پرورش نشا بامیه- 5 نکته {آبیاری، نگهداری، کود، سم و شرای جوی}

پرورش نشا بامیه

راهنمای زراعت و پرورش نشا بامیه در گلخانه

پرورش نشا بامیه به دلیل رشد و استفاده آسان، نظر بیشتر باغداران و حتی افرادی که برای بار اول می‌خواهند کاشت این گیاه را تجربه کنند، به خود جلب کرده است. این گیاه علاوه بر آنکه جنبه خوراکی دارد، در طول فصل رشد دارای گل‌های زیبایی است که به محیطی که در آن کاشته شده، جلوه زیبایی می‌بخشد.

ازآنجایی‌که بامیه طول رشد طولانی دارد، زراعت آن از طریق نشا می‌تواند مزایای زیادی را به وجود آورد. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا شما را با نکات پرورش نشا بامیه و چگونگی آن به طور کامل آشنا کنیم.

راهنمای زراعت و پرورش نشا بامیه در گلخانه

 

ویدیو: پرورش نشا بامیه

 

شماره تماس مشاوره گلخانه

 

روش‌های تولید نشا بامیه کدام‌اند؟

اگر شما پرورش نشا بامیه را برای تولید محصول خود در نظر گرفته باشید، بدیهی است که تهیه نشا را نیز برون‌سپاری می‌کنید. این بدان معنا است که از گلخانه‌های دیگر نشا آماده بامیه را خریداری می‌کنید و در گلخانه خود آن‌ها را می‌کارید.

برای اینکه تهیه نشا به بهترین نحو انجام شود، باید موارد زیر را در هنگام انتخاب و خرید نشاهای بامیه به ‌دقت زیر نظر داشته باشید.

  • همیشه قوی‌ترین گیاهان جوان را انتخاب کنید.
  • برگ‌ها باید سبز، محکم، ایستاده و حقیقی باشند.
  • بر روی برگ‌ها و ساقه نباید نشانه‌های بیماری، آفات و لکه‌ وجود داشته باشند.

اگر تمامی نشاهای موردنیاز خود را با توجه به مشخصات بالا انتخاب کنید؛ از داشتن محصولات یکدست در تعداد بالا، مقاوم در برابر شرایط نامطلوب و زودرس در گلخانه خود نهایت رضایت را خواهید داشت.

این در حالی است که شما همچنان می‌توانید تولید نشا بامیه را شخصاً در دست بگیرید. اما هزینه خرید بذر و مراقبت‌های بیشتر، برقراری شرایط تا جوانه‌زدن و صرف وقت زیاد ازجمله مواردی هستند که شما در این شیوه با آن مواجه خواهید بود. مراحل کشت گیاه بامیه از بذر و تولید نشا آن به صورت زیر است.

شماره تماس مشاوره گلخانه

پس از تهیه بذر به دلیل آنکه بذرهای بامیه پوسته سختی دارند، برای سرعت بخشیدن به جوانه‌زنی بهتر است قبل از کاشت، بذرها چند ساعت در آب گرم خیس شوند. 3 تا 4 هفته قبل از آخرین یخ‌بندان بهاره باید آن‌ها را به‌صورت نامرتب در گلدانی که از خاک پوشیده شده است بکارید. بذرهای بامیه را به عمق 2.1 تا 1 اینچ و اگر گلدان بزرگ است، به فاصله 12 تا 18 اینچ پشت سر هم در خاک قرار دهید.

به دلیل آنکه جوانه‌زنی کند است و این زمان ممکن است 12 تا 20 روز طول بکشد؛ تعداد بذر بیشتری در فاصله کمتری کاشته می‌شود. در ادامه پس از قرار دادن بذرها در خاک روی آن‌ها مجدد کمی خاک بریزید.

پس از کاشت گلدان را در یک نقطه که از آفتاب تغذیه می‌کند قرار دهید؛ زیرا بامیه در شرایطی که نور کافی و گرما باشد، رشد بهتری خواهد داشت. پس از جوانه‌زدن و رشد اولین برگ‌های حقیقی می‌توان ادامه کار؛ یعنی پرورش نشا بامیه را در پیش گرفت.

روش‌های تولید نشا بامیه کدام‌اند؟

 

 

پرورش نشا بامیه گلخانه‌ای چه شرایطی دارد؟

به دلیل آنکه می‌توان شرایط محیطی و همچنین نیازهای رشد این گیاه را در گلخانه به راحتی ایجاد و کنترل کرد؛ بنابراین قابلیت انجام پرورش نشا بامیه باکیفیت در هر تعدادی وجود خواهد داشت. در ادامه اصول کاشت نشا بامیه و نیازهای این گیاه برای رشد، توضیح داده شده است.

آب‌وهوای مناسب پرورش نشا بامیه

یکی از ابتدایی‌ترین نکات در مراحل کاشت نشا بامیه، دانستن آب‌وهوا و دمایی است که نشا این گیاه در آن به خوبی رشد خواهد کرد. گیاه بامیه محصول اصلی مناطق جنوب؛ یعنی آب‌وهوای گرمسیری، نیمه گرمسیری و معتدل گرم است. بدین ترتیب می‌توان حدس زد که آفتاب کامل و آب‌وهوای گرم بهترین شرایط رشد را ایجاد خواهد کرد.

درنتیجه به دلیل نداشتن مقاومت در برابر هوای خنک و یخ‌بندان و همچنین تحمل نکردن رطوبت زیاد، در آخر فصل تابستان که روزها کوتاه بوده و شب‌ها سرد باشد، به‌خوبی رشد نمی‌کند و میزان محصول آن کاملاً کاهش می‌یابد. پس بامیه را بعد از گرم شدن هوا کشت می‌کنند.

به‌طور‌کلی می‌توان گفت که دمای مناسب برای رشد آن بین ۲۱ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد است. در طول مدت رشد در گلخانه باید کنترل کنید که دما نباید از ۱۸ درجه سانتی‌گراد کمتر باشد. همچنین از ۳۵ درجه سانتی‌گراد هم نباید بیشتر شود؛ زیرا حرارت زیاد می‌تواند رشد بامیه را کاهش دهد.

پرورش نشا بامیه گلخانه‌ای چه شرایطی دارد؟

 

 

 

خاک پرورش نشا بامیه

یکی دیگر از نکات کاشت نشا بامیه که تأثیر قابل‌توجهی دارد، فراهم کردن بستری مناسب برای تغذیه در هنگام پرورش نشا بامیه است. بامیه گیاهی است که تقریباً در هر خاکی حتی در خاک معمولی نیز می‌تواند رشد کند؛ اما نحوه میوه دهی، رشد، سلامت و کیفیت آن تماماً تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت.

خاک مناسب پرورش نشا بامیه، خاک‌های عمیق و رسی با میزان مناسبی حاصلخیزی است. خاک اسیدی یا خنثی برای این گیاه مناسب است؛ بنابراین بهترین PH بین ۶ تا ۷ است. قبل از کاشت نشا بهتر است از این میزان مطمئن شوید.

اگر میزان اسیدی بودن خاک به حد مطلوب نرسیده بود می‌توانید برای افزایش PH از سنگ آهک استفاده کنید. البته در صورت تمایل می‌توانید روش دیگری را برای تغییر PH خاک انتخاب کنید. به‌عنوان‌مثال با استفاده از مقدار زیادی کمپوست می‌توانید در طول زمان PH خاک را افزایش دهید.

مانند هر گیاه دیگری خاکی که پرورش نشا بامیه در آن انجام می‌شود باید غنی از مواد آلی باشد؛ بنابراین قبل از کاشت با اضافه کردن کود چند ساله می‌توان این نیاز را نیز برطرف کرد. زهکشی خاک به منظور ایجاد امکان خروج آب اضافه از داخل خاک در هنگام آبیاری به ریشه گیاه کمک می‌کند تا در هنگام رشد از بین نرود.

حساسیت بالایی که درباره خاک پرورش نشا بامیه وجود دارد به این علت است که بامیه برای پشتیبانی از دوره رشد طولانی خود، به مواد مغذی زیادی نیاز خواهد داشت. درنتیجه نباید ویژگی‌ خاک‌های متفاوت را فدای غنی‌سازی خاک کرد.

به همین دلیل استفاده از کود و کمپوست قبل از خاک و مراقبت‌های دیگر پس از کاشت نشا بر روی رشد و تولید محصول تأثیر زیادی خواهد داشت.

شماره تماس مشاوره گلخانه

نشا بامیه را چگونه در گلخانه می‌کارند؟

اگر نکاتی که در بخش قبل به آن اشاره شد را انجام داده باشید، نشاکاری بامیه در گلخانه به آسانی انجام می‌شود. مکانی از گلخانه را برای کاشت نشا بامیه در نظر بگیرید که هر روز حداقل 6 ساعت آفتاب کامل را دریافت کند. حفره‌هایی در خاکی که از قبل برای کاشت نشا آماده کرده‌اید، ایجاد کنید. توجه کنید که گودال‌ها به اندازه کافی بزرگ باشد تا ریشه به راحتی در آن‌ها قرار بگیرند.

در هنگام انتقال نهال‌ها به حفره‌ها، به ریشه‌های کوچک آن‌ها بسیار دقت کنید تا آسیب نبینند؛ زیرا ممکن است بعد از کاشت به دلیل این آسیب‌ها نهال‌ها رشد نکنند. به دلیل بلند شدن گیاهان بامیه در هنگام رشد، هر نشا کاشته شده باید حتماً حدود 30 سانتی‌متر از یکدیگر فاصله داشته باشند. همچنین بسته به پا کوتاه یا پا بلند بودن نوع بامیه بهتر است برای داشتن فضای رشد کافی، فاصله میان ردیف‌ها حدود ۹۰ سانتی‌متر باشد.

در ادامه در مکان هر گیاه بامیه‌ای که نشاکاری شده را آبیاری کنید تا گیاه در جای خود محکم شود. اگر احساس می‌کنید که دمای گلخانه به گرمای مطلوب گیاه بامیه نرسیده است می‌توانید روی گیاهان را با بپوشانید. توجه کنید که حتماً پوشش انتخابی باید چند سانتی‌متری از نهال‌ها بالاتر باشد تا گیاهان بتوانند آزادانه رشد کنند.

نشا بامیه را چگونه در گلخانه می‌کارند؟

 

 

مراقبت‌های بعد از کاشت نشا بامیه

هنگامی که نشاها در گلخانه کاشته شدند، برای هرچه بهتر شدن فرایند پرورش نشا بامیه و تولید محصولی باکیفیت باید به دو موضوع آبیاری و کوددهی آنان توجه کنید. در ادامه درباره این دو عمل توضیحات بیشتری داده شده است.

آبیاری نشا بامیه

حداقل میزان آبی که نشا بامیه به آن نیاز دارد، هفته‌ای یک اینچ است. این در حالی است که گیاهان در طول ماه‌های تابستان برای رشد خود به آب بیشتری نیاز دارند؛ بنابراین می‌توان میزان آبیاری به‌خصوص در مناطق گرم و خشک را افزایش داد. باید توجه داشت که آبیاری بیش ‌از حد انجام نشود. در غیر این صورت نشا بامیه در طول رشد فاسد می‌شود.

آبیاری ایده آل نشا بامیه به این صورت است که در هنگام صبح به‌گونه‌ای به نشاها آب داده شود که خاک کاملاً مرطوب شود؛ چون نشا بامیه توانایی زیادی در برابر تحمل خشکی ندارد.

توجه داشته باشید که آبیاری باید از پایین نشا انجام شود. از بالا به‌گونه‌ای که برگ‌ها خیس شوند، بدترین روش آبیاری است؛ زیرا پس از قرارگیری در آفتاب و تابش نور خورشید بر روی نشا، برگ‌های بامیه به آرامی می‌سوزند و از بین می‌روند.

کوددهی پس از کاشت

پس از کاشت با پاشیدن مالچ اطراف نشاها، به محکم شدن گیاه در خاک و جلوگیری از ایجاد علف‌های هرز و بیماری کمک کنید. در صورت مشاهده علف هرز نیز باید در اولین فرصت آن‌ها را از بین ببرید.

هر سه تا چهار هفته یکبار نشاهای کاشته شده را با کمپوست یا کود دامی قدیمی بپوشانید. البته می‌توانید هر ماه از یک کود مایع نیز برای تغذیه نشاها استفاده کنید. البته باید توجه داشت که استفاده بیش ‌از حد از کودها می‌تواند باعث شود که گلدهی رخ ندهد و در عوض برگ‌ها بیشتر رشد کنند. در این صورت نشا در طول زمان به مرور ضعیف می‌شود و نهایت از بین خواهد رفت.

افزون بر آن هنگامی که نشاهای کاشته شده حدود 3 اینچ بلند شدند، گیاهان را نازک کنید تا فاصله  18 تا 24 اینچی از هم در ادامه رشد آن‌ها حفظ شود.

مراقبت‌های بعد از کاشت نشا بامیه

 

 

 

بهترین نوع نشا بامیه کدام است؟

مدل‌های نشا بامیه متنوعی در بازار وجود دارد که انتخاب از میان آن‌ها دغدغه‌ای برای خریداران نشا بامیه شده است. ازآنجایی‌که سلامت نشاهای خریداری شده به طور مستقیم بر روی روند پرورش نشا بامیه و کیفیت محصول نهایی تأثیر می‌گذارد، پیدا کردن مکانی مطمئن برای تهیه نشا نیز ازجمله نگرانی‌های این افراد است.

گلخانه آوین مجموعه‌ای است که با پرورش نشا بامیه سالم، کیفیت محصولات نهایی را برای خریداران و باغداران این نوع محصول تضمین کرده است. در کنار تضمین کیفیت محصولاتی که به مشتریان عرضه می‌کند، کارشناسان این مجموعه در حوزه مشاوره پرورش نشا بامیه نیز در راستای ارائه راهنمایی به مشتریان تمام تلاش خود را می‌کند.

بهترین نوع نشا بامیه کدام است؟

 

 

سخن پایانی

بامیه به دلیل داشتن ویتامین A و کالری کم، یک مکمل عالی برای رژیم غذایی است. به همین دلیل کاربرد زیادی در بین مردم پیدا کرده است. این موضوع فرصت خوبی را برای باغداران فراهم کرده است که با پرورش نشا بامیه در گلخانه‌های خود محصولی یکدست، باکیفیت و درعین‌حال زودتر از موعدی را برای فروش در بازار تولید کنند.

این امر با تهیه نشاهای بامیه باکیفیت از گلخانه‌های مطمئن و همچنین رعایت اصول پرورش آن‌ها که در این مقاله به آن اشاره شد، تحقق می‌یابد.

تمامی محصولات آوین:

انواع نشاء
  انواع نشاء گوجه فرنگی :
نشاء گوجه فرنگی 8320
نشاء گوجه فرنگی گیلاسی
✅  انواع نشا گل کلم:
نشا گل کلم زودرس
نشا گل کلم دیررس
✅  انواع نشا کاهو:
نشا کاهو رسمی
نشا کاهو سالادی
نشا کاهو چینی
نشا کاهو فرانسوی قرمز
نشا کاهو فرانسوی سبز
نشا کاهو بیوندا
نشا کاهو باتاویا
نشا کاهو اوکلیف
✅  نشاء هندوانه
✅  نشاء کرفس
✅  نشاء بادمجان
✅  نشاء بامیه
✅  نشاء توت فرنگی
✅  نشاء کیل سبز
✅  نشاء جعفری فر
✅  نشاء سورل قرمز
✅  نشاء سوئیس چارد رنگی و خونی
✅  نشاء فیسالیس
✅  انواع نشاء فلفل:
نشاء فلفل دلمه
نشاء فلفل قلمی تند و شیرین
✅  انواع نشاء کلم پیچ:
نشاء کلم پیچ قرمز
نشاء کلم پیچ سفید

 

سایر مقالات:

مشخصات نشا کاهو فرانسوی قرمز
آموزش کاشت انواع نشا کاهو
مشخصات نشا کاهو فرانسوی سبز
مشخصات انواع نشا کاهو
پرورش نشا بادمجان

 

شماره تماس مشاوره گلخانه

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *