4 دلیل خشکیدگی بوته خیار- روشهای درمان { کود و سم مورد نیاز}

4 دلیل خشکیدگی بوته خیار- روشهای درمان

4 علت خشکیدگی بوته خیار

خشکیدگی بوته خیار چرا اتفاق می‌افتد؟ هنگامی که بوته‌های مزرعه‌تان را بررسی می‌کنید، ممکن است چندین بوته خشک خیار را میان آن‌ها ببینید. به طور قطع این تصویری نگران‌کننده برای آینده محصولاتتان است.

در این حالت شما به دنبال عوامل ایجادکننده خشکیدگی بوته خیار می‌گردید تا بتوانید آن را رفع کنید. این مقاله هم سعی کرده‌ است متداول‌ترین دلایل خشک شدن بوته خیار را برای آگاهی بیشتر شما بررسی کند. پس همراه ما باشید.

آبیاری نادرست

بوته‌های خیار آب‌دوست‌هایی هستند که به طور منظم به آب نیاز دارند. آب موجود درون اندام‌های بوته خیار باعث ایجاد شادابی و سرحالی در آن‌ها می‌شود. اگر میزان آبیاری مطلوب بوته خیار نباشد؛ برگ، ساقه و خود میوه نیز ویژگی ارتجاعی بودن را از دست می‌دهند. از همین رو با گیاهانی خشک و پژمرده شده روبرو می‌شوید.

با داشتن یک تقویم برنامه‌‌ای مناسب می‌توانید نظم را در انجام این عمل پیاده کنید. اغلب باید هر 2 تا 3 روز یک بار به بوته‌های خیار آب بدهید. دقت کنید که این کار را به شیوه درست انجام دهید؛ یعنی از پایین و در امتداد پایه گیاه. در این صورت با مشکلات رطوبت بیش از حد نیز مواجه نخواهید شد.

برخی مواقع خشکیدگی بوته خیار از آبیاری زیاد ناشی می‌شود. شاید این جمله در ابتدا کمی تعجب برانگیز باشد. با این حال وضعیت خاک کشت تعیین‌کننده وقوع این وضعیت است. اگر خاک  زهکشی خوبی نداشته باشد و به اصطلاح سنگین باشد، آبیاری زیاد بوته را خشک می‌کند.

شما هر چه بر اساس برنامه‌ریزی خود به بوته آب می‌دهید، مانند آن است که آبیاری را فراموش کرده‌اید. به این دلیل که آب وارد شده در خاک راکد می‌ماند و راهی برای جذب ریشه وجود ندارد. از همین رو خاک از رطوبت زیاد اشباع و همچنین بوته بی‌آب می‌شود. درنتیجه وضعیت خشکیدگی بوته خیار برای مزرعه‌تان رخ می‌دهد.

خشکیدگی بوته خیار
خشکیدگی بوته خیار

 

 

کوددهی

بوته‌های خیار به طور مداوم مواد مغذی درون خاک را استفاده می‌کنند. به همین دلیل شما مجبور می‌شوید از طریق کوددهی این مواد غذایی را برای آن‌ها تأمین کنید. حال اگر در مصرف این کودها به خصوص کودهایی با ترکیبات شیمیایی، وسواس به خرج دهید، به قیمت جان بوته‌های خیار خودتان تمام می‌شود.

این مواد در ترکیبات خود دارای میزان بالایی از نمک هستند. از طرفی نمک برای حل شدن و جذب درون گیاه به آب زیادی احتیاج دارد. درنتیجه با افزایش نمک درون خاک، رطوبت خاک کم‌تر می‌شود. در حدی که ممکن است تمام رطوبت در ترکیب با نمک از بین برود.

خشکیدگی بوته خیار از همین نقطه آغاز می‌شود. شما در انتظار تولید میوه‌هایی باکیفیت هستید؛ در حالی که بوته از درون در حال خشک شدن است. علاوه بر آن هر چه فکر می‌کنید نیز نمی‌توانید دلیلی برای ایجاد این عارضه پیدا کنید؛ زیرا به تصور خود آبیاری و کوددهی را بسیار قوی انجام داده‌اید.

بهتر است در استفاده از کودها متواضع باشید. استفاده زیاد از هر ماده‌ای به معنای رشد بهتر و سریع‌تر نیست. در واقع می‌توانید قبل از اضافه کردن هر کودی، از میزان نیاز گیاه مطلع شوید؛ سپس به میزان درست و کافی از آن استفاده کنید.

کوددهی

 

عامل بیرونی زنده

عنوان این دلیل خشکیدگی بوته خیار ممکن است کمی مبهم به نظرتان برسد. ذات این عوامل ایجاد مزاحمت در عملکردهای مختلف گیاه است. حال این اقدامات می‌توانند در اختلال سیستم ساقه که بخش مهمی است، ایجاد شوند یا جریان فتوسنتز را تحت تأثیر قرار دهند.

عفونت‌های ایجادشده توسط این عاملان می‌تواند با شدت کمی و محدود ایجاد شوند یا نه. تمام بوته‌های مزرعه‌تان در زمانی کوتاه ضعیف و بیمار شوند. به ‌گونه‌ای که تنها شما باشید و انبوهی از بوته‌های خشک شده و مرده.

این مسئله به نحوه تشخیص درست بیماری و زمان آن توسط شما بستگی دارد. به همین خاطر توصیه می‌شود به طور مرتب بوته‌های خود را به دقت بررسی کنید. در این صورت می‌توانید با مشاهده اولین نشانه‌های روند خشکیدگی بوته خیار به فکر درمان و کنترل آن باشید.

نگران شدن در این وضعیت امری طبیعی است؛ زیرا بخش بزرگی از سرمایه اقتصادی و زمانی خود را صرف این مزرعه کرده‌اید. مشاوره تخصصی درباره مشکلاتی از این قبیل می‌تواند جان مزرعه و محصولاتتان را نجات دهد.

از همین رو گلخانه آوین با ارائه مشاوره‌های فنی و تخصصی درباره انواع بیماری های خیار و مشکلات ناشی از آن‌ها به شما کمک می‌کند. تنها کافی است با کارشناسان این مرکز تماس بگیرید.

عامل بیرونی زنده

 

نور مستقیم خورشید

تابش مستقیم خورشید بر برگ، ساقه و حتی میوه می‌تواند عامل خشکیدگی بوته خیار باشد. مخصوصاً زمانی که غیراصولی شاخه و برگ‌ها را هرس کرده باشید. در این حالت به دلیل لخت شدن بوته، شدت تابش نور و تأثیرات سوزاننده آن بیشتر روی ساقه خیار دیده می‌شود.

اشعه خورشید، آب درون سلول‌های برگ، ساقه و بافت میوه را تبخیر می‌کنند. این سرعت تبخیر به قدری زیاد می‌شود که افزایش دفعات آبیاری نیز نمی‌تواند به گرد پای آن برسد؛ زیرا ریشه نمی‌تواند به همان میزان آب از بین رفته شده، آن را جذب کند. به همین برگ و میوه بوته‌های خیار دچار آفتاب سوختگی می‌شوند. درنهایت ممکن است بافت برگ از بین برود یا میوه از درون بپوسد.

این علت خشکی بوته خیار در روزهای گرم و طولانی تابستان، در مناطق گرم بیشتر اثرات منفی خود را نشان می‌دهد. اگر در این مناطق کاشت خیار را انجام داده‌اید تا نرسیدن فصل گرما باید به فکر چاره‌ای باشید. مالچ انعکاسی یا ایجاد سایه‌بان در ساعات اوج تابش خورشید، می‌توانند در کنترل این عامل خشکیدگی بوته خیار به یاری شما بیایند.

نور مستقیم خورشید

 

 

گلخانه آوین

مواجه شدن با خشکیدگی بوته خیار امری طبیعی است؛ اما نحوه رفع آن از اهمیت بیشتری برخوردار است. اگر اطلاعات کافی را در این زمینه ندارید، می‌توانید برای مشاوه تخصصی در این زمینه با کارشناسان ما در گلخانه آوین تماس حاصل کنید.

سؤالات متداول

  1. چرا ویژگی خاک کشت عامل مهمی در خشکیدگی بوته خیار است؟

زیرا زهکشی ضعیف، فشرده و سنگین بودن خاک می‌تواند باعث راکد ماندن آب شود. در این حالت گیاه با کم‌آبی مواجه می‌شود.

  1. چگونه می‌توان با تأثیرات منفی عوامل بیماری‌زا در بوته‌های خیار مقابله کرد؟

با تشخیص زودهنگام، در ابتدای بیماری و همچنین به‌کاربردن اقدامات درست درباره آن‌ها

  1. آیا همیشه کودها به رشد بوته‌های خیار کمک می‌کنند؟

خیر؛ در صورت استفاده نادرست و بیش از اندازه از آن‌ها ممکن است باعث مرگ بوته می‌شوند.

کلام پایانی

دلایل زیادی برای خشکیدگی بوته خیار وجود دارد. از شرایط محیطی گرفته تا عوامل بیماری‌زا. هر کدام از آن‌ها با ایجاد اختلال در روند کار عادی بوته خیار باعث ضعیف شدن یا مرگ می‌شوند.

با این حال خود شما می‌توانید شیوه‌های مراقبتی به کار رفته شده را اصلاح کنید. همچنین شرایط محیطی را برای جلوگیری از ایجاد این عارضه کنترل کنید تا از سطح مطلوب بوته خیار خارج نشود.

سایر مقالات:

 رنگ پریدگی برگ گوجه فرنگی
سفید شدن برگ گوجه فرنگی
نرم شدن گوجه فرنگی
نرم شدن ساقه گوجه فرنگی

بیماری ها:

✅بیماری های کاهو
✅بیماری های توت فرنگی
✅بیماری های گل کلم
✅  بیماری های کرفس
✅بیماری های کلم
✅بیماری های گوجه فرنگی
✅بیماری های هندوانه
✅بیماری های فلفل دلمه ای
✅بیماری های بادمجان
✅بیماری های بامیه

1 نظر دهید

  • بوته خیار ۴برگ تازه کشت به دلیل برف بار هوا و آفتاب نرسیده باشد خشک و پژمرده شده از چی دوا استفاده شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *