درمان بیماری انواع لکه روی برگ گل کلم-7روش پیشگیری+{کود وسم}

لکه روی برگ گل کلم

لکه روی برگ گل کلم

چرا لکه روی برگ گل کلم و سایر نقاط آن ظاهر می‌شود و برای درمان گیاه چه باید کرد؟ بسیاری از باغداران در زمین‌های خود کلم می‌کارند. این گیاه به مراقبت خاصی نیاز ندارد و تقریباً در تمام مناطق کشور به خوبی رشد می‌کند. اما گاهی اوقات نقاط عجیب و غریب از سایه‌های روشن یا تیره روی شاخ و برگ و ساقه کلم یافت می‌شود. در این مقاله با ما باشید تا از درمان این لکه‌ها بیشتر بدانید.

انواع لکه‌های روی برگ گل کلم

انواع لکه‌های روی برگ گل کلم

لکه‌ روی برگ گل کلم نشان می‌دهد که مشکلی در گیاه وجود دارد. دلایل ظهور آنها بیماری‌های ویروسی و قارچی است که بر محصول تأثیر منفی می‌گذارد و می‌تواند منجر به از بین رفتن کامل محصول شود.

بسته به نوع عفونت یا قارچی که کلم را آلوده کرده است، لکه‌ها ممکن است دارای رنگ‌ها و ویژگی‌های زیر باشند:

  • لکه‌های سبز تیره در امتداد رگ‌ها
  • نقاطی بین رگ‌ها به رنگ سبز روشن که به‌مرورزمان سیاه می‌شود
  • لکه‌های زرد بین رگبرگ‌ها
  • لکه‌های قهوه‌ای در قسمت پایه برگ
  • لکه‌هایی به رنگ خاکستری و زرد در قسمت پایین شاخ و برگ با پوشش سفید

بیماری‌های عامل لکه بینی روی گل کلم

بیماری‌های عامل لکه بینی روی گل کلم

لکه روی برگ گل کلم به طور قطع خبر از یک بیماری می‌دهد. لیست بیماری‌هایی که باعث لکه بینی شده‌اند شامل موارد زیر است.

نام بیماری عامل بیماری
موزاییک شلغم، موزاییک گل‌ کلم عفونی
نقطه سیاه، زنگ، پای سیاه، سوختگی دیررس باکتریوز قارچی و فوزاریوم
ریشه کلابی، پوسیدگی خشک آلترناریا (نقطه سیاه)

لکه‌های روی بوته‌های جوان اغلب به دلیل بیماری ناشی از هاگ‌های قارچ انگلی ظاهر می‌شوند. این لکه‌ها توسط باران، حشرات و باد منتشر می‌شوند؛ بنابراین فقط گیاهانی که در فضای باز بوده‌اند، می‌توانند آلوده شوند.

پس از آلوده شدن بوته به لکه روی برگ گل کلم، ریشه گیاه پوشیده از نمو می‌شود که به تدریج افزایش می‌یابد و کلم از دریافت مواد غذایی از خاک جلوگیری می‌کند. می‌توان با استفاده از داروهای تجاری یا طب سنتی با این لکه‌ها مقابله کرد.

در عین حال، مهم است که به موقع بوته‌های آسیب‌دیده را بیرون بکشید تا قارچ به کاشت‌های همسایه گسترش نیابد. قبل از انتقال نهال‌ها به گلخانه یا زمین باز، روی سوراخ‌های کاشت آهک بپاشید. در صورت ابتلا گیاه به لکه، بافت گیاهان بالغ به آرامی از بین می‌روند.

علائم لکه روی برگ گل کلم

علائم لکه روی برگ گل کلم

 اغلب لکه بینی با یک پوشش سبک شبیه دوده همراه است. دانستن علائم ایجاد لکه به شما کمک می‌کند تا به موقع به بیماری پی ببرید و درمان آن را شروع کنید.

این علائم شامل مواردی مانند از بین رفتن برگ، پژمرده شدن بوته‌ها، رسوبات دوده، ظاهر پوسیده گیاه، رشد و توسعه کندتر کلم و ظهور خطوط زرد یا سبز تیره در امتداد رگبرگ‌های شاخ ‌و برگ می‌شوند.
درمان لکه روی برگ گل کلم

پس از شناسایی اولین نشانه‌های عفونت لکه روی برگ گل کلم بلافاصله اقدام به ذخیره کاشت کنید. برای انجام این کار، بوته های در حال مرگ را از بستر باغ جدا کنید و باقی مانده ها را با یک محصول مناسب درمان کنید. برای هر نوع لکه درمان خاصی در نظر گرفته می‌شود.

درمان لکه سفید روی برگ گل کلم

لکه‌های سفید روی شاخ و برگ کلم‌ها پس از ابتلا به کپک کرکی ظاهر می‌شود. این بیماری قارچی را می‌توان با قارچ‌کش‌ها و محصولات مسی درمان کرد. مس به سرعت و به آرامی هاگ‌ها را از بین می‌برد، از گسترش لکه بینی جلوگیری می‌کند و گیاهان را برای مدتی از آلودگی مجدد محافظت می‌کند.

برای سم‌پاشی لکه روی برگ گل کلم از این محلول‌های استفاده کنید. 3 قاشق غذاخوری سولفات مس در هر 10 لیتر آب، 1 آمپول توپاز در هر سطل آب، 100 گرم سولفات مس و 150 گرم آهک زنده را در 8 لیتر آب رقیق کنید.

40 گرم قارچ‌کش را در یک سطل آب گرم حل کنید. همچنین فراموش نکنید که خاک را با محصول مرطوب کنید؛ زیرا هاگ‌های قارچ اغلب در خاک پنهان می‌شوند. در مرحله اولیه توسعه بیماری، یک درمان کافی است. در صورت غفلت از کاشت، بوته‌های بیمار را حذف کنید و یک هفته دیگر سم‌پاشی را تکرار کنید.
درمان لکه زرد روی برگ گل کلم رنگ

گرده‌افشانی گیاهان با گوگرد خرد شده یا خاکستر چوب به خلاص شدن از شر لکه‌های زرد کمک می‌کند. برای درمان 1 مترمربع از کاشت، 50 الی 100 گرم از محصول را مصرف کنید و این روش را یک‌ بار در هفته به مدت 21 روز انجام دهید.

در صورت عفونت شدید و لکه روی برگ گل کلم آن را با محلول 6 میلی‌لیتر فیتوسپورین و 1 سطل آب درمان کنید. این حجم برای آبیاری 1 مترمربع کافی است.

درمان لکه مشکی روی برگ گل کلم

برای درمان لکه تیره‌رنگ از 0.5 کیلوگرم آهک در 10 لیتر آب استفاده کنید. این مواد را مخلوط کرده و روی شاخ و برگ هر بوته بریزید (هنجار 1 لیتر محصول در هر گیاه است). کلم را به طور مساوی با مخلوط بپوشانید. درمان را هر 5-4 روز یکبار تکرار کنید تا زمانی که بیماری فروکش کند.

10 گرم ریدومیل گلد را در حدود 5 لیتر آب رقیق کنید و در یک روز خشک و آفتابی روی محصول خود اسپری کنید.

درمان لکه رنگ پریده روی برگ گل کلم

ویروس‌ها و قارچ‌هایی که باعث ایجاد لکه‌های رنگ روشن می‌شوند در برابر داروها و محلول‌های زیر مقاومتی ندارند. ابتدا 1 کیلوگرم خاکستر را در یک سطل آب بریزید و روی آن را با درب بپوشانید و به مدت یک هفته در مکانی آفتابی قرار دهید. پس از آن محلول را به گیاه اسپری کنید.

پیشگیری از ایجاد لکه روی برگ گل کلم

پیشگیری از ایجاد لکه روی برگ گل کلم

می‌توان از ظهور لکه‌ها روی کلم جلوگیری کرد و محصول را از ابتلا به بیماری‌ها محافظت کرد. برای انجام این کار، توجه به اقدامات پیشگیرانه زیر توصیه می‌شود:

  • قبل از کاشت، مواد کاشت را با قارچ‌کش‌ها درمان کنید.
  • داروهایی مانند فیتوفلاوین، دیتان و استامینا تأثیر خود را به خوبی در پیشگیری از لکه روی گل کلم ثابت کرده‌اند.
  • استانداردهای تناوب زراعی را رعایت کنید و نهال‌ها را در محل دائمی بکارید تا بوته‌ها خیلی متراکم نباشند.
  • جهت از بین بردن لکه روی برگ گل کلم، خاک را در جعبه‌ها قرار داده و بسترهای نهال را با محلول فرآورده‌های حاوی گوگرد اسپری کنید.
  • گیاهان جوان را قبل از انتقال به زمین باز با Fitosporin-M اسپری کنید.
  • نهال‌ها و کلم‌های بالغ را به طور منظم برای علائم آلودگی بررسی کنید.
  • با دم کرده گزنه تازه ایمنی محصول را افزایش دهید.

 

گلخانه آوین

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات خود در زمینه کشاورزی یا خرید بذرهای سالم و مرغوب می‌توانند همه روزه با گلخانه آوین تماس بگیرند. این مرکز به طور مؤثر در زمینه تولید انواع بذر و گیاهان در حال فعالیت است و با تجهیزات جدید انواع گیاهان و نهال‌ها را به منظور فروش رشد و پرورش می‌دهد.

 

سخن پایانی

لکه روی برگ گل ‌کلم نشانه‌ای از ایجاد یک بیماری ناخوشایند است که می‌تواند باغبان را از برداشت شایسته محروم کند. اگر اقدامات پیشگیرانه را فراموش نکنید و در صورت عفونت، به موقع متوجه مشکل شوید و شروع به از بین بردن آن کنید، می‌توانید کاشت‌ها را از مرگ نجات دهید.

 

سؤالات متداول

  1. چطور دم کرده گزنه را برای پیشگیری از لکه روی برگ گل کلم تهیه کنیم؟

علف را خرد و نصف سطل را از آن پر کنید؛ سپس آب جوش را تا لبه آن بریزید. بعد از 5 تا 7 روز در آفتاب، تخمیر می‌شود.

  1. بهترین درمان لکه روی برگ گل‌ کلم چیست؟

برای هر کدام از لکه‌ها یک درمان به خصوص در نظر گرفته شده است.

  1. مهم‌ترین علائم لکه روی برگ گل‌ کلم چیست؟

پژمرده شدن بوته، ظاهر پوشیده، لکه‌های مشکی یا سفید روی گیاه

 

بیماری ها:

بیماری های کاهو
✅بیماری های توت فرنگی
✅بیماری های گل کلم
✅  بیماری های کرفس
✅بیماری های کلم
✅بیماری های گوجه فرنگی
✅بیماری های هندوانه
✅بیماری های فلفل دلمه ای
✅بیماری های بادمجان
✅بیماری های بامیه

 

سایر مقالات:

سوختگی گلگاه گل کلم

کپک خاکستری فلفل دلمه ای

گره خوردن ریشه فلفل دلمه

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *