نقش منیزیم در رشد گیاه – معرفی 3 نوع کود برای تأمین منیزیم گیاه

با نقش منیزیم در رشد گیاه آشنا شوید!

آیا با نقش منیزیم در رشد گیاه آشنایی دارید و می‌دانید که کمبود این ماده چه پیامد‌هایی به دنبال دارد؟ منیزیم در ساخت کلروفیل گیا‌هان نقش اساسی داشته و از تأثیرات بسیاری در روند رشد و تغذیه گیا‌هان و بسیاری از عملکرد‌های گیاه همچون فتوسنتز برخوردار است.

از آنجایی که کمبود منیزیم برای رشد گیاه بسیار مضر است، لازم است شما کشاورزان عزیز همواره به درصد منیزیم خاک موردنظر توجه داشته و آن را کنترل کنید. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا به صورت کامل شما را با نقش منیزیم در تغذیه گیاه و رشد آن آشنا کنیم.

منیزیم چیست؟

منیزیم عنصری از گروه دوم جدول تناوبی است که جزو ترکیبات معدنی خاک بوده و حدود ۲ درصد از پوسته زمین را تشکیل می‌دهد. این عنصر به همراه کلسیم و گوگرد به‌عنوان ۳ عنصر مغذی ثانویه شناخته می‌شود.

منیزیم عنصری متحرک است که برای رشد و نمو گیا‌هان بسیار اهمیت داشته و دسترسی به آن در خاک به عوامل زیر بستگی دارد:

  • ماده سنگ منشأ
  • سیستم کشاورزی
  • شدت و تناوب کشت گیاه
  • روش‌های کشت
  • آب و هوای منطقه
  • درجه هوازدگی
  • نوع محصول

با توجه به موارد گفته شده باید بدانید میزان منیزیم در خاک مناطق مختلف می‌تواند متفاوت باشد. معمولاً در خاک‌های استوایی و شنی منیزیم کم و در خاک‌های مجاور باتلاق، دریا‌ها، زغال سنگ و خاک‌های شور مقدار آن زیاد است.

لازم به ذکر است طبق منابع علمی‌ معتبر نقش منیزیم در رشد گیاه به طور گسترده تأیید شده و این عنصر در طیف وسیعی از فرایند‌های فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی گیا‌هان نقش اساسی دارد.

 

سایر خدمات:

مشاوره گلخانه
مشاوره کشاورزی
مشاوره ساخت گلخانه
مشاوره کشت گلخانه
مشاوره کشت گوجه فرنگی

 

وظیفه منیزیم در تغذیه گیاه

برای بررسی نقش منیزیم در رشد گیاه در ابتدا باید بگوییم منیزیم تنها ماده معدنی در روند تولید کلروفیل گیا‌هان است. از آنجایی که وجود کلروفیل عامل سبزی گیا‌هان است، در صورت کمبود منیزیم تولید آن کاهش یافته و این امر باعث زرد شدن برگ گیا‌هان می‌شود.

علاوه بر این منیزیم در فعال‌سازی آنزیم نقش مهمی‌ ایفا می‌کند. همچنین حامل‌های فسفری را فعال می‌کند که وظیفه آن‌ها جذب سایر عناصر موردنیاز گیا‌هان است. جالب است بدانید درختان دارای میوه‌های روغنی مانند زیتون، بادام و غیره برای تولید روغن شدیداً به منیزیم نیاز دارند.

در این بخش از بررسی نقش منیزیم در رشد گیاه باید به این مورد اشاره کنیم که تأثیر این عنصر در تقسیم سلولی، تولید پروتئین و کمک به جذب آب انکار نشدنی است. همچنین منیزیم در تولید کربوهیدرات‌ها دخالت مستقیم داشته و نقش مؤثری در ساخت مواد قندی موردنیاز گیاه دارد.

در زمینه کاربرد منیزیم در تغذیه گیاه باید بدانید درختانی که از میوه‌های هسته دار برخوردار هستند به منیزیم بیشتری احتیاج دارند؛ زیرا تشکیل هسته در این میوه‌ها وابسته به وجود منیزیم است؛ بنابراین شاهد این هستیم که خاک این درختان به سرعت دچار کمبود منیزیم می‌شود و باید از دیگر روش‌ها این مشکل را رفع کرد.

علائم کمبود منیزیم در تغذیه گیاه

حال که با نقش منیزیم در رشد گیاه و فرایند‌های آن آشنا شده‌اید لازم است شما را با نشانه‌‌هایی آشنا کنیم که به کمک آن‌ها می‌توانید بررسی کنید که آیا گیاه موردنظر دچار کمبود منیزیم شده است یا خیر؟

در ابتدا باید بدانید عواملی که منجر به کمبود منیزیم در گیاه می‌شوند به شرح زیر هستند:

  • پایین بودن دمای خاک
  • خشکی خاک
  • وجود پتاسیم و کلسیم زیاد
  • استفاده بیش از اندازه از آمونیوم و پتاسیم
  • خاک‌های شنی دارای سطوح تبادلی (CEC) پایین
  • خاک‌های اسیدی دارای مقادیر بالایی از منگنز و آلومینیوم

حال که با علل فقر منیزیم در گیا‌هان آشنا شده‌اید باید بدانید علائم کمبود منیزیم در درختان میوه و گیا‌هان شامل موارد زیر است:

  • منیزیم در گیاه متحرک است و در هنگام بروز کمبود از بخش‌های مسن گیاه به قسمت‌های جوان‌تر جابه‌جا می‌شود؛ بنابراین نشانه‌های کمبود منیزیم ابتدا در برگ‌های مسن گیا‌هان پدیدار می‌شوند.
  • از آنجایی که عنصر منیزیم در روند کلروفیل سازی (سبزینه) نقش اساسی دارد، کمبود آن باعث بروز زردی در بین رگبرگ‌های گیاه می‌شود.
  • با توجه به نقش منیزیم در رشد گیاه و فتوسنتز، کمبود این عنصر باعث کاهش عمل فتوسنتز و درنتیجه کاهش رشد رویشی و عملکرد گیاه موردنظر می‌شود.
  • کمبود منیزیم در درختان میوه سبب تولید میوه‌هایی با اندازه کوچک‌تر می‌شود. علاوه بر این درختان میوه دانه دار معمولاً نسبت به درختان میوه بدون دانه بیشتر در معرض کمبود منیزیم قرار دارند؛ زیرا نقش منیزیم در رشد گیاه و درخت دانه دار بسیار پررنگ‌تر است.
  • از دیگر علائم باید به این موضوع اشاره کنیم که لکه‌هایی ارغوانی رنگ بین رگبرگ‌های گیاه ایجاد شده و کم‌کم باعث مرگ بافت گیاه و ریزش برگ‌ها می‌شوند.
  • با توجه به اهمیت نقش منیزیم در رشد گیاه، کاهش این ماده معدنی در خاک منجر می‌شود هدایت ساکارز در گیاه با اختلال روبرو شده که درنتیجه باعث تجمع کربن در برگ‌ها می‌شود. این تجمع بر فتوسنتز و غلظت کلروفیل تأثیر مستقیم می‌گذارد.

لازم به ذکر است برخی گیا‌هان نسبت به کمبود منیزیم واکنش زیادی نشان داده و بسیار حساس هستند. گیا‌هان حساس به کمبود منیزیم شامل انگور، تمامی‌ میوه‌های هسته دار، کلزا، سیب زمینی، غلات، چغندر قند و دانه‌های روغنی هستند.

مسمومیت منیزیم در گیاه

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در زمینه نقش منیزیم در رشد گیاه مطرح است، عارضه‌ای به نام مسمومیت منیزیم است. چنانچه مقدار منیزیم در خاک محل کشت بسیار زیاد باشد یا از انواع کود منیزیم برای گل و گیا‌هان در مقادیر بالا استفاده شود، ممکن است گیاه دچار مسمومیت منیزیم شود.

در این شرایط کلسیم در گیاه جذب نشده و گیاه علائم نمک زیاد را از خود نشان می‌دهد. همچنین این مشکل سبب کاهش رشد و پوشش گیاهی تیره رنگ نیز می‌شود.

پیشگیری و درمان کمبود منیزیم در گیا‌هان

بعد از اینکه علائم کمبود منیزیم در بادمجان و سایر گیا‌هان را بررسی کردید و از کمبود این عنصر اطمینان پیدا کردید، لازم است جهت رفع این مشکل به صورت اساسی اقدام کنید. برای این کار لازم است مقادیر مناسبی از منیزیم را به خاک اضافه کنید.

این سنگ آهک علاوه بر تأمین منیزیم و کلسیم، اسیدیته خاک را نیز کاهش داده و محیط را برای کشت آماده می‌کند. نمک اپسوم نیز پیشنهاد دیگری است که می‌توانید از آن برای جبران کمبود منیزیم خاک استفاده کنید. برای تأثیر بهتر توصیه می‌شود از منابع گفته شده هر ۳ ماه یکبار استفاده کنید.

همچنین باید بدانید امروزه انواع مختلفی از کود‌های منیزیم در بازار وجود دارند که بهترین گزینه برای جبران کمبود منیزیم هستند. کود منیزیم منجر به بهبود عملکرد فتوسنتز گیاه شده، میزان تولید پروتئین را افزایش داده و به رشد بهتر گیاه کمک می‌کند.

اگر به دنبال تأمین انواع منیزیم در تغذیه گیاه هستید، می‌توانید از این کود‌ها استفاده کنید:

  • کود سولفات منیزیم: این کود حاوی گوگرد و منیزیم است و برای گیا‌هانی ایده‌آل است که هم‌زمان به این دو عنصر نیاز فراوان دارند. اغلب این نوع کود‌ها در آب حل می‌شوند و می‌توانید از آن‌ها به صورت محلول پاشی هم استفاده کنید. سولفات منیزیم به‌عنوان رایج‌ترین و بهترین کود حاوی منیزیم شناخته می‌شود.
  • کود تک عنصری منیزیم: این نوع کود منیزیم تنها از عنصر منیزیم برخوردار بوده و برای مواقعی پیشنهاد می‌شود که قصد دارید گیاه تنها با منیزیم تغذیه شود.
  • کود نیترات منیزیم: این کود شامل نیتروژن و منیزیم است که علاوه بر تأمین نیاز‌های گیا‌هان به عنصر منیزیم، کمبود نیتروژن آن را نیز جبران می‌کند. با توجه به اهمیت نقش منیزیم در رشد گیاه شما با استفاده از این کود می‌توانید به رشد بیشتر و بهبود سبزینگی گیاه کمک ویژه‌ای کنید.

چگونه از کود منیزیم استفاده کنیم؟

در این بخش از بررسی نقش منیزیم در رشد گیاه لازم است به این موضوع بپردازیم که برنامه استفاده از کود منیزیم به منظور جبران این عنصر باید به چه صورت باشد؟ به طور کلی طریقه مصرف کود‌های منیزیم شامل میزان و زمان مصرف آن‌ها است.

درمورد میزان مصرف کود منیزیم شما باید از طریق مشورت با کارشناس خاک شناسی و مشاوران مجرب میزان موردنیاز خاک را پیدا کنید. درمورد زمان استفاده از کودهای منیزیم نیز تنها نکته‌ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که کود را در زمین سرد و فصل زمستان به خاک اضافه نکنید.

کشاورزان عزیز حال که متوجه پررنگ بودن نقش منیزیم در رشد گیاه هستید، حتماً دقت داشته باشید که از انواع کود‌های منیزیم برای باغ‌های میوه در اواخر اسفند ماه و برای زمین‌های کشاورزی پیش از کاشت و زمانی که زمین را شخم زده‌اید استفاده کنید.

گلخانه آوین؛ انتخابی مطمئن برای کشاورزان

مجموعه تخصصی گلخانه آوین با داشتن بیش از ۱۵ سال سابقه درخشان و بهره گیری از جدیدترین دانش روز دنیا در عرصه کشاورزی آماده است تا در زمینه کشت انواع بذر و نشا، تأسیس و مدیریت گلخانه، سم‌پاشی، استفاده از کود و درمان بیماری‌های گیاهی همراه شما کشاورزان و باغداران عزیز باشد.

شما می‌توانید انواع بذر، نشا، کود و سموم شیمیایی را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت به همراه تنوعی بی‌نظیر از گلخانه آوین خریداری کرده و از مشاوره‌های تخصصی کارشناسان مجرب ما بهره‌مند شوید.

سخن پایانی

منیزیم یکی از اصلی‌ترین مواد مغذی مورد نیاز درختان و گیا‌هان مختلف است که در ساخت کلروفیل، تقسیم سلولی، تولید پروتئین و بسیاری فرایندهای دیگر گیاه نقش اساسی دارد. با توجه به اهمیت نقش منیزیم در رشد گیاه، شما کشاورزان عزیز باید همواره به کمبود این عنصر در خاک محل کشت توجه داشته باشید.

در قدم اول باید شناخت کافی درمورد نقش منیزیم در رشد گیاه داشته و علائم کمبود و راه‌های درمان مشکل را بشناسید. از این رو ما در این مطلب به هرآنچه لازم است درمورد فواید منیزیم در تغذیه گیاه بدانید پرداختیم.

سؤالات متداول

۱. گیا‌هان حساس به کمبود منیزیم کدام‌اند؟

کلیه میوه‌های هسته دار، سیب زمینی، غلات، چغندرقند غیره

۲. برای جبران کمبود منیزیم در خاک باید چه کار کنیم؟

در این شرایط باید از انواع کود منیزیم استفاده کنید.

۳. علت کمبود منیزیم در خاک چیست؟

دمای پایین خاک، وجود مقادیر زیادی از کلسیم و پتاسیم، اسیدی بودن خاک و غیره

 

سایر مقالات:

روش های آبیاری سنتی یا مدرن؟ معرفی 5 روش آبیاری سنتی تا نوین
دریافت مشاوره گیاه پزشکی به 3 روش حضوری، آنلاین و تلفنی
5 نکته طلایی در راه اندازی گلخانه صنعتی + تجهیزات مورد نیاز و هزینه

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *