4 قابلیت و مزیت هوشمند سازی گلخانه ها نسبت به گلخانه‌های معمولی

آشنایی با فرایند هوشمند سازی گلخانه ها

شاید برای شما این سؤال پیش بیاید که هوشمند سازی گلخانه ها چگونه است؟ آیا در این فضای بسته علاوه بر نگهداری و کنترل فرایند رشد محصولات، امکان انجام اقدامات دیگری وجود دارد؟ این نوع گلخانه در اثر ارائه چه قابلیت‌هایی، نام هوشمند به خود گرفته است؟

در ادامه مقاله به طور دقیق به ارائه توضیحات لازم جهت یاری شما در مهیا کردن تجهیزات گلخانه هوشمند خواهیم پرداخت؛ پس با همراه باشید.

گلخانه‌ هوشمند چیست؟

در دنیای امروزه تمایل به تحت کنترل نگه‌داشتن تمامی امور و قابل پیش‌بینی بودن آن‌ها افزایش یافته است. کشاورزان به دلیل تغییرات مداوم آب‌و‌هوا پیش به‌سوی فضاهای گلخانه‌ای قدم بر می‌دارند و با‌این‌حال دیگر نگران گرم‌شدن زمین و تغییرات اقلیمی نیستند.

به همین دلیل افراد ترجیح می‌دهند که محصولات خود را در فضاهای کنترل شده‌تری مانند گلخانه‌ها نگهداری و سرمایه‌گذاری بی‌دغدغه داشته باشند. در گلخانه‌ها فرایند کشاورزی کنترل، تولید محصولات افزایش و با کیفیت بالاتری انجام می‌شوند.

تجهیزات هوشمندسازی گلخانه

برای هوشمند سازی گلخانه ها، به چندین بخش مختلف نیاز است که هرکدام از این بخش‌ها و ابزارها، وظیفه خاصی را بر عهده دارند و در یک بخش کارهایی نظیر کشت و نگهداری از گیاهان را انجام می‌دهند.

چند مورد از تجهیزات هوشمندسازی گلخانه شامل موارد زیر می‌شوند:

  • سیستم کنترل از راه دور
  • کوددهی گیاهان به صورت هوشمند
  • آبیاری گیاهان به صورت هوشمند
  • سیستم‌های کنترل اقلیم هوشمند
  • سیستم‌های تهویه برای مطبوع ‌سازی هوای گلخانه
  • سیستم‌های تنظیم دما برای ایجاد محیط مناسب برای رشد گیاهان
  • وجود سیستم تهویه HVAC
  • دارای شیرها و پمپ‌ها
  • سنسورهای گلخانه هوشمند برای تغذیه گیاهان

افزایش کنترل با هوشمند سازی گلخانه ها

از زمانی که فرایندهای کشاورزی و پرورش گل‌و‌گیاه به فضاهای گلخانه وارد شد، می‌توان به راحتی و  با استفاده از اینترنت وضعیت کمی و کیفی تمامی محصولات را کنترل کرد. پرورش دهندگان با کاهش هزینه‌ها در اولین قدم نیازهای غذایی جامعه را برطرف می‌کنند و علاوه‌برآن سود بسیار بالایی به دست می‌آورند.

با کمک‌گرفتن از اینترنت پیچیده‌ترین و سخت‌‌ترین گلخانه‌ها، کنترل بسیار ساده‌ای پیدا می‌کنند و تنها با لمس یک دکمه تمامی تنظیمات به صورت خودکار انجام می‌شود. گلخانه هوشمند خانگی امروزی، به‌صورت کاملاً خودکار تمامی فرایندهای مورد انتظار شما را انجام می‌دهد و خیالتان را از بسیاری جهات آسوده می‌کند.

فرایند هوشمند سازی گلخانه ها

در هوشمندسازی یک فضا مواردی مانند رطوبت، تهویه، دما، میزان 2CO و… کاملاً تحت کنترل شما قرار می‌گیرند. خودکار بودن فعالیت‌ها در گلخانه به خود شما بستگی دارد؛ زیرا کنترل دستی و تعیین سناریو این سیستم‌ها گسترده است و میزان سختی فرایندها در گلخانه را کاهش می‎دهد.

کنترل دستی

در هنگام استفاده از کنترل دستی باید در فضای گلخانه حضور داشته باشید و روشن یا خاموش‌کردن تمامی تجهیزات را به صورت دستی پیش ببرید.

ابزار‌های نیمه خودکار

هوشمند سازی گلخانه ها با سیستم‌های نیمه خودکار فعالیت خوبی را نشان می‌دهند که از استقبال بالایی برخوردار است. اما باز هم برای افرادی که اصلاً تمایل به حضور در گلخانه را ندارند مناسب نیست؛ زیرا این سیستم کمی به نظارت و حضور افراد نیازمند بوده تا تمامی تجهیزات فرایند خوبی از خود نشان دهند.

ابزارهای کاملاً خودکار

سیستم‌های کاملاً خودکار در هوشمند سازی گلخانه ها بدون هیچ مداخله‌ای از سمت پرورش‌دهنده یا هر فرد دیگری فرایندهای خود را ادامه می‌دهند. در این نوع از گلخانه‌ها با استفاده از گوشی، لپ‌تاپ یا هر وسیله هوشمند دیگری می‌توان کنترل محصولات و تمامی مراحل لازم برای رشد محصولات را پیش برد.

گلخانه هوشمند در ایران چه قابلیت‌هایی دارد؟  

با کمک تکنولوژی و نصب نرم‌افزار گلخانه هوشمند، می‌توانید برخی فرایندها را بدون هیچ دخالتی از سمت خود و بدون حضور در گلخانه پیش ببرید. در ادامه برخی از موارد که می‌توان فقط با لمس گوشی یا وسایل هوشمند خود آن را کنترل کنید، بررسی می‌کنیم.

تنظیم رطوبت

سنسور رطوبت در گلخانه‌ها میزان رطوبت در هوا را در اپلیکیشن مخصوص در گوشی شما نشان می‌دهد تا میزان آن را به طور دلخواه تنظیم کنید. همچنین اگر میزان رطوبت در گلخانه کمتر یا بیشتر شود سنسور زنگ هشداری در گوشی پخش می‌کند تا شما به‌سرعت مطلع و به محصولاتتان هیچ آسیبی نرسد.

 تنظیم دما

با خرید و نصب ترموستات جهت هوشمند سازی گلخانه ها، امکان تنظیم دمای مورد‌نظر شما در فضا وجود دارد. شما فقط کافی است با اعلام دمای مجاز به این ترموستات در صورت کمتر یا بیشتر‌شدن دمای مشخص شده ترموستات با استفاده از هوش مصنوعی به صورت خودکار دما را تنظیم و به حد مشخص شده می‌رساند.

تنظیم میزان کوددهی و آبیاری خاک

یکی از جالب‌ترین و پرکاربردترین موارد می‌توان به سیستم آبیاری هوشمند سازی گلخانه ها اشاره کرد. این سیستم مقدار رطوبت خاک را مشخص و در موارد مورد‌نیاز آبیاری را انجام می‌دهند. سیستم آبیاری هوشمند، کوددهی خاک هم بر عهده دارد که بدون نیاز به دخالت و بدون نقص تمامی کارها را پوشش می‌دهد.

تنظیم مقدار تابش نور

پروژه گلخانه هوشمند محدود به موارد ذکر شده نمی‌شود. با این سیستم پیشرفته تنها با فشار یک دکمه در خانه یا هر مکان دیگری تابش نور در گلخانه را تنظیم و کنترل کنید. این سیستم دارای قابلیت سایه هوشمند هم بوده تا در روزهای گرم تابستان میزان تابش را کاهش دهید.

نقش هوشمند سازی گلخانه ها در رفاه پرورش‌دهندگان

گلخانه‌ها تقریباً دارای هدف و عملکرد مشخصی هستند و در همان مسیر حرکت می‌کنند. اما آنچه گلخانه‌های هوشمند را به خاص‌ترین مکان برای نگهداری محصولات تبدیل کرده، مواردی هستند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

برنامه‎‌ریزی و زمان‌بندی مناسب

قابلیت زمان‌بندی این سیستم بسیار پیشرفته است. برای شما فراموشی در خاموش یا روشن‌‌کردن این قابلیت هیچ اهمیتی ندارد؛ زیرا تمامی سیستم‌ها به صورت کاملاً خودکار و طبق برنامه‌های مشخص شده توسط خودتان تمامی مراحل را به بهترین نحو پیش می‌برند.

کنترل از راه دور

در گلخانه‌های معمولی افراد باید زمان بسیار زیادی از شبانه‌روز را بالای سر محصولات باشند و به صورت دستی کارها را انجام دهند. با هوشمند سازی گلخانه ها دیگر نیازی به حضور شما نیست، زیرا گجت‌های هوشمند به‌جای شما در گلخانه حضور دارند و همراهتان هستند تا دستورات شما را اجرا سازند.

گلخانه هوشمند بر اساس سناریو پذیری

تجهیزات گلخانه قابلیت سناریو پذیری دارند. اگر در قالب یک مثال بخواهیم این امر را توضیح دهیم این سناریو را می‌توان در حافظه سیستم آبیاری هوشمند ثبت کنید که اگر تابش نور آفتاب بیشتر یا کمتر از حد ممکن باشد برای محصولاتی که حساس هستند بر اساس برنامه آبیاری انجام شود.

جلوگیری از عفونت و بیماری محصولات

یکی از چالش‌های رایج در بین کشاورزان درگیری محصولات آن‌ها به باکتری‌های عفونی یا بیماری‌های متنوع بوده است. با هوشمند سازی گلخانه ها و سیستم یادگیری ماشینی، تمامی خطرات در برابر قارچ و آفت‌ها مشخص و می‌توان از بروز آن‌ها جلوگیری کرد.

گلخانه آوین؛ بهترین مشاور برای هوشمندسازی گلخانه شما!

مشاوران گلخانه آوین با توجه به تخصص و تجربه‌ای طولانی خود دراین زمینه، به تمامی علاقمندان اطلاعات لازم و موردنیازشان را انتقال می‌دهند. اگر شما نیز قصد دارید بدانید هزینه هوشمندسازی گلخانه با توجه به شرایط شما در چه حد است، به کارشناسان ما در ارتباط باشید و از آن‌ها طلب یاری کنید.

سخن پایانی

هوشمند سازی گلخانه ها جهش بسیار بزرگی در بازدهی و کارایی افراد گلخانه‌دار محسوب می‌شود. افزایش بهره‌وری گلخانه با کاهش هزینه، کنترل شرایط محیطی مور نیاز گیاهان، تنظیمات خودکار فرایندها، کنترل از راه دور و دسترسی به داده گلخانه‌ها از جمله مزایایی هستند که گلخانه هوشمند به همراه دارد.

سؤالات متداول

  1. هدف از هوشمندسازی گلخانه چیست؟

برای تحت کنترل نگه‌داشتن محصولات بدون هیچ دخالتی

  1. در گلخانه هوشمند چه مواردی کنترل می‌شوند؟

رطوبت، دما، غلظت، تابش نور، کوددهی، آبیاری

  1. آیا در گلخانه هوشمند نیاز به حضور ما هست؟

گلخانه‌های هوشمند بدون حضور مستقیم شما و با ارسال دستور از سمت گوشی برای گجت‌ها تمامی فرایندها پیش برده می‌شوند.

 

سایر مقالات:

سودآورترین محصول گلخانه ای چیست؟ 6 محصول پرسود +شرایط کشت
4 مزیت کشت گلخانه + معرفی فناوری‌ها و روش‌های نوین آن
درآمد گلخانه چقدر است؟ بررسی درآمد 4 نوع گلخانه مختلف

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *