آموزش کاشت انواع نشا گوجه فرنگی در 3 روش – عکس + نمونه

آموزش کاشت انواع نشا گوجه فرنگی در 3 روش - عکس + نمونه

مشاوره رایگان تولید و خرید نشا

آموزش کاشت انواع نشا گوجه فرنگی

آموزش کاشت انواع نشا گوجه فرنگی، همیشه در اولویت آموزش‌ها برای افراد علاقه‌مند به این موضوعات، قرار داشته است. از آنجایی که گوجه فرنگی از جمله میوه‌هایی است که به روش‌های گوناگون چون سس، رب، تازه‌خوری، خشک‌شده، تزئینی، حتی لواشک مورد استفاده قرار می‌گیرد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

اگر قصد یادگیری آموزش کاشت گوجه فرنگی چه در فضای آزاد و چه در گلخانه را دارید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

آموزش کاشت انواع نشا گوجه فرنگی

 

 

 

ویدیو : کاشت نشا گوجه فرنگی

 

 

 

روش کاشت بذر گوجه فرنگی

مراحل کاشت گوجه فرنگی تقریباً زیاد و از سمتی به روش‌های متفاوت امکان‌پذیر است. به طور کلی آموزش کاشت انواع نشا گوجه فرنگی در دو مکان گلخانه و فضای آزاد انجام می‌شود. اما در این روش‌ها، شرایط به طور کلی متفاوت است و در نتیجه میوه نهایی نیز ویژگی‌های مثل هم ندارند.

  • برای کشت گوجه فرنگی در فضای باز یا زمین، ابتدا باید خاک حاصلخیز، سینی، یک چوب کوچک، کود، ورمی‌ کمپوست و یا هر کمپوست آلی دیگر، آب، ورق پلاستیکی و بذر گوجه فرنگی را آماده کنید.
  • سینی را از خاک پر کنید.
  • سپس با کمک چوب کوچک، سوراخی به عمق یک الی دو سانتی‌متر در هر خانه سینی ایجاد کنید.
  • چند بذر گوجه فرنگی را در سوراخ بریزید و روی آن را با خاک بپوشانید.

مشاوره رایگان تولید و خرید نشا

  • به قدری به خاک‌ها آب بدهید که خاک با آب کاملاً خیس شود.
  • اگر دقت کرده باشید همراه با سینی، برچسبی نیز وجود دارد که به منظور تشخیص این گیاه از دیگر گیاه‌ها به سینی چسبانده می‌شود. یعنی زمانی که این برچسب را با نام گوجه فرنگی روی سینی گوجه فرنگی بچسبانید، دیگر مشکلی از بابت تشخیص گوجه فرنگی نخواهید داشت.
  • در آموزش کاشت انواع نشا گوجه فرنگی ذکر شده که گوجه فرنگی نور را دوست دارد. اما در زمان جوانه‌زنی، نور برای گوجه فرنگی مفید نیست. از این رو باید گیاه را با ورق پلاستیکی بپوشانید. قسمت روشن ورقه را روی خاک و قسمت تیره آن را در معرض دید قرار دهید.

روش کاشت بذر گوجه فرنگی

 

شاید برایتان سؤال ایجاد شود که این ورق چه ربطی به آموزش کاشت انواع نشا گوجه فرنگی دارد؟ این ورق مقدار نوری که به جوانه می‌رسد را تنظیم و درجه حرارت را بررسی می‌کند. پس از تکمیل جوانه‌زنی می‌توانید این ورق را بردارید.

آموزش کاشت انواع نشا گوجه فرنگی در زمین

پس از کاشت بذر، جوانه گوجه فرنگی آماده است و شما دو راه دارید. می‌توانید روش کاشت نشا گوجه فرنگی در زمین را در صورت مناسب‌بودن شرایط پیاده‌سازی کنید، می‌توانید آموزش کاشت انواع گوجه‌ فرنگی را در گلدان پیاده‌سازی و گلدان را در صورت مناسب نبودن شرایط، در گلخانه نگهداری کنید‌.

مشاوره رایگان تولید و خرید نشا

  • اگر قصد دارید جوانه را در زمین بکارید، ابتدا ریشه را به آرامی‌ از سینی جدا کنید‌. برای این کار می‌توانید از یک چوب کوچک استفاده کنید. بدین صورت که چوب را زیر ریشه گذاشته و آرام به سمت بالا فشار دهید.

انجام این عملیات با آرامی ‌و دقت، اهمیت بالایی دارد. چرا که اگر ریشه آسیب ببیند، طبق آموزش کاشت انواع نشا گوجه فرنگی به خوبی رشد نمی‌کند.

  • در زمین حفره‌ای عمیق ایجاد کنید و جوانه را درون آن قرار دهید. حفره، ریشه و ساقه‌های پایین را به طور کامل با خاک پر کنید و اطمینان حاصل کنید که جوانه، صاف درون خاک قرار گرفته است.

(برخی اوقات، جوانه کج درون خاک قرار می‌گیرد و مانند برج پیزا رشد می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که یک طرف گیاه سنگین شود و گیاه به‌مرورزمان به طرف زمین خم شود.)

  • گوجه فرنگی‌های رسیده را از گیاه جدا کنید تا گوجه فرنگی‌های دیگر شانس بیشتری برای رشد داشته باشند. البته توجه داشته باشید که برای چیدن گوجه فرنگی‌ها، حتماً ساقه را با یک دست بگیرید و میوه را با دست دیگر به آرامی‌ جدا کنید.

روش کاشت بذر گوجه فرنگی

 

آموزش کاشت انواع نشا گوجه فرنگی در گلخانه

آموزش کاشت انواع نشا گوجه فرنگی در گلخانه، همانند آموزش کاشت انواع نشا گوجه فرنگی در زمین است. اما چون در این روش، گیاه در گلخانه و نه در زمین نگهداری می‌شود، شرایط کمی ‌متفاوت است.

تا مرحله جوانه‌زنی، برای هر دو روش، مراحل یکسان است، اما پس از آن به جای انتقال جوانه به زمین، جوانه باید به گلدان انتقال یابد.

مشاوره رایگان تولید و خرید نشا

  • برای این کار ابتدا یک گلدان بزرگ انتخاب کنید. گلدان بزرگ باعث می‌شود جوانه‌ها راحت‌تر رشد کنند، ریشه‌ها نیز آسان‌تر رشد کرده و دچار آسیب نشوند. همچنین زهکشی را آسان می‌کند.
  • اگر به گلدان‌ها دقت کرده باشید، می‌بینید که انتهای آن‌ها سوراخ‌های بزرگی‌اند که اگر بدون بسته‌کردنشان، گلدان را از خاک پر کنید، هم خاک و هم آب از آن‌ها خارج می‌شوند؛ بنابراین باید این سوراخ‌ها را با سنگ ببندید.
  • پس از بسته کردن سوراخ‌ها، گلدان را با خاک حاصلخیز به قدری پر کنید که تا لبه آن حداقل یک تا دو اینچ فاصله باشد. دلیل این موضوع در آموزش کاشت انواع نشا گوجه فرنگی، جلوگیری از سرریز شدن خاک ذکر شده است.
  • سپس دقیقاً همانند آموزش کاشت انواع نشا گوجه فرنگی، جوانه را از سینی به گلدان انتقال دهید.
  • در نهایت گلدان را در مکانی مناسب از گلخانه قرار دهید تا گوجه فرنگی‌ها طبق آموزش کاشت انواع نشا گوجه فرنگی به بهترین نحو ممکن شروع به رشد کنند.

آموزش کاشت انواع نشا گوجه فرنگی در گلخانه

 

آموزش کاشت انواع نشا گوجه فرنگی و مراقبت از آن

برخی از افراد فکر می‌کنند مراقبت از گیاه، یعنی آن را در مقابل خورشید قراردادن و آب دادن به آن، برخی افراد حتی همین کار را هم انجام نمی‌دهند و فکر می‌کنند اگر آن را در خاک بکارند، کار تمام است و گیاه خودبه‌خود رشد می‌کند!

در حالی که مراقبت از گیاه، خود پروسه‌ای سخت است و دقت بسیاری را می‌طلبد. در واقع سخت‌تر از مرحله کاشت و برداشت، مرحله رسیدگی به آن است. در آموزش کاشت انواع نشا گوجه فرنگی، مراقبت از گیاه تا زمانی که در سینی نشا قرار دارد قواعد متفاوتی نسبت به مراقبت از جوانه گیاه دارد.

  • زمانی که بذر هنوز در سینی نشا قرار دارد، باید در محدوده دمایی 75 درجه فارنهایت تا 90 درجه فارنهایت نگهداری شود. در صورتی که شرایط وجود نداشت، می‌توان دما را تا 60 درجه فارنهایت نیز کاهش داد.
  • توجه داشته باشید که بذر تا قبل از جوانه‌زنی به خورشید و نور علاقه‌ای ندارد و استفاده از ورق پلاستیکی نیز به همین خاطر است.
  • برای اینکه اولین جوانه رشد کند، حدوداً یک هفته زمان نیاز است. پس از این یک هفته است که می‌توانید سینی را به نقطه‌ای آفتابی منتقل کنید.
  • پس از سه هفته نهال‌ها بالغ می‌شوند و می‌توانید آن را برای پیوندزایی به گلخانه منتقل کنید.
  • مشاوره رایگان تولید و خرید نشا

زمانی که جوانه را در گلدان کاشتید، مراقبت‌ها متفاوت می‌شود:

  • برای مراقبت از گیاه گوجه فرنگی در این دوره، گلدان را همیشه مرطوب نگه دارید. در واقع آب و خورشید دو فاکتور مهمی‌ هستند که گوجه فرنگی به آن علاقه دارد. اما توجه داشته باشید که نور و آب بیش از حد، گیاه را از بین می‌برد. گوجه فرنگی برای رشد روزانه به هشت ساعت نور خورشید نیاز دارد.
  • زمانی که گوجه فرنگی شروع به رشد می‌کند، بهتر است آن را کمی ‌تکان دهید.
  • استفاده از برچسب‌ها به شما کمک می‌کنند که تاریخ کاشت گوجه فرنگی خود را فراموش نکنید.
  • تغییرات دما زمانی که نهال، شکوفه‌های زرد داد، موضوع بسیار مهمی ‌است که باید به آن توجه کنید.
  • آبیاری نیز جزء موضوعاتی است که بسیاری از افراد آن را به شیوه غلط انجام می‌دهند. آن‌ها گلدان را تا لبه پر از آب می‌کنند، این موضوع باعث تورم گوجه فرنگی و پوسیدگی ریشه می‌شود. آبیاری را منظم و متعادل انجام دهید به گونه‌ای که گیاه همیشه مرطوب باشد.
  • استفاده از کود جلبک دریایی می‌تواند گیاه را تقویت کند.
  • توجه داشته باشید که دست‌کاری غیر ماهرانه خود می‌تواند عاملی برای آفت زدن گیاه باشد.
  • گوجه فرنگی‌های ریز با لمس‌کردن، رشد بهتری خواهند داشت.

آموزش کاشت انواع نشا گوجه فرنگی و مراقبت از آن

 

آموزش انتقال نشا گوجه فرنگی به گلدان

در آموزش کاشت انواع نشا گوجه فرنگی، بهتر است به نکات، بسیار دقت کنید. با رعایت این نکات است که می‌توانید آموزش کامل پرورش گوجه فرنگی را انجام دهید.

  • اول از همه باید خاک گلدان را آماده کنید. خاکی بارور، غنی از مواد آلی و حاصلخیز را انتخاب نمایید. خاک لومی ‌شنی تواند یک انتخاب مناسب برای شما باشد‌.
  • پی اچ خاک باید بین 5/5 تا 6/8 باشد. اما پی اچ 6 مناسب‌ترین پی اچ برای یک خاک خوب است. خاک مورد نیاز شما باید سه قسمت باشد‌. دو قسمت را از این خاک بریزید و یک قسمت را کمپوست، آن را ترکیب کنید و خاک شما آماده است.
  • بهترین زمان کاشت گوجه فرنگی و انتقال نشا گوجه فرنگی از سینی نشا به گلدان، زمانی است که برگ‌های سوم و چهارم گیاه روییده‌اند.
  • با استفاده از کارد یا قاشق استریل و تمیز، محتوای سلول را بیرون بکشید.
  • از آنجایی که در هر سلول سینی، چند بذر ریخته‌اید، پس حتماً چند جوانه رشد کرده است. جوانه‌ها را از یکدیگر جدا کرده و به گلدان انتقال دهید. جوانه را به قدری در خاک فرو ببرید که فقط برگچه‌ها بیرون بمانند.مشاوره رایگان تولید و خرید نشا

مراحل قبل از کاشت نشا در خاک

قبل از کاشت بوته گوجه‌ فرنگی در خاک، در واقع قبل از اینکه نشا را از سینی نشا به گلدان یا زمین انتقال دهید، باید اصول و عملیاتی را انجام دهید که رشد نشا، طبیعی و صحیح انجام شود. اولین فاکتور مورد توجه در این مرحله از آموزش کاشت انواع نشا گوجه فرنگی، ضدعفونی قارچی و کنترل علف هرز است.

قبل از اینکه نشا را از سینی در آورده و به خاک منتقل کنید، باید نشاها را حداقل سه روز در محل نگهداری گلدان، نگهداری کنید تا نشا گوجه فرنگی با محیط جدید آداپته شود.

در صورتی که محلول‌پاشی آمینواسید + جلبک دریایی را سه روز قبل از کاشت نشا در زمین اصلی یا گلدان انجام دهید، می‌توانید استرس گیاه را برطرف کنید و از خشک‌شدن آن جلوگیری کنید.

قبل از اینکه نشاها را در زمین بکارید، باید زمین را از نظر آلوده بودن به قارچی خاص، کشت‌های قبل، آنالیز و آزمایش آب‌ و خاک، تراکم و نوع علف‌های هرز غالب زمین بررسی کنید. در صورتی که از نظر این موضوعات زمین دچار مشکل قبلی بوده ابتدا آن را برطرف کرده و سپس اقدام به کاشت نشای جدید کنید.

توجه داشته باشید اگر از مواد بیولوژیک قبل از کاشت اصلی برای نشا استفاده می‌کنید، بعد از کاشت هم از مواد بیولوژیک استفاده کنید. اما اگر از قارچ‌کش‌های شیمیایی و یا مصنوعی استفاده می‌کنید، بعد از کاشت هم از مواد ضدعفونی‌کنندۀ شیمیایی استفاده‌ کنید.

مراحل قبل از کاشت نشا در خاک

 

بهترین نوع نشا گوجه فرنگی را از کجا بخریم؟

انواع نشا گوجه فرنگی، در گلخانه آوین با بهترین کیفیت تولید شده و به فروش می‌رسد. این مجموعه، با دارابودن مشاوران و کارشناسان مجرب در زمینه‌های مختلفی چون کشاورزی و تأسیس گلخانه، محبوبیت بالایی بین مردم برای خود رقم زده است.

همچنین وجود آموزش‌ها چون آموزش کاشت انواع نشا گوجه فرنگی، موجب شده از این مجموعه به عنوان مجموعه‌ای آموزشی نیز یاد شود. مهندسان توانمند و حرفه‌ای این مجموعه در حوزه ساخت اپلیکیشن نیز فعالیت و شما را برای مدیریت آسان راهنمایی می‌کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت آوین گرین مراجعه کنید.

بهترین نوع نشا گوجه فرنگی را از کجا بخریم؟

 

سخن پایانی

آموزش کاشت انواع نشا گوجه فرنگی به روش‌های متفاوتی انجام می‌شود. برای مثال آموزشی که در این صفحه برای شما قرار گرفته است، ممکن است با آموزش یک سایت دیگر کاملاً متفاوت باشد.

اما موضوع مهم این است که شما بتوانید یک آموزش خوب و جامع را دریافت کنید و به آسان‌ترین روش ممکن آن را انجام دهید. سایت آوین گرین، در تمام موضوعات مرتبط با نشا، همراه شما است.

سخن پایانی

 

مشاوره رایگان تولید و خرید نشا

 

 

تمامی محصولات آوین:

انواع نشاء: 
  انواع نشاء گوجه فرنگی :
نشاء گوجه فرنگی 8320
نشاء گوجه فرنگی گیلاسی
✅  انواع نشا گل کلم:
نشا گل کلم زودرس
نشا گل کلم دیررس
✅  انواع نشا کاهو:
نشا کاهو رسمی
نشا کاهو سالادی
نشا کاهو چینی
نشا کاهو فرانسوی قرمز
نشا کاهو فرانسوی سبز
نشا کاهو بیوندا
نشا کاهو باتاویا
نشا کاهو اوکلیف
✅  نشاء هندوانه
✅  نشاء کرفس
✅  نشاء بادمجان
✅  نشاء بامیه
✅  نشاء توت فرنگی
✅  نشاء کیل سبز
✅  نشاء جعفری فر
✅  نشاء سورل قرمز
✅  نشاء سوئیس چارد رنگی و خونی
✅  نشاء فیسالیس
✅  انواع نشاء فلفل:
نشاء فلفل دلمه
نشاء فلفل قلمی تند و شیرین
✅  انواع نشاء کلم پیچ:
نشاء کلم پیچ قرمز
نشاء کلم پیچ سفید

مشاوره رایگان تولید و خرید نشا

 

سایر مقالات:

انواع نشا گوجه فرنگی گلخانه ای
پیوند نشا گوجه فرنگی
بیماری نشا گوجه فرنگی

 

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *