سیستم گرمایشی گلخانه و 4 نکته کلیدی که باید در نظر بگیرید!

سیستم گرمایشی گلخانه

سیستم گرمایشی گلخانه


سیستم گرمایشی گلخانه

طراحی سیستم گرمایشی گلخانه باید چگونه باشد؟ آیا شما تا به حال وارد محیط‌های گلخانه‌ای شده‌اید و از نزدیک شرایط آن‌ها را دیده‌اید؟ این شرایط ویژه نیازمند فراهم کردن برخی تجهیزات مانند سیستم گرمایش گلخانه یا سیستم سرمایشی و دستگاه‌هایی از این قبیل است.

برای این که با انواع تجهیزات گلخانه‌ای بیشتر آشنا شوید؛ ابتدا لازم است انواع سیستم‌های گرمایشی گلخانه‌ای را بشناسید. در ادامه به طور دقیق به بررسی هر یک از آن‌ها و همچنین نحوه طراحی سیستم گرمایشی گلخانه پرداخته‌ایم؛ پس با ما همراه باشید.

سیستم گرمایشی خورشیدی برای گلخانه

در شرایط ایده‌آل، بخش مهمی از گرمایش گلخانه خانگی توسط اثرگلخانه‌ای، یعنی پدیده‌ دریافت پرتوهای با طول موج‌های کوتاه و در نتیجه پخش کردن همین پرتوها با طول موج‌های بلند تاًمین می‌شود.

این سیستم شامل نصب پنل‌های خورشیدی بر روی سطح گلخانه است که نور خورشید را به انرژی حرارتی تبدیل می‌کنند؛ اما در مورد گلخانه‌های بزرگ، تنها با استفاده از این اثر، گرمایش گلخانه فراهم نمی‌شود و نیاز به استفاده از یکی از انواع سیستم‌‌های گرمایشی است.

سیستم گرمایشی گلخانه
سیستم گرمایشی خورشیدی برای گلخانه

عوامل مهم در انتخاب سیستم گرمایش گلخانه

سیستم گرمایشی برای همه گلخانه‌ها یکسان نیست و این تجهیزات باتوجه به برخی عوامل حاکم بر گلخانه، انتخاب و اجرا می‌شوند. برخی از مهمترین عواملی که برای این اقدام باید مورد توجه قرار داد، عبارت‌اند از:

  • منطقه استقرار گلخانه
  • میزان هدر رفتن گرما
  • مساحت گلخانه
  • نوع جنس پوشش دهی گلخانه

سیستم گرمایش گلخانه خانگی

سیستم گرمایش، به سیستمی گفته می‌شود که برای گرم کردن فضای داخل گلخانه‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم‌ها معمولاً از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • ü پنکه
  • ü عایق‌بندی
  • ü بخاری برقی یا گازی
  • ü رادیاتورهای گرمایشی

به طور کلی سیستم گرمایش گلخانه باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند محیط مناسبی برای رشد گیاهان گلخانه‌ای فراهم کند. با در نظر گرفتن کلیه موارد ذکر شده، می‌توانید به آسانی یکی از انواع سیستم گرمایشی گلخانه را انتخاب کنید.

سیستم گرمایشی گلخانه
سیستم گرمایش گلخانه خانگی

 

سایر خدمات:

مشاوره گلخانه
مشاوره کشاورزی
مشاوره ساخت گلخانه
مشاوره کشت گلخانه
مشاوره کشت گوجه فرنگی

بهترین سیستم گرمایش گلخانه

یک دستگاه گرمایشی گلخانه، باید توانایی کنترل دمای داخل نایلون گلخانه را در فصول مختلف، به‌ویژه فصل‌های خیلی سرد سال داشته باشد. همچنین پخش هوای گرم از سیستم درون گلخانه، باید به‌صورتی باشد که دما در همه نقاط یکسان بوده تا علاوه بر رشد مطلوب گیاهان، از ورود آسیب به آن‌ها جلوگیری شود.

این ویژگی‌ها ربطی به کوچکی یا بزرگی مساحت گلخانه مورد نظر ندارد و از گلخانه‌های خانگی تا گلخانه‌های بزرگ را شامل می‌شود. برخی از انواع سیستم گرمایش گلخانه شامل موارد زیر است.

سیستم آب گرم گلخانه‌ای

لازمه اجرای سیستم آب‌گرم گلخانه‌ای، یک دیگ بخار آب که معمولاً چدنی و یا فولادی باشد و مانند شوفاژ عمل کند، است. آب درون دیگ از طریق منبعی گرم و بعد الکتروموتورهای آب گرم به درون گلخانه فرستاده می‌شود.

در این سیستم گرمایشی گلخانه‌، لوله‌های آب گرم در سطح زمین یا نزدیکی سطح زمین نصب شده‌اند، در این حالت سطح خاک تا حدودی گرم شده و هوای گرم آن به طرف بالا حرکت می‌کند. بعد از مهیا شدن گرمای مورد نیاز برای رشد گیاهان، فعالیت ریشه‌ها و رشد بوته‌های درون گلخانه افزایش پیدا می‌کند.

در این روش تعادل و هماهنگی دما بسیار مشهود است؛ زیرا معمولاً برای یک واحد گلخانه چند سیستم مرکزی نصب می کنند؛ بنابراین کنترل شرایط دمایی برای همه گلخانه ها به طور هماهنگ انجام می‌شود. قیمت سیستم گرمایشی گلخانه‌ای، دو تا سه برابر گرانتر از سیستم‌های دیگر، مانند سیستم موضعی دمنده‌ها است.

سیستم گرمایشی گلخانه
سیستم آب گرم گلخانه‌ای

استفاده از بخاری‌های معمولی گلخانه‌ای

اولین روش ایجاد تعادل دمایی در گلخانه‌ها، به خصوص در گلخانه‌های سنتی، استفاده از  بخاری‌های معمولی است که با سوخت نفت یا مخلوط نفت و گازوئیل راه‌اندازی می‌شوند. البته امروزه کمتر از این روش استفاده می‌کنند؛ چراکه هم بازدهی چندانی ندارد و هم احتمال نفوذ دود به داخل گلخانه در این روش وجود دارد.

همچنین درصورت نصب غیراستاندارد بخاری در فضای داخل گلخانه، میزان بسیار زیادی کربن مونو اکسید تولید شده و کل محصولات را از بین می‌برد.

روش دمنده‌های حرارتی

این نوع سیستم گرمایشی، یکی از بهترین سیستم‌های گرمایشی گلخانه بوده که از محفظه‌ای دو جداره ساخته شده است. جداره‌ی داخلی این وسیله، با استفاده از یک مشعل گرم می‌شود و دود حاصل از آن، از طریق لوله‌ای به خارج از گلخانه هدایت می‌شود.

سوخت مورد استفاده در این سیستم گرمایشی گلخانه‌ بیشتر گاز یا گازوئیل است. هوای داخل جداره‌ها که به وسیله‌ی مشعل کاملً داغ شده، با یک دمنده بسیار قوی به صورت کاملاً یکنواخت در محیط گلخانه پخش می‌شود.

چنانچه تمایل دارید از انرژی حداکثری که از این طریق ایجاد شده است استفاده کنید، پیشنهاد ما این است که علاوه بر محفظه دوجداره اول، محفظه‌ی دو جداره‌ی دیگری نیز نصب کنید و دود حاصل از آن را به داخل هدایت کنید.

گرمای حاصل از گردش دود به همراه دمنده‌های موجود به طور یکنواخت در داخل گلخانه توزیع می‌شود و محیط را گرم می‌کند. دمنده‌های حرارتی تقریبا ارزان هستند و قدرت حرارتی بسیار خوبی دارند.

به علاوه سرویس کردن آن‌ها نیاز به مهارت و تکنیک خاصی ندارد و به راحتی و در منزل می‌توانید این اقدام را انجام دهید.

سیستم گرمایشی گلخانه
روش دمنده‌های حرارتی

بخاری گلخانه‌ای خانگی

بخاری یکی دیگر از وسایل یا سیستم گرمایشی گلخانه‌ای است که باتوجه به عوامل مختلفی مانند فضای داخل گلخانه، سوخت و انرژی دردسترس انتخاب می‌شود. یکی از مواردی که هنگام قرار دادن هیتر در گلخانه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، این است که این وسیله بتواند در زمان کم میزان گرمای موردانتظار را تولید و پراکنده کند.

هیتر برقی

هرچند که گرم کردن فضای داخلی گلخانه‌ها با استفاده از هیترهای برقی به صرفه نیست؛ اما برای گرم کردن گلخانه‌های با فضای کوچک مانند سیستم گرمایشی گلخانه خیار می‌توانید از  این نوع سیستم گرمایش گلخانه‌ استفاده کنید.

در برخی هیترهای برقی امکان تنظیم دمای محیط وجود دارد که این کار به‌وسیله ترموستات انجام می‌شود. در این حالت علاوه بر رسیدن به شرایط محیطی دلخواه، از انرژی به صورت بهینه استفاده خواهید کرد.

هیتر گازی

هیتر گازی یکی از پرطرفدارترین سیستم گرمایشی گلخانه‌ است که برای محیط‌هایی با فضای بزرگتر، مانند محیط‌های صنعتی، سالن‌های تجاری، مساجد و رستوران‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیستم گرمایشی گلخانه
هیتر گازی

مشاوره طراحی و تأسیس گلخانه با آوین

متخصصان و مشاوران گلخانه آوین، با توجه به دانش و مهارت خود در زمینه ساخت و توسعه گلخانه‌ها، آماده یاری رساندن به شما کشاورزان و گلخانه‌داران هستند.

اگر شما نیز قصد تمایل دارید که در ارتباط با گرمایش ارزان گلخانه خود اطلاعات لازم را کسب کنید یا از قیمت سیستم گرمایشی گلخانه اطلاع پیدا کنید، با مشاوران ما در ارتباط باشید.

سخن پایانی

سیستم گرمایشی گلخانه شامل مجموعه‌ای از ابزار، تجهیزات و فناوری‌هایی است که برای حفظ دما و ایجاد شرایط محیطی مناسب برای رشد و پرورش گیاهان در گلخانه استفاده می‌شود. این سیستم‌ها ممکن است شامل عناصری مانند پمپ‌های گرمایشی، بخاری‌ها، سیستم‌های تهویه، شیشه‌های عایق و مواردی از این قبیل باشند.

هدف استفاده از این سیستم‌ها ایجاد محیط استوایی و پایدار در گلخانه برای تولید محصولات باکیفیت است. در این مقاله سعی بر آن بود که به بررسی انواع روش‌های گرمایش گلخانه بپردازیم تا در انتخاب صحیح به شما یاری کنیم.

سوالات متداول

1. سیستم گرمایشی خورشیدی گلخانه چیست؟

سیستمس است که با نصب پنل‌های خورشیدی بر روی سطح گلخانه، نور خورشید را به انرژی حرارتی تبدیل می‌کنند.

  1. اولین روش ایجاد تعادل دمایی در گلخانه چیست؟

بخاری‌های معمولی

3. اجرای سیستم آب گرم گلخانه‌ای چگونه است؟

با استفاده از دیگ بخار آب، منبع گرم‌کننده و الکتروموتورهای هدایت‌کننده

 

 

سایر مقالات:

روش های آبیاری سنتی یا مدرن؟ معرفی 5 روش آبیاری سنتی تا نوین
دریافت مشاوره گیاه پزشکی به 3 روش حضوری، آنلاین و تلفنی
5 نکته طلایی در راه اندازی گلخانه صنعتی + تجهیزات مورد نیاز و هزینه

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *