نقش کلسیم در رشد گیاه + 12 عامل اصلی کمبود کلسیم در گیاهان

صفر تا صد نقش کلسیم در رشد گیاه

آیا با اهمیت نقش کلسیم در رشد گیاه آشنایی دارید؟ کلسیم یکی از مهم‌ترین عناصر معدنی است که به طور مستقیم روی کیفیت میوه تأثیرگذار بوده و در بسیاری از فرایند‌های گیاه نقش اساسی دارد. فقدان این عنصر در گیا‌هان پیامد‌های نامطلوبی به دنبال داشته و موجب ضرر و زیان کشاورزان می‌شود.

از این رو شما کشاورزان عزیز باید همواره به تأمین کلسیم موردنیاز گیا‌هان توجه داشته و این موضوع را جدی بگیرید. اگر می‌خواهید به طور کامل با وظیفه کلسیم در تغذیه گیاه آشنا شده و علائم کمبود و راه‌های درمان کمبود کلسیم در گیاهان را بشناسید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

کاربرد کلسیم در تغذیه گیاه

درمورد نقش کلسیم در رشد گیاه باید بدانید مهم‌ترین عنصر معدنی است که روی طعم، ظاهر و به طور کلی کیفیت میوه‌ها تأثیر می‌گذارد. این عنصر در مناطق سردسیر بهتر جذب می‌شود و این یکی از دلایل کیفیت بهتر سیب کشت شده در مناطق سردسیر است.

دیگر نقش کلسیم در رشد گیاه به عنوان یک اصلاح کننده خاک است که به حفظ تعادل شیمیایی، کاهش شوری و بهبود نفوذ آب در خاک کمک می‌کند.

علاوه بر این، این عنصر در برطرف کردن لکه تلخی و لکه‌های قهوه‌ای در باغ‌ها، رفع لکه پوست استخوانی در پسته و کاهش هزینه‌های حاصل از خسارات وارد شده به محصولات نیز نقش دارد.

برای درک بهتر نقش کلسیم در رشد گیاه باید توجه داشته باشید که این عنصر برای رسیدن به اندام‌ها به رطوبت و تعرق نیاز دارد و در برخی قسمت‌ها همانند میوه که از تعرق کمتری برخوردار است جذب کلسیم کمتر خواهد بود.

درنهایت باید بدانید حرکت کلسیم درون گیاه بسیار کند بوده و جذب آن در تمامی‌ اندام‌های گیاه به راحتی امکان پذیر نیست.

در ادامه بحث نقش کلسیم در تغذیه گیاه باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کلسیم به عنوان یک ریز مغذی در فعال کردن سلول‌ها و تقسیمات سلولی نقش مهمی‌ دارد.
  • این عنصر به افزایش قدرت بافت‌های گیاه و مقاومت در برابر آفات، بیماری‌ها و شکستگی‌ها منجر می‌شود.
  • اهمیت نقش کلسیم در رشد گیاه به گونه‌ای است که تأمین کافی آن می‌تواند باعث افزایش کیفیت و طول دوره انبارداری میوه‌ها شود.
  • کلسیم از طریق کمک به تنظیم روزنه‌های گیاه سبب افزایش رشد گیاه می‌شود.
  • وجود کلسیم کافی در گیاه به افزایش مقاومت آن نسبت به تنش‌های محیطی همچون گرما سبب می‌شود.
  • این عنصر در بسیاری از فرایند‌های آنزیمی‌ و هورمونی گیا‌هان شرکت دارد.
  • از مهم‌ترین کاربرد‌های عنصر کلسیم باید به این موضوع اشاره کنیم که از ریزش گل، برگ و میوه جلوگیری می‌کند.
  • کلسیم در فرایند‌های متابولیکی جذب دیگر عناصر نقش دارد.
  • عنصر کلسیم به تحریک طویل شدن مناسب سلول گیاهی کمک می‌کند.
  • از دیگر مواردی که اهمیت نقش کلسیم در رشد گیاه را نشان می‌دهند باید به تقویت ساختار دیواره سلولی اشاره کنیم.

سایر خدمات:

مشاوره گلخانه
مشاوره کشاورزی
مشاوره ساخت گلخانه
مشاوره کشت گلخانه
مشاوره کشت گوجه فرنگی

دلایل کمبود کلسیم در گیاهان

کمبود کلسیم در گیاهان چند علت مهم دارد. اول اینکه تحقیقات انجام شده روی نقش کلسیم در رشد گیاه و علائم کمبود آن نشان داده‌اند خاک‌های شنی‌ به علت ظرفیت نگهداری اندک آب در معرض خشکی قرار داشته و در این شرایط جذب کلسیم در این خاک‌ها محدود می‌شود.

 علاوه بر این رطوبت بالای هوا یا غرقابی شدن خاک نیز با کاهش انتقال آب به بافت‌ها باعث جذب کمتر کلسیم می‌شوند. همچنین اگر فاصله بین دو آبیاری طولانی شود و خاک فرصت خشک شدن داشته باشد، علائم کمبود کلسیم بیشتر دیده می‌شوند.

از دیگر علل باید به این موضوع اشاره کنیم که خاک‌هایی که ph پایین و شوری بالا دارند یا خاک‌های غنی از آمونیوم نیز دچار کمبود کلسیم می‌شوند.

علائم کمبود کلسیم در گیا‌هان

حال که با نقش کلسیم در رشد گیاه و مزایای آن آشنا شده‌اید، لازم است شما را با علائم کمبود کلسیم در تغذیه گیاه آشنا کنیم تا در مواقع لزوم سریعاً مشکل را تشخیص داده و برای رفع آن اقدام کنید.

در صورت کمبود انواع کلسیم در تغذیه گیاه نشانه‌های زیر دیده می‌شوند:

  • پوسیدگی گلگاه میوه‌ها
  • بدشکلی، پیچیدگی و عصایی شدن برگ‌های جدید
  • مرگ نوک ریشه و کند شدن رشد ریشه
  • مرگ جوانه انتهایی
  • سیاه شدن مغز میوه
  • چروکیدگی پوست میوه
  • ترکیدگی و له شدن میوه
  • کاهش عمر میوه و عمر نگهداری گل‌های زینتی
  • تلخ شدن میوه‌ها
  • سرما زدگی گیاه و میوه‌ها
  • کاهش قابلیت نگهداری میوه در انبار
  • چوب‌پنبه‌ای شدن میوه‌ها

۵ روش برای رفع کمبود کلسیم در گیا‌هان

از آنجایی که نقش کلسیم در رشد گیاه موضوع بسیار مهم و قابل توجهی است، شما عزیزان باید در کنار شناخت وظایف این عنصر در گیا‌هان، بدانید در زمان فقر کلسیم باید چه اقداماتی انجام دهید. خوشبختانه امروزه راهکار‌های بسیاری برای رفع کمبود کلسیم در گیاه وجود دارند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

استفاده از کود‌های حاوی کلسیم

هنگامی‌ که گیا‌هان شما دچار کمبود کلسیم می‌شوند، بی شک یکی از بهترین راه‌ها برای حل مشکل استفاده از منابع غنی از کلسیم است. در این شرایط می‌توانید از یک کود محلول پاشی مایع با نیترات کلسیم و کلرید کلسیم استفاده کرده یا مواد آلی مانند پودر استخوان، آهک، دولومیت، پوسته تخم مرغ یا گچ را امتحان کنید.

از بهترین کود‌های کلسیم باید به نیترات کلسیم، سولفات کلسیم، کربنات کلسیم و همچنین کلرید کلسیم اشاره کنیم.

آبیاری منظم

رطوبت یا گرمای بیش از حد می‌تواند باعث کاهش کلسیم در گیا‌هان شود؛ از این رو مطمئن شوید گیا‌هان شما چه برای رشد در فضای بسته و چه فضای باز تنها با دما‌ها و سطوح رطوبت متوسط مواجه هستند. درنهایت آبیاری منظم با آب حاوی کلسیم می‌تواند به جذب بیشتر این عنصر توسط گیاه کمک کند.

اصلاح خاک

با توجه به پررنگ بودن نقش کلسیم در رشد گیاه شاید لازم باشد برای رفع کمبود این عنصر خاک محل کشت را اصلاح کنید. در این شرایط باید خاک را از لحاظ هر نوع کمبود آزمایش کنید.

درواقع با بررسی اینکه چه چیز‌هایی ساختار محیط رشد گیا‌هان شما را تشکیل می‌دهند، می‌توانید بفهمید مشکلات گیا‌ه شما از کمبود کلسیم است یا خیر؟ بررسی و اصلاح خاک محل کشت گیاه به منظور بهبود وضعیت مواد آلی و معدنی آن می‌تواند برای رفع کمبود عنصر کلسیم راهکار بسیار سودمندی باشد.

تنظیم ph خاک

طبق آخرین بررسی‌های انجام شده در زمینه نقش کلسیم در رشد گیاه و راه‌های درمان کمبود این عنصر، در صورت بروز علائم هشدار دهنده باید ph خاک را بررسی کنید. ph خاک باید بین ۶.۵ الی ۷.۵ باشد و افزایش آن می‌تواند به جذب کلسیم توسط گیاه کمک کند.

برای افزایش ph خاک می‌توانید از موادی همچون کربنات کلسیم یا آهک استفاده کرده و نتایج خوبی دریافت کنید.

توجه به مسئله تعرق

اگر از نقش کلسیم در رشد گیاه باخبر هستید، حتماً می‌دانید که گیا‌هان برای جذب این عنصر از آوند چوبی استفاده می‌کنند و درنتیجه تعرق کم می‌تواند این فرایند را مختل کند. اگر شاهد علائم کمبود کلسیم در گیا‌هان خود بودید، اطمینان حاصل کنید که گیا‌هان به طور منظم آبیاری می‌شوند.

کود کلسیم برای چه گیا‌هانی ضروری است؟

احتمالاً تا به اینجای مطلب نقش کلسیم در رشد گیاه متوجه شده‌اید که این عنصر برای رشد و بقای گیا‌هان چقدر اهمیت دارد؛ از این رو تقریباً می‌توان گفت تمامی‌ گیا‌هان برای رشد مناسب خود به کلسیم نیازمند هستند؛ اما در بین برخی گیا‌هان نیاز بیشتری به کلسیم داشته و نسبت به کمبود آن بسیار حساس هستند.

گیا‌هان حساس به فقر کلسیم شامل موارد زیر هستند:

  • گیلاس
  • خربزه
  • انگور
  • حبوبات
  • فلفل
  • کاهو
  • هلو
  • پنبه
  • مرکبات
  • سیب زمینی
  • گلابی
  • بادام زمینی

بهترین زمان جذب کلسیم در گیاه

اگر قصد دارید در مناسب‌ترین زمان از کود کلسیم برای گل‌ها و درختان مزرعه خود استفاده کنید، باید بدانید بهترین زمان مصرف این کود زمانی است که سطح جذب در ریشه بالا باشد. اواخر اسفند تا اوایل فروردین ماه و اواخر شهریور تا روز‌های ابتدایی مهر ماه به عنوان بهترین زمان برای استفاده از کود‌های کلسیم پیشنهاد می‌شوند.

گلخانه آوین؛ یک انتخاب مطمئن برای کشاورزان

مجموعه تخصصی گلخانه آوین با بهره گیری از مشاوران باتجربه و حرفه‌ای و سابقه درخشان (بیش از ۱۵ سال) در حوزه کشاورزی و امور گلخانه آماده است تا هرآنچه شما کشاورزان و باغداران عزیز برای کشت بهتر و پربارتر نیاز دارید را در اختیار شما قرار دهد.

اگر قصد خرید کود و سموم شیمیایی، انواع بذر، نشا و همچنین تأسیس یا مدیریت بهتر گلخانه و سم‌پاشی مزرعه خود را دارید، می‌توانید از خدمات مشاوران آوین گرین بهره‌مند شوید.

کارشناسان تیم ما در این مسیر همراه شما خواهند بود تا به بهترین نحو به محصولات خود رسیدگی کرده و در صورت بروز مشکل بهترین راه‌حل‌ها را انتخاب کنید.

سخن پایانی

کلسیم یکی از عناصر ضروری موردنیاز گیا‌هان است که در فرایند‌های مختلفی همچون رشد، کیفیت میوه، مقاومت در برابر آفات و بیماری‌ها و بسیاری موارد دیگر نقش اساسی دارد. کمبود این عنصر در گیاه می‌تواند پیامد‌های منفی بسیاری به دنبال داشته و به محصول آسیب بسیاری بزند.

از این رو حفظ میزان استاندارد کلسیم برای تغذیه گیا‌هان امری ضروری بوده و نمی‌توان از اهمیت نقش کلسیم در رشد گیاه چشم پوشی کرد. به همین دلیل ما در این مطلب به هرآنچه لازم است درمورد نقش کلسیم در گیا‌هان زینتی و درختان میوه بدانید پرداختیم.

سؤالات متداول

۱. بهترین زمان برای مصرف کود کلسیم چیست؟

روزهای آخر اسفند تا اوایل فروردین ماه و اواخر شهریور تا اوایل مهر ماه

۲. نقش کلسیم در گوجه فرنگی چیست؟

این عنصر در رشد مناسب، میوه دهی، بهبود کیفیت و ماندگاری و افزایش مقاومت به تنش‌ها در گوجه فرنگی نقش دارد.

۳. بهترین کود‌های کلسیم کدام‌اند؟

کودهای کلرید کلسیم، نیترات کلسیم، سولفات کلسیم و کربنات کلسیم

سایر مقالات:

 معرفی 6 روش سرمایش گلخانه + مزایا و معایب هر کدام
مشاوره کشت گوجه فرنگی- تماس با9182115522 مهندس جلیلی
4 نقش آهن در رشد گیاه + راهکارهای پیشگیری از کمبود آهن گیاهان

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *