5دلیل پوسیدگی ساقه کرفس– 2روش سریع درمان+ کود و سم مورد نیاز

5دلیل پوسیدگی ساقه کرفس– 2روش سریع درمان+ کود و سم مورد نیاز

5 علت پوسیدگی ساقه کرفس

پوسیدگی ساقه کرفس یک عارضه ناامیدکننده برای کشاورزانی است که یک فصل از کاشت تا برداشت را در انتظار ساقه‌های ترد و خوش طعم بوده‌اند. این بیماری به دلیل مختلفی در مزرعه رخ می‌دهد. از عفونت‌های قارچی گرفته تا شرایط محیطی و مراقبت‌های نادرست.

ازآنجایی‌که ساقه کرفس بخش مهم این گیاه است با مقاله ما همراه باشید تا دلیل پوسیده شدن ساقه کرفس را با یکدیگر بررسی کنیم.

علت پوسیدگی ساقه کرفس
پوسیدگی ساقه کرفس

 

عفونت قارچ Rhizoctonia solani

ساقه‌های پوسیده کرفس معمولاً نشانه حمله قارچ Rhizoctonia solani هستند. این بیماری بیشتر زمانی که آب و هوا گرم و مرطوب است، ایجاد می‌شود. این گونه قارچ موجود در خاک در نشاهای جوان کرفس کاشته شده، رطوبتی ایجاد می‌کند که می‌تواند تهدیدی برای سلامت این گیاهان شود.

پوسیدگی ساقه کرفس اغلب در نزدیکی پایه دمبرگ‌های خارجی برگ‌ها یا ساقه، پس از حمله قارچ از طریق زخم‌ها یا روزنه‌های باز شروع می‌شود. این علائم در ابتدا به صورت لکه‌های قهوه‌ای مایل به قرمز ظاهر می‌شوند.

با پیشرفت فعالیت قارچ، بزرگ می‌شوند. عفونت تشکیل شده ممکن است به سمت ساقه‌های داخلی نیز پیشرفت کند. در نهایت چندین ساقه از این گیاه یا در موارد پیشرفته‌تر، کل پایه گیاه از بین می‌روند.

کلید اصلی مدیریت و جلوگیری از ایجاد و پیشرفت این بیماری قارچی کرفس، نظارت بر گیاهان است. بهتر است پس از هر بار انجام آبیاری یا زمان افزودن کود به گیاهان، به خوبی علائم وجود قارچ را بررسی کنید. در صورت وجود هر گونه نشانه، قسمت‌های آلوده شده را حتی به قیمت ریشه‌کن کردن تمام گیاه از بین ببرید.

قارچ Sclerotinia scerlotiotum

از دیگر عوامل پوسیدگی ساقه کرفس، قارچی به نام Sclerotinia scerlotiotum است. هنگامی که آبیاری گیاهان را بیش از حد نیازشان انجام دهید؛ خاک اطراف آن‌ها اشباع می‌شوند. این موضعیت بهترین فرصت را برای رشد و انتشار این قارچ بیماری‌زا ایجاد خواهد کرد.

علائم این قارچ به صورت ضایعات قهوه‌ای با حاشیه صورتی هستند که حالتی آبکی و نرم دارند. از همین رو با نام پوسیدگی صورتی کرفس نیز شناخته می‌شود. هر چه شرایط محیطی برای این قارچ بیشتر مساعدتر شود، بیماری گسترش پیدا می‌کند. به صورتی که ساقه کرفس پوسیده و قهوه‌ای خواهد شد.

برای جلوگیری از حمله این قارچ توصیه می‌شود که شیوه آبیاری را در مزرعه خود اطلاح کنید. استفاده از روش آبیاری قطره‌ای بهترین راهکار در این موضوع است. علاوه بر آن افزایش هوادهی میان گیاهان و همچنین شخم زدن عمیق پس از هر بار برداشت می‌توانند به خوبی از ابتلای گیاهان کرفس به این نوع قارچ جلوگیری کنند.

قارچ Sclerotinia scerlotiotum
پوسیدگی ساقه کرفس

 

رطوبت محیطی

رطوبت در محیط یکی از پایه‌ای ترین مقصران پوسیدگی ساقه کرفس است. این عامل به صورت تنها قادر به از بین بردن ساقه‌های کرفس است. افزون بر آن با توجه به مطالبی که در بالا به آن اشاره شد، یکی از عوامل ضروری در رشد و انتقال انواع قارچ‌های بیماری‌زا است.

آبیاری پاششی از بالا یا باران‌های طولانی و کنترل نکردن آن‌ها باعث پخش قطرات آب روی ساقه و برگ کرفس می‌شود. در صورتی که آب و هوای محیط نیز گرم باشد، این رطوبت به آرامی روی ساقه کرفس ضایعات آبکی و تیره ایجاد می‌کند. ادامه این شرایط باعث پوسیدگی ساقه کرفس از بیرون پوسیده و نرم شود.

برای اطلاع از میزان آب مورد نیاز گیاهان کرفس مزرعه خود باید به ارقام کاشته شده توجه کنید. هر کدام از آن‌ها ممکن است به میزان متفاوتی برای رشد خوب نیاز داشته باشند. علاوه بر این مورد، آبیاری را در زمانی انجام دهید که خاک گیاه در شبانه‌روز فرصتی برای خشک شدن داشته باشد.

بهترین زمان برای آبیاری گیاهان را صبح‌ها در نظر گرفته‌اند. به این دلیل که حتی اگر آبیاری را زیاد انجام دهید، تا دفعات بعدی آبیاری ساعات طولانی برای خشک شدن خاک و پایه گیاه وجود خواهد داشت.

آسیب‌های فیزیکی

پوسیدگی ساقه کرفس هم در مزرعه و هم پس از برداشت به دلیل آسیب‌های فیزیکی می‌تواند رخ دهد. در صورتی که کرفس به درستی ذخیره نشود، روند پوسیدگی می‌تواند آغاز شود. در مزرعه به دلیل شرایط آب و هوایی که کنترل آن‌ها دشوار است یا رفت و آمد کارکنان مزرعه نیز گیاهان آسیب می‌بینند.

این آسیب می‌تواند به صورت ایجاد زخم یا کنده شدن بخشی از گیاه باشد. به همین خاطر عوامل ایجادکننده بیماری پوسیدگی ساقه کرفس مانند قارچ‌ها به راحتی می‌توانند خود را به درون گیاه برسانند. همیشه بهتر است کرفس را در مکانی تمیز، خشک و خنک نگهداری کنید تا از پوسیدگی آن جلوگیری کنید.

افزون بر آن باید به گیاهان با ملایمت رفتار کنید تا از ایجاد هر گونه زخم یا ضایعات بیماری‌زا پیشگیری شود. در صورتی که متوجه بریده شدن یا هر نوع آسیبی در ساقه‌های کرفس شدید باید در بررسی‌های بعدی روی آن مناطق دقت زیادی به خرج دهید. همچنین فراموش نکنید که تا حد امکان از رسیدن رطوبت ناشی از آبیاری به این نواحی جلوگیری کنید.

آسیب‌های فیزیکی
پوسیدگی ساقه کرفس

 

کمبود مواد مغذی

مواد غذایی در رشد کرفس نقش حیاتی دارند. هر کدام از موادی که درون خاک وجود دارند، تأثیرات منحصر به فردی بر روند رشد این گیاهان دارند. از همین رو کمبود هر کدام از آن‌ها باعث ایجاد عارضه‌های متفاوتی خواهد شد.

بور ماده‌ای است که کمبود آن باعث شکننده شدن ساقه کرفس می‌شود. در صورتی که گیاه کرفس در زمان پرورش خود نتواند به میزان مورد نیازش از این ماده دسترسی پیدا کند، ساقه‌های آن رطوبت خود را از دست می‌دهند. به گونه‌ای که پوسیدگی ساقه کرفس به وضوح از درون احساس می‌شود.

همیشه باید مواد غذایی مورد نیاز رشد گیاهان کرفس را در هر زمان در اختیار آن‌ها قرار دهید. در غیر این صورت گیاهانتان سالم، سبز و خوش طعم نخواهند بود. برای این کار بهتر است خاک را قبل از کاشت به آزمایشگاه بفرستید تا از میزان دقیق این مواد آگاه باشید. در نهایت کمبود هر کدام از این مواد تغذیه‌ای را می‌توانید با مواد افزودنی یا کودهای مربوط به آن ماده جبران کنید.

کمبود مواد مغذی
پوسیدگی ساقه کرفس

 

گلخانه آوین

امروزه بیشتر کشاورزان استفاده از نشا را برای پرورش گیاهان کرفس انتخاب می‌کنند. به همین خاطر مهم است که گام اول در این مسیر را به خوبی بگذارید. خرید نشاهای سالم، قوی و باکیفیت از یک مرکز معتبر به شما در این راه کمک می‌کند.

گلخانه آوین با پرورش نشاهای باکیفیت و سالم در تعداد بالا این امکان را برای شما فراهم آورده است که بتوانید تجربه کاشت گیاهان کرفس را به راحتی را در کارنامه کشاورزی خود قرار دهید. برای تهیه نشاهای این مجموعه تنها کافی است با کارشناسان گلخانه آوین تماس بگیرید.

کلام آخر

در طول دوران رشد و پرورش کرفس ممکن است با عارضه‌های مختلفی روبرو شوید. یکی از بیماری‌های تخریب‌گر، پوسیدگی ساقه کرفس است. بهترین شیوه مبارزه با این عارضه، انجام اقدامات پیشگیرانه‌ای است که گیاهان را از عوامل آن دور کند. تحقق این امر نیز نیازمند شناخت دلیل پوسیدگی ساقه کرفس است که در این مقاله نام برده شد.

پوسیدگی ساقه کرفس
پوسیدگی ساقه کرفس

سؤالات متداول

  1. علائم پوسیدگی صورتی ساقه کرفس چیست؟

ایجاد ضایعات قهوه‌ای با حاشیه صورتی، آبکی و نرم روی ساقه

  1. کمبود چه ماده‌ای بر پوسیدگی ساقه کرفس تأثیر می‌گذارد؟

بور

  1. کدام قارچ‌ها در پوسیده شدن ساقه کرفس نقش دارند؟

قارچ‌های Sclerotinia scerlotiotum و Rhizoctonia solani

بیماری ها:

✅بیماری های کاهو
✅بیماری های توت فرنگی
✅بیماری های گل کلم
✅  بیماری های کرفس
✅بیماری های کلم
✅بیماری های گوجه فرنگی
✅بیماری های هندوانه
✅بیماری های فلفل دلمه ای
✅بیماری های بادمجان
✅بیماری های بامیه

 

 

سایر مقالات:

لکه روی برگ کاهو

پژمردگی بوته کاهو

تغییر رنگ برگ کاهو

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *