بیماری برگ گوجه فرنگی – 10 بیماری برگ گوجه و راه درمان آن


مشاوره رایگان تولید و خرید نشا

 

انواع بیماری برگ گوجه فرنگی و راه درمان آن

بیماری برگ گوجه فرنگی یکی از عوامل مهم در نابودی آن است. بیشتر کشاورزانی که کاشت گوجه فرنگی انجام می‌دهند، از محصول آن ناامید می‌شوند‌. چرا که یا گیاه رشد نمی‌کند یا میوه نمی‌دهد یا دچار انواع بیماری‌ها شده و ضعیف می‌شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا با بیماری برگ گوجه فرنگی آشنا شوید.

انواع بیماری برگ گوجه فرنگی و راه درمان آن

 

ویدیو : بیماری برگ گوجه فرنگی

 

 

انواع بیماری برگ گوجه

برای اینکه بتوانید یک گوجه فرنگی سالم بکارید، نیاز دارید که اطلاعاتتان را بالا ببرید. یکی از این اطلاعات، بیماری برگ گوجه فرنگی و نحوه شناخت و درمان است. در صورتی که با بیماری‌ها آشنایی کامل داشته باشید به راحتی می‌توانید یک گوجه فرنگی سالم بکارید. در ادامه به معرفی این بیماری‌ها و علادم  آن‌ها می‌پردازیم.

انواع بیماری برگ گوجه

 

 

پژمردگی فوزاریوم (Fusarium Wilt)

منشأ پژمردگی فوزاریوم (Fusarium Wilt)، قارچ فوزاریوم اکسیسپریوم اف. اس پی. لیکوپرسیسی (Fusarium oxysporum f.sp. lycopersici) است. این بیماری برگ گوجه فرنگی در تمام گونه‌های گوجه فرنگی قابل مشاهده است و حتی می‌تواند گونه‌های مقاوم را درگیر کند.

این قارچ از داخل خاک به وجود آمده و از راه ریشه به گیاه نفوذ می‌کند. پس از اینکه قارچ به درون گیاه نفوذ کرد، آوند‌های چوبی را مسدود می‌کند. یعنی نمی‌گذارد آب و مواد مغذی به بالای ساقه، برگ‌ها و شاخه‌ها برود. آوند چوبی آب و مواد مغذی را در سراسر گیاه جابه‌جا می‌کند.

شاید این قارچ گیاه را از بین نبرد، اما محصول خوبی برایتان نخواهد داشت. توسط این قارچ، برگ گیاه گوجه فرنگی آلوده، زرد و پژمرده می‌شود. بسیاری از کشاورزان این بیماری را با کم آبی اشتباه می‌گیرند. این اشتباه بسیار پرهزینه تمام می‌شود. چرا که اگر گیاه مبتلا به بیماری را از باغ خارج نکنید، سایر گیاه‌ها هم از بین می‌روند.

برای تشخیص این بیماری می‌توانید ساقه را در جایی نزدیک به ریشه ببرید. اگر گیاه مبتلا به فوزاریوم (Fusarium Wilt) شده باشد، قسمت داخلی گیاه قهوه‌ای رنگ می‌شوذ

مشاوره رایگان تولید و خرید نشا

 

پژمردگی ورتیسیلیوم (Verticillium Wilt)

قارچ ‌موجود در خاکی به نام ورتیسیلیوم داهلیه (Verticillium dahliae)، پژمردگی ورتیسیلیوم (Verticillium Wilt) را به وجود می‌آورد. پژمردگی ورتیسیلیوم، گونه‌های گیاهی بسیاری را دچار می‌کند.

این بیماری برگ گوجه فرنگی درمانی ندارد، از این رو اقدامات پیشگیرانه اهمیت زیادی دارند. از آنجایی که این پژمردگی شباهت زیادی به پژمردگی فوزاریوم (Fusarium Wilt)، پژمردگی باکتریایی، پوسیدگی ریشه، تشنگی یا رطوبت بیش‌ از حد خاک دارد، تشخیص آن کار آسانی نیست و صرفاً با تست آزمایشگاهی می‌توان متوجه آن شد.

علائم این بیماری برگ گوجه فرنگی در آب‌وهوای گرم و خشک آغاز می‌شود. به گونه‌ای که حاشیه برگ‌ها قهوه‌ای شده (مثل اینکه سوخته‌اند) و کوچک‌تر از اندازه معمولی هستند. برگ‌های گوجه فرنگی در این بیماری روی بعضی از شاخه‌های بزرگ در روی تاج یا در کل اطراف گیاه پژمرده می‌شوند.

علائم این پژمردگی همیشه ثابت نیست‌. یعنی در برخی از گوجه فرنگی‌ها علائم تا یک سال هم بروز داده نمی‌شوند. اما برخی دیگر از گوجه فرنگی‌ها علائم را سریعاً نشان می‌دهند.

برای تشخیص وجود این پژمردگی، پوست شاخه دارای برگ‌های پژمرده را بخراشید. اگر بافت درون شاخه قهوه‌ای رنگ شده باشد، می‌تواند نشان از این باشد که گیاه دچار پژمردگی ورتیسیلیوم (Verticillium Wilt) شده است.

البته اولین علامت این بیماری در گوجه فرنگی زردی و پژمردگی برگ‌های پایینی است. به گونه‌ای که بافت قهوه‌ای کوچک مرده‌ای روی برگ ایجاد می‌شود که مناطق بزرگ زرد رنگ، آن را احاطه کرده‌اند. توجه داشته باشید که امکان دارد این علائم تنها یک طرف برگ ظاهر شوند.

پژمردگی ورتیسیلیوم (Verticillium Wilt)

 

 

بیماری‌های لکه‌ برگی

لکه برگی، یکی از انواع بیماری برگ گوجه فرنگی است که در بسیاری از گوجه فرنگی‌ها دیده می‌شود. این لکه‌ها دلایل زیادی دارند، اما اغلب آن‌ها ماهیت قارچی دارند و بر اثر قارچ‌های مضر ایجاد می‌شوند.   لکه‌ها از رنگ سیاه، قهوه‌ای، قرمز، نارنجی، زرد تا سفید متغیر هستند و اندازه و اشکال متفاوت دارند. شکل لکه‌ها ممکن است زاویه‌دار یا دایره‌ای باشد.

در ابتدا لکه‌های کوچک قهوه‌ای تیره در برگ ایجاد می‌شود که با دایره‌ای زرد رنگ احاطه شده‌اند. با گسترش این لکه‌ها و ادغام آن‌ها با یکدیگر تمام برگ سیاه، خشک و پژمرده شده و از بین می‌رود. در ادامه دو نوع از بیماری‌های لکه‌ برگی را در برگ گوجه فرنگی مطالعه می‌کنید.

بیماری‌های لکه‌ برگی

 

 

لکه برگی سپتوریا یا آفت سپتوریا (Septoria Blight)

یکی از آفات برگ گوجه فرنگی، آفت سپتوریا است که با نام بلاچ سپتوریایی نیز شناخته می‌شود. این آفت در واقع از قارچی به نام Septoria lycopersici شروع شده و لکه‌های قهوه‌ای کوچک و یا سوراخ‌هایی در برگ گیاه ایجاد می‌کند. کشاورزان این بیماری را با آسیب‌های حشره‌ای اشتباه می‌گیرند.

این بیماری همانند بیماری پژمردگی فوزاریوم (Fusarium Wilt) واگیردار نیست. یعنی سایر گیاهان را به بیماری مبتلا نمی‌کند. از این رو نیاز به حذف آن از باغ نخواهد بود. تنها راه انتقال قارچ به سایر گیاه‌ها، از طریق آب است.

مشاوره رایگان تولید و خرید نشا

پس آبیاری را زمانی انجام دهید که باد نمی‌وزد و یا وزش باد ضعیف است. همچنین هنگام کاشت، فاصله را رعایت کنید. تأثیر این قارچ بر گیاه به طور غیر مستقیم است. یعنی قارچ، آرام‌آرام برگ گیاه را می‌خورد، برگ‌ها می‌میرند و سقوط می‌کنند.

از آنجایی که دیگر برگی برای حفاظت گیاه وجود ندارد، گیاه مقاومت خود را در برابر نور خورشید از دست می‌دهد و ممکن است میوه‌هایی آفتاب سوخته داشته باشد.

لکه برگی سپتوریا یا آفت سپتوریا (Septoria Blight)

 

 

لکه برگی ونتوریا یا آفت ونتوریا (Ventoria Blight)

ونتوریا یکی از انواع بیماری برگ گوجه فرنگی است. در واقع این بیماری زیر مجموعه بیماری لکه‌ برگی محسوب می‌شود. این قارچ در ابتدای بهار لکه‌های قهوه‌ای و سیاه روی برگ‌ها ظاهر می‌کند.

شاخه این برگ‌ها آلوده، سیاه و ضعیف شده و در هم می‌پیچند. پیچیدگی ساقه‌ها خود معضلی جداگانه است که رشد را متوقف می‌کند. با عدم رویش، ارتفاع کاهش می‌یابد، شکل ساقه‌ها تغییر می‌کند و در معرض حملات سایر ارگانیسم‌ها قرار می‌گیرد.

مشاوره رایگان تولید و خرید نشا

بوتریتیس سینرا یا کپک خاکستری (Gray mould یا Gray rot)

بوتریتیس سینرا یا کپک خاکستری یک قارچ نکروتروفیک است. این قارچ برای اینکه مواد مغذی مورد نیاز خود را تأمین کند، میزبان را مورد هدف قرار می‌دهد. زمانی که قارچ رشد می‌کند، سلول‌های بافتی میزبان می‌میرند و آن قسمت تیره و نرم می‌شود.

سپس لایه‌ای از کپک خاکستری کرک‌دار روی گوجه فرنگی را می‌پوشاند که می‌تواند سلول‌های زنده را هم تحت تأثیر قرار دهد. همه شما کپک خاکستری را دیده‌اید. زمانی که گوجه فرنگی را به مدت طولانی در یخچال نگهداری می‌کنید، با لایه‌ای از کپک خاکستری به روی آن مواجه می‌شوید که همان بیماری برگ گوجه فرنگی کپک خاکستری است.

این بیماری بیشتر در محصولات غیر گلخانه‌ای مشاهده شده که در معرض باران و رطوبت بوده‌اند‌. کپک خاکستری ارتعاشاتی را به انبوه خارهای گیاه می‌فرستد، گوجه فرنگی‌ها را تجزیه می‌کند و مواد مغذی آن‌ها را به خاک بر می‌گرداند. کپک خاکستری در رطوبت بالا ایجاد می‌شود و معمولاً در تابستان‌های مرطوب و پاییز گیاه را درگیر می‌کند.

مشاوره رایگان تولید و خرید نشا

زردشدن برگ‌های گوجه فرنگی

زردشدن برگ‌ها یکی از انواع بیماری برگ گوجه فرنگی است. شاید وقتی نام این بیماری را شنیدید، فکرتان به سمت برگ‌های زرد رفت. اما جالب است بدانید که برگ، خود بخش‌های مختلفی دارد. زردشدن هر بخش از برگ، دلیل و درمان مخصوص به خود را دارد. در ادامه با دلایل زردشدن برگ‌ها آشنا می‌شوید.

  • کمبود نور
  • ویروس، قارچ یا باکتری
  • برهم‌خوردن تعادل نیتروژن، مواد معدنی و قلیائیت
  • آب دادن خیلی کم یا خیلی زیاد
  • خاک فشرده و هوادهی کم
  • پژمردگی فوزاریومی ‌و پژمردگی ورتیسیلیومی
  • ویروس موزاییک تنباکو
  • کلروز آهن
  • بلایت زودرس
  • لکه برگی سپتوریا
  • لکه برگی ونتوریا
  • لکه باکتریایی
  • نکروز پیت
  • قالب برگ
  • زردشدن برگ‌های قدیمی‌تر: کمبود نیتروژن (N)
  • زردشدن برگ‌های تازه رشد کرده: کمبود سولفور (S)
  • زردشدن بین رگبرگ‌ها: کمبود پتاسیم (K)
  • زردشدن لبه‌های برگ: کمبود منیزیم (Mg)

زردشدن برگ‌های گوجه فرنگی

 

سوختگی نوک برگ گوجه فرنگی

سوختن برگ از انواع بیماری برگ گوجه فرنگی است که نوک برگ‌ها را قهوه‌ای رنگ می‌کند. علت بروز این بیماری برگ گوجه فرنگی، شرایط نگهداری نامناسب است. درمانی برای برگ سوخته وجود ندارد. یعنی نمی‌توان برگ را به حالت اول در آورد.

اما موضوعی که مطرح است این است که باید به دنبال مشکل اصلی بروید تا سوختگی متوقف شده و گیاه به رشد سالم خود ادامه دهد. سوختن برگ‌های گوجه فرنگی همانند زردشدن برگ‌ها، دلایل متعددی دارد. در ادامه با این دلایل مهم آشنا خواهید شد.

  • آبیاری نادرست
  • کوددهی نادرست
  • سرما
  • نور زیاد یا کم خورشید
  • آسیب شیمیایی

سوختگی نوک برگ گوجه فرنگی

 

 

کود و سم مناسب برای درمان آفات

بیماری برگ گوجه فرنگی، پروسه‌ای در تولید گوجه فرنگی است که دقت و مراقبت بالایی را می‌طلبد. زمانی که شما گوجه فرنگی را می‌کارید، در مرحله اول باید به گونه‌ای از گیاه مراقبت کنید که دچار آفت نشود.

اما اگر با تمام مراقبت‌هایی که انجام دادید، باز هم گیاه دچار آفت شد، باید از کود و سم‌های مناسب استفاده کنید تا آفت از بین برود. از آنجایی که انواع مختلفی از آفات وجود دارد، نوع سم برای هر کدام از آفات نیز متفاوت است. انتخاب درست سم و کود می‌تواند گامی‌ مؤثر برای احیای گوجه فرنگی و به بار نشستن آن‌ها باشد.

سموم و آفت کش‌ها بر اساس عوامل مختلف در انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.

کود و سم مناسب برای درمان آفات

 

 

طبقه‌بندی سموم و آفت کش‌ها بر اساس نوع عملکرد

منظور از نوع عملکرد، کارکرد آن‌ها است. اینکه این نوع سم و آفت کش برای چه بیماری برگ گوجه فرنگی باید مورد استفاده قرار گیرد.

  • باکتری کش
  • جونده کش (موش کش)
  • علف کش
  • حشره کش
  • دور کننده پرندگان
  • تدخین (بخوردهی)
  • لارو کش (تخم کش)
  • قارچ کش
  • نماتد کش

مشاوره رایگان تولید و خرید نشا

 

طبقه‌بندی سموم و آفت کش‌ها بر اساس ترکیبات ماده

سموم بر اساس ماهیت و ترکیباتشان به دو دسته شیمیایی، زیستی و ارگانیک تقسیم می‌شوند.

  • سموم دفع آفات شیمیایی: پیرتروئید، حشره کش‌های ارگانوکلرین، کربامات، ارگانوفسفات، علف کش‌های سولفونیل اوره
  • سموم دفع آفات زیستی و ارگانیک: این سموم منشأ زیستی دارند و از مواد طبیعی مانند حیوانات، گیاهان، باکتری‌ها و برخی مواد معدنی ساخته شده‌اند.

کود‌ها نیز گیاه‌ها را در برابر آفات و سایر عوامل آسیب‌رسان تقویت می‌کنند و مواد معدنی مورد نیاز را به آن‌ها می‌رسانند. انواع کودهای مناسب برای باردهی بیشتر گوجه فرنگی عبارت‌اند از:

  • کودهای تقویتی شامل فسفر و پتاسیم
  • کودهای حاوی اسید‌های آمینه
  • کودهای کمپوست
  • کودهای جلبک دریایی وایتا فری

طبقه‌بندی سموم و آفت کش‌ها بر اساس ترکیبات ماده

 

نشا گوجه فرنگی باکیفیت را از کجا بخریم؟

نشا گوجه فرنگی را می‌توانید از گلخانه آوین با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت خریداری کنید. برای خرید حضوری از این مجموعه و اطلاع از انواع بیماری برگ گوجه فرنگی می‌توانید به نمایندگی‌ها در سنندج، کامیاران، شویشه، قروه، دهگلان – موچش و یا خود گلخانه در استان کردستان شهرستان قروه به سمت همدان روستای نارنجک مراجعه کنید.

در آن جا با بررسی کامل خرید را انجام دهید. اما اگر تمایل به خرید حضوری ندارید و در واقع می‌خواهید یک خرید به‌صرفه‌ داشته باشید که هم از نظر زمان، هم انرژی و هم هزینه به‌صرفه‌تر باشد، خرید اینترنتی بهترین راه‌حل است.

مشاوره رایگان تولید و خرید نشا

برای خرید اینترنتی و بهره‌گیری از مشاوره این گلخانه در مورد درمان بیماری برگ گوجه فرنگی دو روش برای شما وجود دارد:

  • می‌توانید به وب‌سایت آوین گرین مراجعه کنید. برای دریافت اطلاعات به قسمت وبلاگ مراجعه کرده و یا با شماره تلفن 09182115522 تماس بگیرید. سپس از قسمت خدمات کشاورزی، گزینه درخواست نشا رایانه‌ای را انتخاب کنید و با تکمیل فرم، سفارش خود را ثبت کنید.
  • می‌توانید اپلیکیشن آوین گرین را بر روی موبایل خود نصب کرده و خرید را با اطلاعات و پشتیبانی کامل‌تری انجام دهید.

نشا گوجه فرنگی باکیفیت را از کجا بخریم؟

 

 

سخن پایانی

شما به عنوان یک کشاورز باید در مورد انواع بیماری برگ گوجه فرنگی آشنایی داشته باشید و بدانید که ریشه هر کدام از این بیماری‌ها چیست و چگونه درمان می‌شود. در واقع این پایه‌ای‌ترین دانشی است که شما به عنوان کشاورز باید داشته باشید. شناخت بیماری برگ گوجه فرنگی و نحوه درمان آن می‌تواند شما را در داشتن گوجه فرنگی‌های پربار کمک کند.

سخن پایانی

 

 

مشاوره رایگان تولید و خرید نشا

 

تمامی محصولات آوین:

انواع نشاء: 
  انواع نشاء گوجه فرنگی :
نشاء گوجه فرنگی 8320
نشاء گوجه فرنگی گیلاسی
✅  انواع نشا گل کلم:
نشا گل کلم زودرس
نشا گل کلم دیررس
✅  انواع نشا کاهو:
نشا کاهو رسمی
نشا کاهو سالادی
نشا کاهو چینی
نشا کاهو فرانسوی قرمز
نشا کاهو فرانسوی سبز
نشا کاهو بیوندا
نشا کاهو باتاویا
نشا کاهو اوکلیف
✅  نشاء هندوانه
✅  نشاء کرفس
✅  نشاء بادمجان
✅  نشاء بامیه
✅  نشاء توت فرنگی
✅  نشاء کیل سبز
✅  نشاء جعفری فر
✅  نشاء سورل قرمز
✅  نشاء سوئیس چارد رنگی و خونی
✅  نشاء فیسالیس
✅  انواع نشاء فلفل:
نشاء فلفل دلمه
نشاء فلفل قلمی تند و شیرین
✅  انواع نشاء کلم پیچ:
نشاء کلم پیچ قرمز
نشاء کلم پیچ سفید

 

سایر مقالات:

آموزش کاشت انواع نشا گوجه فرنگی
بهترین نوع نشا گوجه فرنگی
مزایای نشا گوجه فرنگی 8320
پرورش نشا گوجه فرنگی
مزایای نشا گوجه فرنگی گیلاسی

 

مشاوره رایگان تولید و خرید نشا

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *