاشت بذر سبزیجات و برداشت محصول آن شرایط سخت و خاصی ندارد.

۳. بذر هیبرید بهتر است یا بذر استاندارد؟

بذر‌های هیبرید از لحاظ مقاومت و کیفیت محصولات بالاتر از بذر‌های استاندارد هستند.

 

بذر
بذر گوجه فرنگی
 بذر گوجه فرنگی گلخانه ای
 بذر گوجه فرنگی آرسین
بذر گوجه فرنگی ساردین
بذر گوجه فرنگی آمینور
بذر گوجه فرنگی رادین
بذر گوجه فرنگی باربد
بذر گوجه فرنگی رایکا
بذر گوجه فرنگی فرین
بذر گوجه فرنگی ماسیس
بذر گوجه فرنگی فضای باز 
بذر گوجه فرنگی بورجن1219
بذر گوجه فرنگی بیتا
بذر خیار
بذر خیار گلخانه ای
بذر خیار پالیز
بذر خیار سوین
بذر خیار صدف
بذر خیار ثمن
بذر خیار فضای باز
بذر خیار دایا
بذر پیاز
بذر پیاز فضای باز
بذر پیاز ساهی
بذر ملون
بذر ملون سوفیا
بذر هویج
بذر هویج فضای باز
بذر هویج تیدا
بذر سبزیجات
بذر گل کلم

 

سایر مقالات:

بهترین بذر گوجه فرنگی-9 بذر گوجه فرنگی باکیفیت+ مشاوره رایگان
راهنمای خرید بهترین بذر صیفی جات + قیمت 1403
خرید بهترین بذر ملون در گلخانه آوین- معرفی 5 نوع بذر مرغوب 

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *