پرورش نشا جعفری فر {0 تا 100 پرورش: کاشت، آبیاری، کود وسم}

پرورش نشا جعفری فر {0 تا 100 پرورش: کاشت، آبیاری، کود وسم}

شماره تماس مشاوره گلخانه

 

راهنمای زراعت و پرورش نشا جعفری فر در گلخانه شرایط جوی و تغذیه نشا

پرورش نشا جعفری فر یکی از خدماتی است که در گلخانه‌ها انجام می‌شود. جعفری نام آشنایی است که همگان آن را می‌شناسند. جعفری فر گیاهی به رنگ سبز تیره با برگ‌های کوچک و صاف است. جعفری فر نیز یکی از انواع این گیاه است که برگ‌های فر دارد و به همین دلیل به این نام معروف شده است.

راهنمای زراعت و پرورش نشا جعفری فر در گلخانه – شرایط جوی و تغذیه نشادر این مطلب، نکاتی در مورد نشا جعفری فر، نحوه کاشت آن و چگونگی پرورش نشا جعفری فر را با شما در میان گذاشته‌ایم که می‌تواند برای شما و نیز سایرین که قصد پرورش نشا جعفری دارند، مفید و کارآمد باشد.

ویدیو: پرورش نشا جعفری فر

 

شماره تماس مشاوره گلخانه

 

معرفی گیاه جعفری فر

جعفری فر یک گیاه غذایی معطر و دوساله بی‌تکلف از خانواده جعفری است که به این نام شهرت دارد. برگ‌ها و دمبرگ‌های جعفری فر حاوی اسانس‌هایی هستند که به آن بو و طعم واضح و خوشایندی می‌دهند. جعفری تازه، خشک و شور شاید محبوب‌ترین گیاه سالاد و چاشنی آشپزی باشد.

 جعفری علاوه بر طعم عالی، خواص دارویی نیز دارد که از زمان های قدیم شناخته شده است. روغن دانه جعفری دارای خواص فوق‌العاده‌ای است. جالب است که بدانید در سال 2011، دانه‌های جعفری فر را به فهرست گیاهان ممنوعه حاوی مواد مخدر و سمی قوی اضافه کردند.

معرفی گیاه جعفری فر

خواص گیاه جعفری فر چیست؟

گیاه جعفری دارای خواص بی‌شماری برای سلامتی است. به همین سبب پرورش نشا جعفری فر امری سودمند برای باغداران است. در ادامه برخی از این خواص ذکر شده‌اند:

  • آنتی اکسیدان قوی بوده و تنظیم کننده پوست است.
  • ادرار آور است.
  • حاوی بتاکاروتن است.
  • سرشار از ویتامین است.
  • سرشار از کلروفیل است که با بوی بد دهان مبارزه می‌کند.
  • سرشار از ویتامین C است که از مشکلات قلبی، آب مروارید، سرطان جلوگیری می‌کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
  • ضد نفخ بوده و به دفع گازهای مزاحم روده کمک می‌کند.
  • سرشار از کلسیم است و از پوکی استخوان در دوران یائسگی جلوگیری می‌کند.
  • مشکلات پوستی را رفع می‌کند.
  • کلیه‌ها را تصفیه می‌کند.
  • سرشار از مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، آهن، گوگرد و ید است.
  • مقوی است.

هشدار: مصرف زیاد این سبزی در زنان باردار توصیه نمی‌شود.

خواص گیاه جعفری فر چیست؟

چگونه جعفری فر پرورش دهیم؟

پرورش نشا جعفری فر که یک گیاه معطر است بسیار آسان است و پیچیدگی خاصی ندارد. می‌توانید آن را هم در باغچه و هم در باغ خود بکارید یا حتی به سادگی تمام در گلدان آشپزخانه خود آن را پرورش دهید. یافتن نشا آماده جعفری فر در گلخانه‌ها بسیار آسان است.

اگر خودتان می‌خواهید در منزل پرورش نشا جعفری فر را انجام دهید، از یک محصول تازه با طعم دلپذیر بهره‌مند می‌شوید و مواد مغذی زیادی از آن دریافت می‌کنید. از مکانی در خانه خود برای پرورش نشا جعفری فر سالم استفاده کنید که نور خورشید زیادی دارد؛ مانند بالکن، تراس یا پنجره. این مکان‌ها برای پرورش جعفری فر ایده‌آل خواهند بود.

می‌توانید آن را با استفاده از نشا یا بذر در گلدانی که از قبل آماده کرده‌اید، بکارید. اگر گزینه نشا را انتخاب کردید، یک گلدان بردارید و آن را با یک بستر ارگانیک با کیفیت پر کنید، سپس نشاها را بکارید و آنها را با لایه نازکی از خاک بستر بپوشانید. حفظ رطوبت محصول با آبیاری فراوان مهم است.

هر زمانی از سال برای کاشت و پرورش نشا جعفری فر خوب است؛ اما بهتر است در سردترین و گرم‌ترین ماه‌ها این کار را انجام ندهید. به طور کلی، هوای معتدل بهترین گزینه برای پرورش نشا جعفری فر با کیفیت است.

چگونه جعفری فر پرورش دهیم؟

چه مدت طول می کشد تا جعفری رشد کند؟

یکی از سؤالاتی که بسیاری از کاربران هنگام شروع کاشت جعفری فر در گلدان یا باغچه می‌پرسند این است که چقدر طول می‌کشد تا این سبزی رشد کند؟ در نظر داشته باشید که باغبانی علم دقیقی نیست و زمان بین کاشت و برداشت و پرورش نشا جعفری فر بسته به پارامترهای زیادی متفاوت است.

این موارد شامل کیفیت خاک و آب، آب و هوا، کیفیت کمپوست، نوع جعفری (برگ پهن یا مجعد یا فر)، کیفیت نشا، زمان کاشت جعفری فر و غیره است. در هر صورت، به طور کلی می‌توان گفت که جوانه زدن نشاهای جعفری بین سه تا چهار هفته طول می‌کشد و شما می‌توانید در عرض دو یا سه ماه از تمام فواید جعفری بهره‌مند شوید.

چه مدت طول می کشد تا جعفری رشد کند؟

اصول کاشت نشا جعفری فر در خانه

اصول کاشت نشا جعفری فر در این قسمت آورده شده است. اگر گیاهی برای کاشت آسان در خانه، چه در گلدان و چه در زمین وجود داشته باشد، بدون شک آن جعفری فر است. نکات کاربردی زیر را جهت تولید نشا جعفری فر یادداشت کنید.

زمان کاشت

 جعفری فر را می‌توان در هر زمانی از سال کاشت؛ اما اگر بذرها را بین ماه‌های بهمن تا شهریور بکارید، زودتر جوانه می‌زنند.

عمق خاک

نشا جعفری فر را می‌توان به خوبی در گلدانی ساده کاشت و سوراخ‌های کوچکی به عمق ۱ تا ۲ سانتی‌متر در آن ایجاد کرد. بذرها را به خوبی و جدا از یکدیگر بکارید و مطمئن شوید که همه آنها زیر خاک هستند. به خاطر داشته باشید که گیاه جعفری برای رشد قوی و سالم به مقداری فضا نیاز دارد؛ بنابراین گلدانی را انتخاب کنید که چندان کوچک نباشد.

آبیاری

تا زمانی که بذرها جوانه بزنند، روزی دو یا سه بار روی مالچ یا خاک را با آب اسپری کنید و از مرطوب بودن خاک اطمینان حاصل کنید.

دما

گیاه جعفری فر بسیار مقاوم است و دمای پایین تا 5 درجه و دمای بالای بیش از 30 درجه سانتیگراد را کاملاً تحمل می‌کند. در هر صورت، اگر جعفری فر را در گلدان در داخل خانه بکارید و بتوانید دمای بین ۲۰ تا ۲۶ درجه سانتیگراد را کنترل کنید، نشاها زودتر جوانه می‌زنند و می‌توانید محصول جعفری خانگی عالی خود را برداشت کنید.

ابزار اصلی

 برای پرورش نشا جعفری فر خانگی خود فقط به چند ابزار اولیه بسیار ارزان نیاز دارید. برای این کار، قیچی هرس خوب، یک قوطی جهت آبیاری، یک بیل کوچک، یک جاروبرقی برای تمیز کردن آب و گرد و غبار اطراف گلدان لازم است.

اصول کاشت نشا جعفری فر در خانه

 

مراحل کاشت گیاه جعفری فر

اکنون به نکات کاشت نشا جعفری فر می‌پردازیم. قبل از هر چیز باید بدانید که کاشت جعفری از قلمه ممکن است، اما توصیه نمی‌شود. از آنجایی که جعفری فر گیاهی با ساقه نازک و کوتاه است، ریشه دادن به گیاه بسیار مشکل خواهد بود.

به همین سبب است که کاشت و پرورش جعفری فر با نشا بسیار آسان‌تر است. مدل‌های نشا جعفری فر در انواع مختلف و با کیفیت‌های بالا در گلخانه آوین موجود هستند. می‌توانید جهت خرید و بازدید از این نشاها به گلخانه مراجعه کنید.

بهترین نوع نشا جعفری فر آن است که یک دست بوده و فاقد شکستگی باشد. این نشاها باید عاری از آفات باشند تا محصول با کیفیتی به شما بدهند. همچنین بهتر است در خاکی که با کود تقویت شده است، رشد داده شوند.

مراحل کاشت گیاه جعفری فر

 

نحوه کاشت و پرورش نشا جعفری فر گلخانه‌ای

اگر قصد کاشت نشا جعفری فر را دارید، هنگام انتخاب محل کاشت، به نور و رطوبت قسمت مورد نظر خود توجه کنید. این گیاه نیاز به بستر خاصی ندارد و می‌تواند با هر گیاه دیگری در یک فضای مشترک باشد.

باغبانان گفته‌اند جعفری فر را می‌توان در تمام طول سال کاشت. با این وجود، توصیه می‌شود در روزهای فوق‌العاده گرم یا سرد از کاشت نشا جعفری فر خودداری شود؛ زیرا گرما و سرمای شدید جوانه‌زنی را به تأخیر می‌اندازد.

نکته دیگر این است که باید بین هر کدام از نشاها حدود 15 سانتی‌متر فاصله بگذارید و به آنها فضا بدهید. در نهایت، هنگام کاشت نشا جعفری فر خاک آن را آبیاری کنید. از آبیاری بیش از حد محصول خودداری کنید.

نحوه کاشت و پرورش نشا جعفری فر گلخانه‌ای

 

برداشت جعفری فر

جعفری فر را از ساقه‌های بیرونی آن برداشت می‌کنند. هنگامی که دیدید این گیاه به اندازه و بلوغ دلخواه رسیده است، می‌توانید آن را از زیر برش دهید. جعفری از طریق ساقه‌های مرکزی به جوانه زدن خود ادامه می‌دهد و بریدن آن خللی در ادامه رشد این گیاه وارد نخواهد کرد.

 توصیه می‌شود زمانی که مجبور به استفاده از آنها هستید، جعفری فرها را جمع‌آوری کنید. به این صورت تمام خواص آن حفظ می‌شود.

برداشت جعفری فر

 

خاک پرورش نشا جعفری فر

همان‌طور که پیش‌تر در این مقاله ذکر شد، جعفری فر گیاه بی تکلفی است و به راحتی با انواع خاک‌ها سازگار می‌شود. اگرچه این گیاه خاک‌هایی را ترجیح می‌دهد که عمیق هستند، غنی از هوموس باشند، شل هستند و زهکشی خوبی شده باشند و در نهایت، تازه و حاصلخیز هستند.

مشاوره پرورش نشا جعفری فر

برای پرورش نشا جعفری فر بهتر است قبل از هر کاری اطلاعات خود را مورد روش‌های تولید نشا جعفری فر، اصول و نحوه کاشت آن بالا ببرید. در این مسیر، خواندن این مقاله و سایر مقالات مرتبط به شما کمک خواهد کرد. همچنین می‌توانید با مشاوران و باغبانان در این خصوص مشورت کنید.

با بازدید از گلخانه آوین می‌توانید بهترین مدل‌های نشا جعفری فر را خریداری کنید و علاوه بر آن، نکات کاربردی و کلیدی در خصوص پرورش نشا جعفری فر را بدانید.

مشاوره پرورش نشا جعفری فر

 

سخن پایانی

گیاه جعفری فر یکی از گونه‎‌های گیاه جعفری است که دارای طعم دلپذیر و خواص بی‌شمار است. این گیاه به عنوان چاشنی در کنار غذاها و در سالاد نیز استفاده می‌شود. پرورش نشا جعفری فر بسیار آسان و حتی در منزل در گلدان قابل پرورش است.

نکات مفیدی در مورد این موضوع در مطلب حاضر گفته شده است که برای پرورش نشا جعفری فر، چه در خانه و چه در گلخانه، کارآمد است.

 

شماره تماس مشاوره گلخانه

 

تمامی محصولات آوین:

انواع نشاء: 
  انواع نشاء گوجه فرنگی :
نشاء گوجه فرنگی 8320
نشاء گوجه فرنگی گیلاسی
✅  انواع نشا گل کلم:
نشا گل کلم زودرس
نشا گل کلم دیررس
✅  انواع نشا کاهو:
نشا کاهو رسمی
نشا کاهو سالادی
نشا کاهو چینی
نشا کاهو فرانسوی قرمز
نشا کاهو فرانسوی سبز
نشا کاهو بیوندا
نشا کاهو باتاویا
نشا کاهو اوکلیف
✅  نشاء هندوانه
✅  نشاء کرفس
✅  نشاء بادمجان
✅  نشاء بامیه
✅  نشاء توت فرنگی
✅  نشاء کیل سبز
✅  نشاء جعفری فر
✅  نشاء سورل قرمز
✅  نشاء سوئیس چارد رنگی و خونی
✅  نشاء فیسالیس
✅  انواع نشاء فلفل:
نشاء فلفل دلمه
نشاء فلفل قلمی تند و شیرین
✅  انواع نشاء کلم پیچ:
نشاء کلم پیچ قرمز
نشاء کلم پیچ سفید

 

سایر مقالات:

پرورش نشا هندوانه
پرورش نشا کلم کیل سبز
پرورش نشا فلفل
پرورش نشا فیسالیس
پرورش نشا کرفس

 

شماره تماس مشاوره گلخانه

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *