بررسی 10 مورد از خواص گل کلم – ویژگی ها و مشخصات گل کلم

خواص گل کلم

شماره تماس خرید نشا

تولید نشا گل کلم – خواص گل کلم و فواید درمانی آن

خواص گل کلم به وجود مواد معدنی در آن مربوط می‌شود. گل کلم در اکثر کشورها کشت و به روش‌های مختلف خام، بخارپز، سرخ شده و آب پز استفاده می‌شود. جالب اینجاست که می‌توان از برگ گل کلم نیز استفاده کرد. توصیه می‌شود از نوع بخارپز یا پخته استفاده شود که مواد معدنی خود را بیشتر حفظ می‌کند.

در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی خاصیت گل کلم برای سلامتی و فواید درمانی گل کلم بپردازیم.

تولید نشا گل کلم - خواص گل کلم و فواید درمانی آن

 

 

ویدیو : خواص گل کلم

فواید درمانی گل کلم

گل کلم را می‌توان به روش‌های مختلفی آماده کرد، اما مؤثرترین روش پخت، آب پز است که خاصیت ضد سرطانی آن را حفظ می‌کند. در ادامه به بررسی فواید درمانی گل کلم خواهیم پرداخت.

خواص گل کلم برای لاغری

کلم سرشار از ویتامین B و فیبر است، بنابراین اگر مقداری از آن را مصرف کنید، احساس سیری کرده که این مسئله به کاهش وزن کمک می‌کند و به همین دلیل توصیه می‌شود از خاصیت گل کلم برای کاهش وزن در رژیم غذایی خود بهره ببرید.

شماره تماس خرید نشا

خواص گل کلم برای لاغری فراوان است. اول اینکه کالری کمی دارد و در هر فنجان فقط 25 کالری دارد. همچنین می‌تواند جایگزینی کم کالری برای غذاهای پرکالری مانند برنج و آرد باشد. دوم اینکه، گل کلم منبع عالی فیبر رژیمی است، هضم غذا را کند می‌کند و احساس سیری را افزایش می‌دهد که به طور خودکار کالری دریافتی روزانه شما را کاهش می‌دهد.

در واقع این کار یکی از اجزای کلیدی مدیریت وزن است. سوم، محتوای بالای آب یکی دیگر از جنبه‌های شگفت انگیز گل کلم برای کاهش وزن است. در واقع 92 درصد وزن آن را آب تشکیل می‌دهد. خوردن مقدار زیادی از غذاهای غنی از آب و کم کالری با کاهش وزن مرتبط است.

فواید درمانی گل کلم

 

 

خواص گل کلم برای کلیه

ترکیبات موجود در گل کلم به تجزیه مواد سمی در بدن و به درمان بیماری‌های کلیوی کمک می‌کند. درواقع خواص گل کلم برای کلیه نیز متعدد است.

هشدار: برخی مطالعات نشان داده‌اند که گل کلم ممکن است برای بیماران کلیوی و کسانی که سنگ کلیه دارند، مضر باشد.

خواص گل کلم برای تنبلی تخمدان

فیبر به تعادل قند خون و سطح هورمون در بدن کمک می‌کند. مصرف روزانه 10 گرم فیبر خطر ناباروری را کاهش می‌دهد؛ بنابراین غذاهای غنی از فیبر مانند گل کلم برای زنان مبتلا به تنبلی تخمدان توصیه می‌شود.

خواص گل کلم برای کیست تخمدان

به دلیل خواص گل کلم برای کیست تخمدان، افراد مبتلا به این بیماری روزانه گل کلم مصرف می‌کنند. درد ناشی از کیست تخمدان را می‌توان با خوردن غذاهایی مانند گل کلم کاهش داد.

شماره تماس خرید نشا

فواید مصرف گل کلم برای کبد چرب

سولفورافن موجود در گل کلم از سرطان کبد جلوگیری می‌کند. کسانی که از مشکلات کبدی رنج می‌برند باید هفته‌ای 4 بار گل کلم بخورند. با خوردن 4 وعده گل کلم در هفته، می‌توانید از خواص گل کلم برای کبد چرب بهره‌مند شوید.

مصرف گل کلم برای کودکان

گل کلم حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها رشد بدن را بهبود می‌بخشد و بدن نوزادان و کودکان را تقویت می‌کند. درواقع با توجه به خواص گل کلم برای کودکان، از 6 ماهگی می‌توانید به کودکان و نوزادان گل کلم بدهید و بهتر است آن را پور کرده و به نوزاد بدهید.

مصرف گل کلم برای کودکان

 

 

فواید مصرف گل کلم سفید پخته

طبع گل کلم از نظر طب سنتی گرم و خشک است. گل کلم سفید پخته دارای خواص ضد سرطان، ضد التهاب و ضد چربی است. برخی از خواص گل کلم سفید پخته عبارت‌اند از:

پیشگیری و کمک به درمان سرطان

یکی از مهم‌ترین خواص گل کلم سفید پخته کمک به پیشگیری و درمان سرطان به ویژه سرطان ریه، پروستات، سینه و روده بزرگ است. محققان نشان داده‌اند که مصرف زردچوبه و گل کلم نه تنها از سرطان پروستات جلوگیری می‌کند، بلکه از حمله سرطان به سایر مناطق نیز جلوگیری می‌کند و نقش مؤثری در کنترل متاستازها دارد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

گل کلم منبعی غنی از آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. ویتامین C و سایر ترکیبات موجود در گل کلم به پیشگیری از عفونت‌های مختلف، کاهش التهاب و تقویت ایمنی بدن کمک می‌کند.

فواید مصرف گل کلم سفید پخته

 

 

تقویت استخوان‌ها

گل کلم حاوی ویتامین C است که نقش کلیدی در تولید کلاژن دارد. همچنین از التهاب مفاصل و استخوان محافظت می‌کند. گل کلم حاوی ویتامین K است که به پیشگیری از پوکی استخوان در مردان و زنان کمک شایانی می‌کند.

کمک به تخفیف بیماری‌های روماتیسمی

مصرف گل کلم سفید پخته به دلیل داشتن مولتی ویتامین به ویژه ویتامین C می‌تواند از التهاب استخوان مانند آرتریت جلوگیری کند و این سبزیجات حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین K است که به جلوگیری از التهاب مزمن که می‌تواند منجر به بیماری‌هایی مانند آرتریت روماتیسم شود کمک می‌کند.

تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر

یکی از خواص تازه کشف شده گل کلم، توانایی این سبزیجات در افزایش و تقویت ذهن و حافظه است، عصاره این سبزیجات حاوی موادی است که اثراتی مشابه داروهایی دارد که برای درمان آلزایمر استفاده می‌شود.

شماره تماس خرید نشا

 

خاصیت گل کلم پخته برای سلامتی

گل کلم پخته دارای خواص آنتی اکسیدانی است افرادی که گل کلم مصرف می‌کنند از سرطان روده بزرگ، پروستات، مثانه، تخمدان و سینه محافظت می‌شوند. محققان دریافتند افرادی که روزانه نصف فنجان گل کلم مصرف می‌کنند کمتر در معرض ابتلا به سرطان ذکر شده در آن‌ها قرار می‌گیرند.

سولفورافن یکی از مواد معدنی موجود در گل کلم است که از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری کرده و رشد آن‌ها را متوقف می‌کند. ویتامین C و منگنز اجزای کلیدی آنتی اکسیدان‌ها هستند که از بدن در برابر بیماری‌های مختلف مانند سکته مغزی و بیماری‌های قلبی محافظت می‌کنند.

یکی دیگر از فواید آنتی اکسیدان‌های موجود در گل کلم، جلوگیری از پیری زودرس است. آنتی اکسیدان‌ها باعث از بین رفتن رادیکال‌های آزاد می‌شوند. رادیکال‌های آزاد سلول‌های پوست را تخریب می‌کنند و باعث بیماری و پیری می‌شوند. به این ترتیب خواص گل کلم پخته برای سلامتی اثبات شده است.

خاصیت گل کلم پخته برای سلامتی

 

 

خاصیت گل کلم خام برای سلامتی

گل کلم هم به صورت خام و هم پخته فواید دارد. خاصیت گل کلم خام برای سلامتی متعدد و دارای بالاترین ارزش غذایی است. سبزیجات خانواده کلم مانند گل کلم، کلم پیچ و کاهو هنگام پختن سالم هستند زیرا مصرف خام آن‌ها هورمون‌های ترشح شده را کاهش می‌دهد که متابولیسم را در غده تیروئید تنظیم می‌کند.

بدون این هورمون‌های تنظیم‌کننده، فرد وزن اضافه شده، احساس خستگی می‌کند و در ادرار کردن دچار مشکل می‌شود.

شماره تماس خرید نشا

 

نحوه مصرف گل کلم

به دلیل خواص گل کلم خام، از آن می‌توان برای تهیه انواع سالاد، ترشی و شور و همچنین گل کلم پخته، کلم سرخ شده و کلم بخارپز، سوپ کلم، سوپ کلم، کوکو گل کلم و کلم پلو استفاده کرد.

نحوه مصرف گل کلم

 

 

روش‌های نگهداری گل کلم

گل کلم خام و برش نخورده را می‌توان با شستن در کیسه پلاستیکی حدود یک هفته در یخچال نگهداری کرد. اما کلم پخته را نمی‌توان بیش از سه روز در یخچال نگهداری کرد. بهترین روش نگهداری گل کلم در یخچال، استفاده از روش بلانچ کردن است.

این روش به این صورت است که کلم را دو دقیقه در آب بجوشانید و بلافاصله در آب سرد بریزید و سپس خشک کنید و در یخچال بگذارید و بر اساس تاریخ و مصرف مرتب کنید. گفتنی است با این روش می‌توان خواص کامل این سبزیجات را به مدت شش ماه حفظ کرد.

روش‌های نگهداری گل کلم

 

 

مضرات گل کلم

با وجود تمام خواص گل کلم، بسیاری از افراد هنگام خوردن گل کلم با مشکلاتی مواجه می‌شوند. عوارض مصرف این سبزیجات سفید را در ادامه بررسی می‌کنیم.

ایجاد نفخ

گل کلم مانند سایر سبزیجات این خانواده حاوی نوعی قند است که توسط بدن انسان هضم نمی‌شود و مستقیماً به روده بزرگ می‌رود. در روده بزرگ این قند توسط باکتری‌ها تخمیر شده و تولید گاز و نفخ می‌کند. اگر از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنید، گل کلم مصرف نکنید.

ویتامین K موجود در این سبزیجات از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند و با رقیق کننده‌های خون تداخل دارد.

کاهش جذب ید

یکی دیگر از اثرات مصرف زیاد گل کلم کاهش جذب ید در بدن است. اگر ید کافی در رژیم غذایی شما وجود ندارد، بهتر است از مصرف زیاد گل کلم و سایر کلم‌ها خودداری کنید.

مضرات گل کلم

 

 

 

اسیداوریک

گل کلم حاوی پورین است که باعث مشکلات سلامتی مختلفی می‌شود که مصرف زیاد آن می‌تواند مشکلات مربوط به سنگ کلیه و نقرس را ایجاد کند.

آنافیلاکسی

برخی از افراد هنگام خوردن گل کلم دچار آنافیلاکسی می‌شوند، به این معنی که بدن نسبت به یک ماده واکنش آلرژیک شدید نشان می‌دهد. علائم هشدار دهنده چنین واکنش‌های آلرژیک شامل تورم برخی از قسمت‌های بدن، خارش، گلودرد و مشکل در تنفس است.

هنگامی که چنین علائمی ظاهر می‌شود، توصیه می‌شود مصرف گل کلم را متوقف کرده و بلافاصله با پزشک مشورت نمایید.

کلام پایانی

خواص گل کلم شامل گزینه‌های زیادی است که به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کردیم. درواقع می‌توانید از آن به عنوان یک منبع آنتی اکسیدانی و ضد التهابی عالی استفاده کنید. خواص ضد سرطانی این سبزیجات برای بسیاری از افراد مؤثر است. همچنین از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند.

به دلیل اینکه سریع آماده می‌شود و جایگزین خوبی برای کربوهیدرات‌ها است، به راحتی می‌توانید از آن در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

شماره تماس خرید نشا

 

خرید نشا در گلخانه آوین

 

تمامی محصولات آوین:

انواع نشاء: 
  انواع نشاء گوجه فرنگی :
نشاء گوجه فرنگی 8320
نشاء گوجه فرنگی گیلاسی
✅  انواع نشا گل کلم:
نشا گل کلم زودرس
نشا گل کلم دیررس
✅  انواع نشا کاهو:
نشا کاهو رسمی
نشا کاهو سالادی
نشا کاهو چینی
نشا کاهو فرانسوی قرمز
نشا کاهو فرانسوی سبز
نشا کاهو بیوندا
نشا کاهو باتاویا
نشا کاهو اوکلیف
✅  نشاء هندوانه
✅  نشاء کرفس
✅  نشاء بادمجان
✅  نشاء بامیه
✅  نشاء توت فرنگی
✅  نشاء کیل سبز
✅  نشاء جعفری فر
✅  نشاء سورل قرمز
✅  نشاء سوئیس چارد رنگی و خونی
✅  نشاء فیسالیس
✅  انواع نشاء فلفل:
نشاء فلفل دلمه
نشاء فلفل قلمی تند و شیرین
✅  انواع نشاء کلم پیچ:
نشاء کلم پیچ قرمز
نشاء کلم پیچ سفید

 

سایر مقالات:

مزایای نشا گوجه فرنگی گیلاسی
بیماری برگ گوجه فرنگی
خواص گوجه فرنگی
مزیت های نشا گل کلم دیررس
خواص گل کلم

شماره تماس خرید نشا

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *