راهنمای اصول آبیاری گوجه فرنگی + معرفی 2 روش رایج آبیاری

در صورت عدم توجه به اصول آبیاری گوجه فرنگی و انجام آن به‌صورت غیراستاندارد، ممکن است با خراب شدن کل محصول سال خود روبرو شوید. انجام آبیاری متناسب با نیاز و نوع شرایط هر زمین زراعی، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید هر کشاورزی در مورد آن تخصص کافی داشته باشد.

اگر شما نیز دوست دارید به این حوزه تخصصی وارد شوید و با اطلاع از اصول و نحوه آبیاری گوجه فرنگی مرغوب‌ترین و خوشمزه‌ترین گوجه‌فرنگی را از زمین خود برداشت کنید؛ پس همراه با ما باشید.

تأثیر آبیاری گوجه ‌فرنگی بر رشد آن

بر اساس مطالعات انجام شده توسط متخصصان علوم کشاورزی در زمینه اصول آبیاری گوجه فرنگی، ثابت شده است که در صورت وجود برنامه آبیاری گوجه‌ فرنگی در هنگام کشت و پرورش، می‌توان شاهد نمایان شدن تأثیرات مثبت فراوانی شد.

برخی از مهم‌ترین فواید آبیاری برنامه‌ریزی ‌شده گیاه گوجه‌فرنگی عبارت‌اند از:

  • افزایش محصول به مقدار 60 الی 81 درصد
  • افزایش قابل توجه کیفیت و مرغوبیت گوجه‌فرنگی
  • بهبود طعم و مزه
  • رسیدن سریع‌تر گوجه‌فرنگی
  • از بین بردن تلفات ناشی از خشکسالی

روش‌‌های آبیاری گوجه ‌فرنگی

یکی از مهم‌ترین اصول آبیاری گوجه فرنگی، نحوه و شیوه انجام این کار خواهد بود. انتخاب بهترین روش به شرایط مختلف ازجمله شرایط اقلیمی و آب‌وهوایی، نیروی کار، اندازه و شکل زمین کشاورزی، مقدار بودجه در دسترس و… بستگی دارد.

امروزه آبیاری گیاه گوجه‌فرنگی به دو روش سنتی و مدرن انجام می‌شود که هر کدام دارای مزایا و معایب خاص خود هستند.

آبیاری گوجه‌فرنگی به روش سنتی

یکی از مهم‌ترین روش‌های سنتی که در کشت گوجه‌فرنگی از آن استفاده می‌شود، روش جوی و پشته است. این روش بیشتر برای زمینه‌های با مساحت کم مناسب خواهد بود.

در روش آبیاری به روش جوی و پشته، ابتدا بر روی زمین کشاورزی جوی‌های کوچکی را با توجه به اصول آبیاری گوجه فرنگی ایجاد می‌کنند که آب را به گیاه می‌رسانند. به محل عبور آب جوی و خاک بالا آمده در دو طرف آن، پشته گفته می‌شود. دوره آبیاری در این روش بین 5 تا 10 روز است.

ازجمله معایب عمده استفاده از این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ناکارآمد بودن در تأمین نیاز آبی گوجه ‌فرنگی در هکتار به مساحت زیاد
  • امکان وقوع آب‌گرفتگی
  • شسته شدن مواد معدنی و کودهای موجود در خاک
  • هدر رفتن و مصرف بیش از حد مقدار آب

آبیاری گوجه‌فرنگی به روش مدرن

امروزه به دلیل دغدغه کمبود منابع آبی و کاهش هزینه‌های آبیاری، روش‌های نوین و جدیدی همگام با اصول آبیاری گوجه فرنگی ایجاد شده است. استفاده از این روش‌ها، مزایای زیادی ازجمله افزایش کیفیت محصول و صرفه‌جویی در میزان مصرف آب گوجه ‌فرنگی را به دنبال خواهد داشت.

آبیاری قطره‌ای گوجه‌فرنگی

یکی از مؤثرترین و کارآمدترین روش‌های آبیاری بوته‌های گوجه‌فرنگی، روش آبیاری قطره‌ای است. در این روش، هدر رفت آب به حداقل مقدار ممکن می‌رسد و آب به طور مستقیم به ریشه‌های گیاه می‌رود.

برخی از مزایای استفاده از آبیاری گوجه‌فرنگی به روش قطره‌ای عبارت‌اند از:

آبیاری بارانی گوجه‌فرنگی

در رابطه با اصول آبیاری گوجه فرنگی با روش‌های مختلف، باید گفت که روش بارانی که از روش‌های مدرن به شمار می‌رود، نسبت به روش پشته‌ای کارآمدتر عمل می‌کند. در این روش، آب از طریق شبکه‌ای از آبپاش‌ها و لوله‌ها، از طریق آبیاری مرکزی توزیع می‌شود که این امر موجب توزیع یکنواخت آب در سراسر مزرعه خواهد شد.

به طور معمول دوره آبیاری گوجه‌فرنگی در روش بارانی، حدود 10 الی 14 روز است که می‌توان با استفاده هم‌زمان از کودهای بهبود دهنده به همراه آن، باعث افزایش بهره وری گیاه گوجه‌فرنگی شد.

برخی از معایب استفاده از روش آبیاری بارانی گوجه‌فرنگی عبارت‌اند از:

  • دقت پایین آبپاش‌ها و رساندن رطوبت به شاخ و برگ گیاه
  • ایجاد بیماری‌های قارچی و لکه‌های خاکستری بر روی گیاه به دلیل رطوبت
  • آبیاری کل مزرعه بدون توجه به ردیف‌های گیاه

مدت زمان آبیاری گوجه ‌فرنگی

یکی دیگر از اصول آبیاری گوجه فرنگی، مدت زمان انجام آن خواهد بود. این زمان بسته به شرایط مختلف، متفاوت خواهد بود. برای آبیاری نشا گوجه ‌فرنگی در روش قطره‌ای، معمولاً 30 الی 60 دقیقه آبیاری به ازای هر نوبت کافی خواهد بود. این زمان می‌تواند با توجه به نیاز گیاه و نوع قطره چکان‌ها، افزایش یا کاهش یابد.

اگر از روش آبیاری بارانی برای بذر گوجه ‌فرنگی خود استفاده می‌کنید، بهتر است این کار را به مدت 20 الی 60 دقیقه در هر نوبت انجام دهید؛ همچنین در روش غرقابی، این زمان ممکن است از 20 دقیقه تا 1 ساعت طول بکشد.

انجام آبیاری در روش آبیاری بارانی در هر نوبت تا حدی انجام می‌شود که مطمئن شد آب به خوبی به عمق ریشه‌ها نفوذ کرده است؛ اما نباید خاک اشباع و ریشه‌ها خفه شود.

لازم به ذکر است که اصول آبیاری گوجه فرنگی در هر روش، متفاوت بوده و عواملی مثل: نوع خاک، نیاز گیاه، شرایط آب و هوایی و… به طور دقیق مشخص می‌کنند که زمان آبیاری گیاه باید چقدر باید باشد.

نکات مهم در رابطه با آبیاری گوجه ‌فرنگی

هنگام انتخاب گیاه گوجه‌فرنگی برای کاشت، باید به نکات مربوط به آن نیز دقت کافی داشته باشید تا در روند رشد و میوه دهی آن اختلالی ایجاد نکنید.

نکات مهم اصول آبیاری گوجه فرنگی که باید در هنگام پرورش گوجه‌فرنگی از آن اطلاع داشته باشید، به شرح زیر هستند:

  • دمای آبی که برای آبیاری استفاده می‌کنید، باید نه خیلی گرم و نه خیلی سرد باشد. بهتر است دمای آب با دمای هوا یکسان باشد تا باعث ایجاد دوگانگی دمایی در بذر گوجه‌فرنگی نشود.
  • بهتر است که آبیاری گوجه‌فرنگی را در ساعات صبح انجام داد که هوا خنک‌تر است تا به گیاه صدمه‌ای نرسد. با این حال، به گفته متخصصان بهتر است که آبیاری نشا گوجه ‌فرنگی گیلاسی و نشا گوجه ‌فرنگی 8320 را در عصر انجام داد.
  • به طور معمول به ازای رشد هر عدد گوجه‌فرنگی، به 5 تا 10 لیتر آب و مایعات نیاز است؛ به همین دلیل بهتر است که برای جلوگیری از تبخیر آب، خاک را مالچ کنید که در صورت انجام این کار می‌توان نیاز به آبیاری گوجه‌فرنگی را کاهش داد.

عواقب آبیاری بیش از حد گوجه ‌فرنگی

یکی از مهم‌ترین اصول آبیاری گوجه فرنگی، تعیین میزان آب مناسب برای گیاه است که تشخیص آن برای هر کشاورز یک هنر است. نحوه آبیاری نشا گوجه ‌فرنگی باید طبق نیازهای گیاه و با دقت کافی انجام شود؛ در غیر این صورت می‌تواند موجب ایجاد خسارت و آسیب به گیاه شود.

برخی از آثار زیان بار آبیاری بیش از حد گوجه‌فرنگی عبارت‌اند از:

  • پوسیدگی ریشه‌های بوته گوجه‌فرنگی
  • رشد بیماری‌ها و قارچ بر روی گوجه‌فرنگی
  • افزایش حساسیت به عوامل و تنش‌های محیطی
  • ترک خوردن گوجه‌فرنگی
  • ریزش میوه و گل
  • کاهش تهویه خاک
  • کاهش طعم، مزه و کیفیت

گلخانه آوین؛ بهترین مشاور شما در زمینه کشت نشا

بدون شک آشنایی با اصول آبیاری گوجه فرنگی و سایر گیاهان گلخانه‌ای، اولین و مهم‌ترین موردی است که پس از کشت نشا هر محصول باید در مورد آن بدانید. گلخانه آوین‌گرین، مشکل شما در این زمینه را حل می‌کند و در زمینه مشاوره کشت گوجه ‌فرنگی و احداث گلخانه همواره همراه شما خواهد بود.

در صورتی که به مشاوره در زمینه محصولات گلخانه‌ای و کشت نشا نیاز داشتید، می‌توانید از طریق شماره‌های تماس و پل‌های ارتباطی ایجاد شده، با مشاوران مجرب ما تماس حاصل فرمایید تا شما را راهنمایی کنند.

سخن پایانی

توجه به اصول آبیاری گوجه فرنگی از آن دسته مواردی است که نقش مستقیمی در کمیت و کیفیت محصولات آن دارد. شما با رعایت این اصول می‌توانید با کمترین هزینه ممکن و مصرف کمترین مقدار آب، به بیشترین و بهترین کیفیت محصول برسید.

ما در این مقاله تمامی اصول و نکاتی که لازم است در هنگام کاشت گوجه‌فرنگی آن را رعایت کنید را به طور کامل شرح دادیم تا در صورت علاقه به پرورش انواع بذر گوجه‌فرنگی، اطلاعات لازم در این زمینه کسب کنید.

سؤالات متداول

  1. بهترین زمان برای انجام آبیاری گوجه‌فرنگی چه زمانی است؟

اوایل صبح که هوا خنک‌تر است، بهترین زمان برای انجام این کار خواهد بود.

  1. معایب روش آبیاری بارانی چیست؟

در روش آبیاری بارانی ممکن است به دلیل وجود رطوبت بر روی گیاه، لکه‌های قهوه‌ای یا بیماری‌های قارچی ایجاد شود.

  1. مدت زمان آب دادن به گیاه چقدر است؟

مدت زمان آبیاری به عوامل مختلفی مثل نوع خاک، نیاز گیاه، اقلیم آب‌وهوایی و… وابسته است.

 

سایر مقالات:

صفر تا 100 گلخانه گاتیک اسپانیایی و راه‌اندازی|مزایا و معایب
راهنمای ساخت و اجرای گلخانه شیشه‌ ای + 5 مزیت و کاربرد آن
درمان کمبود پتاس در گوجه فرنگی – معرفی 3 روش + کود مناسب

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *