روش های آبیاری سنتی یا مدرن؟ معرفی 5 روش آبیاری سنتی تا نوین

روش های آبیاری نوین را بشناسید!

آیا گیاهان گلخانه شما نیاز به آبیاری دارند؛ اما با روش های آبیاری آشنایی ندارید و به ‌دنبال یک روش مناسب هستید؟ آبیاری گیاهان فرایندی است که میزان آب موردنیاز گیاه را در فواصل زمانی تعیین شده به گیاه می‌رساند و با رشد گیاه رابطه مستقیم دارد.

درصورتی‌که آبیاری به شیوه صحیح، به‌ موقع و کنترل‌شده انجام شود به رشد محصولات و گیاهان کشاورزی و گلخانه‌ای کمک می‌کند. بهتر است با روش های آبیاری آشنا شوید تا علم اجرای صحیح آن را داشته باشید؛ پس با ما همراه شوید.

روش‌های ابتکاری آبیاری نوین

امروزه با افزایش در روند کشت محصولات موردنیاز و کمبود آب برای رشد گیاهان لزوم انتخاب یکی از روش های آبیاری در مناطق کم آب برای کشاورزان بسیار اهمیت دارد. کاهش ذخایر آب دلیل آسیب رسیدن به محصولات و حتی عدم کشت در برخی مناطق با شرایط آب‌وهوای گرم و خشک شده است.

فناوری جدید با استفاده از روش‌های ابتکاری مانند سنجش میزان رطوبت خاک از طریق هواپیماهای بدون سرنشین، سنجش میزان تبخیر و تعریق گیاهان توسط کاوشگری و مانیتوری و راه‌اندازی ایستگاه‌های هواشناسی که بادها و بارندگی را کنترل می‌کنند توانسته روش‌هایی را برای آبیاری نوین و مبتکرانه ارائه دهد.

در سیستم‌های جدید آبیاری مکان دقیق، میزان و نوع آب را به‌درستی بررسی می‌کنند تا به کاهش مصرف آب و زحمت کشاورزان کمک کنند. تبدیل سیستم آبیاری پرفشار به کم‌فشار از دیگر اهداف مهندسین در ارائه طرح‌های جدید برای آبیاری نوین است.

روش‌های نوین آبیاری باغات

زمین‌های کشاورزی، باغ‌ها، گلخانه‌ها و گل‌وگیاه ویلا‌ها نمونه‌های قرارگیری گیاهان در مناطق مختلف هستند که شیوه آبیاری برای هر موقعیت متفاوت است. موقعیت کاشت و نگهداری گیاهان، هموار یا ناهمواری سطح زمین و حتی نوع گیاه برای انتخاب بهترین روش آبیاری نقش تعیین‌کننده را دارد.

روش‌های قدیمی و مدرن دو نوع مختلف برای آبیاری زمین‌های کشاورزی هستند که به عواملی مانند آب‌وهوا و نوع خاک بستگی دارند. با بیان اصلی‌ترین روش‌ها برای آبیاری زمین‌های کشاورزی آشنا شوید.

آبیاری سطحی

اولین نوع آبیاری که توسط بشر برای زمین‌های کشاورزی ابداع شده آبیاری سطحی است که از نمونه روش های آبیاری زمین‌های کشاورزی یا سنتی محسوب می‌شود.

در این روش بستر کشت را به‌گونه‌ای موازی یا پلکانی درجه‌بندی می‌کنند تا به‌تدریج آب از منبع در کل منطقه حرکت کند. با شیارهای ایجاد شده در زمین آب به‌راحتی میان ریشه‌ها عبور می‌کند.

گیاهان و خاک مقدار معینی آب را جذب می‌کنند و با غرق‌شدن کل زمین در روش آبیاری سطحی  با اشباع شدن گیاه و خاک مقدار آب باقی‌مانده با تبخیر و رواناب هدر می‌رود که می‌توان گفت از مهمترین معایب این روش آبیاری است.

 

سایر خدمات:

مشاوره گلخانه
مشاوره کشاورزی
مشاوره ساخت گلخانه
مشاوره کشت گلخانه
مشاوره کشت گوجه فرنگی

آبیاری قطره‌ای

آبیاری قطره‌ای به‌گونه‌ای انجام می‌شود که لوله‌های پلاستیکی را در کنار محصول قرار داده و این لوله‌ها سوراخ‌هایی دارند و قطره قطره آب را برای گیاه تراوش می‌کنند. این روش یکی از پرکاربردترین و کارآمدترین نوع از روش های آبیاری محسوب می‌شود و سبب کاهش هدررفتن آب در کشاورزی است.

به‌منظور کاهش در مصرف آب در این روش از یک پمپ کم‌فشار برای حرکت آب در لوله‌ها استفاده می‌شود. سیستم‌های نصب شده در طرح آبیاری قطره‌ای چنان اصولی و استاندارد اجرا می‌شود که 10 تا 15 سال نیاز به تعویض و تعمیر ندارند.

مواردی نظیر سختی آب، آلودگی‌ها، ذرات کوچک و خوردگی بر راندمان کار این سیستم مدرن در درازمدت اثرات منفی می‌گذارد. کشاورزان دارای زمین‌های با خاک غنی حاوی آهن از این روش نمی‌توانند استفاده کنند؛ زیرا قطره‌چکان‌ها در مدت‌زمان کمی دچار گرفتگی می‌شوند.

آبیاری بارانی

روش دیگری از آبیاری که تقلیدی از پدیده باران است آبیاری بارانی نامیده می‌شود. در این روش از آبیاری مزارع مکانی در مرکز زمین کشاورزی لوله‌های آب را متمرکز می‌کنند و به‌واسطه آبپاش‌های به‌کاررفته در لوله‌ها آب را به صورتی شبه باران در فضای زمین منتشر می‌کنند.

روش آبیاری بارانی را می‌توان از جمله شیوه‌های پرکاربرد و کارآمد در میان مزرعه‌داران در نظر گرفت؛ زیرا این روش آبیاری را به‌راحتی برای زمین‌های ناهموار اجرا می‌شود. از دیگر مزایای این روش که آن را میان کشاورزان محبوب کرده این است که بدون توجه به‌اندازه زمین بیشترین سطح را در پوشش خود قرار می‌دهد.

آبیاری سنترپیوت

آبیاری سنترپیوت، مکانیزه یا آبیاری محوری در واقع از نظر فنی جزو روش های آبیاری بارانی محسوب می‌شود و در میان کشاورزان از محبوبیت بالایی برخوردار است. از ویژگی منحصربه‌فرد این روش استفاده آن برای محصولاتی نظیر سیب‌زمینی، سویا، ذرت، غلات ریز و محصولات علوفه‌ای مثل یونجه است.

در آبیاری سنترپیوت، لوله‌های آب را در یک محور دایره‌ای بر روی زمین کشاورزی نصب می‌کنند و لوله‌های جانبی در همه سازه‌های زمینی معلق هستند. آبپاش بر امتداد و انتهای سرهای لوله آویزان شده است.‌ آبیاری سنترپیوت قابل‌قیاس با آبیاری به شیوه قطره‌ای است.

نصب سازه‌های سنترپیوت یک تا دو روز زمان می‌برد و برای زمین‌های با مساحت بالا هزینه زیادی ندارد و بیشترین کاربرد را در زمین‌های با خاک شنی دارد؛ اما برای اجرا در دیگر زمین‌های کشاورزی هم مانعی ندارد. از این روش برای اعمال کود و مواد شیمیایی برای گیاهان هم استفاده می‌شود.

آبیاری فرعی

در آبیاری فرعی لوله‌ها، گودال‌ها و گاهی نوار آبیاری قطره‌ای را در زمان کاشت زیر خاک دفن کرده تا آب را به محصولات زیر سطح خاک برسانند. اعمال آبیاری فرعی از نمونه روش های آبیاری که در میان کشاورزان رایج نیست؛ اما امروزه به دلیل این‌که به مصرف بهینه آب کمک شایانی کرده رو به رواج پیش می‌رود.

روش آبیاری سنتی بهتر است یا مدرن؟

آبیاری به روش‌های سنتی و قدیمی بسیار سخت، زمان‌بر و نیازمند نیروی کار فراوان است. از دیگر معایب به‌کارگیری از روش‌های قدیم آبیاری استفاده بیش از اندازه از آب است که در بسیاری از کشورها به دلیل کمبود آب بازده هر ساله محصولات کاهش پیدا می‌کند.

نمی‌توان گفت که روش های آبیاری باغ قدیمی و استراتژی آن‌ها کاملاً کهنه و ازکارافتاده است و با نام آبیاری کشاورزی ارگانیک همچنان به جوانه‌زنی مناسب بذر، بازدهی مناسب محصول و توسعه محصولات کشاورزی کمک شایانی می‌کند.

بیشتر روش‌های مدرن آبیاری الهام گرفته از روش‌های سنتی هستند با این تفاوت که معایب آن اصلاح شده و روزبه‌روز بر محبوبیت آن‌ها میان کشاورزان اضافه می‌شود. در روش مدرن آب به‌صورت بهینه مورداستفاده قرار می‌گیرد و برای اجرای عمل آبیاری از نیروی کار کمتری استفاده می‌شود.

مشاوره تخصصی آبیاری و کشت محصولات با آوین

امروزه برای رشد بهتر، برداشت به‌موقع، کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در آب برای محصولات گلخانه، باغ، ویلا و زمین کشاورزی ابتکارات نوآورانه‌ای را راه‌اندازی می‌کنند. گرفتن مشاوره تخصصی در زمینه انواع فعالیت‌های کشاورزی اعم از تهیه انواع بذر و نشا باکیفیت و سلامت را برعهده گلخانه آوین قرار دهید.

تیم تخصصی و باتجربه در تمامی مراحل کاشت انواع بذر و نشا همراه شما خواهد بود تا کاشتی پربار و محصولی سودآور را داشته باشید. بی شک همه مزرعه‌داران، باغداران و کشاورزان برای ارتقای سطح فعالیت خود به‌ دنبال روش های آبیاری نوین هستند تا حافظ سرمایه خود باشند.

سخن پایانی

در اقلیم‌های آب‌وهوایی مختلف وجود آب عامل اصلی رونق کشاورزی و رشد گیاهان محسوب می‌شود. در مناطقی که بارندگی کمتری وجود دارد و یا خشکسالی به طور منظم در آن مناطق رخ می‌دهد، مردم به فکر توسعه و پیشرفت روش های آبیاری هستند تا مانع ازبین‌رفتن پوشش گیاهی شوند.

سؤالات متداول

  1. بهترین روش های آبیاری مدرن کدام‌اند؟

آبیاری سطحی، بارانی، قطره‌ای و زیر سطحی

  1. روش‌ سنتی برای آبیاری بهتر است یا مدرن؟

روش‌های مدرن به دلیل اینکه مانع هدر رفتن آب می‌شوند، بهتر هستند.

  1. کدام یک از روش‌ها برای آبیاری بیشتر استفاده می‌شود؟

روش آبیاری قطره‌ای هم برای اجرای طرح کم‌هزینه است و مانع از تبخیر و روان ‌شدن آب می‌شود.

سایر مقالات:

4 مزیت و نقش کود های دامی در رشد گیاه – مشاوره تخصصی
معرفی 4 مورد از انواع سازه های گلخانه ای + 3 مزیت گلخانه دست دوم
آشنایی با 4 نوع گلخانه + مشاوره تخصصی تأسیس گلخانه و کشت 

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *