4 مزیت و نقش کود های دامی در رشد گیاه – مشاوره تخصصی

نقش کود های دامی در رشد گیاه

درباره نقش کود های دامی در رشد گیاه چه اطلاعاتی دارید؟ فواید کود های دامی در تغذیه گیاه چیست؟ کودهای دامی یا حیوانی به دلیل داشتن مواد مغذی و آلی به‌عنوان کود طبیعی و تهویه کننده خاک کاربرد بسیار زیادی در کشاورزی و باغبانی دارد.

برای شناخت بیشتر درباره نقش‌ کود های دامی در تغذیه گیاه و درختان، این مقاله جامع را برای شما آماده کرده‌ایم. به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم که اگر به‌دنبال‌ اطلاعات کافی راجع به کودهای حیوانی هستید، با ما همراه باشید.

کود دامی چیست؟

کود حیوانی ماده‌ای آلی است که از فضولات حیوانات به دست می‌آید. این کود از بخش‌های مختلفی همچون خاک، مواد معدنی، نیتروژن، فسفر و پتاسیم تشکیل شده که باعث افزایش عملکرد گیاهان می‌شود.

نقش کود های دامی در رشد گیاه یک امتیاز مثبت محسوب شده که این امر بسیار موردتوجه افراد بخصوص کشاورزان عزیزمان قرار گرفته است.

مزایای کود حیوانی

در بحث نقش کود های دامی در رشد گیاه باید گفت که اصلی‌ترین وظیفه کود های دامی در تغذیه گیاه و درختان این است که به بهبود وضعیت خاک و رشد بهتر آن کمک فراوانی می‌کند.

استفاده از این کود برای خا  شامل مزیت‌های بسیاری می‌شود که به برخی آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • افزایش تولید و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی: حاوی موادی مانند نیتروژن، فسفر، پتاسیم و عناصر کم میزان که برای رشد و تغذیه گیاهان ضروری هستند.
  • افزایش تولید بازدهی: کود حیوانی برای کاشت محصولات بسیار مؤثر است و بهبود کیفیت و کمیت محصول را افزایش می‌دهد.
  • افزایش بازدهی خاک: طبق موضوع نقش کود های دامی در رشد گیاه باید گفت که استفاده از این کودها موجب افزایش سطح تبادل یون‌ها در خاک می‌شود و همچنین باعث بهبود ساختار خاک و تأمین آب‌وهوا خواهد شد.
  • حفظ محیط ‌زیست: استفاده از آن باعث کاهش تولید فضولات حیوانات و بهبود کیفیت آب‌وخاک می‌شود. همچنین به‌عنوان جایگزین برای کودهای شیمیایی می‌تواند باعث کاهش آلودگی محیط زیست شود. همچنین برای استفاده از این کود باید به نحوه صحیح مصرف آن توجه کنید.

سایر خدمات:

مشاوره گلخانه
مشاوره کشاورزی
مشاوره ساخت گلخانه
مشاوره کشت گلخانه
مشاوره کشت گوجه فرنگی

معایب کود حیوانی

در مقابل نقش کود های دامی در رشد گیاه علاوه بر مزایای گفته شده دارای معایبی نیز است. یکی از عیوب بزرگی که همواره کشاورزان با آن مواجه هستند، ایجاد بیماری‌های قارچی، ویروسی و باکتریایی است که این بیماری‌ها امکان سرایت به محصولات و در نتیجه انتقال به انسان را دارد.

یکی دیگر از معایب استفاده از کود حیوانی، ایجاد علف هرزی است که تخم و بذر آن از این کود می‌آیند که با گسترده‌ کردن کود بر روی خاک، شروع به تکثیر و رشد می‌کنند. تأثیر کود حیوانی بر شوری خاک موضوعی بسیار مهم است که باید موردتوجه قرار بگیرد.

مشکلات استفاده از کود حیوانی که همان ایجاد شوری در خاک بوده و معمولاً در کنارکم آبی به وجود می‌آید جزو مشکلات بزرگ برای کشاورزان کشورمان است.

کاربرد کود های دامی در تغذیه گیاه یا درختان

استفاده‌ کردن از کود حیوانی برای درختان و گیاهان باعث می‌شود که میکروب‌ها و فعالیت‌های آن‌ها بیشتر شود و هم چنین موقعیت قارچ‌ها و باکتری‌ها تغییر کند و نتیجه کار این است که تنفس خاک بسیار بهتر می‌شود. ولی حالا مهم‌ترین نقش کود های دامی در رشد گیاه و انواع درختان چیست؟

در پاسخ به این سؤال می‌توانید به موارد زیر نگاهی بیندازید:

  • درخت انجیر: درخت انجیر با برگ‌های پهن و پنجه‌ای سرحال خود باز هم به وجود کود حیوانی نیاز دارد. از طریق کود دامی می‌توانید این درخت را از لحاظ دریافت نیتروژن، پتاسیم و فسفر تأمین کنید.
  • درخت گردو: بهترین کود مناسب برای درخت گردو، استفاده از کود مرغی است؛ زیرا این کود بهترین عمل را در به ثمر رساندن این درخت دارد.
  • گوجه‌فرنگی و خیار: وقتی از این کود برای گوجه‌فرنگی و خیار استفاده می‌کنید، نتیجه محصولی پربارتر را خواهید داشت. بهترین کود حیوانی برای خیار و گوجه‌فرنگی، استفاده از کود مرغی برای این محصولات است.

کود مرغی علاوه بر خیار و گوجه‌فرنگی برای صیفی‌جات نیز از آن استفاده می‌شود. این کود موجب آماده‌شدن خاک می‌شود تا بتوانیم محصول باکیفیتی را دریافت کنیم.

  • سبزی‌ها: استفاده از کود حیوانی برای انواع مختلف سبزی‌ها یک انتخابی مناسب است. نکته مهم جهت استفاده از کود حیوانی برای سبزی‌ها این است که سعی کنید به‌صورت کودهای فراوری شده از آن استفاده کنید. در غیر این صورت آفات و بیماری‌های مختلف جان سبزیجاتتان را خواهد گرفت.

انواع کود های دامی در تغذیه گیاه و درختان

انواع کودهای دامی را می‌شناسید؟ از کدام نوع کودهای حیوانی استفاده کنیم؟ کود حیوانی گاوی، کود شتری، کود مرغی یا گوسفندی؟ کودهای دامی دارای انواع گوناگونی هستند که هر کدام از آن‌ها برای استفاده‌های مختلفی قابل‌دسترسی هستند.

مهم‌ترین علائم کمبود کود های دامی در تغذیه گیاه و درختان مواردی مانند تغییر رنگ، سوختگی، متوقف‌شدن رشد جوانه‌های انتهایی، تغییر شکل میوه‌ها، تغییر زود رسی یا دیر رسی، کوچک‌شدن میوه و… است. نقش کود های دامی در رشد گیاه و درختان تأثیر بسزایی بر بهبود عملکرد کمی و کیفی آن‌ها دارد.

کود حیوانی گاوی

کود گاوی از پسماند یا بقایای غذایی گاوها به دست می‌آید. این کود شامل مواد آلی مختلفی مانند: نیتروژن، فسفر، پتاسیم و سایر مواد معدنی است که به‌عنوان منبع تغذیه برای گیاهان و محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نقش کود های دامی در رشد گیاه بخصوص از نوع گاوی موجب زنده شدن خاک می‌شود تا عناصر غذایی جذب بهتری داشته باشند.

خواص کود گاوی برای گوجه ‌فرنگی فوق‌العاده مناسب است؛ چراکه استفاده از کود گاوی تازه به بهبود سلامت گوجه‌فرنگی کمک زیادی می‌کند. گوجه‌فرنگی‌ها تغذیه‌کننده‌های سنگینی نیستند؛ بنابراین وقتی بزرگ‌تر می‌شوند، ریشه آن‌ها کمتر با کود گاوی تازه منجر به سوختگی می‌شود.

کود حیوانی گوسفندی

کود گوسفندی هم از فضولات گوسفندان به دست می‌آید. نقش کود های دامی در رشد گیاه مخصوصاً نوع کود دامی گوسفندی موجب شادابی و طراوت درختان و گیاهان می‌شود. استفاده از این کود به‌جای کودهای شیمیایی در کاهش آلودگی زیست‌محیطی بسیار تأثیرگذار بوده و به حفظ تعادل زیست‌محیطی کمک زیادی کند.

کود حیوانی مرغی

درباره مبحث نقش کود های دامی در رشد گیاه نوبت می‌رسد به کود دامی مرغی که از پوست و پر مرغ‌های کشتار شده تهیه می‌شود. این کود نیز حاوی عناصر غذایی موردنیاز گیاهان مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم است و به‌عنوان یک منبع غنی از مواد آلی و نیتروژن برای خاک بسیار خوب و مفید است.

استفاده از این کود مرغی می‌تواند به‌عنوان جایگزینی برای کودهای شیمیایی در کشاورزی مورداستفاده قرار گیرد و به‌عنوان یک روشی ارزان‌قیمت و بدون آسیب به محیط زیست برای حفظ، بهبود کیفیت خاک و همچنین افزایش نقش محصولات کشاورزی از آن استفاده شود.

کود حیوانی ماهی

کود ماهی به‌عنوان یک کود طبیعی، از بازده بالایی در کشاورزی برخوردار است. نقش کود های دامی در رشد گیاه مخصوص این نوع کود تأثیر فراوانی در افزایش تولید و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی دارد. در واقع کود ماهی به مواد آلی تولیدی از پوست و بافت‌های ماهیان تازه و سایر عوامل گفته می‌شود.

این نوع کود حاوی عناصر غذایی موردنیاز گیاهان، از جمله نیتروژن، فسفر و پتاسیم است. علاوه بر آن کود ماهی شامل مقدار زیادی از اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار مفیدی است.

کود حیوانی شتری

کود شتری از پسماند شترها به دست می‌آید. نقش کود های دامی در رشد گیاه مربوط به نوع کود دامی شتر می‌تواند به‌عنوان یک منبع تغذیه طبیعی و قابل‌تجدید برای گیاهان مؤثر واقع شود.

روش صحیح پوساندن کود دامی

عوامل مختلفی چون سن و نوع دام، خوراکی که به دام‌ها داده می‌شود، میزان رطوبت و سایر موارد این‌چنینی بر کیفیت پوساندن آن مؤثر هستند. پیشرفت تکنولوژی باعث شده که ترفند کود دامی خیلی سریع و راحت جواب بدهد؛ ولی فراموش نکنید که روش سنتی هنوز هم جزو بهترین روش‌های کود دامی به‌حساب می‌آید.

اغلب باغداران دوست دارند از کود دامی که توسط خودشان (به‌جای بسته‌های آماده) تهیه شده استفاده کنند. مواد مغذی موجود در کود حیوانی شاید خیلی کمتر از کودهای غنی شده آماده باشد؛ اما میزان کربن موجود در آن (ماده آلی) برای غنی‌کردن خاک بسیار است طوری که کمتر کود شیمیایی به‌پای آن می‌رسد.

دریافت مشاوره تخصصی محصولات خود را به آوین بسپارید!

حالا که با نقش کود های دامی در رشد گیاه و درختان آشنا شدید به موضوع بسیار مهمی می‌رسیم که معمولاً برای تهیه کود حیوانی گریبان‌گیر نیازمندان انواع کودهای دامی بوده این است که از کجا می‌توانند کود حیوانی سالم و مناسبی تهیه کنند؟

گلخانه آوین باسابقه درخشان کارشناسان خود و بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز دنیا امکان خرید انواع کودهای دامی، سم، بذر و دیگر محصولات را با تضمین کیفیت و قیمت برای شما عزیزان فراهم کرده است.

برای خرید انواع کودهای دامی و محصولات دیگر به‌صورت اینترنتی می‌توانید به سایت ما مراجعه کنید یا با شماره‌ ۰۹۱۸۲۱۱۵۵۲۲ تماس بگیرید.

کلام نهایی

در این مقاله‌ای که برای شما عزیزان فراهم کردیم هر آنچه که در مورد نقش کود های دامی در رشد گیاه و درختان لازم بود برایتان توضیح دادیم. پیشنهاد ما به شما این است که استفاده از کودهای حیوانی را برای رشد مناسب درختان و گیاهان خود خیلی جدی بگیرید تا یک محصول و برداشت بسیار عالی داشته باشید.

با اینکه کودهای دامی خیلی می‌توانند سودمند باشند؛ ولی بدانید که استفاده از سایر کودهای کشاورزی نیز مزایای بخصوص خود را دارند؛ بنابراین به شما خرید کود کشاورزی و استفاده از آن در کنار کود حیوانی توصیه می‌شود.

سؤالات متداول

  1. بهترین کود حیوانی برای گل محمدی چه کودی است؟

کودی است که به‌خوبی پوسیده شده باشد.

  1. آیا از مخلوط کود گوسفندی و گاوی می توان برای گیاهان و درختان استفاده کرد؟

بله هیچ مانعی ندارد.

  1. آیا مصرف بیش از حد کود دامی برای درختان مضر است؟

در کل خیر ولی اگر کود آلوده یا نپوسیده باشد، احتمال ریسک ابتلا به بیماری و آفت را بیشتر کند.

سایر مقالات:

مشاوره کشت گوجه فرنگی- تماس با9182115522 مهندس جلیلی
4 نقش آهن در رشد گیاه + راهکارهای پیشگیری از کمبود آهن گیاهان
نقش کلسیم در رشد گیاه + 12 عامل اصلی کمبود کلسیم در گیاهان

نظری داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *