آموزش کاشت انواع نشا کاهو {0 تا 100 کاشت، آبیاری و نگهداری کاهو}

آموزش کاشت انواع نشا کاهو

مشاوره رایگان تولید و خرید نشا

 

 

آموزش کامل کشت و پرورش نشا کاهو در خانه و گلخانه

آموزش کاشت انواع نشا کاهو به شما در داشتن کاهوی تازه در هر روز از سال و انتقال و مصرف مستقیم آن از باغچه به بشقاب، کمک می‌کند. این امر امروزه در زندگی اکثر افرادی که به برنامه غذایی خود اهمیت می‌دهند، نقش ویژه‌ای دارد.

به همین سبب این دسته از افراد تمایل دارند که خودشان کاهو را در باغچه کوچک محل زندگی یا حتی در یک گلدان در آپارتمان خود پرورش دهند. اگر شما از این گروه از افراد هستید، پیشنهاد می‌کنیم با آموزش کاشت انواع نشا کاهو که در این مقاله توضیح داده شده است، همراه باشید.

با آموزش کاشت انواع نشا کاهو می‌توانید به راحت‌ترین شیوه، کاهو مصرفی تازه‌ای را برای خود پرورش دهید.

آموزش کامل کشت و پرورش نشا کاهو در خانه و گلخانه

 

 

ویدیو : آموزش کاشت انواع نشا کاهو

مشاوره رایگان تولید و خرید نشا

 

نکاتی اولیه درباره آموزش کاشت کاهو

پیش از کاشتن سبزیجاتی مانند کاهو بهتر است با تمام شرایط و مواردی که برای تولید محصولی باکیفیت و سالم باید رعایت شود، آشنا باشید. در این صورت کاشت کاهو یکی از ساده‌ترین کارهایی است که خودتان تابه‌حال انجام داده‌اید. بذرهای کاهو را می‌توان مستقیماً در باغچه، گلدان یا گلخانه با شرایط محافظت شده‌ای کاشت تا جوانه‌های اولیه آن ظاهر شوند و محصول در همان محیط به عمل آید.

از طرف دیگری می‌توان از روشی استفاده کرد که از مراحل کاشت کاهو کاسته شود و با استفاده از نشاهای آماده کاهو، مابقی مراحل پرورش و کاشت کاهو در فضای باز یا گلدان داخل منزل در چندین قدم انجام شود.

درهرصورت با انتخاب هرکدام از شیوه‌های بالا باید قبل از کاشت بوته کاهو مواردی ازجمله: زمان کاشت، مکان کاشت و پرورش، نحوه آبیاری باتوجه به نوع کاهو و همچنین کنترل و جلوگیری از ایجاد آفات و بیماری در نظر گرفته شوند. به همین دلیل آموزش کاشت انواع نشا کاهو از اهمیت زیادی برخوردار است.

نکاتی اولیه درباره آموزش کاشت کاهو

 

 

 

چه زمانی برای کاشت کاهو مناسب است؟

دانستن بهترین زمان کاشت کاهو یکی از مواردی است که در نتیجه کار تأثیر بسزایی خواهد داشت. از آنجایی که کاهو انواع مختلفی دارد؛ بنابراین برای هرکدام از آن‌ها روش کاشت متفاوتی وجود دارد. عمده‌ترین دلیل آن نیز تحمل گرمای هرکدام از آن‌ها با دیگری است.

به طور کلی هنگامی که دمای خاک بین 45 درجه فارنهایت و 65 درجه فارنهایت؛ به عبارتی 7 تا 18 درجه سانتی‌گراد باشد، زمان ایده‌آلی است. این در حالی است که گونه‌های سازگار با سرما می‌توانند در دمای بسیار پایین‌تر هم زنده بمانند.

در کاشت مستقیم بذرها در خاک توصیه می‌شود که بذرها 2 تا 4 هفته قبل از آخرین تاریخ یخبندان بهاره یا به محض اینکه توانایی کار کردن در زمین فراهم باشد، آن‌ها کاشته شوند. از طرفی دیگر می‌توان بذرها را در داخل خانه حدود 1 ماه قبل از آخرین تاریخ یخبندان بهاره در گلدان کاشت.

این در حالی است که اگر روش کاشت نشا کاهو در زمین را انتخاب می‌کنید، می‌توانید بین 2 هفته قبل از آخرین یخبندان بهاره تا 2 هفته پس از آخرین یخبندان بهاره نشاها را در زمینی که از قبل آماده شده است، بکارید. این نکته در آموزش کاشت انواع نشا کاهو اهمیت زیادی دارد.

چه زمانی برای کاشت کاهو مناسب است؟

 

 

 

کاشت نشا کاهو در گلدان خانه و گلخانه یا در فضای باز؟

قبل از آنکه دغدغه انتخاب بهترین مکان در آموزش کاشت انواع نشا کاهو را داشته باشید، بهتر است توجه کنید که موارد زیر تأثیر بیشتری به نسبت نوع مکان؛ یعنی گلدان یا فضای باز خواهند داشت.

دما

باتوجه به تأثیر دما در مراحل پرورش کاهو، انتخاب مکانی که به صورت محافظت شده‌ای نور آفتاب را دریافت کند، بسیار اهمیت دارد. مکان ایده‌آل برای کاشت کاهو در بهار و پاییز مکانی است که آفتاب کامل را دریافت کند. البته اگر قصد دارید در طول تابستان یا در مناطق گرم کاهو بکارید، وجود سایه جزئی می‌تواند از گرما و تخریب کاهو محافظت کند.

در صورت کاشت نشاها در زمان سرما می‌توانید در ابتدای فصل با پوشاندن آن‌ها با یک کلوش موقت ساخته شده از کارتن‌های شیر بدون ته یا بطری‌های پلاستیکی به برقراری دمای مطلوب برای رشد آن‌ها کمک کنید.

مشاوره رایگان تولید و خرید نشا

 

خاک

نشا کاهو در خاک سست و خنک با زهکشی خوب رشد بهتری دارد. افزودن مواد آلی مانند کمپوست یا کود دامی باعث افزایش زهکشی، تامین مواد مغذی ضروری و بهبود شرایط رشد کاهو می‌شود. این موضوع را در آموزش کاشت انواع نشا کاهو جدی بگیرید.

آب

آبیاری کاهو باید سبک، مکرر و مداوم باشد. هدف تنها مرطوب نگهداشتن خاک است. آبیاری بیش از حد منجر به پوسیدگی ریشه، بیماری و توقف رشد برگ‌ها و درنهایت ازبین‌رفتن محصول و زحمت می‌شود.

فضا

یکی از مواردی که در مراحل آموزش کاشت انواع نشا کاهو باید در نظر بگیرید آن است که اگر فضایی مانند گلخانه یا باغچه برای کاشت آن‌ها در نظر گرفته‌اید، بسته به اندازه بالغ بودن نشاها، باید آن‌ها را با فاصله 10 تا 12 اینچ و ردیف‌های 12 تا 18 اینچ از هم در خاک قرار دهید

اما اگر انتخاب شما مکانی کوچکتر باشد، بهتر است گلدانی با حداقل قطر دهانه آن ۱۵ سانتی‌متر در نظر بگیرید. در این فضا باید نشاها در فاصله 1/5 تا 2/5 سانتی‌متری از هم قرار بگیرند؛ در غیر این صورت با نزدیک بودن آن‌ها به یکدیگر رقابتی در به دست آوردن مواد معدنی برای کاهو ایجاد می‌شود که به هیچ وجه پسند این گیاه نیست.

کاشت نشا کاهو در گلدان خانه و گلخانه یا در فضای باز؟

 

 

 

آموزش کاشت انواع نشا کاهو، روشی آسان و پرطرفدار

برای برداشت کاهویی تازه در تمام روزهای سال و درعین حال سریع، کاشت نشا کاهو بهترین روش برای باغداران و افراد بی‌تجربه است. همان‌طور که قبلاً هم به آن اشاره شد؛ استفاده از نشا، شما را چندین قدم در مراحل آموزش کامل پرورش کاهو جلوتر می‌برد.

اما بهتر است از مراحل قبل از کاشت نشا در خاک نیز آگاهی داشته باشید تا نتیجه این کار به بهترین صورت انجام گیرد. اگر قصد دارید که نشا را به صورت آماده از گلخانه‌ها تهیه کنید باید موارد زیر را قبل از انتخاب آن‌ها و کاشتن در مکان مورد نظر خود در نظر داشته باشید:

  • برگ‌های نشا کاهو باید سبز و شاداب باشند.
  • ظاهر نشا باید ایستاده و محکم باشد.
  • نشا بهتر است در روزهای جوانی خود باشد و زیاد بالغ نشده باشد.
  • بر روی تمام نشا نباید اثری از پوسیدگی، بیماری، لکه و تغییر رنگ به زرد یا سفید به چشم بخورد.
  • ریشه نشا کاهو باید سفید و توپر باشد.
  • قد نشا کاهو نباید به طور متوسط بیشتر از 3 اینچ باشد.

پس از انتخاب نشاهای سالم نوبت انتخاب محیطی است که می‌خواهید آن‌ها را در آن بکارید. آماده‌سازی شرایط اولیه برای کاشت نشا کاهو در گلدان در منزل یا فضای باز باغچه تفاوت زیادی ندارد؛ شما در هر صورت باید موارد زیر را درباره  آموزش کاشت انواع نشا کاهو در نظر بگیرید.

آموزش کاشت انواع نشا کاهو، روشی آسان و پرطرفدار

 

 

 

محل انتخابی

نور خوشید از برترین منابع تغذیه رشد نشا کاهو است. در فضای باغچه منطقه‌ای را برای برای کاشتن نشاها در نظر بگیرید که بتوان به صورت محافظت شده‌ای در ساعات روز نور موردنیاز را دریافت کنند تا در برخی از ساعات نیز در سایه قرار گیرند.

 این در حالی است که کاشتن نشا در گلدان با ایجاد امکان جابجایی آن برای آفتاب گرفتن و قرار گرفتن در سایه، به نسبت محل کاشت قبلی برتری دارد. این نکته در آموزش کاشت انواع نشا کاهو بسیار مهم است.

مشاوره رایگان تولید و خرید نشا

 

خاک محل

انتخاب خاکی که به توان در آن کار کرد از مهم‌ترین مواردی است که در آموزش کاشت انواع نشا کاهو قبل از کاشت باید در نظر گرفت. خاک گرم و سست در پرورش نشاء کاهو برای برداشت محصول در بهبود این روند کمک بسیاری خواهد کرد. همچنین باید در زمان کاشت با یک نازل غبارآبی خاک کاملاً آبیاری شود.

خاک محل باید از هرگونه زباله، سنگ و کلوخ‌های بزرگ، گیاهان خشک شده قبلی و آلودگی عاری باشد؛ زیرا خاک تمیز باعث افزایش سرعت استحکام ریشه نشا و رشد برگ‌های آن می‌شود. از آنجایی که عمده مواد معدنی موردنیاز نشا از خاک دریافت می‌شود، افزودن کمپوست و کود قبل از کاشت نشا بهترین محیط را برای آن فراهم می‌کند.

برای اطمینان بیشتر هم می‌توانید با استفاده از یک کیت آزمایش خاک PH آن را اندازه بگیرید. کاهو به PH پایین حساس است؛ بنابراین با افزودن آهک می‌توان به رساندن PH به حداقل 6 که بهترین حالت برای کاهو است، کمک کرد. به این نکته در آموزش کاشت انواع نشا کاهو توجه داشته باشید.

سخت کردن نشا

برای رشد موفق‌آمیز نشا کاهو، حدوداً یک هفته قبل از آنکه نشا در فضای باز کاشته شود، هر روز در ساعت‌های به‌خصوصی آن را در محیط بیرون و زیر نور آفتاب قرار می‌دهند. این محدوده زمانی در طول آن یک هفته هر روز باید افزایش داده شود. این موضوع در آموزش کاشت انواع نشا کاهو به عنوان شوک به نشا عمل می‌کند.

در نهایت نشا کاهو‌یی که کاشته می‌شود در هنگام رشد و مواجه با سرما، گرما، موجودات داخل خاک یا هر مورد دیگری به‌نسبت مقاوم‌تر خواهد بود.

مشاوره رایگان تولید و خرید نشا

 

نگهداری و مراقبت از نشا کاهو کاشته شده

در ابتدای مقاله تا به اینجا درباره نکات آموزش کاشت انواع نشا کاهو و همچنین اصولی که قبل از کاشت باید رعایت شود، بحث شد. اما تمام ماجرا به آن‌ها ختم نمی‌شود. شما در انتهای کار برای برداشت محصولی باکیفیت باید پس از کاشتن نشا همچنان مراقبت‌های خود را به طور مداوم انجام دهید.

آبیاری، کوددهی، کنترل دما، نور و جلوگیری از آفات، شته و قارچ‌ها از مواردی هستند که باید در هر برداشت برگ‌های کاهو تازه به آن‌ها توجه کنید. مراقبت از نشاها بخش مهمی از آموزش کاشت انواع نشا کاهو است.

کوددهی خاک باید تا 4 یا 6 هفته پس از کاشت انجام شود. خاکی که نشا در آن کاشته شده باید همیشه مرطوب باشد. در صورت رشد علف‌های هرز در اطراف نشاها باید به سرعت آن‌ها را ازبین ببرید؛ زیرا به‌عنوان رقیب نشا از خاک آن تغذیه می‌کنند.

درباره آفات نیز باید اشاره داشت که در صورت کاشت نشا در گلدان سطح نگرانی اصلاً در مقایسه با زمین باز نخواهد بود. البته که با داشتن نشاهای سالم و قوی می‌توانید مطمئن باشید که نشا کاهو در برابر این مورد نیز مقاومت لازم را از خود می‌تواند نشان دهد.

نگهداری و مراقبت از نشا کاهو کاشته شده

 

 

نشا کاهو باکیفیت را از کجا تهیه کنیم؟

اکنون که با آموزش کاشت انواع نشا کاهو آشنا شدید، شاید بخواهید که یک نشاء آماده خریداری کرده و به دنبال یک گلخانه معتبر و باکیفیت باشید. گلخانه آوین با متخصصین خود می‌تواند در این زمینه به شما مشاوره داده و بهترین نشاها را در اختیار شما قرار بدهد.

کلام پایانی

در تمام مراحل آموزش کاشت انواع نشا کاهو، استفاده از نشاهای سالم و قوی، اهمیت ویژه ای دارد. گلخانه آوین در یک محیط سالم تمام نشاهای کاهو خود را با اطمینان کافی و با در نظر گرفتن تمام موارد لازم که در این مقاله آموزش کاشت انواع نشا کاهو بیان شد، به مشتریان عرضه می‌کند.

نشا کاهو باکیفیت را از کجا تهیه کنیم؟

 

 

مشاوره رایگان تولید و خرید نشا

 

تمامی محصولات آوین:

انواع نشاء
  انواع نشاء گوجه فرنگی :
نشاء گوجه فرنگی 8320
نشاء گوجه فرنگی گیلاسی
✅  انواع نشا گل کلم:
نشا گل کلم زودرس
نشا گل کلم دیررس
✅  انواع نشا کاهو:
نشا کاهو رسمی
نشا کاهو سالادی
نشا کاهو چینی
نشا کاهو فرانسوی قرمز
نشا کاهو فرانسوی سبز
نشا کاهو بیوندا
نشا کاهو باتاویا
نشا کاهو اوکلیف
✅  نشاء هندوانه
✅  نشاء کرفس
✅  نشاء بادمجان
✅  نشاء بامیه
✅  نشاء توت فرنگی
✅  نشاء کیل سبز
✅  نشاء جعفری فر
✅  نشاء سورل قرمز
✅  نشاء سوئیس چارد رنگی و خونی
✅  نشاء فیسالیس
✅  انواع نشاء فلفل:
نشاء فلفل دلمه
نشاء فلفل قلمی تند و شیرین
✅  انواع نشاء کلم پیچ:
نشاء کلم پیچ قرمز
نشاء کلم پیچ سفید

 

 

 

 

سایر مقالات:

ویژگی‌ های نشا گل کلم زودرس
مشخصات نشا کاهو بیوندا
مشخصات نشا کاهو چینی
مشخصات نشا کاهو فرانسوی سبز
مشخصات نشا کاهو فرانسوی قرمز

مشاوره رایگان تولید و خرید نشا

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *