معرفی 4 مورد از انواع سازه های گلخانه ای + 3 مزیت گلخانه دست دوم

انواع سازه های گلخانه ای

انواع سازه های گلخانه ای


با انواع سازه های گلخانه ای آشنا شوید!

انواع سازه های گلخانه ای مناسب با نوع محصول و شرایط در دسترس چگونه سازه‌هایی هستند؟ گلخانه بهترین و مناسب‌ترین فضا جهت محافظت از گونه‌های حساس یا تولید برخی محصولات خارج از فصل است؛ اما این مکان چگونه مهیا می‌شود؟

در ادامه مقاله قصد داریم ضمن بررسی دقیق انواع گلخانه کشاورزی براساس کاربرد و شکل سازه، به ارائه توضیحات لازم جهت یاری شما در انتخاب انواع گلخانه هیدروپونیک بپردازیم؛ پس با همراه باشید.

انواع سازه های گلخانه ای
با انواع سازه های گلخانه ای آشنا شوید!

معرفی انواع سازه های گلخانه ای

گلخانه به فضایی مناسب با شرایط محیطی ایده‌آل گفته می‌شود که با توجه به مصالح به‌کار رفته شده به دسته‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌شود. برای شناختن انواع سازه‌های مهندسی باید در ابتدا بدانید که کلیه آن‌ها در دو مجموعه سازه‌های ثابت یا متحرک قرار دارند و ویژگی‌های متفاوتی را ارائه می‌دهند.

سایر خدمات:

مشاوره گلخانه
مشاوره کشاورزی
مشاوره ساخت گلخانه
مشاوره کشت گلخانه
مشاوره کشت گوجه فرنگی

گلخانه‌ تونلی

این نوع گلخانه یکی از متداول‌‌ترین انواع سازه های گلخانه ای‌‌ است که به‌آسانی و با هزینه بسیار کم، راه‌اندازی می‌‌شود. گلخانه تونلی که با نام‌های مختلف مانند گلخانه‎‌ کواست و استوانه‌ای نیز شناخته می‌شود، ساختاری از جنس آهن گالوانیزه، پلاستیک، آلومینیوم و درصورت نیاز چوب دارد که در تولید سبزیجات، صیفی‌جات و گیاهان دارویی کاربرد دارد.

سقف گلخانه‌ تونلی به شکل کمانی است و  ابعاد کوچک آن باعث گرم شدن سریع فضای داخل در فصل‌ زمستان می‌‌شود؛ بنابراین در این نوع سازه، مصرف انرژی بسیار کمتر خواهد بود.

در گلخانه تونلی هم امکان باز نمودن درب انتهای گلخانه وجود دارد و هم در صورت راه‌اندازی سیستم تهویه، کنترل حرارت و رطوبت محیط داخل میسر می‌شود.

سبک‌های مختلف این نوع سازه شامل کوانست پایه‌دار، گاتیک پایه‌دار، کوانست طرح چین، کوانست، تونلی پیوسته، و قوس گاتیک است که بسته به نیاز شما و شرایط در دسترس انتخاب می‌شود.

مزایای استفاده از این نوع گلخانه شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ü محصولات بیشتر نسبت به گلخانه‌های پیوسته
  • ü هزینه کم
  • ü عدم نیاز به سیستم سرمایشی
  • ü امکان آلودگی به انواع آفات بسیار کم
انواع سازه های گلخانه ای
گلخانه‌ تونلی

گلخانه‌ سیرکولار

در انواع سازه های گلخانه ای سیرکولار دیواره‌ها عمودی و سقف به صورت کمان کامل است که بیشتر در مناطق مناطق گرمسیر که وزش باد در آنها شدید است؛ ساخته می‌شوند. جهت ساختمان این نوع سازه به صورت شمالی-جنوبی است و در تمام طول روز ، آفتاب‌گیر است.

همچنین در این سازه‌ها به دلیل عدم امکان سکوبندی، کشت صیفی جات اغلب در کف گلخانه صورت می‌گیرد. از مزایای این نوع گلخانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ü کمترین میزان مقاومت در برابر وزش باد
  • ü ارزان‌تر بودن نسبت به سایر انواع سازه‌های موجود
  • ü تابش مستقیم نورخورشید به سقف سازه در تمام طول روز

گلخانه قله‌ای یا شیروانی

انواع سازه های گلخانه ای قله‌ای، معمولاً گلخانه‌هایی هستند که سقف آن‌ها شیبی حدود 25 تا 30 درجه و دیواره‌های عمودی دارد. در واقع این نوع گلخانه‌ها یکی از مقاوم ترین انواع سازه های گلخانه ای در برابر برف هستند، به همین دلیل هزینه سازه گلخانه قله‌ای، بسیار بیشتر از سایر گلخانه‌ها است.

برخی از گلخانه‌‌های قله‌ای، که به گلخانه‌های شیشه‌ای معروف هستند دارای پوششی از جنس شیشه‌ هستند و طراحی آن‌ها به گونه‌ای است که حداکثر نور را به داخل ساختمان گلخانه عبور می‌دهند.

همچنین با توجه به شرایطی که در در این زمینه در کشور وجود دارد، این گلخانه‌ها بسیار کمتر ساخته می‌شوند و مصارف خاصی دارند. قیمت سازه گلخانه شیشه‌ای به دلیل ترکیب و متریال مخصوص بالا است.

از میان مهمترین مزیت‌های گلخانه‌های قله‌ای می‌توان به قابلیت انتقال نور  بسیار بالای آن اشاره کرد که می‌تواند حداکثر میزان نور را به داخل گلخانه وارد کند. البته این قابلیت در مناطق گرمسیر و خصوصا در فصل‌های گرم سال از معایب به شمار می‌آید. بنابراین از این نوع سازه‌ها بیشتر در مناطق سردسیر استفاده می‌شود.

انواع سازه های گلخانه ای
گلخانه قله‌ای یا شیروانی

گلخانه‌ اسپانیایی و طرح اسپانیایی

با تلفیق گلخانه سیرکولار و شیروانی و همچنین اضافه کردن یک سقف با زاویه کمانی، گلخانه‌ گاتیک یا اسپانیایی خلق می‌شود. این نوع سازه‌ها یکی از محکم‌ترین انواع سازه های گلخانه ای هستند که تاکنون ابداع شده است.

کارایی این سازه حتی باوجود شکل هندسی قدیمی یا سنتی که دارد، بسیار مطلوب است. طبق تحقیقات صورت گرفته کلیه عملیات‌های تحقیقاتی و آموزشی که در این نوع گلخانه‌ها شکل گرفته‌اند، همگی موفقیت‌آمیز بوده‌اند.

چنانچه شما نیز تمایل دارید که با استفاده از دانش فنی روز و تکنولوژی‌های پیشرفته به پرورش حرفه‌ای گیاهان گلخانه‌ای اقدام کنید، بهترین گزینه برای این کار سازه‌های گاتیک خواهد بود‌.

سازه‌های گاتیک نه تنها در برابر برف سنگین و تابش شدید نور آفتاب، مقاومت و دوام بالایی دارند، بلکه شکل هندسی سقف آن‌ها نیز مانع ورود آب باران به داخل محیط سازه خواهد شد.

انواع سازه های گلخانه ای اسپانیانی با توجه به قطعات به کاربرده شده، به دو دسته گلخانه‌های طرح اسپانیایی و اسپانیایی تقسیم می‌شوند.

نقشه سازه گلخانه (گلخانه اسپانیایی و گلخانه طرح اسپانیایی) همانند اکثر سازه‌های تولید شده در گلخانه آوین، با استفاده تکنولوژی طراحی می‌شود که هدف اصلی این کار، افزایش استحکام آن است. قیمت سازه گلخانه پیچ و مهره‌ای در برخی موارد به دلیل به‌کار رفتن این ابزار و قطعات بالاتر خواهد بود.

سازه گلخانه دست دوم چیست؟

سازه گلخانه دست دوم، یعنی گلخانه‌ای که قبلاً ساخته شده و به دلایل مختلف، مانند عدم استفاده از ان، مجدداً به‌فروش می‌رسد. شما می‌توانید از افراد یا شرکت‌هایی که انواع سازه های گلخانه ای دست دوم را ارائه می‌دهند، متناسب با نیاز خود یکی را انتخاب و خریداری کنید.

انواع سازه های گلخانه ای
سازه گلخانه دست دوم چیست؟

هزینه کمتر

معمولاً انواع سازه های گلخانه ای دست‌دوم با قیمت کمتری نسبت به سازه‌های جدید به فروش می‌رسند. بنابراین؛ این عامل، یعنی مناسب بودن قیمت سازه گلخانه دست دوم به شما این امکان را می‌دهد تا هزینه‌های خود را کاهش دهید.

سرعت شروع

با استفاده از گلخانه‌های آماده دست ‌دوم، سرعت شروع کار برای شما بالاتر می‌رود و انتظار برای ساخت گلخانه جدید حذف می‌شود.

انواع سازه های گلخانه ای
سرعت شروع

امکانات بالا

بسیاری از گلخانه‌های دست‌دوم از قبل به امکانات بسیار زیادی مانند سیستم‌های آبیاری، سیستم‌های گرمایشی، سیستم‌های سرمایشی و ده‌ها امکانات دیگر مجهز شده‌اند که این قابلیت از همه جوانب به سود شما کشاورزان و گلخانه‌داران خواهد بود.

گلخانه آوین؛ بهترین انتخاب برای توسعه گلخانه شما!

گلخانه آوین علاوه بر ارائه تجهیزات باکیفیت و به‌روز جهت بالا بردن امکانات گلخانه‌ای، با داشتن متخصصان و مشاوران توانمند که تجربه طولانی‌مدت در زمینه ساخت و توسعه انواع گلخانه دارند، اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار خواهند داد.

اگر قصد دارید از  قیمت سازه گلخانه آگاه شوید یا ضمن پرس‌وجو در ارتباط با قیمت سازه گلخانه دست دوم، فضایی را متناسب با بودجه خود آماده‌ سازید، با مشاوران و کارشناسان ما در ارتباط باشید.

سخن پایانی

انواع سازه های گلخانه ای به گونه‌ای طراحی شده‌اند که شرایط مطلوبی برای رشد و تولید گیاهان در آن مهیا باشد. این سازه‌ها از مواد مختلفی مانند شیشه، پلاستیک یا ترکیبی از هر دو هستند که با توجه به بودجه و سلیقه شخصی شما انتخاب و اجرا می‌شوند.

در این مقاله سعی بر آن بود که برای افزایش آگاهی به بررسی انواع سازه گلخانه که به امکان کشت گیاهان مختلف در فصول سرد و گرم سال را می‌دهند، بپردازیم و مزایای هریک را بیان کنیم تا بتوانیم به شما در یک انتخاب آگاهانه یاری رسانیم.

سوالات متداول

  1. سازه‌های گلخانه‌ای چند نوع هستند؟

دو مجموعه اصلی سازه‌های ثابت یا متحرک

  1. چه نوع گلخانه‌ای برای کشت گیاهان دارویی مناسب است؟

گلخانه تونلی

  1. کدام گلخانه‌ها برای نواحی برفی گزینه بهتری هستند؟

قله‌ای یا شیروانی

 

سایر مقالات:

4 نقش آهن در رشد گیاه + راهکارهای پیشگیری از کمبود آهن گیاهان
نقش کلسیم در رشد گیاه + 12 عامل اصلی کمبود کلسیم در گیاهان
4 مزیت و نقش کود های دامی در رشد گیاه – مشاوره تخصصی

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *