10 مورد از خواص گوجه فرنگی – نکات جالب از گوجه فرنگی که باید بدانید


مشاوره رایگان تولید و خرید نشا

 

خواص گوجه فرنگی برای بدن و فواید درمانی

خواص گوجه فرنگی برای بدن بسیار زیاد است. در واقع گوجه فرنگی ارزش غذایی بالایی دارد که باعث سلامتی و صحت‌مندی بدن می‌شود.  بسیاری از افراد از گوجه فرنگی تنها در غذا استفاده می‌کنند و از خواص بی‌نظیر آن بی‌خبرند. در واقع افراد زیادی تنها ویتامین سی این میوه را می‌شناسند. در این مقاله با ما همراه باشید تا با خواص گوجه فرنگی به طور کامل آشنا شوید.

خواص گوجه فرنگی برای بدن و فواید درمانی

 

 

ویدیو : خواص گوجه فرنگی

خاصیت گوجه فرنگی برای سلامتی

گوجه فرنگی خواص زیادی برای بدن دارد، چرا که از ویتامین‌ها و عناصر زیادی تشکیل شده است. از جمله این ویتامین‌ها می‌توان به آنتی‌اکسیدان، روی، پتاسیم، فلور، ویتامین سی، فیبر، ویتامین A و… اشاره کرد.

هر کدام از این عناصر و ویتامین‌ها، کارکرد ویژه‌ای در بدن دارند و به نحوی از بدن محافظت می‌کنند. مثلاً خاصیت آنتی‌اکسیدانی گوجه فرنگی رادیکال‌های آزادی که برای بدن مضر هستند را از بین می‌برد. چرا که گوجه فرنگی مقدار زیادی لیکوپن دارد.

مشاوره رایگان تولید و خرید نشا

 

خاصیت گوجه فرنگی برای کاهش وزن

برخی افراد گوجه فرنگی را در دسته سبزیجات قرار می‌دهند. این افراد در رژیم گیاه‌خواری خود از گوجه فرنگی نیز استفاده می‌کنند. اما علت استفاده از گوجه فرنگی در رژیم غذایی چیست؟ آیا واقعیت دارد که گوجه فرنگی به لاغری شما کمک می‌کند؟

گوجه فرنگی در کنار داشتن ویتامین سی زیاد، مواد آنتی‌اکسیدانی زیاد، آب زیاد و ویتامین‌های مختلف، دارای کالری کم، کربوهیدرات کم، چربی کم و قند کم است. این موضوعات باعث شده گوجه فرنگی در رژیم غذایی استفاده شود.

یعنی می‌تواند فشار خون و چربی خون را تنظیم کند. گوجه فرنگی در رژیم غذایی مدیترانه‌ای از بیماری‌های قلبی عروقی و اضافه وزن فرد جلوگیری می‌کند.

مشاوره رایگان تولید و خرید نشا

یکی از فواید درمانی گوجه فرنگی، فیبر زیاد و انرژی‌زایی آن است. این موضوع باعث شده فرد با خوردن آن، ویتامین‌های زیادی را دریافت و احساس سیری کند، بدون آنکه دچار اضافه وزن شود.

لیکوپین موجود در گوجه فرنگی، اشتهای کاذب را از بین برده و این از خواص گوجه فرنگی برای لاغری است که بدن را در راستای کاهش وزن هدایت می‌کند. با این حال مصرف گوجه فرنگی به تنهایی نمی‌تواند کارساز باشد. بلکه باید در سبک زندگی، میزان و نوع غذای مصرفی، تحرک و … تغییراتی ایجاد کنید.

خاصیت گوجه فرنگی برای کاهش وزن

 

 

خواص گوجه فرنگی برای کلیه

خواص گوجه فرنگی برای بدن بسیار زیاد است. شاید شما گوجه فرنگی را فقط در سالاد یا غذا بخورید، اما جالب است بدانید که از این به بعد باید گوجه فرنگی را روزانه به شکل میوه استفاده کنید. شاید برایتان جالب باشد که چرا باید گوجه فرنگی را این گونه مصرف کرد؟

در پاسخی ساده و کوتاه می‌توان گفت خواص گوجه فرنگی زیاد بوده و در صورت نداشتن آلرژی و حساسیت برای بدن بسیار مفید است. گوجه فرنگی خواص بسیاری برای کلیه دارد. در واقع به دلیل داشتن لیکوپن، در برابر عفونت‌های کلیه مقاومت می‌کند.

البته گوجه فرنگی پتاسیم فراوان نیز دارد. پتاسیم زیاد برای بیماران کلیوی مناسب نیست و ممکن است بیماری کلیوی را تشدید کند؛ از این رو باید به اندازه مصرف شود.

خواص گوجه فرنگی برای کودکان

مشاوره رایگان تولید و خرید نشا

خواص گوجه فرنگی برای کودکان بسیار زیاد است. پزشکان همواره توصیه می‌نمایند که کودکان از گوجه فرنگی به روش‌های مختلف و مخصوصاً تازه استفاده کنند.

هر کدام از ویتامین‌های موجود در گوجه فرنگی، بر بخشی از بدن کودک تأثیر گذاشته و رشد آن را بیشتر می‌کند. در ادامه با رابطه این عناصر، ویژگی، و نتیجه آن‌ها بر سلامت کودک آشنا می‌شوید.

ویتامین A موجود در گوجه فرنگی، بینایی کودک را تقویت می‌کند. همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی ‌چون شب‌ کوری و تباهی لکه زرد (دژنراسیون ماکولا) را از بین می‌برد.

متابولیسم بدن کودک نسبت به بدن بزرگسال بیشتر است. این موضوع باعث شده که رادیکال‌های آزاد بیشتر و به سلول‌ها و DNA آسیب وارد شود. اما خاصیت آنتی‌اکسیدانی گوجه فرنگی با فعالیت رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و بدن را از آسیب سلولی حفظ می‌کند.

کلسیم و پتاسیم از دیگر ویتامین‌های موجود در گوجه فرنگی هستند که استخوان‌سازی را در بدن افزایش می‌دهند. کودکانی که استخوان‌های ضعیف دارند، با خوردن روزانه یک گوجه فرنگی می‌توانند استخوان‌های خود را قوی کنند.

مشاوره رایگان تولید و خرید نشا

از خواص گوجه فرنگی می‌توان به رشد و ترمیم استخوان‌ها هم در کنار استخوان‌سازی اشاره کرد. یعنی ویتامین‌های موجود در این میوه، باعث رشد استخوان شده و در نتیجه موجب افزایش قد می‌شود.

وجود ویتامین سی در گوجه فرنگی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. در نتیجه تقویت سیستم ایمنی بدن، احتمال بروز سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار کم می‌شود. ویتامین سی همچنین مسمومیت ناشی از سرب را در کودکان کاهش می‌دهد.

این ویتامین همچنین خستگی را رفع و سموم موجود در ماهیچه که بر اثر کار و فعالیت تولید می‌شوند، دفع می‌کند. وجود فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های قوی در این میوه هضم غذا را آسان‌تر کرده، درد معده را کاهش داده، زخم معده را درمان و سلامت کلی دستگاه گوارش را به کودک هدیه می‌دهد.

ماده اسید اورسولیک و توماتین موجود در گوجه فرنگی، قدرت و استحکام ماهیچه‌ها را بیشتر و حفظ می‌کند. در واقع این دو ماده، سلول‌های ماهیچه را برای رشد و قوی‌شدن تحریک و از تحلیل‌رفتن آن‌ها جلوگیری می‌کنند. این مواد همچنین می‌توانند بدنسازی را انجام دهند.

خواص گوجه فرنگی برای کلیه

 

خواص گوجه فرنگی برای تنبلی تخمدان

مشکلات مربوط به تخمدان از عمده‌ترین دلایل ناباروری است. حدوداً 70 درصد زنان درگیر مشکلات مربوط به تخمدان هستند. یکی از عوامل تأثیرگذار در تقویت عملکرد تخمدان، رژیم غذایی صحیح است.

مصرف بیش از اندازه قند، شیرینی، شکر و … باعث ابتلا به دیابت و همچنین تنبلی تخمدان می‌شود. چرا که مواد شیرین انسولین زیادی در بدن ترشح می‌کند که خود عامل اصلی در تنبلی تخمدان است. علاوه بر رژیم غذایی، وزن و برخی داروها بر تنبلی تخمدان مؤثر هستند.

خواص گوجه فرنگی شامل درمان تنبلی تخمدان هم می‌شود. وجود ویتامین سی، آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی موجود در گوجه فرنگی، تخمدان را تقویت کرده، تخمک‌گذاری را افزایش داده و هورمون‌های زنانه را تنظیم می‌کند. از آنجایی که گوجه فرنگی ضد التهاب است، می‌تواند گامی‌ مؤثر بر بهبودی تنبلی تخمدان باشد.

مشاوره رایگان تولید و خرید نشا

این نوع از صیفی‌جات به دلیل داشتن کربوهیدرات کم و همچنین سطح GI اندک، انسولین را به طور ناگهانی و به مقدار زیاد ترشح نمی‌کند. این خود عاملی برای تقویت تخمدان است.

از آنجایی که در این میوه، چربی و قند درصد بسیار کمی‌ دارد، می‌تواند خطر ابتلا به فشار خون و در نتیجه تنبلی تخمدان را کاهش دهد. فیبر زیاد موجود در آن باعث می‌شود هورمون بدن و قند خون تنظیم گردد و اختلالات تخمک‌گذاری کاهش پیدا کند.

همچنین از آنجایی که گوجه فرنگی وزن بدن را متناسب می‌کند و داشتن یک وزن متناسب برای ازبین‌بردن تنبلی تخمدان لازم است، پس می‌تواند گزینه خوبی برای درمان باشد.

خواص گوجه فرنگی برای تنبلی تخمدان

 

 

خواص گوجه فرنگی برای کیست تخمدان

شنیدن کیست تخمدان برای خانم‌ها تازگی ندارد. چرا که اکثر خانم‌ها دچار کیست تخمدان و سینه می‌شوند. حتی اگر خودشان کیست نداشته‌اند، حتماً شکایت زنان دیگر را شنیده‌اند. برخی از کیست‌ها با تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی سالم درمان می‌شوند.

برخی دیگر با تجویز دارو و زیر نظر پزشک قابل درمان هستند. اما برخی از تخمدان‌ها خود کیست‌ساز هستند و درمان این نوع می‌تواند سال‌ها به طول انجامد.

یکی از علت‌های ایجاد کیست تخمدان، چاقی است. در این افراد مواد زائد اطراف رحم جمع شده، خون‌رسانی صحیح انجام نشده و عملکرد رحم مختل می‌شود؛ در نتیجه نظم قاعدگی به هم خورده و کیست تشکیل می‌شود.

مشاوره رایگان تولید و خرید نشا

این موضوع احتمال بارداری و سقط جنین را بسیار زیاد می‌کند. درنتیجه به دنبال یک رژیم غذایی صحیح برای از بین بردن چاقی باشید. البته نیاز به رژیم‌های عجیب و غریب و گرسنگی بیش از اندازه نیست. زمانی که گرسنه شدید، سراغ غذا نروید و یک عدد گوجه بخورید!

چرا که خواص گوجه فرنگی برای کیست تخمدان هم گزارش شده است. این میوه با چربی و قند بسیار پایین، لاغر کننده شناخته شده است. فیبر موجود در ازبین‌بردن کیست، نقش مهمی‌ دارد. زیرا جذب ثانویه استروژن را کاهش می‌دهد و کیست را از بین می‌برد.

خواص گوجه فرنگی برای کیست تخمدان

 

 

خواص گوجه فرنگی برای کبد چرب

بر اساس آمار سازمان غذایی و سلامت بین‌الملل، حدود 40 درصد افراد جهان به دچار عارضه کبد چرب هستند. کبد چرب زمانی ایجاد می‌شود که چربی‌ها و سموم بیش از اندازه دور کبد را بپوشانند. در واقع در این عارضه، کبد دچار التهاب می‌شود. نوع تغذیه رابطه‌ای مستقیم در درمان کبد چرب دارد.

بسیاری از افراد از خواص گوجه فرنگی برای کبد چرب اطلاع ندارند. گوجه فرنگی چون میوه‌ای ضد التهاب است باعث می‌شود که التهاب‌های درون کبد از بین بروند. علاوه بر خاصیت ضد التهابی گوجه، لیکوپن آن باعث می‌شود که کبد چرب سریع‌تر درمان شود.

لیکوپن یک ماده ضد‌التهابی و آنتی باکتریالی شناخته شده است. یعنی علاوه بر اینکه التهاب را از بین می‌برد، میکروبیوتیک‌های متنوعی تولید می‌کند که با مواد مخرب کبد مبارزه کنند.

مشاوره رایگان تولید و خرید نشا

 

خواص گوجه فرنگی سفید پخته

شاید برای شما هم سؤال ایجاد شود که گوجه فرنگی خام مقوی‌تر است یا گوجه فرنگی پخته؟ گوجه تنها استثنا در سبزیجات و میوه‌ها است که به صورت پخته، مفیدتر خواهد بود.

اکثر افراد می‌گویند آنتی‌اکسیدان میوه‌ها زمانی حفظ می‌شود که به آن‌ها حرارت داده نشود، در فریزر نگهداری نشده و خشک هم نشوند. اما رنگ دانه‌های قرمز گوجه که لیکوپن نام دارند، در حرارت قابلیت جذب بیشتری دارند.

در واقع لیکوپن موجود در گوجه فرنگی پخته، چهار برابر لیکوپن موجود در گوجه فرنگی خاک است. در نتیجه خاصیت گوجه فرنگی پخته برای سلامتی بسیار بیشتر از خاصیت گوجه فرنگی خام برای سلامتی است. اما توجه داشته باشید که بدن به هر دو نوع گوجه نیازمند است.

خواص گوجه فرنگی سفید پخته

 

 

مضرات گوجه فرنگی

مانند تمام مواد غذایی، استفاده زیاد از گوجه نیز، خطراتی را به دنبال دارد که روی خواص گوجه فرنگی سرپوش می‌گذارد.

  • بتا یا بتابلاکر نوعی ترکیبات درمانی هستند که برای مشکلات قلبی بسیار مفیدند. موادی در گوجه فرنگی وجود دارد که بتا یا بتابلاکر را مسدود می‌کنند.
  • سطح بالای پتاسیم موجود در گوجه فرنگی، باعث بروز مشکلات کلیوی می‌شود.
  • گوجه فرنگی خاصیت اسیدی دارد. از این رو رفلاکس معده، سوزش سر دل و استفراغ را در پی دارد.
  • مشاوره رایگان تولید و خرید نشا

نحوه مصرف گوجه فرنگی

مصرف صحیح گوجه فرنگی، درصد به‌دست‌آوردن حداکثر مواد مفید را افزایش می‌دهد. معمولاً توصیه می‌شود گوجه فرنگی به صورت پخته مورد استفاده قرار گیرد. چرا که خاصیت آنتی‌اکسیدانی و لیکوپن آن به صورت پخته بیشتر می‌شود.

وجود پوست گوجه فرنگی، می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای دریافت مواد مغذی بیشتر باشد. همچنین خوردن گوجه با معده خالی توصیه نمی‌شود. چرا که خاصیت اسیدی آن باعث رفلاکس معده می‌شود.

نحوه مصرف گوجه فرنگی

 

 

روش‌های نگهداری گوجه‌ فرنگی

اگر دقت کرده باشید در بسیاری از غذاهایی که درست می‌کنید، از گوجه فرنگی بهره می‌گیرید. زمانی که گوجه فرنگی مدت زمان طولانی در یخچال یا بیرون از یخچال قرار گیرد، خراب شده، یا طعم و رنگش تغییر می‌کند؛ لذا روش نگهداری از آن اهمیت زیادی دارد. گوجه فرنگی را به چندین روش می‌توانید نگهداری کنید‌:

  • نگهداری در فریزر
  • تهیه کمپوت
  • خشک کردن
  • پوره

روش نگهداری از گوجه در فریزر، بهترین روش است. چرا که مواد مغذی آن کمتر از سایر روش‌ها از بین می‌رود.

روش‌های نگهداری گوجه‌ فرنگی

 

 

سخن پایانی

گوجه فرنگی با نام غذای وظیفه‌شناس هم شناخته می‌شود؛ چرا که این میوه بدون آماده‌شدن و پختن، نیاز بدن را پوشش می‌دهد. خواص گوجه فرنگی به قدری زیاد است که می‌تواند بیماری‌هایی چون اضافه وزن، بیماری‌های کلیوی، تنبلی و کیست تخمدان و کبد چرب را از بین ببرد.

بهترین مرکز برای خرید انواع گوجه فرنگی، گلخانه آوین است. شما می‌توانید بهترین و باکیفیت‌‌ترین گوجه فرنگی گلخانه‌ای را از این مرکز به صورت حضوری و آنلاین دریافت کنید.

سخن پایانی

 

 

مشاوره رایگان تولید و خرید نشا

 

تمامی محصولات آوین:

انواع نشاء: 
  انواع نشاء گوجه فرنگی :
نشاء گوجه فرنگی 8320
نشاء گوجه فرنگی گیلاسی
✅  انواع نشا گل کلم:
نشا گل کلم زودرس
نشا گل کلم دیررس
✅  انواع نشا کاهو:
نشا کاهو رسمی
نشا کاهو سالادی
نشا کاهو چینی
نشا کاهو فرانسوی قرمز
نشا کاهو فرانسوی سبز
نشا کاهو بیوندا
نشا کاهو باتاویا
نشا کاهو اوکلیف
✅  نشاء هندوانه
✅  نشاء کرفس
✅  نشاء بادمجان
✅  نشاء بامیه
✅  نشاء توت فرنگی
✅  نشاء کیل سبز
✅  نشاء جعفری فر
✅  نشاء سورل قرمز
✅  نشاء سوئیس چارد رنگی و خونی
✅  نشاء فیسالیس
✅  انواع نشاء فلفل:
نشاء فلفل دلمه
نشاء فلفل قلمی تند و شیرین
✅  انواع نشاء کلم پیچ:
نشاء کلم پیچ قرمز
نشاء کلم پیچ سفید

 

مشاوره رایگان تولید و خرید نشا

 

سایر مقالات:

بهترین نوع نشا گوجه فرنگی
مزایای نشا گوجه فرنگی 8320
پرورش نشا گوجه فرنگی
مزایای نشا گوجه فرنگی گیلاسی
بیماری برگ گوجه فرنگی

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *