وسایل صنعتی کشاورزی- 3 ابزار مهم در کشاورزی + قیمت 1403

وسایل صنعتی کشاورزی- 3 ابزار مهم در کشاورزی + قیمت 1402

وسایل صنعتی کشاورزی


معرفی ۳ مدل وسایل صنعتی کشاورزی

 وسایل صنعتی کشاورزی در این حرفه به عنوان مهم‌ترین عامل در تأمین و تولید مواد غذایی مرغوب هستند. بدون وجود ابزارهای کارآمد و کاربردی انجام کشاورزی و باغبانی بسیار سخت و در برخی مواقع غیرممکن است.  

ادوات کشاورزی

در صنعت کشاورزی ابزارها و ادوات مختلفی وجود دارند که به‌صورت متنوع عمل می‌کنند. برخی از این ابزارها ساده هستند و برخی دارای ساختار و طراحی پیچیده‌تری هستند.

ادوات کشاورزی از سه دسته اصلی یعنی ابزارهای موتوری، غیرموتوری و ابزارهای مهم تشکیل شده‌اند. انواع مختلف  وسایل صنعتی کشاورزی شامل موارد زیر هستند.

ابزارهای مهم در کشاورزی

ابزارهای مهم در کشاورزی نیز به سه نوع تقسیم می‌شوند که شامل موارد زیر هستند.

تیلر

بهتر است بدانید که یکی از وسایل صنعتی کشاورزی مهم  تیلر نام دارد. این ابزار قادر است تعداد زیادی از وظایف کشاورزی را به‌راحتی انجام دهد. استفاده اصلی از تیلر در خاک‌برداری ابتدایی است. تیلر با ترکیب و شکستن لایه‌های سخت خاک زیرساختی مناسب برای رشد نباتات  را فراهم می‌کند.

همچنین انواع متعددی از تیلرها وجود دارند و هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند که به نوع خاصی از خاک، شرایط محیطی و نوع محصول کمک می‌کنند. موتورهای تیلر به دودسته دنده‌های سنگین و دنده‌های سبک تقسیم می‌شوند.

کشاورزان از دنده‌های سنگین عمدتاً در مزارع  و از دنده‌های سبک به‌منظور انتقال تیلرها در جاده‌ها  استفاده می‌کنند. یکی از معروف‌ترین انواع تیلر روتیواتور نام دارد که برای انجام کارهای خاک‌برداری و شکاف زدن خاک در زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شود. روتیواتور به‌تدریج گاوآهن را از بازار کشاورزی محروم کرده و باعث بهره‌وری بیشتر در کارهای خاک‌برداری و کاشت نباتات شده است.

برخی از مزایای استفاده از تیلر عبارت‌اند از:

  • کاهش مصرف آب به دلیل بهبود نفوذ آب در خاک
  • کاهش تراکم خرابی خاک
  • افزایش فعالیت میکروب‌های مفید در خاک
  • هزینه‌های نگهداری پایین
  • کنترل علف‌های هرز
  • کاهش آسیب‌های ناشی از آفات، حشرات و موش‌ها
  • جلوگیری از ایجاد لایه‌های سفت در زیر خاک پس از خاک‌برداری
۳ مدل وسایل صنعتی کشاورزی
وسایل صنعتی کشاورزی

 

بذرکار

 استفاده از دستگاه‌های کاشت بذر شامل نوعی  الگوی خطی  و ردیفی هستند. ردیف‌کار به دستگاهی اشاره دارد که بذر را در یک ردیف در خاک کاشت می‌کند. با اجرای صحیح این مراحل عملیات کاشت بذر به بهترین شکل انجام خواهد شد.

  • در ابتدا باید شیاری در خاک ایجاد شود تا بذرها بتوانند به‌درستی در زیر خاک قرار گیرند.
  • مقدار بذر کاشته شده در هر واحد سطح را به‌درستی تعیین کنید.
  • بذرها را به‌درستی در خاک قرار دهید؛ به این دلیل که فاصله بین بذرها و عمق کاشت بذر تأثیر قابل‌توجهی بر روی محصول نهایی دارد.
  • بذرها را با استفاده از انواع پوشش‌دهنده‌های کاردی و بشقابی محافظت کنید.
  • در پایان دستگاه کاشت بذر باید بستری که بذر در آن قرار گرفته است را با فشار مناسب فشرده کند.

نهر کن

یکی از وسایل صنعتی کشاورزی  پر کاربرد نهرکن نام دارد که با استفاده از آن می‌توان نهرها و چاه‌ها را در مزارع ایجاد کرد. درگذشته بسیاری از کشاورزان برای حفر نهرها و چاه‌ها از بیل و کلنگ استفاده می‌کردند؛ اما اختراع نهر کن‌ها و چاله کن‌ها باعث شده است این روش‌های قدیمی منسوخ شوند.

 نهرکن ترکیبی از دو خیشی است که به پیشانی دستگاه متصل شده‌اند. این خیش‌ها قادرند به طرفین راست و چپ حرکت و خاک را در همان زمان جمع‌وجور کنند و نهری در زمین تشکیل دهند.

از نهرکن می‌توان برای ساختن نهرهای اصلی و فرعی برای آبیاری مزارع استفاده کرد. یک نهرکن شامل شاسی، ساق و قسمتی به نام خاک ورز که از دو خیش گاوآهن تشکیل شده است.

ابزارهای غیرموتوری در کشاورزی

در زراعت و باغبانی  به وسایل صنعتی کشاورزی دستی گروهی از ابزارآلات کوچک گفته می‌شود که به‌صورت دستی توسط اپراتور انسانی استفاده می‌شوند و هیچ نوع موتوری بر روی آنها نصب نمی‌شود.

این ابزارها معمولاً برای فعالیت‌های دقیق و موردنیاز در زمین‌ها استفاده می‌شوند. در زیر تعدادی از ابزارهای دستی و کاربردهای آنها را ذکر می‌کنیم.

داس

 این ابزار برای بریدن به کار می‌رود و دسته چوبی آن به یک‌تیغه فولادی تیز متصل است.

 چنگک

این وسیله برای جداکردن دانه‌ها از خرمن‌ها استفاده می‌شود و از دندانه‌های نازک یا ضخیم فلزی تشکیل شده است.

ابزار پیوند

 این ابزار شامل یک‌تیغه فلزی کوچک با لبه‌های تیز و دسته چوبی است و برای پیوند زنی استفاده می‌شود.

 فرغون

در کشاورزی معمولاً  از آن برای بارگیری و تخلیه مواد مانند شن ماسه و کود استفاده می‌شود.

 میله

میله‌های فلزی به‌عنوان داربست برای بعضی از بوته‌های گیاهان استفاده می‌شود.

آبپاش

 این وسیله دارای یک مخزن آب و یک لوله با حفره‌های کوچک در سر آن است. از آبپاش برای آبیاری گیاهان استفاده می‌شود.

شخم‌زن دستی

این ابزار از چند تیغه تشکیل شده است و برای شخم‌زدن زمین استفاده می‌شود. دسته آن می‌تواند چوبی یا فلزی باشد.

ابزارهای موتوری در کشاورزی
وسایل صنعتی کشاورزی

 

بیل

 این وسیله دارای یک کفه فلزی مستطیلی است و برای جابه‌جاکردن خاک و صاف‌کردن سطح زمین استفاده می‌شود. دسته آن نیز می‌تواند فلزی یا چوبی باشد.

ابزار وجین

از این وسیله برای کندن علف‌های هرز و خارج‌کردن آنها از زمین استفاده می‌شود.

سم‌پاش

این وسیله برای مبارزه با آفات و حشرات در مزارع و باغ‌ها به کار می‌رود. بعضی از سم‌پاش‌ها دارای وسیله‌ای جانبی مانند هود صنعتی هستند تا از طریق آن به کارگران آسیبی وارد نشود.

ابزار نشا

 از این وسیله برای ایجاد گودال در زمین استفاده می‌شود. هنگامی که بوته‌های گیاهان در سینی نشا به‌اندازه مناسب رسیدند با استفاده از این وسیله  کشاورزان یک گودال در زمین ایجاد می‌کنند و سپس بوته  را در آن می‌کارند.

همچنین تعدادی از این دستگاه‌ها به دریچه بازدید مجهز هستند که از طریق آن  کشاورزان می‌توانید روند کار را مستقیماً مشاهده کنید. این توضیحات تنها چند نمونه از وسایل صنعتی کشاورزی  دستی هستند و مانند ابزارهای  دیگر در این رشته مورداستفاده قرار می‌گیرند.

ابزارهای موتوری در کشاورزی

 نیروی لازم برای اجزای متحرک این وسایل صنعتی کشاورزی توسط یک موتور احتراقی یا برقی تأمین می‌شود که شامل موارد زیر هستند.

 تراکتور

تراکتور یکی از وسایل اصلی در کشاورزی است که علاوه بر حمل وسایل ضروری در این زمینه سبب  تأمین نیروی مناسب   برای کشاورزی نیز است. همچنین از تراکتور می‌توان به‌عنوان یک نیروی محرک برای آسودگی و راحتی کشاورزان یاد کرد.

ماشین‌های خودگردان

این ماشین‌ها مانند چمن‌زن و…  دارای موتور محرکه هستند که علاوه بر تأمین نیروی لازم برای اجزای متحرک برای حرکت دستگاه نیز نیرو ایجاد می‌کنند.  همچنین شما می‌توانید با استفاده از این ابزارها و وسایل صنعتی کشاورزی می‌توان به‌آسانی به بهبود کشاورزی و باغبانی پرداخت.

دیسک

این ابزار برای عملیات خاک‌ورزی ثانویه و خردکردن کلوخ‌های ناشی از شخم استفاده می‌شود. این عملیات سبب می‌شود زمین شما از خاک‌های نامطلوب، کلوخ‌ها، گیاه‌های هرز و… عاری شود. تمامی این عوامل باعث می‌شوند که زمین شما حاصلخیزتر شوند تا بهره‌برداری بهتری از زمین داشته باشید.

کودپاش

این دستگاه برای کنترل و تنظیم مقدار بذر و کود و جای‌گذاری آنها در داخل زمین و در عمق مناسب به کار می‌رود. میزان پاشش و عمق برداری خاک توسط  این دستگاه قابل‌تنظیم است.

وسایل اصلی در کشاورزی
وسایل صنعتی کشاورزی

 

مرز کش

این ابزار برای جداسازی زمین‌های کشتی مانند شالیزارها استفاده می‌شود؛ بنابراین با استفاده از این دستگاه می‌توانید حدود  مرزهای هر زمین را مشخص کنید تا شما تداخلی با زمین‌های همسایه نداشته باشید.

کولتیواتور

این ابزار عملیات خاک‌ورزی ثانویه را انجام می‌دهد و به ازبین‌بردن علف‌های هرز و مخلوط‌کردن کود با کمپوست کمک می‌کند.

 این عمل ممکن است سبب ایجاد گردوخاک و خراب‌شدن هوای اطراف شود؛ بنابراین  استفاده کشاورزان از هواکش بادی می‌تواند گزینه مناسبی برای تمیزشدن هوای محیط و  تأمین سلامت خود و دیگران باشد.

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *