4 علت سفید شدن برگ گوجه فرنگی- درمان + کود و سم مورد نیاز

سفید شدن برگ گوجه فرنگی

4 علت سفید شدن برگ گوجه فرنگی

سفید شدن برگ گوجه فرنگی ظاهر مزرعه‌تان را به هم ریخته است؟ آیا می‌دانید چرا برگ‌های سبز و خوش‌رنگ گوجه‌فرنگی‌ها به یک باره روشن و سفید شدند؟ برای این عارضه به دنبال راه‌حل هستید؟ می‌خواهید دوباره منظره برگ‌های سبز و شاداب گیاهان گوجه‌فرنگی به گلخانه یا مزرعه‌تان برگردد؟

پاسخ به تمامی پرسش‌های بالا در شناخت عواملی است که مسبب سفیدی برگ گوجه فرنگی می‌شوند. ما در این مقاله سعی کرده‌ایم تا رایج‌ترین عوامل سفید شدن برگ‌های گوجه فرنگی را بنا بر گزارش‌های دریافتی    برای شما بازگو کنیم.

شماره تماس مشاوره گلخانه

 

قرارگیری در برابر نور خورشید

شما هیچگاه نمی‌توانید منکر نیاز گیاهان گوجه فرنگی به نور خورشید شوید. از همین رو تصور آنکه همین منبع دلیلی برای سفید شدن برگ گوجه فرنگی باشد، غیرممکن است. با این حال بدانید که نور مستقیم خورشید، مخصوصاً برای نشاهای جوان و تازه‌ای که به مزرعه خود آورده‌اید، یک تهدید است.

نشاها در فضای کنترل شده‌ای در گلخانه‌ها پرورش داده می‌شوند. تغییر مکان ناگهانی آنان در هنگام کاشت؛ مانند یک شوک عمل می‌کند. این شوک، انرژی کافی را از گیاه برای رشد طبیعی از آن می‌گیرد. درنهایت استرس ناشی از این وضعیت به صورت سفید شدن برگ گوجه فرنگی خود را به شما نشان می‌دهد.

قرارگیری در برابر نور خورشید

 

راه‌حل آفتاب سوختگی نشاها

از آنجایی که این عارضه در نشاها بیشتر متداول است؛ بنابراین سخت کردن قبل از کاشت بهترین راهکار است. منظور از سخت کردن نشا چیست؟ قراردادن نشاهای خریداری شده در فضای باز و در مقابل خورشید در ساعات محدودی از روز.

فرایند سخت کردن باید به مدت دو هفته انجام شود. به این صورت که هر بار مدت زمان بیرون ماندن نشاها را باید افزایش دهید. درنهایت نشاهای کاشته شده در مزارع، در مقابل نور خورشید مقاومت بیشتری از خود نشان خواهند داد. در نظر داشته باشید که این به معنای مصونیت کامل از آفتاب سوختگی نیست.

دمای پایین و سرما

در صورتی که شرایط دمایی مطلوب گیاه گوجه‌فرنگی از کنترل خارج شود، برگ‌ها به صورت خودجوش حالت دفاعی می‌گیرند. اگر هوای سرد در محیط کاشت برقرار شود، سلول موجود در برگ‌ها بسته می‌شوند. در واقع برگ‌ها با این کار از خود محافظت می‌کنند.

با بسته شدن سلول‌ها، فتوسنتز و ایجاد کلروفیل در برگ نیز رفته‌رفته کم می‌شود. به همین دلیل شما شاهد سفید شدن برگ گوجه فرنگی خواهید بود. اگر قصد دارید نشاهای خود را زمانی در خاک بکارید که دمای خاک سرد است، وقوع سفیدی برگ‌های گیاهان گوجه فرنگی را حتمی خواهید کرد.

دمای پایین و سرما

 

 

راه‌حل دمای پایین محیط و خاک

بهترین راهکار این است که کاشت را زمانی انجام دهید که خاک زمین گرم شده باشد. در این وضعیت نشاها به راحتی می‌توانند ریشه خود را در خاک محکم کنند. البته به یاد داشته باشید که دمای خاک یا هوای گرم به میزان بالایی نتیجه عکس خواهد داد.

افزون بر آن با انتخاب واریته مقاوم به تنش‌های دمایی می‌تواند اطمینان خاطری برای این عارضه باشد. سعی کنید باتوجه‌به تغییرات دمایی منطقه‌ای که در آن هستید، نوع گوجه‌فرنگی را انتخاب کنید که سازگاری بالایی داشته باشد.

درنهایت گزینه استفاده از پوشش‌های ردیفی جهت محافظت از برگ نشاهای جوان را نیز فراموش نکنید. این پوشش‌ها از سفید شدن برگ گوجه فرنگی به دلیل کاهش دمای هوا کمک بسیار بزرگی به شما می‌کند.

شماره تماس مشاوره گلخانه

 

کمبود یا اضافی بودن مواد مغذی

مواد مغذی موجود در خاک دلیلی برای سبزینگی برگ گوجه فرنگی هستند. به این دلیل که مواد، غذایی برای فتوسنتز و تولید کلروفیل؛ یعنی سبز بودن برگ را تأمین می‌کنند. بدین ترتیب با کمبود میزان مورد نیاز گیاه، عارضه سفید شدن برگ گوجه فرنگی رخ می‌دهد.

برگ گیاهانی که فاقد موادی ازجمله: نیتروژن، فسفر، کلسیم و منیزیم هستند، ممکن است خود را سفید نشان دهند. برای اطمینان از برگ‌ سفید گوجه فرنگی به دلیل کمبود مواد غذایی، به سطح برگ‌هایی که تغییر رنگ داده‌اند نگاه کنید. در این برگ‌های بیمار، رگبرگ‌ها همچنان رنگ سبز خود را حفظ کرده‌اند.

در مقابل مواد غذایی زیادی نیز می‌تواند این سفید شدن برگ گوجه فرنگی را برای مزرعه شما به همراه داشته باشد. به این صورت که نیتروژن یا فسفر اضافی که در خاک کاشت وجود دارد، باعث سوختن، تغییر رنگ به سفید و همچنین آسیب‌های جدی به بافت برگ می‌شود.

کمبود یا اضافی بودن مواد مغذی

 

راه‌حل میزان نامناسب مواد مغذی

مواد مغذی گیاه معمولاً از طریق کودهای فرموله شده یا استفاده از کمپوست تأمین می‌شوند. این مواد نه‌تنها از سفید شدن برگ گوجه فرنگی جلوگیری می‌کنند؛ بلکه رشد گیاه را در شرایط خوبی قرار می‌دهند. در صورتی که مشکل شما، میزان بالای مواد مغذی و معدنی باشد؛ باید خاک را اصلاح کنید.

در صورت امکان می‌توانید گیاهان گوجه فرنگی بیمار شده را به گلدان‌هایی که دارای خاک‌های اصلاح شده هستند، انتقال دهید. این در حالی است که مقیاس بزرگ از این مشکل، این راهکار را مشکل می‌کند.

به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از کاشت گیاهان، از میزان مواد غذایی خاک به‌خصوص نیتروژن و فسفر اطمینان کافی داشته باشید. در این صورت دیگر می‌دانید برای کمک به رشد بهتر گیاه، باید چه کودهایی و به چه اندازه‌ای مصرف کنید.

در جدول زیر برخی از موادی که می‌توانید برای بهبود میزان مواد غذایی گیاهانتان استفاده کنید، معرفی شده است. با این حال برای اطمینان بیشتر می‌توانید از کارشناسان مجرب گلخانه آوین راهنمایی بگیرید. این مرکز اطلاعات مؤثری را درباره انواع کودهای گوجه‌فرنگی در اختیار شما قرار می‌دهند.

نوع مواد مغذی درون خاک روش بهبود
کمبود کلسیم افزودن آهک باغی
کمبود نیتروژن و فسفر اضافه کردن چای کمپوست ارگانیک حاوی کود گاوی و کاه خیس
کمبود منیزیم افزودن سولفات منیزیم به آبی که آبیاری استفاده می‌شود.

راه‌حل میزان نامناسب مواد مغذی

 

 

پاتوژن‌های قارچی گوجه‌فرنگی

بیماری‌های قارچی گوجه فرنگی یکی از عوامل اصلی سفید شدن برگ گوجه فرنگی هستند. این پاتوژن‌ها به دلایل شرایط محیطی نامناسب ازجمله آبیاری زیاد و ماندگاری رطوبت، برگ را بیمار می‌کنند. قارچ دو بیماری رایج آلترناریا یا لکه برگ سپتوریا در محیطی که خاک از آب اشباع شده باشد، روند سفیدی برگ را سرعت می‌دهند.

 به این دلیل که آب موجود، عامل تحریک هاگ‌ها برای جابه‌جایی‌های وسیع و پوسیدگی ریشه است. این قارچ‌ها با ایجاد عفونت در برگ‌ها، عملکرد مهم‌ترین وظیفه برگ؛ یعنی فتوسنتز را کاهش می‌دهند. به‌طوری‌که دیگر برگ‌ها به رنگ سبز باقی نمی‌مانند.

پاتوژن‌های قارچی گوجه‌فرنگی

 

راه‌حل بیماری‌های قارچی

اگر سفید شدن برگ گوجه فرنگی باغ خود را از حمله قارچ‌ها می‌دانید، استفاده از قارچ‌کش در موارد خاصی توصیه می‌شود. این در حالی است که اثر مثبت این مواد به زمان تشخیص بیماری و روند فراگیری آن بستگی دارد.

با رعایت چند نکته به راحتی می‌توانید شرایطی را فراهم کنید که امکان رشد از این قارچ‌ها گرفته شود. اول آنکه آبیاری را باتوجه‌به آب‌وهوای منطقه کاشت و نیاز نوع گوجه‌فرنگی انجام دهید. نشاهای جوان به طور معمول در ابتدای کاشت باید هفته‌ای حداکثر 2 بار آبیاری شوند. بیشتر از این میزان، محیط رشد برای قارچ ممکن است فراهم شود.

همچنین اگر از خاکی با زهکشی خوبی استفاده کنید، ماندگاری رطوبت ناشی از آبیاری نادرست رخ نمی‌دهد. به این دلیل که آب اضافی در این خاک سبک جریان پیدا می‌کند. درنتیجه محیط مرطوبی برای جوانه‌زدن قارچ‌ها فراهم نخواهد شد.

شماره تماس مشاوره گلخانه

 

سؤالات متداول

  1. بهترین راهکار برای جلوگیری از بین رفتن نشاهای جوان در مقابل نور خورشید چیست؟

سخت کردن نشاها قبل از کاشتن در بستر اصلی

  1. مؤثرترین ماده برای رفع کمبود ماده نیتروژن و فسفر خاک چیست؟

چای کمپوست ارگانیکی که در ترکیبات خود دارای کود گاوی و کاه خیس شده باشد.

  1. متداول‌ترین بیماری‌هایی که سفید شدن برگ گوجه ‌فرنگی را در پی خواهند داشت، کدام‌اند؟

آلترناریا و لکه برگ سپتوریا

سخن پایانی

پیدا کردن برگ‌هایی به رنگ سفید در میان گیاهان گوجه‌فرنگی از عوامل مختلفی ناشی می‌شود. آسیب نور خورشید، سرما یا بیماری‌های قارچی هر کدام در جایگاه خود می‌توانند دلیل سفید شدن برگ گوجه فرنگی باشند. با دانستن علت مشکل، می‌توانید اقدامات مناسبی برای اصلاح این وضعیت انجام دهید.

سخن پایانی

 

انواع بیماری:

✅بیماری های کاهو
✅بیماری های توت فرنگی
✅بیماری های گل کلم
✅  بیماری های کرفس
✅بیماری های کلم
✅بیماری های گوجه فرنگی
✅بیماری های هندوانه
✅بیماری های فلفل دلمه ای
✅بیماری های بادمجان
✅بیماری های بامیه

 

سایر مقالات:

 نارس بودن گوجه فرنگی
پژمردگی بوته گوجه فرنگی
 رنگ پریدگی برگ گوجه فرنگی

 

شماره تماس مشاوره گلخانه

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *