پرورش نشا هندوانه {0 تا 100 پرورش: کاشت، آبیاری، کود و سم}

پرورش نشا هندوانه

شماره تماس مشاوره گلخانه

راهنمای زراعت و پرورش نشا هندوانه در گلخانه

پرورش نشا هندوانه یکی از شیوه‌هایی است که باغداران برای تقلیل مراحل کاشت گیاه هندوانه انتخاب می‌کنند. در برداشت این محصول تقریباً تمامی موارد قابل‌توجهی ازجمله: عملکرد کل محصول، عملکرد برداشت اول و متوسط وزن میوه‌ها با انتخاب روش نشاکاری هندوانه تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند.

اگر جز افرادی هستید که می‌خواهید تجربه کاشت هندوانه را داشته باشید، توصیه می‌کنیم در ادامه این مقاله که به نکاتی در حوزه پرورش نشا هندوانه و چگونگی انجام مراحل مختلف آن پرداخته شده است، همراه ما باشید.

راهنمای زراعت و پرورش نشا هندوانه در گلخانه

 

ویدیو: پرورش نشا هندوانه

تولید نشا هندوانه چگونه است؟

محصول هندوانه‌ای که از طریق پرورش نشا هندوانه داده شده باشد، مزایای زیادی را در مراحل مختلف تولید و برداشت به‌ همراه دارد. به همین خاطر اکثر باغداران ترجیح می‌دهند که تولیدات باغ خود را با خرید انواع مدل‌های نشا هندوانه موجود در گلخانه‌ها با هزینه مقرون‌به‌صرفه‌تری به حداکثر برسانند.

بااین‌حال ممکن است برخی افراد بخواهند تمام مراحل را؛ یعنی تولید و پرورش نشا هندوانه را نیز از ابتدا خودشان انجام دهند. روش‌های تولید نشا هندوانه مختلفی وجود دارد که هرکدام حساسیت و مراقبت‌های مخصوص به خود را دارد. برای داشتن نشا هندوانه سالم توصیه می‌شود تمام الزامات به طور دقیق رعایت شوند.

این مراقبت‌ها با توجه به نوع بذر هندوانه، خاک، آب‌وهوا، دما و فصل کاشت بذرها متفاوت خواهد بود. برای برقراری حداکثری این شرایط مطلوب بهتر است قبل از کاشت بذر از افراد متخصص در این حوزه مشاوره گرفته شود.

شماره تماس مشاوره گلخانه

برای رشد نشا این محصول، باید بذرهای هندوانه در زمین باغچه یا گلدان‌ در حفره‌های 2.5 سانتی‌متری قرار گیرند. در صورتی که محیط تولید گلدان باشد، بهتر است هر گلدان را محل تولید یک نشا در نظر گرفت؛ اما در زمین می‌توان بذرها را به صورت ردیفی و با فاصله 90 تا 100 سانتی‌متری و همچنین ردیف‌ها را به فاصله 180 تا 220 سانتی‌متر از یکدیگر کاشت.

از آنجایی‌که هندوانه در دسته گیاهانی قرار می‌گیرد که به هوای گرم روی خوشی نشان می‌دهد؛ با تنظیم دمایی بیش از 21 درجه سانتی‌گراد، شاهد جوانه‌زدن بذرها خواهید بود. اگر آب‌وهوایی که در آن هندوانه کاشته شده است، خنک باشد؛ چندین هفته قبل از آخرین یخبندان سال بذر هندوانه برای نشاء زدن آماده است.

درنتیجه در ابتدای فصل رویش، نشاهای آماده شده هندوانه را می‌توان به زمین منتقل کرد تا مابقی مراحل کاشت نشا هندوانه طی شود.

تولید نشا هندوانه چگونه است؟

 

 

تهیه نشا آماده هندوانه

همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد، بسیاری از باغداران از نشا آماده هندوانه استفاده می‌کنند. در این حالت هزینه‌های زمانی و مالی برای تولید نشا دیگر وجود نخواهد داشت.

البته که در کنار این مزیت باید به این نکته‌ توجه شود که سلامت نشای خریداری شده، کیفیت محصولات را در هنگام برداشت و حتی هزینه‌های پرورش تا رسیدن به زمان برداشت را تعیین خواهد کرد. یکی از راه‌های تهیه نشا آماده هندوانه، خرید آن از طریق گلخانه‌های معتبری مانند گلخانه آوین است.

بنابراین با انتخاب گلخانه‌ای مطمئن که در زمینه پرورش نشا هندوانه سالم فعالیت می‌کند، نه‌تنها باغداران به نتیجه مطلوب مورد نظر خود؛ یعنی تولید محصولات انبوه و زودرسی خواهند رسید؛ دیگر افرادی که تجربه تخصصی ندارند نیز می‌توانند تنها با آشنایی با اصول کاشت نشا هندوانه تجربه پرورش نشا هندوانه را داشته باشند.

تهیه نشا آماده هندوانه

 

 

نکات کاشت نشا هندوانه

واضح است که رعایت برخی اصول قبل از زمان کاشت و همچنین انجام این مراقبت‌ها در پرورش نشا هندوانه گلخانه‌ای ضروری است. به علاوه باعث می‌شوند که محصول هندوانه همان چیزی باشد که انتظار می‌رود؛ یعنی هندوانه‌هایی یکدست، آب‌دار، شیرین و قرمز. در ادامه این بخش مواردی جهت آماده‌سازی محیط پرورش نشا هندوانه بیان شده است.

زمان مناسب کاشت

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در وهله اول برای پرورش نشا هندوانه باید در نظر گرفت، زمان مناسب برای کاشت آن در خاک است. باتوجه به اینکه هندوانه محصولی برای فصل گرم است؛ بنابراین نورخورشید از الزامی‌ترین منابعی است که برای رشد به آن نیاز خواهد داشت.

بهترین زمان برای کاشت نشاها بعد از گرم شدن هوا از اواسط فروردین است. این در حالی است که برخی از مناطق تابستان طولانی ندارند؛ به این معنا که در ماه‌های ابتدا و اواخر این فصل هوا رو به سردی می‌رود. کاشت نشا در این حالت نیز امکان‌پذیر است.

اما برای داشتن هندوانه‌ای شیرین و قرمز بهتر است تا مطلوب شدن هوا برای نشاها، در گلخانه‌ها از تونل‌های پلاستیکی جهت محافظت از نشاهای جوان استفاده شود.

دمای مناسب

دمای مناسب برای کاشت نشا نیز در تکمیل صحبت‌های بخش قبلی قرار می‌گیرد. ازآنجایی‌که گرما برای نشا این محصول یک منبع حیاتی است، بهتر است دمای مطلوب برای آن‌ها به صورت کنترل شده‌‌ای ایجاد شود. به این معنا که بهترین دمایی که در طول روز برای رشد نشا مناسب است دمایی در حدود 21 تا 27 درجه سانتی‌گراد است.

در طول شب نیز این میزان حدوداً باید 18 تا 21 درجه سانتی‌گراد باشد. با رعایت این مقدار دما، به طور معمول نهایتاً بین 3 تا 4 هفته تولید این محصول طول خواهید کشید.

نکات کاشت نشا هندوانه

 

 

خاک

خاک پرورش نشا هندوانه نیز به اندازه زمان و دما برای رشد آن ضروری است. خاکی که برای کاشت نشاها آماده می‌شود باید مواد آلی و زهکشی مناسب داشته باشد. همچنین ضروری است که خاک انتخابی، قدرت کافی برای نگهداری آب به منظور رساندن آب در مرحله پرورش نشا هندوانه را داشته باشد.

میزان PH خاک برای رشد مطلوب نشا بین 5.5 تا 8 قابل قبول خواهد بود. با اندازه‌گیری PH خاک می‌توان از مطلوب بودن این مورد مطمئن شد. در صورت نامناسب بودن این ویژگی باید با اضافه کردن مواد مناسب خاک را برای پرورش نشا هندوانه در حالت مطلوبی متعادل ساخت.

همچنین باید توجه کرد که خاک مشخص شده به اندازه کافی نرم و سبک باشد تا توانایی کار کردن؛ یعنی همان کاشت نشا، آبیاری، کوددهی در آن وجود داشته باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از کاشت خاک به نوعی شخم زده شود تا کلوخ، سنگ، ریشه و گیاهان دیگر قدیمی درون خاک وجود نداشته باشند.

نوع خاکی که بیشتر افراد برای کاشت نشا هندوانه در آن پیشنهاد می‌دهند؛ خاک شنی، رسی و لومی است. این انواع تمام مواردی که در بالا بیان شد را برای رشد نشاهای هندوانه فراهم می‌کنند. افزون بر آن وجود میزان مناسبی از منیزیم، پتاسیم و کلسیم در خاک باعث می‌شود که درباره اندازه و کیفیت هندوانه‌های تولیدی در هنگام زمان برداشت نگرانی وجود نداشته باشد.

نحوه کاشت نشا هندوانه

با در نظر گرفتن موارد ذکر شده در بخش قبلی و همچنین آماده‌سازی محیط، نوبت به کاشت نشاهای آماده هندوانه می‌رسد. فضایی که به قرارگیری هر نشا اختصاص داده می‌شود باید چیزی حدود 1.2 در 1.8 متر باشد؛ زیرا هندوانه در مراحل رشد، به دلیل ایجاد برگ‌ و شاخه‌های بزرگ به چنین فضایی نیاز خواهد داشت.

قبل از آن که نشاها درون خاک قرار گیرند، الزامی است که خاک مرطوب شود. توجه داشته باشید که میزان زیاد آب قبل از کاشت می‌تواند از استحکام ریشه جلوگیری کند. بدین ترتیب مراحل پرورش نشا هندوانه باکیفیت صورت نخواهد گرفت.

اکنون همه چیز برای قراردادن نشاها درون خاک آماده است. برای کاشت نشاهای هندوانه به صورت ردیفی باید فاصله هر ردیف 5/2 الی 3 متر و 5/4 الی 5 متر در نظر گرفته شود تا نه‌تنها فضای کافی برای رشد داشته باشند؛ بلکه هرکدام از نشاها بتوانند از مواد معدنی موجود در خاک نیز به صورت برابری بهره ببرند.

نحوه کاشت نشا هندوانه

 

 

اصول مراقبت از نشاهای هندوانه پس از کاشت

آبیاری، کوددهی و جلوگیری از ایجاد آفات و علف‌های هرز ازجمله مواردی هستند که باید پس از کاشتن نشاها در گلخانه از آن آگاهی داشته باشید.

آبیاری

میوه هندوانه برای رشد آب زیادی را طلب می‌کند؛ اما موضوعی که درباره آبیاری پرورش نشا هندوانه وجود دارد این است که بخش مهم آبیاری در زمان رشد و پرورش نشا هندوانه باید انجام گیرد. بهترین نوع نشا هندوانه برای پرورش، آن‌هایی هستند که در مراحل تولید هر روز آبیاری شده باشند و خشکی را در زمان جوانه زدن تجربه نکرده باشند.

بعد از کاشت نشا نیز آبیاری همچنان اهمیت خود را حفظ کرده است؛ زیرا نوع خاک و قابلیت نگهداری آب در آن و آب‌وهوای محیط می‌تواند شرایط را برای آبیاری تغییر دهد. همانند مرحله قبل از کاشت، نشاهای درون خاک نباید غرق در آب شوند؛ زیرا ممکن است که گیاه هندوانه رفته‌رفته پژمرده شود و توانایی تولید میوه برای آن فراهم نشود.

همچنین در زمانی که میوه هندوانه به عمل آمد بهتر است 7 روز قبل از اولین برداشت آبیاری به این گیاهان متوقف شود تا محصول تولیدی قرمز‌تر و شیرین‌تر شود. البته نباید فراموش کرد که مرطوب نگه‌داشتن خاک بهترین شرایط پرورش را در روزهای گرم آفتابی برای نشا هندوانه ایجاد می‌کند.

اصول مراقبت از نشاهای هندوانه پس از کاشت

 

 

کوددهی

ازت و فسفر دو نمونه از مواد موردنیاز نشا هندوانه برای رشد هستند که یک هفته پس از کاشت نشا باید درون خاک به مقدار کافی وجود داشته باشد. در این صورت، خاک برای استفاده نشا تغذیه خواهد شد. اما کوددهی بیش‌از حد می‌تواند آسیب‌پذیری نشا را در برابر آفات مختلف افزایش دهد و همچنین بر روی محصول تولیدی تأثیرات منفی بگذارد.

علف هرز

وجود علف هرز باعث می‌شود که مواد آلی و موردنیاز درون خاک به‌ طور کامل به نشا هندوانه نرسد. به همین دلیل توصیه می‌شود پس از رسیدن نشا به ارتفاع 10 سانتی‌متری از مالچ برای جلوگیری از رشد علف هرز استفاده شود.

سخن پایانی

پرورش نشا هندوانه به شرط خرید نشاهای سالم و آماده، برای باغداران محصولات باکیفیتی را تولید می‌کند. گلخانه آوین یکی از مراکز تولید و عرضه نشا این میوه با ارائه مشاوره پرورش نشا هندوانه، این فرصت را برای باغداران فراهم آورده است که بتوانند محصولات هندوانه باغ خود را در زمانی کوتاه و با کیفیتی بالا تولید و برداشت کنند.

سخن پایانی

شماره تماس مشاوره گلخانه

تمامی محصولات آوین:

انواع نشاء
  انواع نشاء گوجه فرنگی :
نشاء گوجه فرنگی 8320
نشاء گوجه فرنگی گیلاسی
✅  انواع نشا گل کلم:
نشا گل کلم زودرس
نشا گل کلم دیررس
✅  انواع نشا کاهو:
نشا کاهو رسمی
نشا کاهو سالادی
نشا کاهو چینی
نشا کاهو فرانسوی قرمز
نشا کاهو فرانسوی سبز
نشا کاهو بیوندا
نشا کاهو باتاویا
نشا کاهو اوکلیف
✅  نشاء هندوانه
✅  نشاء کرفس
✅  نشاء بادمجان
✅  نشاء بامیه
✅  نشاء توت فرنگی
✅  نشاء کیل سبز
✅  نشاء جعفری فر
✅  نشاء سورل قرمز
✅  نشاء سوئیس چارد رنگی و خونی
✅  نشاء فیسالیس
✅  انواع نشاء فلفل:
نشاء فلفل دلمه
نشاء فلفل قلمی تند و شیرین
✅  انواع نشاء کلم پیچ:
نشاء کلم پیچ قرمز
نشاء کلم پیچ سفید

 

سایر مقالات:

مشخصات نشا کاهو باتاویا
پرورش سوئیس چارد رنگی
پرورش نشا توت فرنگی
پیوند نشا کاهو
پرورش نشا سورل قرمز

 

شماره تماس مشاوره گلخانه

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *