6 علت پیچ خوردن برگ گوجه فرنگی – درمان + مشاوره رایگان


شماره تماس مشاوره گلخانه

 

6 دلیل پیچ خوردن برگ گوجه فرنگی

آیا تابه‌حال پیچ خوردن برگ گوجه فرنگی را در زمین خود دیده‌اید؟ برگ‌هایی که به جای آنکه صاف و مستقیم بایستند، روبه‌بالا یا پایین لوله‌ای شده‌اند. شاید هنگامی که برگ‌ها را این‌گونه دیده‌اید، نگرانی زیادی وجود شما را فرا نگرفته باشد. اما حتماً در روزهای آتی متوجه اهمیت همین نشانه‌های اولیه شده‌اید.

نقش شما همیشه در هر مشکلی پر رنگ است. زیرا پیشگیری و حتی درمان آن به دست توانای شما صورت می‌گیرد. اما این امر زمانی درست است که با عارضه ایجاد شده به طور کامل آشنایی داشته باشید. از همین رو در این مقاله دلایل پیچ خوردن برگ گوجه فرنگی را با همدیگر بررسی خواهیم کرد.

6 دلیل پیچ خوردن برگ گوجه فرنگی

 

چرا برگ‌های گوجه فرنگی پیچ می‌خورند؟

با دیدن هر گونه نشانه‌های غیرعادی در میان گیاهانتان باید حداقل نگرانی در شما ایجاد شود؛ زیرا این علائم به صورت دیداری در تلاش هستند که به شما بگویند چیزی در این بین درست نیست. درنتیجه ممکن است تمام زحمت شما برای همین نشانه‌های کوچک و کم اهمیت از بین برود.

ازجمله رایج‌ترین علت پیچش برگ‌ گوجه فرنگی، اختلال در شرایط محیطی، شیمیایی و بیولوژیکی است. البته به عنوان یک نکته باید بیان کرد که برای مشخص‌تر شدن دلیل پیچ خوردگی برگ گوجه فرنگی باید موارد زیر را به دقت بررسی کنید.

تعداد برگ‌های پیچ خورده بوته‌ها چند تا است؟ این عارضه در کدام برگ‌ها رخ داده است؟ برگ‌های جوان یا بالغ؟ لوله‌ شدن برگ‌ها در چه جهتی اتفاق افتاده است؟ آیا تنها عارضه مشاهده شده در بوته‌ها، همین پیچش برگ‌ها است؟ با مشخص شدن این موارد می‌توانید دلیل پیچ خوردن برگ گوجه فرنگی را بهتر و دقیق‌تر متوجه شوید.

شماره تماس مشاوره گلخانه

پیچ خوردن ویروسی برگ گوجه فرنگی

اگر عمده پیچش برگ ‌های گوجه فرنگی به سمت پایین باشند، یک ویروس به نام TLCV می‌تواند آن را ایجاد کرده باشد. البته که در برگ‌های پایین‌تر و بالغ‌تر باید به دنبال این گونه باشید. مگس سفید یا بقایای گیاهان آلوده قبلی، منابع اصلی انتقال این ویروس هستند.

مگس سفید می‌تواند این ویروس نهفته را از مزارع دیگر یا حتی باقی‌مانده گیاهان آلوده دوره قبلی با خود حمل کند. سپس در طی جابه‌جایی‌های خود آن را به بوته‌های گوجه‌فرنگی سالم دیگر برساند.

برگ‌ها در این بیماری ویروسی تنها پس از 3 هفته از شروع آلودگی، پیچ خوردن خود را شروع می‌کنند. به همین دلیل ممکن است شما نتوانید به راحتی وجود این ویروس را تشخیص دهید. متأسفانه پس از ظاهر شدن این نشانه، نمی‌توانید برای درمان پیچ خوردن برگ گوجه فرنگی در این زمینه کاری انجام دهید.

نوع دیگری از ویروس‌ به نام موزاییک گوجه‌فرنگی وجود دارد که باعث پیچ خوردن برگ گوجه فرنگی می‌شود. این ویروس از طریق شته‌ها بیشتر پخش می‌شوند. اگر در نوع ویروس تردید داشتید، به یاد داشته باشید که ویروس موزاییک علاوه بر پیچش برگ‌ها، الگوهای خالداری به رنگ سبز روشن نیز روی سطح برگ‌ها ایجاد می‌کند.

چرا برگ‌های گوجه فرنگی پیچ می‌خورند؟

 

تنش دمایی

تنش دمایی یکی از عوامل پیچ خوردن برگ گوجه فرنگی است که تا حد زیادی شما در آن دخیل هستید. به این دلیل که وظیفه شماست که بستر کشتی را برای محصولاتتان آماده کنید که رشد را در آن مطلوب کند. با این حال درصدی از برهم خوردن شرایط محیطی دست شما نیست. البته کنترل و مدیریت آن باز هم برعهده شما خواهد بود.

اگر گیاهان گوجه‌فرنگی را در اوایل بهار بکارید، ممکن است به دلیل حاکم شدن هوای گرم به طور ناگهانی، بوته‌ها دچار استرس دمایی شوند. در این صورت برگ‌ها به طرف بالا پیچ می‌خورند.

اگر در این موقعیت قرار گرفتید، اول برگ‌های نزدیک به سطح خاک؛ یعنی بالغ‌تر را بررسی کنید.  اگر هوای خشک و دمای گرم همچنان بر بستر کاشت چیره شود، پیچش برگ‌ها تا ساقه ادامه می‌یابند.

تنش دمایی

 

کمبود آب

اگر ریشه نتواند آب مورد نیاز بخش‌های دیگر گیاه را تأمین کند، شاهد پیچ خوردن برگ‌ گوجه فرنگی خواهید بود. در این حالت به نوعی تعادل وجود ندارد. به این دلیل که آبی که از طریق سطح برگ تبخیر می‌شود با آب داخل برگ‌ها برابری ندارد.

درنتیجه، برای آن که سطح برگ در برابر آفتاب نسوزد، به سمت داخل و بالا پیچ می‌خورد. این عکس‌العمل برگ در واقع تلاشی است برای حفظ اندک رطوبت باقی مانده برای انجام فتوسنتز خود. افزون بر آن سطح برگ‌ها در حالی که لوله شده‌اند، حالت چرمی و ضخیمی نیز پیدا می‌کنند.

مکانیسم دفاعی خود برگ‌ها

جالب است که بدانید در برخی مواقع که شرایط برای برگ‌ها مساعد نیست، آن‌ها از طریق پیچش خود در واقع در حال دفاع از خود هستند. شما زمانی که نشاهای جوان گوجه‌فرنگی تازه را خریداری می‌کنید، آن‌ها را از یک محیط امن وارد فضای باز می‌کنید. در این فضای باز، نور، آبیاری، باد، دما و عوامل دیگری این نشاها را تهدید می‌کنند.

در این حالت برای آنان یک شرایط استرسی ایجاد می‌شود. به همین دلیل به طرف بالا یا پایین خود را جمع می‌کنند. در این مورد می‌توانید از سخت شدن نشاها قبل از کاشت توسط گلخانه اطمینان حاصل کنید. همچنین می‌توانید مواردی که گفته شد را بسیار کنترل شده در فضا برقرار کنید.

مکانیسم دفاعی خود برگ‌ها

 

وجود علف‌کش‌ها

معمولاً اقدامی که به منظور از بین بردن علف‌های هرز داخل مزرعه انجام می‌دهید، استفاده از انواع علف‌کش‌ها است. نه تنها شما؛ بلکه کشاورز زمین اطراف شما هم از این ترکیبات استفاده می‌کند. حال وزش باد را نیز به این وضعیت اضافه کنید.

در این صورت محصولاتتان در معرض قرارگیری انواع علف‌کش‌ها هستند. همان چیزی که بوته‌های گوجه‌فرنگی بسیار نسبت به آن گارد دارند. به این معنا که اگر برگ‌های انتهایی به سمت پایین پیچ خورده باشند یا تک برگ‌ها به صورت فنجانی درآمده باشند، باید به دنبال استفاده نادرست از علف‌کش‌ها باشید.

خوشبختانه در برخی مواقع برگ‌ها به خودی خود اثرات ناشی از این مواد را از بین می‌برند. به همین دلیل هنوز امکان رشد و میوه دهی در آن بوته‌ها وجود خواهد داشت؛ اما آن درصد باقی مانده باعث ایجاد خسارت به شما و مزرعه خواهند شد.

وجود علف‌کش‌ها

 

 

تغذیه کنه‌ها از برگ

نوعی از کنه‌های پهن وجود دارند که دلیل پیچ خوردن برگ گوجه فرنگی می‌شوند. به این صورت که با حمله به برگ‌ها از آن‌ها تغذیه می‌کند. اما این تنها کار آن‌ها نیست. کنه‌های پهن در این حالت باعث ورود سمی به برگ‌ها می‌شود که آن‌ها را لوله می‌کند.

اگر پیچ خوردن برگ گوجه فرنگی به شدن زیادی رخ داده بود، به احتمال 90 درصد کنه‌های پهن عامل ایجاد آن هستند. راه ورود این کنه‌ها از طریق نشاهای آماده‌ای است که شما از گلخانه‌ها خریداری می‌کنید. درنتیجه یکی از راهکاری‎‌های جلوگیری از آن، اطمینان از معتبر بودن مراکز تهیه نشا است.

گلخانه آوین سالم‌ترین نشاهای گوجه‌فرنگی را پرورش و ارائه می‌دهد. این مجموعه به گونه‌ای نشاها را برای فروش آماده می‌کند که در مقابل انواع بیماری‌ها و تنش‌های محیطی مقاوم باشند. با تهیه نشاهای درخواستی خود از این مرکز حداقل درباره سلامت و کیفیت آن‌ها اطمینان خواهید داشت.

تغذیه کنه‌ها از برگ

 

سؤالات متداول

  1. بیماری‌های ویروسی که باعث پیچ خوردن برگ گوجه فرنگی می‌شوند، کدام‌اند؟

ویروس پیچ خوردگی برگ زرد یا TLCV، ویروس موزاییک گوجه‌فرنگی

  1. در هنگام گرما حالت پیچش برگ‌ها به کدام سمت هستند؟

حاشیه برگ‌ها به سمت بالا لوله می‌شوند.

  1. منبع پیچش برگ‌‌های گوجه فرنگی به وسیله کنه‌های پهن چیست؟

نشاهای آماده خریداری شده از گلخانه‌ها

 

کلام پایانی

ممکن است با پیچ خوردن برگ گوجه فرنگی به دلیل آن که ناهنجاری‌های نگران کننده دیگری در گیاه ایجاد نمی‌شود، زیاد توجه شما را جلب نکند. اما گاهی این نشانه خبر از عاملی خطرآفرین مانند بیماری‌های ویروسی می‌دهد.

همچنین ممکن است آسیب‌زا نباشد و پس از چند روز از بین بروند. در هر حالت انجام اقدامت کنترلی و اصلاحی در این وضعیت بهترین راه برای سالم نگه داشتن مزرعه‌تان است.

کلام پایانی

مقالات

بیماری های کاهو
✅بیماری های توت فرنگی
✅بیماری های گل کلم
✅  بیماری های کرفس
✅بیماری های کلم
✅بیماری های گوجه فرنگی
✅بیماری های هندوانه
✅بیماری های فلفل دلمه ای
✅بیماری های بادمجان
✅بیماری های بامیه

 

سایر مقالات:

علت قهوه ای شدن برگ گوجه فرنگی
مرگ بوته‌ گوجه فرنگی
علت ترکیدگی سطح گوجه فرنگی

 

شماره تماس مشاوره گلخانه

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *